Speuren met Brego

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Wij wilde graag weer wat nieuws met Brego gaan doen. Hij is altijd veel met spoortjes na lopen bezig, dus speuren ging het worden.

Vandaag een introductie les gehad en Brego had genoten. Heel beheerst bezig geweest. Hij moet nog wel doorkrijgen dat hij tijdens het speuren initiatief mag nemen. Het brave kind komt nu vaak nog bevestiging vragen. :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1864
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Speuren met Brego

Bericht door Mizzsylver »

Wat leuk! Wat voor speuren doe je?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Speuren met Brego

Bericht door Persistence »

Nou ja! Jij speurt waar wij ook speuren! Tenminste, ik denk bij Harry ook?

En herkenbaar van dat bevestiging vragen, komt wel goed als ze het wat langer doen.
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Persistence schreef: 19 mar 2023, 16:07 Nou ja! Jij speurt waar wij ook speuren! Tenminste, ik denk bij Harry ook?

En herkenbaar van dat bevestiging vragen, komt wel goed als ze het wat langer doen.
Ja klopt! Bij Doggy power. Is bij ons heel dichtbij (deze locatie dan).

Ja 1x liep hij direct naar waar de jackpot qua voer lag en ging daarna rustig de rest van het spoor af 😂 en dan met zo’n hoofd, goed he baas ik heb ze 🙈

Van de week lekker oefenen met zelf spoortjes uitzetten, zodat hij het wat meer door gaat krijgen. Zijn zusje doet het echt heel goed, dus benieuwd naar Brego.
Mizzsylver schreef: 19 mar 2023, 15:52 Wat leuk! Wat voor speuren doe je?
Ja echt wel, ik kan echt genieten van hem aan het werk zien in zijn element.
Ik geloof dat ze hier verschillende vormen ook doen. Detectie en mantrailen.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Nanna

Re: Speuren met Brego

Bericht door Nanna »

Wat een prachtige pluimstaart. Van speuren heb ik verder geen verstand😎
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Speuren met Brego

Bericht door blondie »

Leuk zeg!
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Speuren met Brego

Bericht door Gretha »

Wat leuk dat hij het zo goed deed :I:
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Nanna schreef: 19 mar 2023, 17:05 Wat een prachtige pluimstaart. Van speuren heb ik verder geen verstand😎
Haha ja meneer is nog niet van plan zijn winterjas in de kast te hangen. Wij staan ook nog in de kinderschoenen, maar ik zie nu al dat ik na een training de hele dag een vloerkleed hond heb. :') lekker voldaan.
Gretha schreef: 19 mar 2023, 19:10 Wat leuk dat hij het zo goed deed :I:
Ja best netjes voor een eerste keer. Was wel lachen, want degene die zich dan verstopt had maakte ook een filmpje dat we aan kwamen lopen. Je zag Brego echt om het hoekje kijken van.. ooh hallo! En liep toen verder op haar vorige uitgezette spoor 😂
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4948
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Speuren met Brego

Bericht door ranetje »

Rosanne schreef: 19 mar 2023, 20:57 Ja best netjes voor een eerste keer. Was wel lachen, want degene die zich dan verstopt had maakte ook een filmpje dat we aan kwamen lopen. Je zag Brego echt om het hoekje kijken van.. ooh hallo! En liep toen verder op haar vorige uitgezette spoor 😂
Oeps, te dicht bij elkaar gelegd dus? :P

Hoe begin je met speuren?
Hoe leer je aan dat die neus op de grond moet en dat die bepaalde geur leidt tot iets leuks/lekkers?
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Speuren met Brego

Bericht door CatnDog »

Hij heeft er denk ik wel talent voor.
Dat zeg ik op basis van het feit dat hij echt met zijn neus aan het speuren is en niet - zoals Zeno - gewoon als een gek rond gaat rennen en de bekende plekken nagaat waarvan hij vermoedt dat er wel iets te vinden is.
Lees: Zeno skipt het speur-deel (hij is meer een hond van de ogen dan van de neus geloof ik) en wil naar het eindpunt. Dat vindt ie ook wel zonder dat slome gesnuffel.
Ik heb hem overigens wel leren verwijzen, anders zou hij na dat eindpunt ook zoiets hebben gehad, van 'ik heb het gevonden, nu ga ik weer, doei'.
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

ranetje schreef: 21 mar 2023, 15:01
Rosanne schreef: 19 mar 2023, 20:57 Ja best netjes voor een eerste keer. Was wel lachen, want degene die zich dan verstopt had maakte ook een filmpje dat we aan kwamen lopen. Je zag Brego echt om het hoekje kijken van.. ooh hallo! En liep toen verder op haar vorige uitgezette spoor 😂
Oeps, te dicht bij elkaar gelegd dus? :P

Hoe begin je met speuren?
Hoe leer je aan dat die neus op de grond moet en dat die bepaalde geur leidt tot iets leuks/lekkers?
Haha ja 🙈

De instructeur had een spoortje van ong. 5-10m afgezet. Om de paar stappen die hij zet een voertje. Dus dan ligt er een heel pad waar zijn geur hangt icm voertjes. En aan het einde een jackpot aan voertjes. Dus wanneer hij het spoor volgt vindt hij steeds een beloning. En die afstand tussen de beloningen gaan steeds meer vergroot worden.

