Dag Diem

Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 11
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Dag Diem

Bericht door pioenroos »

Ik maak me zorgen om die ouwe😕

Hij is nu 11,5 jr. Zijn gezondheid is vanaf pup al niet goed dus aan de ene kant is het fantastisch dat hij zoveel goede jaren heeft gehad. Maar ik wil hem ook nog lang niet kwijt dus dan toch maar een topic, wie weet heeft iemand een briljant idee.

Diem heeft als jonge hond na uitgebreid onderzoek in Gent de diagnose IBD (inflammatory bowel disease oftewel chronische darm ontstekingen) gekregen. Aanleiding is nooit helemaal duidelijk geworden. Sowieso had hij een giardia infectie en heeft hij gevoelige darmen. Maar dat kan ook gevolg zijn natuurlijk.
Ik ben er na tig eliminatie diëten nooit achtergekomen waar hij dan overgevoelig voor is maar wel waar hij wél tegen kan.
Later bleek hij ook een te trage schildklier te hebben maar hij is altijd goed in te stellen geweest.
Ook werkt (positieve) stress op zijn darmen dus is hij gecastreerd en zorgen we voor een zoveel mogelijk voorspelbaar leven.

Alles bij elkaar een aardige lijst met voorschriften maar hij heeft tot vorige maand maar zelden een terugval gehad. En als het misging dan was een kort stootkuurtje prednison voldoende.

Tot nu toe dus. In eerste instantie werkte de prednoral zoals altijd. Alleen met afbouwen ging het tot 2x toe weer mis en de 3de keer terug op hoge dosering werd het ook niet meer beter. Nu sinds 2 dagen moderin, in het verleden werkte een switch in prednison maar nu doet het niks.
Voor de zekerheid heeft hij er een kuur metrobactin bijgehad maar dat deed niks.
Vorige week een uitgebreid bloedonderzoek maar daar kwam niks verrassends uit. Wel verhoogde leverwaarden maar dat kan door de prednison komen. Ook indicatie van chronische ontsteking. B12 is goed.
Eergister dan een echo en daar was een vergrootte lever te zien wat dus door de prednison kan komen. Ook heeft hij een cyste in 1 nier maar daar krijg je geen dikke darmdiarree van. Voor zekerheid dan wel urine onderzoek en daar zitten eiwitten in😟
De eiwitten in urine gaan nu verder onderzocht worden maar de dierenarts denkt dat er iets auto-immuunerigs gebeurt in nieren.
Inmiddels is hij 2 a 3 kilo afgevallen. Ik denk feitelijk meer maar hij heeft vocht in buik door de prednison. Ook voelde ik hem net opspannen toen ik zijn kaalgeschoren buik wilde insmeren dus vermoed dan ook echt pijn in buik nu😥 Hij slaapt eigenlijk heel de dag. Wakker worden is alleen voor drinken, plassen/poepen en eten.


Dus tja, we kunnen hier wel wat duimen gebruiken. Er moet snel een ommekeer komen want zo is het eigenlijk niet Diemwaardig meer.
Laatst gewijzigd door pioenroos op 08 nov 2021, 22:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Diem

Bericht door HillieS »

Aii dus urineonderzoek ook niet denderend. Arme Diem :(
Ik duim uiteraard voor de knapperd, geef hem maar een kriebel op z'n kop van me
Afbeelding
Nanna

Re: Diem

Bericht door Nanna »

Wat zou je dan nog kunnen proberen? Ik denk nog maar heel weinig. Dat afvallen is natuurlijk ook onheilspellend. Is er niet ergens een proces gaande?
Als je qua mogelijkheden uitgeput bent dan denk ik dat afscheid nemen aan de orde is. Alleen maar slapen en piesen is natuurlijk geen leven.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 2
Berichten: 2414
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Diem

Bericht door Frootje »

Bah, wat een nare situatie voor jullie. Ik heb er geen verstand van maar zal wel duimen voor Diem!
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 11
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Diem

Bericht door pioenroos »

