Angio-oedem processierups (?)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Angio-oedem processierups (?)

Bericht door Alfilillo »

Ik was vanochtend aan het werk toen Carlos belde: Lily had een opgezwollen kop en wat hij moest doen. Linea recta naar de da natuurlijk. Daar heeft ze een prednisoninjectie gekregen. Als de zwelling 's middags niet afgenomen was, moest ze nog een injectie. Nu heeft ze aan één kant nog wel een wat dikke lip, maar het is veel minder dan eerst. Ze eet goed en heeft gewandeld, dus ik kijk het nog even aan.
De da heeft prednisonpillen meegegeven. Gedurende 4 dagen moet ze twee keer per dag een halve en daarna gedurende 4 dagen een keer per dag een halve.
Alfil heeft jaren geleden ook een paar keer een angiodeem gehad, maar ik kan me niet herinneren dat hij na de injectie nog zo lang pillen moest nemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 23 mar 2023, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 1
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Sirene »

Ik ken ook alleen maar honden die eenmalig een injectie kregen
Nanna

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Nanna »

Als je die kuur besluit te geven, dan wel afmaken. Das belangrijk bij Prednison.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 21 mar 2023, 20:04 Als je die kuur besluit te geven, dan wel afmaken. Das belangrijk bij Prednison.
Bedoel je dat nu ze de injectie heeft gehad, ze de ook alle pillen moet nemen? Of kan ik ook beslissen helemaal niet met de pillen te beginnen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Alfilillo »

@Zinodo , ah wat sneu voor Doortje. Alfil had de eerste lente dat hij bij ons was ook een paar keer zo'n heftige allergische reactie. Twee keer angiodeem geloof ik en ook een paar keer rare blazen op zijn buik, een beetje zoals Dora. Immuunsysteen inderdaad helemaal van de wap.
Ik hoop niet dat dat nu bij Lily gebeurt. Ik was vanavond in Barcelona maar zit nu in de trein naar huis. Net even gebeld en de zwelling is weer wat minder. Ik hoop dus maar dat het niet terug komt.

Ze is trouwens wel 2,5 kilo aangekomen :schrik: . De laatste tijd gebruik ik de maatbeker niet meer bij het eten geven. Ga dat toch maar weer doen...
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 21 mar 2023, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5318
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Kells »

Zouden simpele allergietabletten niet werken? Finnemans had eens een steek opgelopen van een insect of een plant en had daar een dikke snuit door gekregen. Ik gaf hem een simpel Ceterizine tabletje, gekocht bij de Aldi en dat werkte binnen een uur. De jeuk en de zwelling verdwenen als sneeuw voor de zon.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Nanna »

Alfilillo schreef: 21 mar 2023, 22:24
Nanna schreef: 21 mar 2023, 20:04 Als je die kuur besluit te geven, dan wel afmaken. Das belangrijk bij Prednison.
Bedoel je dat nu ze de injectie heeft gehad, ze de ook alle pillen moet nemen? Of kan ik ook beslissen helemaal niet met de pillen te beginnen?
Ja, dat zou ik effe met de da overleggen. Maar als je begint met de pullen, moet je het ook afmaken.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door Alfilillo »

Vanmorgen was er eigenlijk niets meer te zien, dus ik ben eigenwijs geweest en niet met de pillen begonnen. Ze is verder helemaal de oude: vrolijk, actief en eet goed.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1
Berichten: 4818
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door ranetje »

Alfilillo schreef: 22 mar 2023, 14:22 Vanmorgen was er eigenlijk niets meer te zien, dus ik ben eigenwijs geweest en niet met de pillen begonnen. Ze is verder helemaal de oude: vrolijk, actief en eet goed.
Gelukkig lijkt het goed genoeg te zijn zodat je die pillen niet hoeft te geven.
Je hebt ze in huis, dus als het weer opvlamt vandaag of morgen kan je alsnog geven. :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 1
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Angiodeem processierups (?)

Bericht door HillieS »

Fijn dat het beter gaat!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 5
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Angio-oedem processierups (?)

Bericht door Alfilillo »

Yep, ze is weer helemaal op en top (behalve die extra kilo's dan 🙈). Ik vraag me toch af of het een processierups geweest is. Het is wel de tijd van het jaar, maar ik heb er nog geen gezien. Bovendien, een rups geeft meestal een acute reactie en toevallig vielen me er de nacht van tevoren een paar rare dingen op. Voordat we gingen slapen, likte ze haar bek op een vreemde manier af en trok een paar rare bekken. Ik heb nog gekeken of ik iets zag, maar nee. Midden in de nacht wilde ze opeens onder de dekens, terwijl ze dat al weken niet meer doet want het is best warm. Ik vroeg me nog af of ze koorts had, maar de volgende ochtend was ze in goede doen. Kortom, een paar kleine dingetjes maar niks concreets. Nou ja, ik zal nooit weten wat het geweest is. Op zich wel fijn dat ik nu die pillen in huis heb inderdaad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 1
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Angio-oedem processierups (?)

Bericht door Diana »

Kan ook best een wesp of ander insect zijn geweest waardoor ze is gestoken in haar bek. Luca zwelt daar ook behoorlijk van op, voor hem heb ik daarvoor ook cortico's in huis (Urbason), dan is het een dag later wel weer weg. Ik hoef dan gewoon maar één zo'n pilletje te geven.
Fijn dat ze in ieder geval weer helemaal in orde is! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie