Hoe omgaan met reactieve hond?

Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

Persistence schreef: 15 mar 2023, 15:58
Topsi schreef: 15 mar 2023, 10:50
Persistence schreef: 14 mar 2023, 20:21 Welkom!
Wat fijn dat ze in huis wel relaxed is, ook naar vreemden.
Je verhaal is herkenbaar (ook herplaatser van inmiddels 3 jaar, stedelijke omgeving, valt uit naar van alles vanuit angst).
Prikkels minimaliseren wordt eigenlijk altijd wel genoemd maarja is lastig is stedelijk gebied, je kan moeilijk altijd de auto pakken ergens heen of ‘s nachts wandelen.

Dit artikel kan handig zijn om te lezen https://www.doggo.nl/artikelen/probleem ... sitisatie/ en als je hier op het zoekt op counterconditioneren kun je ook veel info vinden, vooral Diana kan goede uitleg geven over manieren van trainen vind ik persoonlijk.

Heb je al eens naar ondersteunende supplementen gekeken?

Denk dat je het in een combinatie van dingen moet zoeken. Bijvoorbeeld toch 1 langere wandeling per dag met weinig prikkels en de andere wat korter houden. Een sport/activiteit waar ze haar energie in kwijt kan en meer zelfvertrouwen opdoet (hier reageert ze bijv. tijdens het speuren véél minder op mensen en verkeer omdat ze dan daarmee bezig is).
Of bijv bij verkeer wat je aan ziet komen en waarvan je al weet afleiden met brokjes strooien (zie artikel) en andere honden verleggen de focus als ze bijv. een bal of speeltje dragen.

Op het moment van uitvallen zelf ben je al te laat, het helpt alleen als je iets voor kan zijn.

Het is meestal niet iets wat snel of helemaal opgelost kan worden maar waar zeker wel aan gewerkt kan worden met vallen en opstaan. Lange adem en niet opgeven ;) succes!
Bedankt voor het artikel. Fijn dat het herkenbaar is. Hoe ver sta jij nu met jouw hond? Welke supplementen krjgt jouw hond of heeft hij gehad en heeft hij hier veel baat bij gehad?
Sporten ben ik inderdaad naar aan het kijken maar helaas vallen al veel dingen af omdat Tops slechte heupen en knieen heeft maar speuren zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Heb haar vanaf 9 maanden en tja hoe ver zijn we nu ruim 2,5 jaar later... als ik van huis naar het park loop overdag (7 minuten) valt ze uit naar mensen, honden, scooters, bussen, bestelbusjes, katten, meeuwen... :ugh: soms kan ik uitvallen wel voorkomen maar vaak niet. Bezoek ontvangen gaat gewoon niet en doe ik ook niet meer. In de auto blaft ze ook naar alle mensen die ze ziet, daarom zit ze nu in een 3-kanten dichte bench daar.
Ik was een hond gewend die super makkelijk is met alles en nergens bang van is.
Nu ben ik ook geen goede trainer en bij verschillende gedragstherapeuten geweest en bij iemand anders was ze misschien al veel relaxter geweest.
Wat wel erg verbetert is: wandelen met 'nieuwe mensen' die ook een hond hebben, via hier heb ik met een aantal mensen afgesproken daarvan en dat heeft toch wel een goede basis gelegd. En terrasjes ging in het begin totaal niet, ze blafte naar iedereen in de buurt en ook de serveerster kon niet in de buurt komen. Dat is met veel oefenen en veel belonen op kijken en niet blaffen wel erg verbetert. Niet naar een restaurant ofzo, maar bijv. na een lange wandeling even een drankje doen buiten op terras (wel ergens in de hoek waar niet veel mensen passeren/in de buurt zitten) gaat nu redelijk.

Qua supplementen hebben we al zoveel geprobeerd en is er niet iets wat ik specifiek kan aanraden.
Topsi schreef: 15 mar 2023, 13:39 Bij ons is het echt zaken die ons frontaal naderen op smalle stukken/ paden. Meestal is een wandelpad naast een fietspad ok en stilstaande mensen met de rug naar haar toe zijn ook ok. Ik herken hetzelf ook zelfs zonder hond dat ik de omgeving aan het scannen ben voor bepaalde triggers :O: .
Hier ook. Maar mensen die haar aankijken of tegen haar gaan praten al reden om uit te vallen. Of mensen die over haar heen gaan bukken of de hand uitsteken. Heb al zoveel geprobeerd, bandana's met 'niet aaien' erop, gele lijnen, gele tuigjes... het trekt alleen maar de aandacht en mensen snappen het niet of denken juist dat zij als hondenfluisteraar heus wel kunnen aaien :x
Jeetje Persistence dat klinkt heel heftig. In vergelijking met jouw hond is die van ons maar een klein probleem. Intens veel respect dat je leven zo aanpast. Ik zou het echt niet kunnen. Mensen die haar buiten willen aaien heb ik weinig last maar ongetwijfeld omdat ik zelf heel zuur kan kijken :mann: .
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