HillieS schreef: 23 sep 2021, 22:20 Aii dus urineonderzoek ook niet denderend. Arme Diem :(
Ik duim uiteraard voor de knapperd, geef hem maar een kriebel op z'n kop van me
Het soortelijk gewicht was nu wel op orde, de nieren werken (nu?) dus nog wel. Maar dat eiwit hoort er niet natuurlijk.
Nanna schreef: 23 sep 2021, 22:27 Wat zou je dan nog kunnen proberen? Ik denk nog maar heel weinig. Dat afvallen is natuurlijk ook onheilspellend. Is er niet ergens een proces gaande?
Als je qua mogelijkheden uitgeput bent dan denk ik dat afscheid nemen aan de orde is. Alleen maar slapen en piesen is natuurlijk geen leven.
Ik geloof dat er uit de verdere analyse van z'n urine wel iets behandelbaars kan komen. Maar dan zitten we alsnog met z'n darmen natuurlijk.
Diem heeft wel vaker onverklaarbare dingen gehad die wijzen op auto-immuun processen die verkeerd gaan. 2 jaar terug nog een bloedbeeld dat past bij een tumor. Bloed wordt dan afgebroken ofzo? Gigantisch verkeerde waardes iig. Hij was ook heel moe en sloom opeens vandaar dat ik liet testen, ook z'n schildklier. Dus vervolgens echo en röntgen om die tumor op te zoeken. Ik had al afscheid genomen. Maar niks te vinden dus en bij bloedprikken week later was er al verbetering in zijn bloedbeeld. Nog wat weken verder was hij weer fit. Diagnose dierenarts: 'Diem is een aparte'.
Mijn enige hoop nu is dat hij dus ook weer onverklaarbaar opknapt en we er nog een jaartje of wat aan vast kunnen plakken. Maar het moet inderdaad niet te lang duren, zoals hij nu is is het niet ok.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11308
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Diem

Bericht door EchoMira »

Ik moet aan Cleo denken.
Die had ik smorgens wéér naar de dierenarts gebracht. Deze keer om een probleemplek in haar neus/bek chirurgisch te verhelpen.
Rond de lunch werd ik gebeld dat tijden de operatie bleek dat het [robleem nog groter, nog duurder en nog hopelozer was.
Toen wist meteen dat ze niet meer wakker moest worden.

Dapper hebben we wel actief weggebracht. Dat kan gewoon niet meer wachten. Vliegende turbokanker in kwadraat.
Dat groeide veel sneller dan kool.

Je vindt je moment wel.
Maar ga niet zitten uitstellen om het uitstellen.
Je maakt de periode van afscheid alleen maar langer. En dat is niet verkeerd maar ook niet bepaald leuk.

Volgend jaar is hij er niet meer. Maakt de rest uit?
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 4952
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Diem

Bericht door ranetje »

Die niercyste kan meespelen in het verhaal.
Als daarvan af en toe lekkage is levert dat gigantische buikpijn op.
Iets wat ik met een van mijn vroegere honden heb meegemaakt.
Kan die nier er uit, is de andere nier in goede conditie?

Als dat het enige is dan.
Anders helpt het niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Posts in topic: 1
Berichten: 818
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:33

Re: Diem

Bericht door jenn90 »

Hè bah :-( wat naar zo niet weten wat er aan de hand is. Ik heb helaas geen tips voor je.
Veel sterkte en hopelijk knapt hij nu dan toch snel op!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gudrun
Posts in topic: 3
Berichten: 2414
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:55
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Diem

Bericht door Gudrun »

Pffff.. je mooie Diem.
Ook niks goede invallen, maar ik duim voor dat wondertje, toch plots terug zo maar ineens beter.
En als dat niet komt heb je weinig keus meer he.
Sterkte!
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Diem

Bericht door HillieS »

Al enig idee wanneer je de uitslag van die verdere analyse krijgt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 3
Berichten: 2698
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Diem

Bericht door Gretha »

Och, knappe Diem
Het klinkt niet heel positief allemaal. Veel sterkte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 11
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Diem

Bericht door pioenroos »

Dank allemaal voor het meeleven en meedenken😊

Ik heb vandaag nogmaals overlegd met zijn dierenarts en aangegeven dat ik echt niet zinloos tijd wil rekken. Ze snapt dat maar geeft aan dat er nog opties zijn.
Lastige is dat Diem behalve de auto-immuun problemen een sterke en vitale hond is, zeker voor zijn leeftijd. Hij liep tot vorige maand probleemloos lange wandelingen mee met jonge honden. Waar hij ook nog de gangmaker is als het gaat om ongein uithalen🙃
Nu is hij wel erg ziek maar áls het lukt de ontstekingen in darm en nieren te stoppen is er geen reden waarom hij niet weer kan opknappen en nog een jaar of zelfs jaren lol kan trappen.

