Stadspark

EchoMira
Posts in topic: 9
Berichten: 11143
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Stadspark

Bericht door EchoMira »

Rennendehond schreef: 24 mar 2023, 20:30
CatnDog schreef: 24 mar 2023, 15:28 Hij is samen met een collega. Kan hij niet gewoon de leidsels overgeven, afstappen en die *** (vul maar in) hond verwijderen?
Je stapt niet zomaar af van een paard in paniek. Ik heb dat één keer iemand zien doen en dat paard mochten ze 40 km verderop ophalen.
Precies. Ik zou ook blijven zitten. Veel veiliger. Voor jezelf maar vooral voor je paard.
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Stadspark

Bericht door Fabienne »

Nanna schreef: 24 mar 2023, 23:07 Nou is die oude hond van Yvon Jaspers (Tommy) aangevallen door zo’n smerige Ambull en minutenlang gebeten en door de modder gesleurd. Diepe bijtwonden en operatie.
Wat móet je toch met die vieze agressieve kuthonden. Neem toch een leuk ras.
Soms ben ik wel is bang dat dit soort types een leuk ras ook nog weet te verkutten. Of ze verleggen zich van een pitt naar een akita ofzo en die hebben ook al van die korte lontjes
Tineke
Posts in topic: 2
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Stadspark

Bericht door Tineke »

Persistence schreef: 24 mar 2023, 20:21 “Hakan, who is in his mid 20s and goes to college twice a week, told The Sun: "It might look like I wasn’t doing much but I was trying my hardest. I tried to grab her.

"She was intimidated by the horse. She felt threatened.

"I thought the horse was going to kick me. If it kicks me I’m dead. If it killed me then people would be feeling sorry for me."

Wat een triest figuur. Natuurlijk kun je je hond wel te pakken krijgen, desnoods trek je hem aan de staart of achterpoten weg.

Knap dat die ruiter erop blijft zitten maar zo sneu voor dat paard.

Ik heb een hond die getriggerd wordt door paarden. Ik ben ook erg blij als ruiters in losloopgebied in stap overgaan als ze passeren. Dravende of galopperende paarden triggeren veel honden om erachter aan te rennen.
Ik rij ook paard (ook weleens in losloopgebied) en het is erg onplezierig als honden blaffend achter je aankomen en niet terug te roepen zijn.

Ik denk dat het vaak ook een kwestie van onwetendheid is. Hondenbaasjes die zich niet beseffen dat een paard in paniek kan raken of hun hond met een goede trap dood kunnen schoppen.
En ruiters beseffen zich niet altijd dat je niet met hoog tempo langs honden moet gaan.
Hakan mag wmb zelf een flinke tik van een Shire voor zijn muil krijgen ,wat een idioot :piew:


Honden rennend passeren is inderdaad niet handig op een paard, de etiquette is volgens mij überhaupt passanten in stap passeren.
Ik reed met mijn paard altijd in de Waterleiding duinen en dat is verboden voor honden ,ook aangelijnd.
Dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo erg , ben in Noordwijk ook weleens achterna gezeten door een hond ,was echt niet prettig.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Tineke
Posts in topic: 2
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Stadspark

Bericht door Tineke »

CatnDog schreef: 24 mar 2023, 20:52
Rennendehond schreef: 24 mar 2023, 20:40 Ik heb dit weleens aan de hand gehad met een Duitse staande. Die hield het heel gemakkelijk uit naast ons :LOL:
Ik ben toen omgedraaid en naar de eigenaar toegedraafd. De hond was toen al zo moe dat de tong op de grond hing dus die liep inmiddels keurig mee. De eigenaar vroeg toen grappend of ik niet nog een rondje kon. Dat paard was heel makkelijk en ervaren dus het kon. Maar mensen snappen niet dat daar jaren aan opleiding bij komt kijken.
Een achtervolgende hond bij de jonge paarden die ik reed werd altijd spannend. Dan draaide ik de paarden met het hoofd en voorbenen naar de hond en als het lukte liet ik ze erop af lopen. Ik heb ooit op een paard gezeten dat werkelijk alle kanten op begon te trappen om die hond te raken. Die eigenaresse stond alleen maar keihard te gillen op een afstandje. Toen ben ik er wel heel hard vandoor gegaan, ik zag geen andere oplossing meer. Anders was die hond voor zijn kop getrapt.
Was die Duitse staande toen ook aan het happen of was het alleen er achteraan rennen/meerennen?

Ik krijg de indruk dat als je een paard hebt en op het Nederlandse strand wilt rijden, je eigenlijk verplicht bent om hierop te trainen? Gebeurt dit ook standaard?
Bij mijn weten is het niet verplicht om erop te trainen , wel heb je voor sommige gebieden om er te mogen rijden een ruiterbewijs nodig ,oa in de Waterleidingduinen.
Dat is een overigens vrij simpele proeve van bekwaamheid.

Als je veel in gebieden loopt waar je paarden regelmatig tegenkomt vind ik eigenlijk ook dat je je hond erop moet trainen.
Dat is op zich best wel te doen ,er zijn best wel ruiters die je daarbij willen helpen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Stadspark

Bericht door Mo-yi »

Jaiks..ik kan er niet goed naar kijken...is het paard oke dat iemand weet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 4
Berichten: 1521
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Stadspark

Bericht door Gos »

Mo-yi schreef: 25 mar 2023, 09:00 Jaiks..ik kan er niet goed naar kijken...is het paard oke dat iemand weet?
Volgens The Sun zijn de wonden gehecht en is het paard herstellende.
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Random
Posts in topic: 1
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:15

Re: Stadspark

Bericht door Random »

Mo-yi schreef: 25 mar 2023, 09:00 Jaiks..ik kan er niet goed naar kijken...is het paard oke dat iemand weet?
Dat dus.
Ik kan echt niet blijven kijken. Ik kan er niets aan veranderen dus waarom zou ik mezelf daarmee belasten? Goed om te weten dat het paard gered kon worden. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Gos
Posts in topic: 4
Berichten: 1521
Lid geworden op: 03 okt 2021, 19:31
Honden: 2
Welke: Mechelse herder

Re: Stadspark

Bericht door Gos »

Gos schreef: 25 mar 2023, 09:15
Mo-yi schreef: 25 mar 2023, 09:00 Jaiks..ik kan er niet goed naar kijken...is het paard oke dat iemand weet?
Volgens The Sun zijn de wonden gehecht en is het paard herstellende.
BBC:
A Met spokesperson said: "The horse required stitches and is expected to return to duty following its recovery.

Bron https://www.bbc.com/news/uk-england-london-65050625

En https://www.bbc.com/news/uk-england-london-65070181
The journey of life is sweeter when traveled with a dog
Sterre
Posts in topic: 3
Berichten: 1022
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Stadspark

Bericht door Sterre »

Mo-yi schreef: 25 mar 2023, 09:00 Jaiks..ik kan er niet goed naar kijken...is het paard oke dat iemand weet?
In de link die Gos hierboven plaatst zie je een foto van het paard waar het been verbonden is en met een deken over zich heen lekker staat te eten. Geen nare foto’s verder. Ik vond het fijn om deze foto te zien.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Stadspark

Bericht door Mo-yi »

Gelukkig. Akelig en het bleef maar gaan. Ik zag eens een filmpje die Nanna geloof ik plaatste (?) van een hond die een aangespannen paard aanviel, die kreeg wel flinke tikken terug en het beest bleef maar terugkomen.
Elke hond die uiteindelijk een tik krijgt taait wel af, en zulke worden alleen maar feller. Als deze zo tekeer was gegaan bij een andere hond ben je echt klaar.
Afbeelding
Nanna

Re: Stadspark

Bericht door Nanna »

Moet je op Facebook kijken. Al die klapkaakdebielen op een rij ‘hij was seker nie aongelijnd’.

Want als ie onaangelijnd rondscharrelt met zijn ouwemannenhoofd heeft Demonface natuurlijk álle recht om Tommy uit elkaar te trekken.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 3
Berichten: 6634
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Stadspark

Bericht door Mo-yi »

Vorige week trof een vriendin met dr paard ook een loslopende hond in het bos. Kan natuurlijk. Alleen kwam deze gelijk in volle vaart op dr paard af..jack russeltje..en maar moeilijk doen, dr paard werd nerveus..ze vroeg of hij zn hond bij kon houden even..en dan de nonchalante reactie dat ie toch niks doet. Ik zei haar dat ze voortaan vantevoren maar moet roepen dat dr paard trapt..kijken hoe snel ze dan wel zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Posts in topic: 1
Berichten: 1184
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51
Locatie: Achterhoek
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Stadspark

Bericht door Omega »

Mo-yi schreef: 25 mar 2023, 11:47 Vorige week trof een vriendin met dr paard ook een loslopende hond in het bos. Kan natuurlijk. Alleen kwam deze gelijk in volle vaart op dr paard af..jack russeltje..en maar moeilijk doen, dr paard werd nerveus..ze vroeg of hij zn hond bij kon houden even..en dan de nonchalante reactie dat ie toch niks doet. Ik zei haar dat ze voortaan vantevoren maar moet roepen dat dr paard trapt..kijken hoe snel ze dan wel zijn.
Heb ik ook een keer gehad, iemand met 3 kleine hondjes, hij stond er bij te lachen dat zijn hondjes om mijn paard stonden te keffen. Tot mijn paard gericht wilde stampen op de hondjes, toen verging het lachen hem en kon hij ze wel bij zich roepen. Paard consequent naar hond toe draaien als er een hond aan komt, dan valt er niks te jagen en bindt een hond meestal wel in. Paard snapte het en ging daar zelf initiatief in nemen als er weer eens vervelende hond aan kwam. Of het werkt bij een hond zoals in eerste bericht weet ik niet, bij de rest werkte het goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 5318
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Stadspark

Bericht door Kells »

Ik ben er als de dood voor dat mijn honden een trap zouden krijgen. Hier zie ik vaak genoeg ruiters en sla dan een zijpaadje in met mijn loslopende honden. Als die mogelijkheid er niet is, dan lijn ik ze aan en ga zover mogelijk aan de kant staan. Mijn honden zullen er niet achteraan gaan, maar ik neem liever geen enkel risico.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 4
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stadspark

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 24 mar 2023, 11:09 O god, het obligate dure joggingpakje en totaal hersenloze figuur ook. Typical.
Dat je je als normaal mens nog zo’n kutbeest aan wilt schaffen. Je loopt klaar voor gek.
Is die hond wel van dat joggingpak want die staat erbij met een andere aangelijnde hond in het begin?
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 4
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stadspark

Bericht door Célie »

ranetje schreef: 24 mar 2023, 11:13
Nanna schreef: 24 mar 2023, 11:10 Als ik die agent was schoot ik die hele joekel per direct een gat in zijn smoel.
Opgeruimd staat netjes.
Richten terwijl je op een steigerend paard zit gaat wat lastig.
Je wilt je paard ook niet beschadigen.
Waarschijnlijk ook de reden dat de andere ruiter niks kan doen.

Een fikse boete plus in beslagname lijkt me redelijk.
Al zit je er niet op dan kun je daar niet gaan schieten, ze staan niet stil.

Meteen de roze spuit in zo'n beest.
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 4
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stadspark

Bericht door Célie »

Diana schreef: 24 mar 2023, 11:16 Zo zielig voor dat paard. Ik hoopte op den duur echt dat het paard die hond een fatale rotschop zou geven :ugh: :( :schrik:
Nou ik ook :(
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 4
Berichten: 11583
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Stadspark

Bericht door Célie »

Gos schreef: 24 mar 2023, 11:40 Uit dezelfde bron:

https://www.thesun.co.uk/news/21811914/ ... ttack/amp/

Volgens de eigenaar lag het aan het paard. Natuurlijk.
Die had zeker gehinnikt naar de hond. :?


Afbeelding

Mijn god je mag mensen niet op hun uiterlijk beoordelen maar dit hoofd zegt toch meteen alles :?
Laatst gewijzigd door Célie op 25 mar 2023, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Stadspark

Bericht door ranetje »

Police said the brown male horse was expected to fully recover from several wounds to his front legs, chest and underbelly.
Wonden op de benen, borst en onderbuik :(

Fijn dat hij goed kan (zal) herstellen, maar het blijft natuurlijk te gek voor woorden dat dit kan gebeuren.

Ik heb mijn honden gelukkig kunnen trainen op paarden, want die zijn er hier (en ook in mijn vorige woonplaats) genoeg.
Maar toen er een ruiter in volle galop door een losloopgebied (bos) ging had ik er evengoed heel wat werk aan om mijn hond bij me te krijgen en te houden.
Niet dat ze aanviel, maar achter een galopperend paard aan vond ze wel wat :schrik:
Afbeelding
Gebruikersavatar
galga's
Posts in topic: 1
Berichten: 398
Lid geworden op: 13 sep 2021, 13:25
Locatie: WFO
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Re: Stadspark

Bericht door galga's »

Hier lopen ook regelmatig paarden in het voor paarden verboden kleine, onoverzichtelijke losloopgebied met mountainbike paden.

Laatst liep ik met mijn aangelijnde roedel over een smal pad, komt er een paard aangestapt. Dat meisje wat erop zat was dus echt van plan om langs mijn roedel over dat smalle pad te lopen. Hoe dom ben je dan??? Toen ik zei dat dat echt niet zou gaan lukken, ging ze door de bosjes naar het mountainbike pad, wat dus echt vlak langs het wandelpad ligt. Roedel heel kort en snel doorlopen maar...

En ik had een keer alleen Silken Aglaia los, toen er 3 paarden in galop de bocht om kwamen in hetzelfde gebied. Gelukkig luistert Aglaia best redelijk, dus die kwam wel naar mij toe. Maar als de Galgo's of Afghaan los waren geweest, was er toch echt wel een probleem geweest. Niet qua gericht aanvallen, maar wel mee lopen en insluiten. En Afghaan Aislynn is nogal waaks en daar komt een enorme WOEF uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Stadspark

Bericht door Diana »

ranetje schreef: 25 mar 2023, 12:53
Police said the brown male horse was expected to fully recover from several wounds to his front legs, chest and underbelly.
Wonden op de benen, borst en onderbuik :(

Fijn dat hij goed kan (zal) herstellen, maar het blijft natuurlijk te gek voor woorden dat dit kan gebeuren.

Ik heb mijn honden gelukkig kunnen trainen op paarden, want die zijn er hier (en ook in mijn vorige woonplaats) genoeg.
Maar toen er een ruiter in volle galop door een losloopgebied (bos) ging had ik er evengoed heel wat werk aan om mijn hond bij me te krijgen en te houden.
Niet dat ze aanviel, maar achter een galopperend paard aan vond ze wel wat :schrik:
Ja, dat is mij ook een keer gebeurd met Amy en Amoz hoor :ugh: :oeps: Op een plek waar ik nooit eerder ruiters had gezien, doemden ineens twee paarden in een flinke draf op, terwijl Amy en Amoz best een eindje van mij af samen aan het rennen waren. Die gingen dus met z'n tweeën achter die ruiters aan :euh: :hmmm: Ze renden er blaffend achteraan en deden geen pogingen tot happen of bijten, maar evengoed totaal niet de bedoeling natuurlijk. Amoz kwam wel vrij snel weer toen ik riep, maar Amy niet zo snel. De paarden renden door, dus Amy was al snel op flinke afstand en dat in combinatie met mijn roepen en Amoz die al was omgekeerd, deed haar gelukkig toch omkeren. Toen ik later aangelijnd met de honden richting de ruiters liep, reageerden ze er gelukkig vrij relaxt op.
Ik had met Amy overigens wel getraind met paarden en als ze stilstonden of in stap gingen, bleef ze nog wel goed bereikbaar. Maar rennende paarden, terwijl ze al op afstand was van mij, dat was echt te veel gevraagd.
Een ongelukje of verkeerde inschatting kan altijd gebeuren, maar met een hond die zo serieus in de aanval gaat als de hond op dat filmpje, kun je je geen ongelukjes permitteren. Die houd je aan de lijn en doe je een muilkorf om.
Ik was sindsdien ook alerter op paarden, op die plek maar ook in het algemeen, en zoiets is daarna ook nooit meer gebeurd. Na één keer weet je wel dat dat een volgende keer waarschijnlijk weer mis zal gaan.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Stadspark

Bericht door Fabienne »

Ik heb ooit is een strandwandeling gemaakt met de fokker van Marvel(border collie) en die vond het prima dat haar 3 honden blaffend en drijvend tussen 3 pony's stonden waar meisjes in dikke paniek op zaten. Haar honden kregen die paarden toch niet te pakken dus dit gedrag was wel prima. Hoe dan?
Hoe kan je bedenken dat dit oké is? En hoe durf je het risico te nemen dat het evt wel fout afloopt?
Ik heb na deze wandeling nooit meer met haar gewandeld en ik heb tijdens deze wandeling met Marvel toen ook echt een andere keus gemaakt anders had die waarschijnlijk vrolijk mee gedaan.

Of een keer op het strand een boxer in volle vaart achter de paarden aan en op mijn vraag aan de eigenaar of hij misschien mijn honden riem wou hebben (deze had hij niet bij)zodat hij die boxer kon aanlijnen in plaats van steeds vangen hoefde dat niet...die hond zou vanzelf wel een x moe worden.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4816
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Stadspark

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 25 mar 2023, 13:31
ranetje schreef: 25 mar 2023, 12:53
Police said the brown male horse was expected to fully recover from several wounds to his front legs, chest and underbelly.
Wonden op de benen, borst en onderbuik :(

Fijn dat hij goed kan (zal) herstellen, maar het blijft natuurlijk te gek voor woorden dat dit kan gebeuren.

Ik heb mijn honden gelukkig kunnen trainen op paarden, want die zijn er hier (en ook in mijn vorige woonplaats) genoeg.
Maar toen er een ruiter in volle galop door een losloopgebied (bos) ging had ik er evengoed heel wat werk aan om mijn hond bij me te krijgen en te houden.
Niet dat ze aanviel, maar achter een galopperend paard aan vond ze wel wat :schrik:
Ja, dat is mij ook een keer gebeurd met Amy en Amoz hoor :ugh: :oeps: Op een plek waar ik nooit eerder ruiters had gezien, doemden ineens twee paarden in een flinke draf op, terwijl Amy en Amoz best een eindje van mij af samen aan het rennen waren. Die gingen dus met z'n tweeën achter die ruiters aan :euh: :hmmm: Ze renden er blaffend achteraan en deden geen pogingen tot happen of bijten, maar evengoed totaal niet de bedoeling natuurlijk. Amoz kwam wel vrij snel weer toen ik riep, maar Amy niet zo snel. De paarden renden door, dus Amy was al snel op flinke afstand en dat in combinatie met mijn roepen en Amoz die al was omgekeerd, deed haar gelukkig toch omkeren. Toen ik later aangelijnd met de honden richting de ruiters liep, reageerden ze er gelukkig vrij relaxt op.
Ik had met Amy overigens wel getraind met paarden en als ze stilstonden of in stap gingen, bleef ze nog wel goed bereikbaar. Maar rennende paarden, terwijl ze al op afstand was van mij, dat was echt te veel gevraagd.
Een ongelukje of verkeerde inschatting kan altijd gebeuren, maar met een hond die zo serieus in de aanval gaat als de hond op dat filmpje, kun je je geen ongelukjes permitteren. Die houd je aan de lijn en doe je een muilkorf om.
Ik was sindsdien ook alerter op paarden, op die plek maar ook in het algemeen, en zoiets is daarna ook nooit meer gebeurd. Na één keer weet je wel dat dat een volgende keer waarschijnlijk weer mis zal gaan.
Ben ik zeker met je eens :ok:
Die hond zal ook vast niet getraind zijn op het met rust laten van paarden.
Bij deze rustige paarden op het filmpje had ik mijn honden prima bij me kunnen houden.
Afbeelding
Rennendehond
Posts in topic: 6
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Stadspark

Bericht door Rennendehond »

Ja erg hè? Ik heb ooit een meisje met haar Shetlander geholpen, mijn eigen honden aan een vuilnisbak gebonden en een hond gaan pakken. Dat was een husky en die was echt helemaal niets leuks van plan. Die eigenaar bleek er wel vlakbij te staan, ik dacht eigenlijk dat de hond weg was gelopen want niemand reageerde op deze hond zijn gevaarlijke fratsen en meisje en pony waren duidelijk in paniek. De eigenaar zei dat ik haar weer kon laten gaan want hij vond het zo mooi om te zien hoe graag ze met paarden speelt. Mijn bek viel open.
Meisje en meneer hebben daarna nog een wat verhit gesprek gevoerd en ik ben maar door gelopen. Maar wat een domme mensen heb je toch lopen. Ik snap wel waarom zoveel mensen een hekel aan honden hebben, je ziet soms echt de mafste dingen gebeuren waar eigenaren heel laconiek mee omgaan.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 1
Berichten: 3457
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Stadspark

