Nagels

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 2
Berichten: 3918
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Nagels

Bericht door Lothian »

Lucca heeft erg harde nagels die niet slijten op onze zandgrond. Taro's nagels wijzen naar voren en slijten ook nauwelijks. Ik heb veel geoefend met het nagels knippen en inmiddels laten ze het allebei best relaxed toe. Ik knip nu een paar keer per maand een klein stukje af.

Dalí z'n nagels blijven goddank vanzelf op een goede lengte, daar blijf ik mooi af.

Doen jullie aan nagelverzorging en hoe lang zijn de nagels van jullie honden?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 2
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Nagels

Bericht door Sekreetje »

Bij Tibbe hoef ik niets te doen. Blijven keurig kort. Heel af en toe knip ik het 5de nageltje aan zijn voorpoten iets, maar meestal houdt hij die zelf wel bij.

Nahbu heeft ook echt van die windhondentenen waarbij de nagels naar voren wijzen. Ze zijn dan ook echt (te) lang. Het leven groeit wel bijna tot het eind dus knippen gaat niet makkelijk. Zijn nagels houd ik een beetje bij met een elektrische nagelvijl. Zou ik vaker moeten doen, maar ik vergeet dat soort dingen altijd. 😳

Bij hem zijn die 5de nageltjes trouwens eraf gehaald in Spanje. Je voelt bij 1 poortje nog wel dat botje onder zijn vel zitten.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Nagels

Bericht door Nanna »

Ja, omdat ze eigenlijk nooit op stenen lopen hou ik het wel bij. Eens per maand zo’n beetje gaan ze op tafel en dan is het kontje en gezichtje knippen, gebit schoonmaken en nagels nakijken.
Gebruikersavatar
Mo-yi
Posts in topic: 1
Berichten: 6685
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Nagels

Bericht door Mo-yi »

Bij Mo-yi was het eigenlijk nooit nodig. Ik checkte ze wel. Ze kan ze zelf ook heel secuur wat liggen knabbelen, dat vind ik altijd zo knap..zo'n berenpoot in je bek en dan op gevoel wat eraf knabbelen. Laatste tijd doet ze dat veel minder en soms knip ik nu zelf wat als er wat puntjes aankomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 2
Berichten: 3918
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Nagels

Bericht door Lothian »

Sekreetje schreef: 16 apr 2023, 11:01Het leven groeit wel bijna tot het eind dus knippen gaat niet makkelijk.
Dit probleem had ik bij Lucca ook maar ik knip nu ongeveer volgens deze techniek: https://susangarrettdogagility.com/2013 ... it-really/

Het was even een paar maanden volhouden met heel kleine stukjes per keer maar zo is ze van ongeveer jouw fotolengte naar haar huidige lengte gegaan. Superfijn!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 1
Berichten: 5423
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Nagels

Bericht door Kells »

Bij mijn eerste hond knipte ik regelmatig de nagels toen ze oud begon te worden en niet meer zoveel liep. Bij de setters heb ik nog nooit nagels hoeven te knippen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 2
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Nagels

Bericht door Sekreetje »

Oh dat is interessant! Ga ik proberen . 👍🏻
Afbeelding
Gebruikersavatar
Desiree
Posts in topic: 1
Berichten: 773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:58
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Re: Nagels

Bericht door Desiree »

Ja hier hou ik het ook bij. Izzy gewoon tijdens trimmen en Droef en Roderick op het oog. Droef kan soms wel maanden zonder en soms moet het toch weer een paar keer. Afhankelijk van hoeveel hij heeft gelopen en op welke ondergrond. Roderick heeft ook van die windhonden nagels dus die moet 1 x per 1 a 2 maanden ook even met de elektrische veil bewerkt worden. Alleen zijn duimpjes doe ik soms tussendoor even knippen, net als die van Droef en Izzy.

Izzy haat het met heel haar hebben en houden als iemand aan haar poten zit en is dan ook echt ronduit vervelend met dat zenuwen gedrag van haar. Droef gaat er gewoon heerlijk voor liggen en doet alsof hij een spa dag heeft, bij hem doe ik het dan ook lekker uitgebreid en soms nog even zijn pootjes zalven etc. :LOL:
Roderick neem ik gewoon even op schoot terwijl ik op de bank zit, ik leg hem dan op zijn rug op mijn benen en buik zeg maar, dan strekt hij zijn poten en is het zo gedaan, gewoon los op de grond ziet hij als een uitdaging om te klieren.

