Pus piemel

Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Pus piemel

Bericht door Fabienne »

Floris heeft dus een pus piemel, heel vies maar helaas vaak met een reu niet onderuit te komen lijkt wel. Is er iets waarmee ik hem kan helpen waardoor hij minder loopt te strooien met de druppels? Ervaring heeft geleerd dat spoelen helaas vaak een averechts effect heeft maar wat dan wel?
Nanna

Re: Pus piemel

Bericht door Nanna »

Castratie. Het enige afdoende middel.
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Pus piemel

Bericht door Desiree »

Een andere hond die de boel schoon houdt. Gelukkig heeft Roderick er geen last van, Droef daarintegen.
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Pus piemel

Bericht door Fabienne »

Nanna schreef: 11 apr 2023, 19:58 Castratie. Het enige afdoende middel.
Nee dat is echt geen optie. Ten eerste veel te jong en ten tweede ken ik legio gecastreerde reuen met een pus piemel. En ik heb geen reu om hem vervolgens te castreren.
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Pus piemel

Bericht door Fabienne »

Desiree schreef: 11 apr 2023, 20:08 Een andere hond die de boel schoon houdt.Afbeelding Gelukkig heeft Roderick er geen last van, Droef daarintegen.
Daar begint Lola echt niet aan, oren soppen kan nog net maar de rest mag hij lekker zelf doen.
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Pus piemel

Bericht door Rosanne »

Brego heeft het ook. Ik doe er eigenlijk niks aan. Hij heeft het ook niet continue. Soms is het ook weer een tijdje weg en dan een enkele druppel. Maak ik het even schoon en klaar. Ik heb het maar geaccepteerd dat het zo is.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 2
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Pus piemel

Bericht door pioenroos »

Ik heb wel eens gehoord dat aanzuren van de urine kan helpen. Bijvoorbeeld met Puur Cranberry ( https://www.medpets.nl/puur+cranberry/ bevat cramberry en vitamine C). Iets soortgelijks voor mensen zal ongetwijfeld precies hetzelfde werken :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5320
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Pus piemel

Bericht door Kells »

Spoelen met koude kamillethee heb ik weleens gehoord. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Fin heeft nergens last van.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 2
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Pus piemel

Bericht door Josefien »

Fabienne schreef: 11 apr 2023, 19:52 Floris heeft dus een pus piemel, heel vies maar helaas vaak met een reu niet onderuit te komen lijkt wel. Is er iets waarmee ik hem kan helpen waardoor hij minder loopt te strooien met de druppels?
Huh, niet onderuit te komen, als in onvermijdelijk?
In het verleden 7 reuen gehad, nu lopen er hier 3 rond, waarvan 2 intact. En ik heb nog nooit een puspiemel mee hoeven maken. Als huisregel hanteer ik hier, dat er niet wordt wordt gesopt aan het apparaat. Dat smerige geluid blief ik niet en lijkt me ook een bron van besmetting (bacteriën vanuit de mond in de voorhuid etc). Het laatste is speculatie, maar nogmaals ik heb veel reuen(gehad) en het nog nooit meegemaakt.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Pus piemel

Bericht door Fabienne »

pioenroos schreef: 11 apr 2023, 21:35 Ik heb wel eens gehoord dat aanzuren van de urine kan helpen. Bijvoorbeeld met Puur Cranberry ( https://www.medpets.nl/puur+cranberry/ bevat cramberry en vitamine C). Iets soortgelijks voor mensen zal ongetwijfeld precies hetzelfde werken :mrgreen:
Dit valt inderdaad te proberen. Ik weet met mijn vorige reuen ook nog wel dat het vaak met vlagen wel of niet aanwezig was en meestal kon ik het wel linken aan bijvoorbeeld zwemmen in een vieze sloot ofzo maar Floris zwemt nog niet en vies worden houdt hij al helemaal niet van. Zal wel met jongigheid te maken hebben ofzo.
Gebruikersavatar
FoxHenkie
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:09
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Re: Pus piemel

Bericht door FoxHenkie »

Hm, bij mijn vorige hond (castraat )verdween het destijds gelijk. Henkie heeft er nu ook vrij veel last van. Of eigenlijk ik heb er last van. Druppels op de bank, vloer enz..nu de buur-hond van 2 huizen verder loops is heeft hij er wel meer last van als daarvoor. Ik veeg het af met een tissue.
Zou een vitamine c kauwtabletten ook helpen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3287
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Pus piemel

Bericht door malinois »

Josefien schreef:
Fabienne schreef: 11 apr 2023, 19:52 Floris heeft dus een pus piemel, heel vies maar helaas vaak met een reu niet onderuit te komen lijkt wel. Is er iets waarmee ik hem kan helpen waardoor hij minder loopt te strooien met de druppels?
Huh, niet onderuit te komen, als in onvermijdelijk?
In het verleden 7 reuen gehad, nu lopen er hier 3 rond, waarvan 2 intact. En ik heb nog nooit een puspiemel mee hoeven maken. Als huisregel hanteer ik hier, dat er niet wordt wordt gesopt aan het apparaat. Dat smerige geluid blief ik niet en lijkt me ook een bron van besmetting (bacteriën vanuit de mond in de voorhuid etc). Het laatste is speculatie, maar nogmaals ik heb veel reuen(gehad) en het nog nooit meegemaakt.
Ze mogen zichzelf gewoon schoonhouden hier. Dus daar ook. Dat hoort toch bij een hond?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Pus piemel

Bericht door Fabienne »

malinois schreef: 12 apr 2023, 07:34
Josefien schreef:
Fabienne schreef: 11 apr 2023, 19:52 Floris heeft dus een pus piemel, heel vies maar helaas vaak met een reu niet onderuit te komen lijkt wel. Is er iets waarmee ik hem kan helpen waardoor hij minder loopt te strooien met de druppels?
Huh, niet onderuit te komen, als in onvermijdelijk?
In het verleden 7 reuen gehad, nu lopen er hier 3 rond, waarvan 2 intact. En ik heb nog nooit een puspiemel mee hoeven maken. Als huisregel hanteer ik hier, dat er niet wordt wordt gesopt aan het apparaat. Dat smerige geluid blief ik niet en lijkt me ook een bron van besmetting (bacteriën vanuit de mond in de voorhuid etc). Het laatste is speculatie, maar nogmaals ik heb veel reuen(gehad) en het nog nooit meegemaakt.
Ze mogen zichzelf gewoon schoonhouden hier. Dus daar ook. Dat hoort toch bij een hond?
Schoon houden mag hier ook, liever dat als dan alles op de bank bijvoorbeeld.
Echt soppen soppen mag trouwens wel in eigen tijd, vindt die geluiden zo vies!
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1373
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Pus piemel

Bericht door Barkley »

Fred houd het zelf schoon maar toen hij een puber was hebben we het wel een tijd gespoeld met kamillethee en dat hielp goed
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 2
Berichten: 1385
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Pus piemel

Bericht door Cendy »

pioenroos schreef: 11 apr 2023, 21:35 Ik heb wel eens gehoord dat aanzuren van de urine kan helpen. Bijvoorbeeld met Puur Cranberry ( https://www.medpets.nl/puur+cranberry/ bevat cramberry en vitamine C). Iets soortgelijks voor mensen zal ongetwijfeld precies hetzelfde werken :mrgreen:
Klopt, toen ik nog een reu had gaf ik hem dit standaard iedere dag.
Het nam het niet helemaal weg maar het werd wel een stuk minder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 2
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Pus piemel

Bericht door pioenroos »

FoxHenkie schreef: 12 apr 2023, 07:27 Zou een vitamine c kauwtabletten ook helpen?
Vitamine C is vitamine C. Maar! Let op met voor honden giftige zoetstoffen in (kauw)tabletten!
En let op dat je de dosering beetje aanpast aan formaat hond. Langdurig te zure urine lijkt me ook niet de bedoeling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Pus piemel

Bericht door Gretha »

Cendy schreef: 12 apr 2023, 08:27
pioenroos schreef: 11 apr 2023, 21:35 Ik heb wel eens gehoord dat aanzuren van de urine kan helpen. Bijvoorbeeld met Puur Cranberry ( https://www.medpets.nl/puur+cranberry/ bevat cramberry en vitamine C). Iets soortgelijks voor mensen zal ongetwijfeld precies hetzelfde werken :mrgreen:
Ik haalde het altijd gewoon bij Holland & Baret.
Ben je een stuk goedkoper uit, zeker omdat ze altijd wel aanbiedingen hebben van 1+1 gratis.
Wel even goed kijken welke je meeneemt. Dat er niet nog andere stoffen bij in zitten. Ze hebben verschillende soorten.
Ik had wel altijd capsules omdat ik die open kon maken en over het voer kon strooien.
Bronco kreeg het dagelijks voor zijn blaasproblemen.
Klopt, toen ik nog een reu had gaf ik hem dit standaard iedere dag.
Het nam het niet helemaal weg maar het werd wel een stuk minder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 2
Berichten: 1385
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Pus piemel

Bericht door Cendy »

Gretha schreef: 12 apr 2023, 10:42
Cendy schreef: 12 apr 2023, 08:27
pioenroos schreef: 11 apr 2023, 21:35 Ik heb wel eens gehoord dat aanzuren van de urine kan helpen. Bijvoorbeeld met Puur Cranberry ( https://www.medpets.nl/puur+cranberry/ bevat cramberry en vitamine C). Iets soortgelijks voor mensen zal ongetwijfeld precies hetzelfde werken :mrgreen:
Ik haalde het altijd gewoon bij Holland & Baret.
Ben je een stuk goedkoper uit, zeker omdat ze altijd wel aanbiedingen hebben van 1+1 gratis.
Wel even goed kijken welke je meeneemt. Dat er niet nog andere stoffen bij in zitten. Ze hebben verschillende soorten.
Ik had wel altijd capsules omdat ik die open kon maken en over het voer kon strooien.
Bronco kreeg het dagelijks voor zijn blaasproblemen.
Klopt, toen ik nog een reu had gaf ik hem dit standaard iedere dag.
Het nam het niet helemaal weg maar het werd wel een stuk minder.
Ja daar bestelde ik het ook meestal.
Er was ook iets met wel of niet time released geloof ik, ik weet niet meer precies hoe het zat, is alweer wat jaren geleden.
Afbeelding
Rennendehond
Posts in topic: 1
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Pus piemel

Bericht door Rennendehond »

Josefien schreef: 11 apr 2023, 23:29
Fabienne schreef: 11 apr 2023, 19:52 Floris heeft dus een pus piemel, heel vies maar helaas vaak met een reu niet onderuit te komen lijkt wel. Is er iets waarmee ik hem kan helpen waardoor hij minder loopt te strooien met de druppels?
Huh, niet onderuit te komen, als in onvermijdelijk?
In het verleden 7 reuen gehad, nu lopen er hier 3 rond, waarvan 2 intact. En ik heb nog nooit een puspiemel mee hoeven maken. Als huisregel hanteer ik hier, dat er niet wordt wordt gesopt aan het apparaat. Dat smerige geluid blief ik niet en lijkt me ook een bron van besmetting (bacteriën vanuit de mond in de voorhuid etc). Het laatste is speculatie, maar nogmaals ik heb veel reuen(gehad) en het nog nooit meegemaakt.
Dat is hoe honden zich schoonmaken.
Als ze schachten komt er sowieso viezigheid in en dat komt er weer uit met vocht. Dat valt eraf of ze likken het schoon. Was jij het zelf?