HillieS schreef: 24 sep 2021, 19:06 Al enig idee wanneer je de uitslag van die verdere analyse krijgt?
Die was er vanmiddag. Hij lekt inderdaad eiwitten maar er is nog geen sprake van nierfalen (kreatinine is nog prima) Dierenarts denkt dat ook de nieren ontsteken door een auto-immuun reactie.
De schade die hij nu heeft is in principe allemaal omkeerbaar als we het proces wat nu aan de gang is maar kunnen stoppen. Voor nu nog een medicijn erbij en afwachten of dat gaat helpen.
Zolang de dierenarts die ik vertrouw nog opties heeft blijf ik maar hoop houden dus.
ranetje schreef: 24 sep 2021, 15:48 Die niercyste kan meespelen in het verhaal.
Als daarvan af en toe lekkage is levert dat gigantische buikpijn op.
Ik wist niet dat een cyste pijn kan geven. Ik ga dat aankaarten bij de dierenarts👍 De diarree kan het niet veroorzaken zei is stellig, dat heb ik gevraagd.


Vanmiddag heb ik hem toch maar meegenomen de polder in. De meisjes moesten zich maar even aanpassen aan een ministukje wandelen. Diem heeft genoten. Hij mag dan ziek zijn, Flora's bal afpakken lukte prima en het was fijn genieten in het zonnetje met de buit🥰

De nieuwe auto met extra grote kofferbak speciaal voor oude eurasiers beviel hem ook prima😊

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Re: Diem

Bericht door Nanna »

Hij ziet er inderdaad wel vief uit. Nou, wie weet😉
Gebruikersavatar
lucie
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 sep 2021, 12:20
Locatie: Frankrijk
Honden: 5

Re: Diem

Bericht door lucie »

wat een zorgen om je mooie Diem! Ik duim voor dat wondertje en wens je veel sterkte
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Diem

Bericht door HillieS »

Dan hopen en duimen we gewoon heel hard mee!
En mooie kofferbak heb je geregeld voor Diem!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 2
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Diem

Bericht door mijke »

Kan het PLE zijn? Dat is wat Oor had. Ook diarree, vocht in de buik, in eerste instantie goed bloedonderzoek en eiwitten in de urine. Ik weet dat chronische darmontsteking daaren risicofactor bij is. Maar ik hoop het heel erg niet voor jullie! Ik ga keihard duimen .

Ben je al bij een tweedelijns dierenarts? Zo nee, direct doen!
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 11
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Diem

Bericht door pioenroos »

mijke schreef: 26 sep 2021, 11:18 Kan het PLE zijn? Dat is wat Oor had. Ook diarree, vocht in de buik, in eerste instantie goed bloedonderzoek en eiwitten in de urine. Ik weet dat chronische darmontsteking daaren risicofactor bij is. Maar ik hoop het heel erg niet voor jullie! Ik ga keihard duimen .

Ben je al bij een tweedelijns dierenarts? Zo nee, direct doen!
Diem is toen hij als jonge hond zo ziek was binnenstebuiten gekeerd in Merelbeke (diergeneeskunde universiteit Gent). Daar is toen diagnose IBD uitgekomen.

Pin me er niet precies op vast want ik heb er geen verstand van anders dan googlen en luisteren naar de dierenartsen😉. Maar PLE is een onderdeel/gevolg van IBD. Bij Diem is daar nu geen sprake van. Ik meen dat ze dat bij echo konden zien en adhv bloedonderzoek. Iig is de behandeling gelijkwaardig volgens mij?

Ik heb veel vertrouwen in eigen vaste kliniek. Ze zijn ervaren zonder de arrogantie dat ze alles al weten. Plus, Diem haat het als onbekende (en sommige bekende ook😛) mensen hem benaderen laat staan ook aan hem zitten. Als zijn eigen 2 vaste dierenartsen hem niet meer kunnen helpen houdt het op voor mij. De ellende van meer onderzoek door vreemden doen we niet meer.


Vandaag had Diem minder frequent ontlasting🥳 Nog wel slap en slijm maar ipv 10x nog maar 5x dus ik ben er blij mee. Wie weet is er dan eindelijk een ommekeer.
Ook heeft hij klein ommetje gemaakt met zijn beste vriend, een even oude toller reu. Gezellig samen eindeloos aan grassprietjes snuffelen en omstebeurt een plasje doen🥰 En vakkundig de bal afgepakt en kapot gemaakt van de jongere toller huisgenoot, ook ziek en ouder blijft Diem een etter :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3936
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Diem

Bericht door Smoushond »

Klinkt toch weer beter,hopelijk knapt hij nog wat op
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Diem

