Harige poten

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc

Wat doe jij?

Ik knip.
20
59%
Ik knip niet.
6
18%
Mijn hond heeft geen harige baardaappoten.
8
24%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Harige poten

Bericht door CatnDog »

Zeno heeft nogal harige poten. Daar bedoel ik de haren mee die tussen de kussentjes tevoorschijn komen.
Ik knip het teveel aan haar er altijd af, omdat ik het idee heb dat hij dan wat meer grip heeft op de vloer.

Wat doen jullie? Knippen jullie het haar er ook af? Of laten jullie het weelderig tieren?
Wat is beter?
Je hebt ook het sneeuwklont-effect. Gebeurt dat meer bij de 'behaarde' poten of juist bij gebrek aan haar?

Kunnen kortharige honden ook harige poten hebben?
Zazoe
Posts in topic: 2
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 feb 2023, 18:04

Re: Harige poten

Bericht door Zazoe »

Ik knip het gelijk aan de voetzooltjes. En de pluimen die er aan de bovenkant uitkomen maak ik ook gelijk.
Niet zo netjes als een trimster kan, maar we doen het er maar mee.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

Zazoe schreef: 08 apr 2023, 18:21 Ik knip het gelijk aan de voetzooltjes. En de pluimen die er aan de bovenkant uitkomen maak ik ook gelijk.
Niet zo netjes als een trimster kan, maar we doen het er maar mee.
Dat is ook het effect waar ik naar streef. :lol1:
Nanna

Re: Harige poten

Bericht door Nanna »

Ik knip. Ben er dol op. Maak meteen van die ronde berenpootjes bij Katus💋

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loraine
Posts in topic: 1
Berichten: 2597
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:52
Locatie: Almelo
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Harige poten

Bericht door Loraine »

Mahdu wordt door de trimmer onderhouden, daar heb ik geen omkijken naar.
Dívka gaat 3-4x per jaar in bad (tijdens de ruiperiodes en na de loopsheid), wordt dan volledig geborsteld, uitgeblazen en nagelopen met de schaar.
Dan pak ik de flossen tussen haar tenen en zooltjes ook mee.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Harige poten

Bericht door Frootje »

Froo heeft dat ook en ze gaat erdoor uitglijden, ik knip het als ik ook haar nageltjes knip. Aloy heeft het niet.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

@ Nanna. Ik vind het ook leuk om te doen :F:
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Posts in topic: 1
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 sep 2021, 14:33
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Re: Harige poten

Bericht door GoldenGizmo »

Ik knip het inderdaad kort. Het scheelt in de winter in de vorming van sneeuwballetjes, en ik heb ook het idee dat het de kans op grasaren tussen z'n tenen verkleint.
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2431
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Harige poten

Bericht door Teckeltoos »

Ik knip.
Ik heb een babyschaartje gekocht. Heeft een rond uiteinde. Dan kan het geen kwaad als ik uitschiet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Harige poten

Bericht door Mo-yi »

Mo-yi lijkt wel een Tinker met dr berenpoten, flinke haren bij dr tenen. Ik houdt ze schoon en knip niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 2
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Harige poten

Bericht door *Esther »

Teddy haar voetjes mogen niet geknipt, dat doe ik dan ook braaf niet. Polar's voetjes doe ik heel regelmatig. Staat ook echt veel mooier. Mijn honden haten mij met tondeuze of schaar in de hand want ik hou nooit op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5314
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Harige poten

Bericht door Kells »

Anders. Ik knip klitten weg met de effileerschaar.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
blondie
Posts in topic: 2
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Harige poten

Bericht door blondie »

Niet ik, maar mijn vriend heeft pas geknipt. Chara en Glory hebben veel haar bij de kussens, hij had gelezen dat het beter was om dat bij te houden en soms te knippen. Dus vorige week heeft hij de dames aan een pedicure onderworpen.
Gebruikersavatar
Vicky
Posts in topic: 1
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:58
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Re: Harige poten

Bericht door Vicky »

Ik knip. Ik ben dol op die mooie rondgeknipte pootjes. :hartjes:
Bij mijn stokoude border collie hou ik het niet zo goed meer bij omdat ze niet meer goed op 3 poten kan staan en liggend vind ze dat gepluk aan haar lijf ook niet fijn. Zij krijgt inderdaad van die grinchvoetjes zoals Zinodo zegt. Als je het zo zegt klinkt het nog wel leuk, maar bij mij is het toch wel een rode lap. Laat ik maar vaak die term gebruiken dan vind ik het wat beter te pruimen die sloffen.
Afbeelding
Bo en de honden
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Harige poten

Bericht door Diana »

Ik knip het ook bij de collies. Ik hou helemaal niet van geknip aan honden, maar die sloffen knip ik wel geregeld bij. Ze hebben meer grip op de gladde tegelvloer in huis zonder al dat haar onder de voetjes en er blijft ook minder in hangen. Ik ben er niet zo goed in, dus het is meer functioneel dan esthetisch :F:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

*Esther schreef: 08 apr 2023, 19:27 Teddy haar voetjes mogen niet geknipt, dat doe ik dan ook braaf niet.
Is daar een medische reden voor?
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 08 apr 2023, 20:03 Ik knip het ook bij de collies. Ik hou helemaal niet van geknip aan honden, maar die sloffen knip ik wel geregeld bij. Ze hebben meer grip op de gladde tegelvloer in huis zonder al dat haar onder de voetjes en er blijft ook minder in hangen. Ik ben er niet zo goed in, dus het is meer functioneel dan esthetisch :F:
Ik knip zijn vacht ook nergens. Alleen de poten. Ik zou het doodzonde vinden als ik het zou verpesten.
Ik heb weleens video's van een hondentrimmer gezien waarin ze een Tervuerense herder de vlaggen/broek een stuk korter knipte omdat ze dat 'te slordig'/te veel vond. Eeuwig zonde! Ik zou echt zo balen als een trimmer dat bij mijn hond zou doen.