Jetski schreef: 15 mar 2023, 16:03
Topsi schreef: 15 mar 2023, 13:39
Jetski schreef: 15 mar 2023, 12:08

Oh ja, ik reageer dus op elke brommer die ik hoor, zelfs als Ollie er helemaal niet bij is.. Gewoon lichamelijke pavlov :jank:
En als hij er wel bij is pikt ie dat feilloos op natuurlijk..
Oh en wij speuren ook met Ollie, echt een heerlijke uitlaatklep!
Bedankt Jetski. Is het voor jouw hond enkel de brommers die bepaalde angsten triggeren of ook andere voertuigen/ verkeer? en speelt de afstand een rol? Bij ons is het echt zaken die ons frontaal naderen op smalle stukken/ paden. Meestal is een wandelpad naast een fietspad ok en stilstaande mensen met de rug naar haar toe zijn ook ok. Ik herken hetzelf ook zelfs zonder hond dat ik de omgeving aan het scannen ben voor bepaalde triggers :O: .
Het zijn idd voornamelijk brommers. Maar ook bv rammelende (puber)fietsen, soms ineens een (vracht)auto met aanhanger.. Maar bij langsrennende/steppende/fietsende kleine kinderen is hij ook niet te vertrouwen..
Frontaal of van achteropkomend maakt niet uit. Een knetterende brommer triggert meer dan de wat stillere. Hoe meer afstand hoe beter. Want dan 'hoeft' hij er voor zijn idee ook niets mee. Smalle paden lopen we omheen, of terug bij lastige triggers.
Territorium speelt ook mee, hier in de wijk kan hij triggers slechter handelen dan elders.
Crux is hier:
1:gewoon zorgen dat we veel prikkels ontwijken
2:lichamelijk en geestelijk moe maken met leuke dingen zoals speuren, spelletjes, balletje zoeken, fietsen, zwemmen e. d vooral op plekken en tijden die prettig zijn.
3:voldoende rust en tijd om te herstellen
4:bij triggers duidelijk maken dat hij er niets mee hoeft te doen, problemen lossen wij op, niet hij.
Dit alles maakt het voor ons én hem behapbaar.
Ik las dat je ook naar een fysio wilt gaan. Heel goed, gaat haar zeker goeddoen!
Dit doen wij ook zeer regelmatig met Ollie.
Een reactieve hond is soms echt pittig, maar hoe vaker je weer ontspannen buiten kunt zijn samen, hoe beter je de lastige momenten aan kunt.
Zoals eerder aangegeven zou ik zeker een leuke /leerzame sport/cursus met haar gaan doen.
Klinkt goed zoals je er mee bezig bent in ieder geval! :ok:
Bedankt Jetski dit is allemaal zeker herkenbaar. Ik ga mij is inlezen op leuke sporten wat haalbaar is met haar heupen maar speuren klinkt inderdaad als een goede.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 2
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door GoldenGizmo »

Topsi schreef: 15 mar 2023, 16:35 ... Mensen die haar buiten willen aaien heb ik weinig last maar ongetwijfeld omdat ik zelf heel zuur kan kijken :mann: .
Ik weet niet wat voor soort hond je hebt, maar volgens mij kan dat ook al bijdragen aan de hoeveelheid mensen op straat die graag willen aaien.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Frootje »

Een van mijn honden kan heel slecht tegen prikkels tijdens het wandelen. Ze is heel klein dus ik noem het altijd het 'te klein voor de grote wereld' effect bij haar, al vermoed ik dat het veroorzaakt wordt door haar extreme hondenangst. Ik los het eigenlijk gewoon op door haar op de scootmobiel te zetten en naar een rustig stuk te rijden waarvan ik weet dat ze er vrij prikkelarm rond kan scharrelen en rennen en gewoon lekker kan doen wat ze zelf wil. Door de wijk lopen met haar vind ik verder niet zo nodig als ze daar geen lol uit haalt en alleen maar gaat lopen stapelen. Ik geef haar inderdaad ook regelmatig een rustdag waarop we gewoon nauwelijks buiten komen, dan doen we wel even binnen een paar extra leuke dingen. Maar ik snap wel dat alles en iedereen vermijden ook niet voor iedereen zal werken. Ik hoop dat jullie iets vinden dat voor jullie wel werkt, het kan inderdaad behoorlijk zoeken zijn. :oeps:
Sterre
Posts in topic: 1
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Sterre »

(Persistence). Bezoek ontvangen gaat gewoon niet en doe ik ook niet meer.