Bericht door Crutz »

blondie schreef:Vandaag was ik op strand, om maar aan te geven hoe rap ook iets mis kan gaan met honden en paarden.
Ruiter komt in draf aan, en laat zijn paard in draf terwijl hij inrijdt op ca. 8 honden die los lopen.
Omdat ik nog niet geheel zeker weet hoe Glory daar op reageert (en bij strandopgang ze gespannen reageerde op paard dat stapvoets ons passeerde), lijnde ik aan en was ik blij dat ze dus aangelijnd kon worden op tijd.
Een kruising mechel in onze nabijheid, die dan weer wel aan de lijn, dan weer niet aan de lijn, niet goed luisterde en neiging had tot opjagen/najagen was niet tijdig terug bij baas en vloog dus helaas wel op dit paard af.
Gelukkig niet direct erin knallen of willen bijten, maar sprong wel op, richting de hals van het paard en de ruiter stopte dan dus ook maar het paard want de kruising mechel bleef blokken en had de focus op het paard.

Ik vond de ruiter niet geheel slim om in tempo te blijven eerlijk gezegd zo op de honden inkomend. Daarbij geef je mensen ook geen kans om te reageren als je honden hebt die (nog) niet stabiel zijn bij paarden.

--
En ik heb het zelf maar 2x meegemaakt dat ik op een paard zat dat ineens belaagd werd door een hond. En ik ben geen routine ruiter. Vroeger les gehad en eens in de 10 of 20 jaar zit ik weer eens op een paard volgens mij.. maar een hond om je heen bij de benen van het paard en een paard dat nerveus wordt is niet grappig. Alles is en blijft in beweging, dus voor mensen op de grond ook nog eens verrekte lastig om zo'n hond ofwel weg proberen te roepen, of dat je probeert de hond te pakken..

Zo zie ik het althans.

Toch.
Ik heb het pas gehad.
Ging ergens voor mij vreemd met iemand wandelen.
Achteraf zei ze daar nooit paarden te zien. Want haar honden hadden hetzelfde kunnen doen.

Bij de parkeerplaats een paard op het fietspad. Dat kan. Honden reageerden niet.
Net in het bos (fietspad was nog buiten het bos) trekt Winny de lange lijn door m’n handen/laat ik schieten. Gebeurde wel vaker. Dan gaat ze plassen/poepen en komt terug.
Op een gegeven moment zie in haar een 50 meter bij me vandaan op een kruising van het bospad staan staren. Ik roep. Ze kijkt maar blijft staan.
Dus ik fluit (fluit voor Kiara maar Winny inmiddels ook deels)
Blijkbaar (en ja, jaren gereden, had het kunnen weten, stom) schrikt het paard vd fluit. Amazone valt er af en paard neemt het rit. Winny + lijn er achteraan.
Gelukkig is het paard naar stal gerend. Volgens de mensen daar toen hij stilstond had Winny direct geen interesse meer en kwam gelijk naar de mensen om te knuffelen. Alleen op de dravende paarden in de bak gaf ze toen ze daar langs wilden een reactie dus ze zijn op de parkeerplaats gebleven tot ik er was.

Geen agressie. Puur drijven/jacht. Nog steeds fout ja en ze heeft sindsdien ook echt niet meer los gelopen. Mijn vertrouwen is weg.
Ze zou dus zeker ook kunnen reageren op een paard dat zo in draf of galop op ons af komt.

Gelukkig zowel Winny, maar zeker ook paard en Amazone geen schade anders dan wat spierpijn (en ja, contact gegevens achter gelaten).
uiteindelijk wel de draadloze oortjes vd Amazone vergoed. Die was ze kwijt geraakt. Denk dus dat ze me de eerste keer ook niet heeft horen roepen door de oortjes in en daarom schrok toen haar paard schrok.
Ja ik heb een mening over met oortjes in deelnemen aan het verkeer op een vlucht dier.
Nee die mening niet gedeeld. Blij zat dat alles goed was afgelopen en die oortjes gewoon betaald
Plaats reactie