Snuffelen

Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Snuffelen

Bericht door Diana »

Al mijn honden vinden het raar als mensen hun hand uitsteken om de hond te laten snuffelen, bijvoorbeeld bij een begroeting.
Mila en Fayah kijken zo van: oké, er zit geen snoep in, wat moet ik met die hand? :19: :scratch:
Amy snuffelt er uit pure beleefdheid even aan of negeert het compleet en Arlo ontwijkt direct: wat moet dat met die hand zo snel zo dichtbij?! :x

Wat doen jullie honden als mensen hun hand uitsteken om de hond te laten snuffelen? En doe je dat zelf, je hand uitsteken naar een hond, zodat hij kan snuffelen?


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2431
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Snuffelen

Bericht door Teckeltoos »

Peer heeft het niet zo op handen die hem onder de neus geduwd worden. Hij deinst dan in eerste instantie terug. Hij komt vaak wel weer terug om toch met uitschuifnek te snuffelen.
Als ik Peer bij me heb kom ik er niet aan toe andere honden aan wat dan ook te laten ruiken. Peer pikt vriendelijke honden meteen in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Snuffelen

Bericht door Josefien »

Alledrie ontwijken ze het, bij een eerste ontmoeting. Hebben ze iemand al vaker meegemaakt, wordt het geaccepteerd. Merlijntje ziet het dan als uitnodiging voor een kroelpartij, en draait zijn achterwerk naar de hand. Ik zeg altijd wel tegen mensen die op deze manier het eerste contact willen maken, dat dit weinig zin heeft.
Ik doe het zelf nooit, ik vind het opdringerig en laat het initiatief aan de hond over om me al dan niet te komen besnuffelen.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Nanna

Re: Snuffelen

Bericht door Nanna »

Ik heb herdershonden. En ze zijn best vriendelijk maar niet instant zoals een Labrador die schijnbaar een lang verloren liefde terugvindt.
En ook niet tegen iedereen. Sommige mensen worden genegeerd.
Gisteren in het bos kwam er een jongen uit de struiken zetten. Ik dacht dat ie daar had zitten schijten maar hij bleek aan geocaching of zo te doen, hahaha. Zo autistisch als ie groot was en daar kan ik het altijd mee vinden. Wij lachen. Hij wilde weten hoe de honden heten en kende ze ook a la minute uit elkaar😂 Na tien minuten hinniken zei ik ‘en nou zeggen hoe die honden heten’ en hij reproduceerde het feilloos. Maar goed, snuffelen. Alles zat meteen tegen hem aangeplakt en liep te hoeren en te snoeren.
En de volgende krijgt ze niet eens aangeraakt. Go figure.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 1
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Snuffelen

Bericht door Veertje »

Finn likt er vrijwel meteen aan en Tess wordt er achterdochtig van. Mensen die voorzichtig doen vindt ze (belg als ze is) maar raar. Doe je gewoon normaal, dan is het vaak allemaal prima.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 1
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Snuffelen

Bericht door HillieS »

Hier snuffelen ze wel, en ik steek zelf m'n hand ook uit om te laten snuffelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 1
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Snuffelen

Bericht door Cooper »

Cooper duikt de ene keer weg van de hand en de andere keer vindt hij het fantastisch. :dunno:
Mijn vorige hond keek ernaar van: :mep: hoe durf je, ik mot jou niet. Loop door, gek :piew: . :F: Geen agressie verder maar totaal niet geinteresseerd.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Snuffelen

Bericht door CatnDog »

Ik denk dat het er wel vanaf zou hangen wat voor type mens het doet (oudere vrouwen zijn bijvoorbeeld niet zo bedreigend) en hoe graag deze persoon wil dat Zeno erop af komt (hoe overdrevener, hoe minder hij het een succes zou vinden).

Ik denk dat Zeno in eerste instantie er wel op af zou gaan, maar zodra die hand hem dan zou proberen te aaien, zou hij net zo snel weer weg zijn. Dat is het probleem van zo'n 'snuffelhand': die snuffelhanden willen meestal meer.
Als het rustige handen zijn, dan krijgen ze een likje.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 23 mar 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
runninggirl
Posts in topic: 1
Berichten: 1101
Lid geworden op: 13 sep 2021, 06:17
Locatie: Drents-Friese Wold
Honden: 3

Re: Snuffelen

Bericht door runninggirl »

Die van mij denken dat ze dan wat lekkers krijgen. :F:
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Snuffelen

Bericht door Desiree »

Ik doe het alleen bij honden die zelf contact zoeken maar soms niet zo goed lijken de durven. Honden die niet zo bescheiden zijn doe ik niet zo veel moeite voor die kunnen gewoon een aai krijgen.