Wanneer hij dan echt een persoon moet vinden dan beloont die persoon eerst wanneer hij hem/haar vindt. Uiteindelijk moet hij gaan leren voor diegene te zitten en ik beloon hem. Kan met voer of zijn favo speeltje. De eerste keer dat hij haar moest zoeken heeft ze hem tijdens het weglopen ook eerst regelmatig geroepen om aandacht te krijgen. En daarna uit een buisje kon hij haar geur krijgen, zodat hij wist wat te zoeken.

Vandaag even achter het huis een spoortje gezet en dat deed hij nu al beter. Ook wanneer ik een afwijkende route had uitgezet met mijn geur en voertjes. Ik heb er dan ook het commando “search” aan gekoppeld, zodat hij weet wat zijn taak dan gaat zijn.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

CatnDog schreef: 21 mar 2023, 17:07 Hij heeft er denk ik wel talent voor.
Dat zeg ik op basis van het feit dat hij echt met zijn neus aan het speuren is en niet - zoals Zeno - gewoon als een gek rond gaat rennen en de bekende plekken nagaat waarvan hij vermoedt dat er wel iets te vinden is.
Lees: Zeno skipt het speur-deel (hij is meer een hond van de ogen dan van de neus geloof ik) en wil naar het eindpunt. Dat vindt ie ook wel zonder dat slome gesnuffel.
Ik heb hem overigens wel leren verwijzen, anders zou hij na dat eindpunt ook zoiets hebben gehad, van 'ik heb het gevonden, nu ga ik weer, doei'.
Ze waren in iedergeval wel blij met zijn twee pigment stippen op zijn tong. Blijkbaar werkt dat in voordeel genetisch voor speuren.

Hahah geweldig 😂 Brego deed dat wel een keer met een uitgezet spoor. De eerste keer volgde hij het. Tweede keer hop naar de jackpot en dan het spoor afgaan voor meer voer. 😂 Vandaag thuis ging het goed.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4948
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Speuren met Brego

Bericht door ranetje »

@Rosanne dank je wel voor je uitleg :ok: :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heleboelie
Posts in topic: 1
Berichten: 868
Lid geworden op: 28 sep 2021, 13:55

Re: Speuren met Brego

Bericht door Heleboelie »

Knap zeg!
Vind dat jullie samen altijd zoveel leuks ondernemen!

Wat grappig van de twee pigmentstippen, die heeft Boelie ook, misschien toch vaart achter dat speuren gaan zetten :)
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Heleboelie schreef: 21 mar 2023, 20:34 Knap zeg!
Vind dat jullie samen altijd zoveel leuks ondernemen!

Wat grappig van de twee pigmentstippen, die heeft Boelie ook, misschien toch vaart achter dat speuren gaan zetten :)
Ik kan er ook echt van genieten om samen verschillende dingen te doen. Het is bij hem ook geen noodzaak om hem op die manier tevreden te houden en dat vind ikzelf erg prettig. Gewoon echt om samen plezier te hebben. En ik vind het gaaf om te zien wanneer een hond ergens een passie voor heeft.

Ja ik had wel eens gehoord dat het positief voor het speuren is, maar je hoort wel eens vaker wat. Maar blijkbaar is er wel onderzoek naar gedaan. Wel gaaf dat Boelie ze ook heeft, misschien ook wel een natuur talentje. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Fenneke
Posts in topic: 2
Berichten: 2260
Lid geworden op: 16 sep 2021, 10:45
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Re: Speuren met Brego

Bericht door Fenneke »

Buster had ook vlekken op zijn tong . De voorste kwam pas later trouwens .
En we hebben ook speuren gedaan :engel:


Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Fenneke schreef: 26 mar 2023, 15:58 Buster had ook vlekken op zijn tong . De voorste kwam pas later trouwens .
En we hebben ook speuren gedaan :engel:


Afbeelding

Afbeelding
Bij Brego kwamen ze ook met de tijd. Net twee extra ogen 😂
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