Ik ben er ook niet zo goed in, maar stiekem vind ik de geknipte pootjesvariant wel mooier dan de ongeknipte.
Nanna

Re: Harige poten

Bericht door Nanna »

Neem maar nooit een Cavalier. Die horen juist van die ongeknipte flospoten te hebben😋
Het zou mij een DOORN in het oog zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Harige poten

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 08 apr 2023, 20:13
Diana schreef: 08 apr 2023, 20:03 Ik knip het ook bij de collies. Ik hou helemaal niet van geknip aan honden, maar die sloffen knip ik wel geregeld bij. Ze hebben meer grip op de gladde tegelvloer in huis zonder al dat haar onder de voetjes en er blijft ook minder in hangen. Ik ben er niet zo goed in, dus het is meer functioneel dan esthetisch :F:
Ik knip zijn vacht ook nergens. Alleen de poten. Ik zou het doodzonde vinden als ik het zou verpesten.
Ik heb weleens video's van een hondentrimmer gezien waarin ze een Tervuerense herder de vlaggen/broek een stuk korter knipte omdat ze dat 'te slordig'/te veel vond. Eeuwig zonde! Ik zou echt zo balen als een trimmer dat bij mijn hond zou doen.

Ik ben er ook niet zo goed in, maar stiekem vind ik de geknipte pootjesvariant wel mooier dan de ongeknipte.
Ik vind dat ook helemaal niks, van die overgemodelleerde vachten bij langharen, zoals genipte broeken, recht geknipte buiklijn, geknipte staarten waardoor elk haartje opeens precies even lang is, etc. Mijn collies zijn ook wel eens naar de trimmer geweest voor wassen en blazen, maar dan altijd met de uitdrukkelijke instructie: NIET knippen, alléén de voetjes! :neenee:
Bij de voetjes vind ik het ook juist wel mooi als ze netjes geknipt zijn, in de plaats van allemaal van die lange pieken die alle kanten op steken :engel: Vooral Mila heeft echt heel snelgroeiend voethaar dat er als een ontplofte egel uitziet als ik het niet bijknip :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 08 apr 2023, 20:21 Neem maar nooit een Cavalier. Die horen juist van die ongeknipte flospoten te hebben😋
Het zou mij een DOORN in het oog zijn.

Afbeelding
Nee! Is dat de rasstandaard?
Als ik een Cavalier in huis zou halen (gaat niet zo snel gebeuren omdat ze kapot gefokt zijn), zou ik mooi wel de pootjes trimmen. Dan voldoet hij/zij maar niet aan het standaard schoonheidsideaal.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 8
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Harige poten

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 08 apr 2023, 20:23 Ik vind dat ook helemaal niks, van die overgemodelleerde vachten bij langharen, zoals genipte broeken, recht geknipte buiklijn, geknipte staarten waardoor elk haartje opeens precies even lang is, etc. Mijn collies zijn ook wel eens naar de trimmer geweest voor wassen en blazen, maar dan altijd met de uitdrukkelijke instructie: NIET knippen, alléén de voetjes! :neenee:
Bij de voetjes vind ik het ook juist wel mooi als ze netjes geknipt zijn, in de plaats van allemaal van die lange pieken die alle kanten op steken :engel: Vooral Mila heeft echt heel snelgroeiend voethaar dat er als een ontplofte egel uitziet als ik het niet bijknip :mrgreen:
Ik zou hem niet eens naar een trimsalon durven brengen uit angst dat ze het dan toch stiekem zouden doen.
Ik moet het ook echt regelmatig bijhouden. Ik denk +/- een keer in de maand.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 2
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Harige poten

Bericht door *Esther »

CatnDog schreef: 08 apr 2023, 20:11
*Esther schreef: 08 apr 2023, 19:27 Teddy haar voetjes mogen niet geknipt, dat doe ik dan ook braaf niet.
Is daar een medische reden voor?
Oh nee, ook rasstandaard. Maar je hoeft je inderdaad niets van aan te trekken😉
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Harige poten

Bericht door Gretha »

Dat vond ik altijd het leukste om te doen bij onze Newfoundlanders en hield dan ook goed bij.
Pluimen tussen de tenen uit met de effileerschaar en aan de onderkant gelijk met de voetzolen met een gewone schaar. Prachtige ronde berenpoten :I:
De bevedering knipte ik net 1 of 2 mm boven de grond recht af.
Afbeelding
Nanna

Re: Harige poten

Bericht door Nanna »

Er zijn ook voorgeschreven toiletjes waar ik me geen hol van aan zou trekken.
Dat bezopen kapsel van de Portugese waterhond comes to mind😂

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2405
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Harige poten

Bericht door Frootje »

Nanna schreef: 08 apr 2023, 20:21 Neem maar nooit een Cavalier. Die horen juist van die ongeknipte flospoten te hebben😋
Het zou mij een DOORN in het oog zijn.

Afbeelding
Echt? Ik zou dat dus meteen bijknippen. :LOL: Froo heeft een hekel aan dat geknip en ik laat het altijd vrij lang groeien voordat ik er weer iets aan doe, maar ik erger me er elke keer weer aan.
Plaats reactie