Roderick is geen wereld vreemde snuffelt wel aan handen, als je niks hebt mag je hem een aai geven en daarna gaat hij gewoon verder met zijn leven. Droef keurt je of nog geen blik waardig of je bent het einde, daar is geen snuffelhandje voor nodig. Ik weet precies welke types Droef de voorkeur voor heeft. Bouwvakkers, die zijn allemaal zijn beste vriend en daar komt ie graag bij kijken, hoe groter de bek hoe beter!

Bij Izzy hoef je het als vreemde niet te proberen tenzij je graag je vingers kwijt raakt, die wil eerst een paar keer jou gezien hebben voor ze je aardig vindt, daarvoor wenst ze niks met vreemd volk te maken te hebben. Heel soms pikt ze iemand er tussen uit die ze wel meteen mag en dan is het ook gewoon dik aan maar anders moet je haar gewoon negeren, niet lokken en ook niet handjes naar haar uitsteken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1380
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Snuffelen

Bericht door Cendy »

Oja dat doen mensen heel vaak bij Toos. Heeeel voorzichtig hun hand naar hun neus want ja zo hoort dat he.
Toos draait meestal weg om ergens anders te gaan snuffelen, staat ze met die dikke reet naar hun hand.. hier aai die maar :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1373
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Snuffelen

Bericht door Barkley »

Fred wil dat wel even in voorbij gang - die duwt dan zodra mensen voorbij zijn even zn koude neus in een hand
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Snuffelen

Bericht door Frootje »

Froo trekt meestal terug, maar soms snuffelt ze er ook wel aan. Hangt er een beetje van af in wat voor bui ze is geloof ik. Vroeger hapte ze erin. Gelukkig doet ze dat in elk geval niet meer. :engel:

Aloy vliegt de meeste mensen sowieso om de hals als ze haar in vrije tijd benaderen dus of dat met uitgestoken hand is of niet, maakt haar denk ik niet uit. :LOL:
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Snuffelen

Bericht door blondie »

Handen worden eigenlijk genegeerd, als ze al worden uitgestoken om even af te wachten of een van de honden wel wil kennis maken.
Ze gaan hier volgens mij (de Russinnen dan eerder direct voor je kruis als ze mensen willen besnuffelen :roll: )

En als iemand echt die hand blijft aanbieden wordt er door alledrie een lik over gegeven volgens mij.

Zelf doe ik het eigenlijk alleen bij een onbekende hond die zelf op me afkomt, maar volgens mij steek ik niet mijn hand echt ver naar voren of zo hou meer vlak bij mijn lichaam. En altijd de rug van mijn hand. Als de hond dan toch weer terugdeinst dan laat ik het ook zo. En soms is het dan vluchtig aan de hand ruiken en aan de broekspijpen. Prima.
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Snuffelen

Bericht door ranetje »

Als iemand een hand uitsteekt zit Claire meteen in de nek van die persoon :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Snuffelen

Bericht door Gretha »

Cash en Tux gaan je op een afstandje uit staan schelden als je je hand uitsteekt. :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Posts in topic: 1
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: Snuffelen

Bericht door Tamara/Bayko »

ranetje schreef: 23 mar 2023, 20:26 Als iemand een hand uitsteekt zit Claire meteen in de nek van die persoon :mrgreen:
Dat zou Cody ook doen als 'ie de kans krijgt. Of hij begint als een dolle achtjes te zigzaggen tussen je benen zodat je bijna op je plaat gaat. Superhandig :roll: :P .
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fabienne
Posts in topic: 1
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Snuffelen

Bericht door Fabienne »

Lola heeft geen flauw idee wat ze er mee moet maar die wilt best beleeft aardig doen, al heeft ze de volgende keer wel liever koek in die hand.
Floris gaat meteen all the way als een vreemde ook maar iets van contact zoekt en dat komt (hopelijk) puur door zijn leeftijd, een gewone passant kunnen we zonder gedoe en los normaal passeren. Vindt dat trouwens bloed irritant van die mensen die contact zoeken met je hond (op welke manier dan ook) en vervolgens kwaad worden omdat fikkie dan zo enthousiast wordt....liefst nog met een hoog stemmetje zodat het hek helemaal van de dam is
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5317
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Snuffelen

Bericht door Kells »

ranetje schreef: 23 mar 2023, 20:26 Als iemand een hand uitsteekt zit Claire meteen in de nek van die persoon :mrgreen:
Haha! Dat doet Aislinn dus ook. Fin wil nog weleens een meter in de lucht springen om iemand een lebber in het gezicht te geven. Kells is meer van het negeren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
ranetje
Posts in topic: 2
Berichten: 4813
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Snuffelen

Bericht door ranetje »

Tamara/Bayko schreef: 23 mar 2023, 22:54
ranetje schreef: 23 mar 2023, 20:26 Als iemand een hand uitsteekt zit Claire meteen in de nek van die persoon :mrgreen:
Dat zou Cody ook doen als 'ie de kans krijgt. Of hij begint als een dolle achtjes te zigzaggen tussen je benen zodat je bijna op je plaat gaat. Superhandig :roll: :P .
:LOL:
IK zou geheid op mijn plaat gaan dan :mrgreen:
Kells schreef: 24 mar 2023, 10:18
ranetje schreef: 23 mar 2023, 20:26 Als iemand een hand uitsteekt zit Claire meteen in de nek van die persoon :mrgreen:
Haha! Dat doet Aislinn dus ook. Fin wil nog weleens een meter in de lucht springen om iemand een lebber in het gezicht te geven. Kells is meer van het negeren.
Ita was ook meer van het negeren. :smile:

Ik wil als ik Claire aan de lijn heb geen contact, anders lig ik :P
Meestal wordt dat gelukkig ook geaccepteerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Snuffelen

Bericht door Diana »

Haha, het grappige is dat Fayah veel mensen ook het liefst meteen een tongzoen geeft. Maar mensen die eerste zo demonstratief hun hand uitsteken, die zijn in veel gevallen daardoor meteen een beetje verdacht, want dat is raar :F:
Niet altijd hoor, bij kinderen maakt het haar bijvoorbeeld niet uit. En als ze iemand héél leuk vindt, ziet ze die uitgestoken hand waarschijnlijk niet eens, maar reageert ze op het oogcontact.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anneke
Posts in topic: 1
Berichten: 541
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:07
Honden: 1
Welke: Havanezer

Re: Snuffelen

Bericht door Anneke »

Ik zou eigenlijk niet weten hoe Bobbie reageert op een uitgestoken hand, geloof niet dat dat vaak voorkomt hier.
Wat wel vaak gebeurt is dat ze bovenop zijn koppie willen krabbelen of aaien. Dan duikt ie weg, of trekt zijn koppie weg. Aaien is fijn, maar niet op zijn hoofd.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Snuffelen

Bericht door Persistence »

Vic kijkt of er voer in de hand zit en loopt weg als dat niet zo is.
Bij Bella is je hand uitsteken het domste wat je kunt doen. Die gaat blaffend om die persoon heendraaien en dat komt niet meer goed. Ze is bang van uitgestoken handen.
Afbeelding
Mellow

Re: Snuffelen

Bericht door Mellow »

Onderstaande is voor buiten (binnen vinden ze iedereen wel leuk want..je mocht naar binnen :F: )
Puck gaat altijd beleefd even snuffelen.
Vooral als het kinderen zijn.
Het idee dat hij mensen beledigd door niet te doen wat ze van hem verlangen komt niet in hem op.
Maar negeert hij je, dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
Daisy beet in begin direct de vingers eraf die naar haar uitgestoken werden.
Dat doet ze nu niet meer maar ze kiest haar eigen mensen aan wie ze haar aandacht wil geven.
Dat zijn er niet veel :engel: ze pakt ook van niemand snoep/koek aan.
Semmy (de blinde) vindt soms dus een uitgestoken wel erg prettig maar niet bij iedereen.
Als hij jouw houding/energie niet vertrouwd wil hij niets met je te maken hebben.
Nikki is heel wisselend buiten.
De ene uitgestoken hand wordt genegeerd en die hele persoon daarna ook want je doet raar.
De volgende kan ze helemaal het einde vinden en direct proberen tegenop te staan om je face te willen besnufffelen.
Maar dat laatste komt heel weinig voor.
Pebbles houd buiten niet van mensen.
Ze ontwijkt ze en mensen die een hand uitsteken, lokgeluidjes maken etc worden bekeken met een :noway: en je ziet haar bijna denken "buzz off, freak"
Gebruikersavatar
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2050
Lid geworden op: 10 sep 2021, 13:56
Locatie: Oosterhout
Honden: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Snuffelen

Bericht door sabine »

Pom heeft haar hele kop al in je jaszak voor je je hand uit kan steken en Karel zou er denk ik wel aan snuffelen. Wantrouwend zijn ze iig niet, dat zit niet in het systeem
Plaats reactie