Brokken afwegen

Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Brokken afwegen

Bericht door pioenroos »

Ik weeg altijd af. Ik ken mezelf, dan ga ik steeds meer geven want 'ze kijken zo hongerig!'

Ze krijgen hier van alles door elkaar van verschillende merken. Kvv, brok, kliekjes en houdbare worst als beloning. Ik ga uit van nat (kvv/kliekjes/nat) is 2x brok aan gewicht.
Ik denk dat Mies redelijk op aanbevolen zit, rekening houdend met het feit dat ze als castraat minder energiebehoefte heeft. Flora krijgt minder dan aanbevolen, ze is een energiezuinig model :smile:
Danu zit denk ik op aanbevolen. Krijgt nu wel iets meer maar dat lijkt me normaal voor een energieke puber, je krijgt er geen spek op. Ze eet wel veel meer dan haar moeder op deze leeftijd dus ze is minder zuinig blijkbaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 3
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Brokken afwegen

Bericht door HillieS »

pioenroos schreef: 04 apr 2023, 18:50 Ik weeg altijd af. Ik ken mezelf, dan ga ik steeds meer geven want 'ze kijken zo hongerig!'

Ze krijgen hier van alles door elkaar van verschillende merken. Kvv, brok, kliekjes en houdbare worst als beloning. Ik ga uit van nat (kvv/kliekjes/nat) is 2x brok aan gewicht.
Ik denk dat Mies redelijk op aanbevolen zit, rekening houdend met het feit dat ze als castraat minder energiebehoefte heeft. Flora krijgt minder dan aanbevolen, ze is een energiezuinig model :smile:
Danu zit denk ik op aanbevolen. Krijgt nu wel iets meer maar dat lijkt me normaal voor een energieke puber, je krijgt er geen spek op. Ze eet wel veel meer dan haar moeder op deze leeftijd dus ze is minder zuinig blijkbaar.
Ja, dit dachten we met Jamie ook. Die dus per maaltijd op +45 gram vlees zit omdat hij anders afvalt :LOL:
Maar wij kijken ook naar de hond en passen daar de hoeveelheid op aan. Maar wel met weegschaal erbij dus, anders geef je zo makkelijk veel te veel.
Afbeelding
Border Collie
Posts in topic: 1
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 sep 2021, 15:11

Re: Brokken afwegen

Bericht door Border Collie »

Richtlijn KVV is dacht ik 2-3% van hun lichaamsgewicht. Perry weegt 22 kilo en zou 440-660 gram mogen. Hij krijgt gemiddeld 400 gram dus minder dan aanbevolen hoeveelheid. Wel krijgt hij behoorlijk wat tussendoortjes, zodat hij prima op gewicht is. Mocht hij dat niet meer krijgen zou hij denk ik wel meer moeten
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 2
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Brokken afwegen

Bericht door Barkley »

Ik kan voor Fred KVV niet eens betalen - dan zou ik 1.5 kilo per dag moeten voeren. Met de huidige prijzen niet te oden joh
Gebruikersavatar
Marlett
Posts in topic: 1
Berichten: 512
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:51

Re: Brokken afwegen

Bericht door Marlett »

Ik heb een verschikkelijk slecht oog voor hoeveelheden, het is altijd (veel) te veel. Ook voor mezelf, als ik sta te bakken ofzo.

Bij de kringloop heb ik pas zo'n setje bakjes gekocht van een stapeltoren, van dat babyspeelgoed. Ik voer verschillende brokken die qua hoeveelheid steeds precies in een ander bakje passen.
Hebben we een lui dagje, dan is het wat minder dan de rand, na tien kilometer fietsen mag er een kop op. Voor Charlie altijd ietsje meer dan voor Tosca.
Irma
Posts in topic: 1
Berichten: 281
Lid geworden op: 01 sep 2022, 10:53
Locatie: gem. Westerkwartier

Re: Brokken afwegen

Bericht door Irma »

Altijd op het oog gevoerd, De grote honden wogen tussen de 55 en 60 kg kregen KVV, aangevuld met "barf", dus een kippenkarkas of een keer pens, of lamsbout, een vet visje. en dat was ook niet elke dag. Ze kregen 500 gram KVV, en dan moest ik nog oppassen of ze niet te dik werden. Had ook toen een klein hondje van 4,5 kg die toen KVV at, die kreeg in verhouding veel meer dan de grote honden.
Nu met Beau, die gruwelt van alles, die eet brokjes, staat de hele dag voor hem klaar. hij neemt al en toe een paar brokjes. Ben allang blij dat hij zo eet.
Plaats reactie