Manu had als jonge reu wat ontstekingen maar daarna eigenlijk nooit meer. Hij houdt de boel goed schoon. Meeko heeft laatst zijn eerste ontsteking gehad, hij vond druppelen mishandeling dus het was een strijd met vele pusdruppels overal :ugh: Inmiddels over gelukkig maar hij houdt het niet zo goed schoon. Wij hebben net het huis volledig laten schilderen en ik moet helaas veel vaker dan ik wil de druppels van de muren halen. Zo smerig.
Hopelijk gaat het net als bij Manu binnenkort over. Het is gelukkig niet veel maar ik vind het toch een beetje vies.
Gebruikersavatar
kloesje
Posts in topic: 1
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:29
Locatie: NOP
Honden: 3
Welke: Australian kelpies

Re: Pus piemel

Bericht door kloesje »

Hier af en toe last van een puspiemel, beetje inherent aan het loops zijn van de dames. Hij houdt het zelf goed schoon en de vallende druppels dweil ik op. Als het de spuigaten uitloopt, dan spoel ik het met afgekoelde kamillethee. Maar eigenlijk was dat alleen nodig in zijn jongere jaren, dan zijn de hormonen op hun piek en hadden beide reuen meer last. Dus ze groeien er wel een beetje overheen eigenlijk.
Meer dan spoelen met afgekoelde kamillethee zou ik niet doen.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Pus piemel

Bericht door blondie »

Mijn eerste reu had het ineens erg zodat het opviel, inderdaad vlekken op muren en zo als hij zich uitschudde.
In zijn geval was het meer dat het kwam door irritatie van o.a. zandresten bij schacht en zo, geen heftige ontssteking.
Heb toen op advies van DA een periode (weekje of zo) het schoon gehouden, schacht omhoog trekken en schoonmaken met afgekoeld gekookt water / of kamillethee.
Daarna eigenlijk nooit zoveel last meer gehad van ontstekingen, hij liep vaak ook in water en soms maakte ik het wel even schoon. Schacht omhoog en wat water erover en klaar.

Aak heeft er nog nooit last van gehad, klop af, maar zou ik het opmerken dan zou ik zelf gewoon weer even de boel wat reinigen als het geen heftige ontsteking is althans.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 2
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Pus piemel

Bericht door Josefien »

Rennendehond schreef: 12 apr 2023, 11:28
Dat is hoe honden zich schoonmaken.
Als ze schachten komt er sowieso viezigheid in en dat komt er weer uit met vocht. Dat valt eraf of ze likken het schoon. Was jij het zelf?
Tuurlijk mogen ze zichzelf schoonlikken, maar het moet niet ontaarden in eindeloos smakkend gelebber met een debiele blik in de ogen. Dat noem ik soppen en dat doen we dus niet.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Border Collie
Posts in topic: 2
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 sep 2021, 15:11

Re: Pus piemel

Bericht door Border Collie »

Perry is m’n eerste reu en had als puber er erg veel last van. Afgekoelde kamille thee spoelen werkte bij hem helaas niet. Het enige dat hielp was de chemische zooi van de dierenarts, heel af en toe een paar dagen spoelen en dan bleef het een tijdje weg. Even afkloppen, laatste tijd geen last meer van.
Hij kan ook op commando zijn piemel schoon likken. Mocht er een drupje hangen maakt hij het gelukkig (soms op commando) zelf schoon
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 6
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Pus piemel

Bericht door Fabienne »

Hier helpt tot nu toe het schoonmaken met kamille thee afdoende. Hopelijk is het inderdaad een fase...en zo niet dan poets ik maar wat vaker de keukenkastjes en de bank
Nanna

Re: Pus piemel

Bericht door Nanna »

Border Collie schreef: 13 apr 2023, 23:25 Perry is m’n eerste reu en had als puber er erg veel last van. Afgekoelde kamille thee spoelen werkte bij hem helaas niet. Het enige dat hielp was de chemische zooi van de dierenarts, heel af en toe een paar dagen spoelen en dan bleef het een tijdje weg. Even afkloppen, laatste tijd geen last meer van.
Hij kan ook op commando zijn piemel schoon likken. Mocht er een drupje hangen maakt hij het gelukkig (soms op commando) zelf schoon
Nou ben ik zo benieuwd naar dat commando😂
Likpik?
Plaats reactie