Ik ben bij Roderick er vrijwel meteen mee begonnen, elke week ff een keertje een beetje veilen om te wennen, dan deed ik eerst Droef ff zodat hij kon kijken en dan was hij zelf aan de beurt. Ik irriteer me dood aan veel te lange nagels en Izzy haar gedrag.
Afbeelding
Zazoe
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 feb 2023, 18:04

Re: Nagels

Bericht door Zazoe »

We lopen veel in het bos, ik knip eens per 3 a 4 wkn iets bij. Meestal maar een paar nagels, vaak dezelfde.
Zazoe zijn nagels staan enorm scheef, ook erg gevoelig erop. Gok van zijn lichamelijke issues.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Nagels

Bericht door Persistence »

Ik heb nog nooit een hondennagel geknipt :P
Ze slijten denk ik vanzelf omdat ze dagelijks wel verharde stukken lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 dec 2021, 12:27
Locatie: Friesland
Honden: 1
Welke: Teckel

Re: Nagels

Bericht door Teckeltoos »

Ik hoef er niks aan te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Posts in topic: 1
Berichten: 3311
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:10
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Nagels

Bericht door malinois »

Ik hoef er niks aan te doen, Xanu heeft wel priknagels maar korter kan niet. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 1
Berichten: 2059
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Nagels

Bericht door Alfilillo »

Ondanks dat we veel over stenen rotsen lopen heeft Lily van die lange windhondennagels. Alfil niet, die heeft poezenvoetjes. Los van het feit dat Lily nagels knippen háát, we doen het eens per jaar min of meer bij de dierenarts, en het leven lang doorloopt, hebben ze ook een functie. Althans, als je over rotsen wil kunnen rennen. Het zijn zeg maar de hoeven van een klimgeit. Lily raust met gemak over heel onregelmatige rotspartijen en ze blijft er met gemak op staan, terwijl Alfil wegglijdt. Lily klauwt zich gewoon vast.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nikki
Posts in topic: 1
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:43
Honden: 1
Welke: Kruising Jack Russell Jet

Re: Nagels

Bericht door Nikki »

Bij Jet groeien ze best snel, en slijten niet door wandelen, lopen veel in het bos. Denk een keer of 2 per maand dat ik ze knip en daarna werk ik ze met zo'n elektrische nagelvijl bij.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cendy
Posts in topic: 1
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:24

Re: Nagels

Bericht door Cendy »

Toos haar poezelige voetje :mrgreen:
Die sloft nogal zoals je kunt zien.
Daar hoef ik niks aan te doen, ik heb 1 x haar duimnagels geknipt omdat die wat lang waren. Had er een kniptang van m’n man bij nodig :LOL:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ybbihs
Posts in topic: 1
Berichten: 1136
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:20

Re: Nagels

Bericht door Ybbihs »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lou's nagels zijn nu zo. Ik heb ze vanmiddag allemaal 2 keer geknipt. Ze vindt het vreselijk en ik spannend en dat is echt een bar slechte combinatie. :schrik:
Haar nagels groeien snel en slijten niet. Ik kreeg het redelijk bijgehouden met de elektrische nagelvijl als jk het 2x in de week doe, maar de laatste maanden heb ik het zo druk dat het er bij in schoot en ik voelde me echt een waardeloze hondenbaas hoe lang die nagels waren. :schrik:

Afbeelding

Vanmiddag was dit dus de oplossing. Muilkorf om, likmat met sardineolie en gaan met die banaan. Binnen 5 minuten al die nagels 2 keer geknipt en Lou pischagrijnig, maar die likmat verzachtte het leed wel. Ze zijn nu nog aan de lange kant, maar voor nu was het wel genoeg. Over een week of wat doen we dit geintje nog maar eens. En dan kijken of ik het weer bij kan houden.

Snuck z'n nagels slijten redelijk door al het rennen en racen wat hij doet. Die gaat eens in de zoveel tijd een keer naar de dierenarts of trimsalon en dan laat ik t voor 5 euro knippen. Hij geeft er echt geen flikker om dus dan mag dat prima iemand anders doen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 1
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Nagels

Bericht door Barkley »

alleen die dubbele wolfsklauwen moeten geknipt - en die zijn snel lang
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 1
Berichten: 2692
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Nagels

Bericht door Gretha »

Barkley schreef: 18 apr 2023, 20:25 alleen die dubbele wolfsklauwen moeten geknipt - en die zijn snel lang
Dat heb ik bij Cash uiteraard ook. Vanaf het moment dat ik hem heb regelmatig geknipt. Maar ze zijn zo snel weer lang en het leven zit erg ver.
En zwarte nagels maakt het ook niet makkelijker. Ik heb al een keer in het leven geknipt. Daar baalde ik enorm van, juist omdat hij het zo makkelijk toe liet. Gelukkig was het bloeden snel gestopt met een beetje as erop.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jay
Posts in topic: 1
Berichten: 757
Lid geworden op: 14 sep 2021, 21:28

Re: Nagels

Bericht door Jay »

Pippa heeft een beetje lange nagels, omdat zij (en ik ) niet van knippen houdt, vijl ik de nagels af en toe.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2622
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Nagels

Bericht door CatnDog »

Ik heb dus een keer in het leven geknipt en sindsdien ben ik getraumatiseerd; ik durf het niet meer :schrik: (terwijl Zeno er dus helemaal geen punt van maakte).
Ik probeer wel wat van de nagels van zijn voorpoten af te vijlen (achterpoten is niet nodig, die slijten van het wandelen voldoende).

Edit: de stoute schoenen aangetrokken en afgelopen vrijdag toch maar kleine stukjes er vanaf geknipt.
Plaats reactie