Vandaag de tweede les gehad. Eerst weer een simpel spoortje op het gras gedaan, maar het was al snel duidelijk dat het te makkelijk was voor meneer. Dus twee verschillende sporen daarna mogen lopen. Vandaag al meer drive dan vorige week. Hij wist nu veel beter wat de bedoeling was. Met tracker ook kunnen zien achteraf hoe de “persoon” had gelopen en hoe Brego zijn spoor had gedaan. Kwam nagenoeg perfect overeen 😎. Uiteindelijk mag het nog wat strakker worden en ik leer hem dan ook lezen wanneer er twijfel is en ik hem stimuleer een eventueel ander pad te controleren. Meneer was heerlijk voldaan weer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevonden :cheer:

Afbeelding
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Hamilton
Posts in topic: 1
Berichten: 545
Lid geworden op: 13 sep 2021, 10:19

Re: Speuren met Brego

Bericht door Hamilton »

Leuk hè speuren en vooral als je de hond ziet werken, z'n neus gebruiken, zich zelf corrigeren en dan de persoon vinden :ok: En dan lekker moe zijn.

Nisvan is helemaal hyper, huilt in het bos als de spoorloper weggaat en gaat dan fanatiek lopen, hij is dan zo sterk, ik heb hem nu aan een heupgordel gezekerd omdat hij 2 maal zelfstandig het spoor uitliep omdat de lijn uit mijn handen schoot :euh: en ik in het bos achterbleef niet wetend waar ik was :engel:
En daarna lekker moe :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fenneke
Posts in topic: 2
Berichten: 2260
Lid geworden op: 16 sep 2021, 10:45
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Re: Speuren met Brego

Bericht door Fenneke »

Haha ik heb met Baloe ook speuren gedaan :mrgreen: . Hij vond van alles behalve dat enge mens achter een boom :LOL:

Hij liep wel heel mooi het spoor maar ja andere vreemde mensen zijn bij voorbaat al doodeng
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 1
Berichten: 3935
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Speuren met Brego

Bericht door Smoushond »

Wat leuk dat speuren met Brego . Ze worden er inderdaad heerlijk moe van 😉
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Speuren met Brego

Bericht door Tineke »

Speuren is leuk , wij doen het vaak met Luus.
Die heeft er talent voor en lol in.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

@Hamilton Wat gaaf dat hij er ook zo goed in is! Wel een mooie locatie ook zo in het bos. Behalve als je daar dan opeens zonder hond staat 😂.

@Fenneke Hahaha ja dat wordt lastig als je dan nog vreemde mensen moet zoeken ook. 🙈
Smoushond schreef: 27 mar 2023, 07:42 Wat leuk dat speuren met Brego . Ze worden er inderdaad heerlijk moe van 😉
Ja echt genieten als je hem bezig ziet. Bij het laatste spoor dat wij deden was hij ook echt klaar. Ging er meteen bij liggen. Heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen wanneer we echt een tijdje bezig zijn.
Tineke schreef: 27 mar 2023, 07:47 Speuren is leuk , wij doen het vaak met Luus.
Die heeft er talent voor en lol in.
En dan geniet je als eigenaar extra. Ik vind het een leuke manier van samen werken en de mogelijkheid om te groeien. En het nog beter leren lezen van je hond. Bij hem was het nu al duidelijk wanneer hij er goed op zat. Joh wat is dat kind sterk dan 😂 Had vanmorgen best wat spierpijn.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4948
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Speuren met Brego

Bericht door ranetje »

Rosanne schreef: 26 mar 2023, 19:18 Vandaag de tweede les gehad. Eerst weer een simpel spoortje op het gras gedaan, maar het was al snel duidelijk dat het te makkelijk was voor meneer. Dus twee verschillende sporen daarna mogen lopen. Vandaag al meer drive dan vorige week. Hij wist nu veel beter wat de bedoeling was. Met tracker ook kunnen zien achteraf hoe de “persoon” had gelopen en hoe Brego zijn spoor had gedaan. Kwam nagenoeg perfect overeen 😎. Uiteindelijk mag het nog wat strakker worden en ik leer hem dan ook lezen wanneer er twijfel is en ik hem stimuleer een eventueel ander pad te controleren. Meneer was heerlijk voldaan weer.
Fijn als je je hond zo steeds beter leert lezen :ok:

Super dat de sporen zo goed overeen kwamen.
Het kwartje is al aardig gevallen.
En hij heeft er zin in :D
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 15
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Speuren met Brego

Bericht door Rosanne »

@ranetje Ja ik vond het best knap voor een eerste keer. Mooie was ook dat op 1 stuk de loper haar spoor over een grasstuk had laten gaan. Brego was samen met twee andere honden die precies dat spoor volgde i.p.v op de stenen eromheen. Heel benieuwd hoe hij het doet als wij straks een paar maandjes bezig zijn. Het is in iedergeval wel heel leuk om samen zo bezig te zijn. Kan hij die grote puntneus mooi inzetten. :F:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Plaats reactie