Bericht door HillieS »

pioenroos schreef: 26 sep 2021, 23:12 En vakkundig de bal afgepakt en kapot gemaakt van de jongere toller huisgenoot, ook ziek en ouder blijft Diem een etter :mrgreen:
Kijk, dat klinkt al meer als de Diem die ik ken 😍
Hopelijk is dit inderdaad de ommekeer waar je op hoopte!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mijke
Posts in topic: 2
Berichten: 4750
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:25

Re: Diem

Bericht door mijke »

pioenroos schreef: 26 sep 2021, 23:12
mijke schreef: 26 sep 2021, 11:18 Kan het PLE zijn? Dat is wat Oor had. Ook diarree, vocht in de buik, in eerste instantie goed bloedonderzoek en eiwitten in de urine. Ik weet dat chronische darmontsteking daaren risicofactor bij is. Maar ik hoop het heel erg niet voor jullie! Ik ga keihard duimen .

Ben je al bij een tweedelijns dierenarts? Zo nee, direct doen!
Diem is toen hij als jonge hond zo ziek was binnenstebuiten gekeerd in Merelbeke (diergeneeskunde universiteit Gent). Daar is toen diagnose IBD uitgekomen.

Pin me er niet precies op vast want ik heb er geen verstand van anders dan googlen en luisteren naar de dierenartsen😉. Maar PLE is een onderdeel/gevolg van IBD. Bij Diem is daar nu geen sprake van. Ik meen dat ze dat bij echo konden zien en adhv bloedonderzoek. Iig is de behandeling gelijkwaardig volgens mij?

Ik heb veel vertrouwen in eigen vaste kliniek. Ze zijn ervaren zonder de arrogantie dat ze alles al weten. Plus, Diem haat het als onbekende (en sommige bekende ook😛) mensen hem benaderen laat staan ook aan hem zitten. Als zijn eigen 2 vaste dierenartsen hem niet meer kunnen helpen houdt het op voor mij. De ellende van meer onderzoek door vreemden doen we niet meer.


Vandaag had Diem minder frequent ontlasting🥳 Nog wel slap en slijm maar ipv 10x nog maar 5x dus ik ben er blij mee. Wie weet is er dan eindelijk een ommekeer.
Ook heeft hij klein ommetje gemaakt met zijn beste vriend, een even oude toller reu. Gezellig samen eindeloos aan grassprietjes snuffelen en omstebeurt een plasje doen🥰 En vakkundig de bal afgepakt en kapot gemaakt van de jongere toller huisgenoot, ook ziek en ouder blijft Diem een etter :mrgreen:
Ah ja, PLE is goed zichtbaar op een echo doorgaans dus als ze op de echo dat niet zagen zal dat het gelukkig niet zijn!
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 11
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Diem (verbetering!)

Bericht door pioenroos »

Sinds een week is de diarree flink aan het afnemen. Laatste paar dagen ook geen slijm meer :cheer:
We slapen ook de nachten weer door, daar was met name ik erg aan toe.

Helemaal te vertrouwen durf ik nog niet want we hebben nog wel flink wat prednison af te bouwen :oeps: Maar de eerste halvering van de dosering lijkt goed te gaan.
En dan hopen dat het eiwit uit zijn urine verdwijnt en de leverwaardes normaliseren.


Vandaag ging hij weer mee op de lange wandeling. Ik wilde de route inkorten voor hem maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid voorbij de strandovergang waar we meestal het strand opgaan als we in de dit gebied lopen. Hij was kapot moe volgens mij maar moest en zou in de golven liggen. Al 11 jaar een favoriete bezigheid :I:

https://youtu.be/Ttl8YWNpIik


Compleet plaatje weer met 3 kontjes :hartjes:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 3
Berichten: 1314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Diem (verbetering!)

Bericht door *Esther »

Lief filmpje. Die ene golf was toch iets te hoog voor um. 😉
3 kontjes foto's zijn herkenbaar hier, grappig. Inderdaad compleet!

Lekker dat je dat nog samen kunt doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 11
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Diem (verbetering!)

Bericht door HillieS »

:cheer: :cheer:
Top!
En die blik naar die ene golf, dat die het waagde in z'n gezicht te komen :hmmm:

En de 3 kontjes :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kruimel
Posts in topic: 4
Berichten: 3953
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:40
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Re: Diem (verbetering!)

Bericht door Kruimel »

Wat fijn dat het beter gaat met Diem!
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Diem (verbetering!)

Bericht door Diana »

Superfijn! :ok:
Hopelijk houdt de stijgende lijn mooi aan.
Afbeelding
Plaats reactie