Jeetje wat heftig. Dat is toch eigenlijk niet te doen jarenlang. Petje af hoe je jouw eigen leven hier aan aanpast.
EchoMira
Posts in topic: 2
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 15 mar 2023, 11:30 Heet jouw hond Topsi? Hoe kom je aan die naam?😶
Mijn tante had in de jaren 80 een dwergpoedeltje doe Topsi heette. Een zwarte. Lief dingetje.
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

Wij hebben een jubeldag vandaag. Vanmorgen met de auto naar een rustig bos geleden. Daar hebben we 2 uur rondgelopen zonder iemand tegen te komen behalve een vogelaar. Met hem nog even rustig staan praten gevraagd om Tops niet te aaien en ze is er rustig bij gaan liggen.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Alfilillo »

Topsi schreef: 16 mar 2023, 16:00 Wij hebben een jubeldag vandaag. Vanmorgen met de auto naar een rustig bos geleden. Daar hebben we 2 uur rondgelopen zonder iemand tegen te komen behalve een vogelaar. Met hem nog even rustig staan praten gevraagd om Tops niet te aaien en ze is er rustig bij gaan liggen.
Heerlijk!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jetski
Posts in topic: 4
Berichten: 652
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:12
Welke: Portugese waterhond

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Jetski »

Topsi schreef: 16 mar 2023, 16:00 Wij hebben een jubeldag vandaag. Vanmorgen met de auto naar een rustig bos geleden. Daar hebben we 2 uur rondgelopen zonder iemand tegen te komen behalve een vogelaar. Met hem nog even rustig staan praten gevraagd om Tops niet te aaien en ze is er rustig bij gaan liggen.
:ok:
Al kun je maar minstens 1 keer per dag ontspannen eropuit. Scheelt al heel veel!
Afbeelding
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

Nog even een korte update, we hebben het wandelen nu al ruim 2 weken aangepast enkel ochtends vroeg direct na het opstaan en savonds na 20u. Overdag kan ze lekker in de tuin en doen we wat denkwerk. Op mijn vrije dagen 2 a3 keer in de week pak ik dan de auto en gaan we naar rustige plaatsen langere rondes doen. Inmiddels kan ze weer rustig wandelaars en fietsers passeren juist andere honden op korte afstand blijft moeilijk dus ik ben al heel tevreden voor nog maar zo kort bezig te zijn.
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door ranetje »

Gaat al heel goed.
Honden op korte afstand zou ik niet eens proberen (tenzij het niet anders kan).
Als het langs de straat is, desnoods oversteken.
Maak er maar een mooie ruime bocht omheen :ok:
Afbeelding
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

ranetje schreef: 28 mar 2023, 16:13 Gaat al heel goed.
Honden op korte afstand zou ik niet eens proberen (tenzij het niet anders kan).
Als het langs de straat is, desnoods oversteken.
Maak er maar een mooie ruime bocht omheen :ok:
Je hebt volledig gelijk ranetje het is 2 keer gebeurd dat ik het helaas niet op tijd doorhad, een meneer die achter ons liep met een hond en opeens vrolijk bijna naast ons stond en de andere keer was een tuinpoort langs een pad die opeens open zwaaide en iemand met een hond uitkwam. Indien ik voldoende kan ontwijken dus afslaan of oversteken is er meestal geen probleem maar in onverwachte situaties kan ik uitvallen helaas niet verhinderen.
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

Zinodo schreef: 28 mar 2023, 19:54
Topsi schreef: 15 mar 2023, 10:55
Zinodo schreef: 15 mar 2023, 08:50 Ik heb inmiddels een paar jaar geleden ook een stressverlagende cursus gevolgd met mijn hond. Naast prikkels vermijden deden we ook hele rustige snuffelrondjes lopen waarbij zij mocht bepalen hoe snel en welke kant op, maar dan was het belangrijk om een prikkelarme omgeving/tijdstip te kiezen. Ook was er nadruk op gezonde uitlaat voor energie en mentale stimulatie, niet alleen het inperken van input. Puzzels, neuswerk, veel kauwen want dat werkt ook rustgevend, en ook niet te vergeten genoeg (onafgebroken) slaap. Dat allemaal bij elkaar zorgde ervoor dat we tot een basis kwamen waaruit ze veel beter kon leren. Niet alleen om dingen te negeren, maar ook om zich niet overal iets van aantrekken, want zo'n hondje is ze nou eenmaal, ze draagt het gewicht van de wereld op haar schouders als je niet oplet. Ik denk dat als we dat toen niet hadden gedaan dat we veel langzamer vooruit waren gekomen en nu, jaren verder plukken we er nog steeds vruchten van. Inmiddels wonen we wel veel rustiger en dat verschil aan prikkels is absoluut niet te vergelijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor sommige honden het blijven wonen in een drukke omgeving echt geen optie is. Maar er is wel veel wat je kan doen om het draagbaarder te maken en vanuit daar verder te leren.
Die stressverlagende cursus klinkt interessant was dat voor hondje en baasje of alleen voor het baasje? Waar heb jij dit gevolgd? Fijn om te horen dat er bij jullie zoveel beterschap in zit.
Kauwen materiaal in de vorm van bullepezen, kippenvoetjes, buffelhuid etc. krijgt ze regelmatig en haar ontbijt geef ik meestal in een kong. Puzzelen en neuswerk ga ik opzoeken en mij over inlezen.
Oei sorry ik was helemaal vergeten antwoord te geven.
Het klinkt alsof jullie goed op weg zijn, fijn! Het werkt zo lekker bemoedigend als je al gauw wat resultaten ziet :E:

Het cursus wat wij hebben gedaan was online van Monique Bladder. Het is goed mogelijk dat ze het nog steeds aanbiedt, of iets soortgelijks in ieder geval. De lessen waren uiteraard voor mij, maar daarna gingen we samen aan de slag. :ok:
Bedankt Zinodo. Monique Bladder ken ik, ik heb haar boek gelezen en ook delen van haar blog ook. Dat ze online cursussen geeft had ik niet door en ga ik zeker is bekijken.

We hebben volgende week onze eerste speurles prive dus ben heel erg benieuwd wat ze ervan gaat vinden. Het is op een hele rustige locatie op een industieterrein dus ik verwacht geen problemen met heel veel passage. :cheer:
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door ranetje »

Topsi schreef: 30 mar 2023, 14:16
ranetje schreef: 28 mar 2023, 16:13 Gaat al heel goed.
Honden op korte afstand zou ik niet eens proberen (tenzij het niet anders kan).
Als het langs de straat is, desnoods oversteken.
Maak er maar een mooie ruime bocht omheen :ok:
Je hebt volledig gelijk ranetje het is 2 keer gebeurd dat ik het helaas niet op tijd doorhad, een meneer die achter ons liep met een hond en opeens vrolijk bijna naast ons stond en de andere keer was een tuinpoort langs een pad die opeens open zwaaide en iemand met een hond uitkwam. Indien ik voldoende kan ontwijken dus afslaan of oversteken is er meestal geen probleem maar in onverwachte situaties kan ik uitvallen helaas niet verhinderen.
Als je consequent volhoudt en ook beloont voor niet uitvallen als je die grotere bocht/omweg kan maken, denk ik dat je heel ver kan komen :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 2
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door GoldenGizmo »

Topsi schreef: 30 mar 2023, 14:18


Bedankt Zinodo. Monique Bladder ken ik, ik heb haar boek gelezen en ook delen van haar blog ook. Dat ze online cursussen geeft had ik niet door en ga ik zeker is bekijken.

We hebben volgende week onze eerste speurles prive dus ben heel erg benieuwd wat ze ervan gaat vinden. Het is op een hele rustige locatie op een industieterrein dus ik verwacht geen problemen met heel veel passage. :cheer:
Wellicht heb je ook iets aan de facebookgroep van Monique Bladder: Doet ie anders nooit!

Veel plezier bij speurles!
Topsi
Posts in topic: 19
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2023, 11:27

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Topsi »

GoldenGizmo schreef: 30 mar 2023, 16:22
Topsi schreef: 30 mar 2023, 14:18


Bedankt Zinodo. Monique Bladder ken ik, ik heb haar boek gelezen en ook delen van haar blog ook. Dat ze online cursussen geeft had ik niet door en ga ik zeker is bekijken.

We hebben volgende week onze eerste speurles prive dus ben heel erg benieuwd wat ze ervan gaat vinden. Het is op een hele rustige locatie op een industieterrein dus ik verwacht geen problemen met heel veel passage. :cheer:
Wellicht heb je ook iets aan de facebookgroep van Monique Bladder: Doet ie anders nooit!

Veel plezier bij speurles!
Bedankt die groep kende ik niet maar ben niet zo heel bedreven in het facebooken maar ga het zeker opzoeken. Bedankt
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2050
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door sabine »

Ik ga hje topic even verplaatsen naar de gedragshoek :)
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 1
Berichten: 508
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Hoe omgaan met reactieve hond?

Bericht door Marlett »

Ik heb de training van Arvid van Putten in Zaltbommel gevolgd en dat heeft ook heel erg geholpen.
Plaats reactie