Update Jip. Het gaat niet meer.

Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

thom schreef: 27 mei 2023, 13:17
sonj@ schreef: 27 mei 2023, 13:10 Hoe gaat het nu, eet Jip al iets?
Ik zit ook al steeds te kijken of er al nieuws is. Geen nieuws, goed nieuws hoop ik dan maar.
Geen nieuws, want geen verandering in dit geval :|
Hij is stabiel, drinkt wel water, maar er is echt geen enkele interesse in iets anders. Bouillon, karnemelk, kipfilet, het maakt echt niet uit wat je hem aanbiedt, hij wil het niet. Hij lijkt echt een afkeer tegen eten te hebben ontwikkeld. Verder is hij weer redelijk helder (gisteren was hij echt nog heel wazig van de medicatie) en slaapt hij veel. Zodra de buitendeur open gaat, staat hij op: hij wil niets liever dan fijn buiten zijn. Helaas moeten we daar nu streng in zijn en kan dat niet. We wandelen wel iedere 2 à 3 uur even een rondje aan de lijn door de tuin.

Er is vanuit Wagenrenk echt wel een grote betrokkenheid bij Jip, ik kreeg net nog een mailtje van de internist met de vraag of ik een update wil geven. Ik heb laten weten dat Jip dus echt geen eten wil en zelfs een poging doet om uit de ren te ontsnappen zodra hij ons met een voerspuit ziet aankomen. Ik denk dat er een hele vervelende associatie met eten is ontstaan. In theorie kan hij nu geen pijn hebben en ook niet misselijk zijn, daar moet de cocktail van medicatie voor zorgen. We weten nu ook dat de slokdarm en maag in orde zijn, en dat in de darmen geen obstructie aanwezig is. Ik denk dus dat we het eten toch - desnoods in de houdgreep - in zijn bek moeten krijgen. Tot nu toe heeft hij 20 ml gehad, echt verwaarloosbaar dus :oeps: Ik heb aan de internist gevraagd of we moeten doorzetten of niet. Ik denk het antwoord wel te weten. Als ik niet voor 17.00 een antwoord heb (wat ik goed zou begrijpen, want er zou vandaag in principe helemaal geen contact zijn) dan beslis ik zelf dat er vanavond nog minstens 50 ml voer in moet.
Sterre
Posts in topic: 6
Berichten: 1023
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Sterre »

Bah wat zielig allemaal voor Jip. Ook dat hij niet naar buiten mag. Moeilijk voor jullie om hem zo te zien en eigenlijk niet veel voor hem kunnen doen. Sterkte.
ranetje
Posts in topic: 34
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door ranetje »

Wat een verdrietige ontwikkeling :(
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 13
Berichten: 1518
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Tineke »

Wat vreselijk rot moet dit voor jullie, en Jip , zijn :ugh:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
thom
Posts in topic: 22
Berichten: 4381
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:03
Locatie: Bussum
Honden: 1
Welke: Portugees straatschoffie

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door thom »

Triest hoor. :-(
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Alfilillo schreef: 26 mei 2023, 21:46 Is IBD van de dunne darm een optie?
Wie het weet, mag het zeggen. Misschien moeten we nog eens een CRP test laten doen. Wat ik verder lees over de diagnose van IBD:

"Hoe wordt de diagnose van IBD gesteld?
Door uitgebreid bloedonderzoek, ontlastingsonderzoek en eventueel echografisch en radiologisch onderzoek sluiten we alle andere mogelijke oorzaken van diarree uit. De diagnose van IBD kan alleen gesteld worden via endoscopie. De maagwand kan een ontstoken beeld geven en darmen kunnen verkorte of afwijkende vlokken hebben. Via endoscopie wordt weefsel afgenomen voor onderzoek. Dit laatste geeft de definitieve diagnose van IBD bij de hond of kat."


Diarree had hij tot donderdag helemaal niet, en endoscopie is al gedaan. We weten alleen de uitslag van het weefselonderzoek nog niet, daar moeten we vanwege Pinksteren tot dinsdag op wachten.
Gebruikersavatar
Alfilillo
Posts in topic: 23
Berichten: 2057
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:24
Locatie: Sant Pere de Ribes (Spanje)
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Alfilillo »

Oh, wat frustrerend lijkt me dat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 5
Berichten: 940
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door hakunamatata »

Wat ontzettend balen zeg. Na alles nog steeds geen verbetering.

Waarom heeft hij eigenlijk nog geen sonde gekregen? Het eten wordt nu alleen maar meer een ding. Dan weet je dat hij voeding binnen krijgt en kun je alles daarrond loslaten.

Nu weet ik dat honden best een tijdje zonder eten kunnen in tegenstelling tot katten en die aversie minder snel ontwikkelen, maar bij katten werkt dat in elk geval erg goed. Dat kan ook de cirkel van blijven niet eten doorbreken.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

hakunamatata schreef: 27 mei 2023, 15:52 Wat ontzettend balen zeg. Na alles nog steeds geen verbetering.

Waarom heeft hij eigenlijk nog geen sonde gekregen? Het eten wordt nu alleen maar meer een ding. Dan weet je dat hij voeding binnen krijgt en kun je alles daarrond loslaten.

Nu weet ik dat honden best een tijdje zonder eten kunnen in tegenstelling tot katten en die aversie minder snel ontwikkelen, maar bij katten werkt dat in elk geval erg goed. Dat kan ook de cirkel van blijven niet eten doorbreken.
Omdat tot nu toe steeds werd gezegd dat zijn toestand niet zo kritisch is. Dat een hond best wel drie weken zonder eten kan, zolang hij maar water drinkt en binnen houdt. Het feit dat hij niet wil eten is zorgelijk, maar het feit dat hij al twee weken niet gegeten heeft, nog niet. En natuurlijk was (en is) er nog steeds de hoop dat de medicijnen hun werk gaan doen. We hebben iets meegekregen dat de darmwerking (de samentrekking van de darmen) zou moeten stimuleren, iets dat misselijkheid moet onderdrukken en dan nog de morfine en prednison. Dat tezamen, zou dit weekend echt een verbetering moeten laten zien. En heel eerlijk weet ik ook niet wat ons staat te wachten als ik dinsdag bel met de mededeling dat er geen enkele vooruitgang is. Ik ga ervanuit dat sondevoeding dan wel een serieuze optie wordt.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 23
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door *Esther »

Fijn dat ze om een update vragen. Hier leven we natuurlijk ook zo met je mee. Maar daar koop je ook weer niet zo veel voor. Wat zul je je wanhopig voelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
thom
Posts in topic: 22
Berichten: 4381
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:03
Locatie: Bussum
Honden: 1
Welke: Portugees straatschoffie

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door thom »

Dat gepuzzel, het niet weten en toch geen verbetering is zo slopend.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Jip mocht toch even naar buiten van mij. In de zon en zonder wind is het warm zat nu.

Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 19
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Persistence »

Wat een klotesituatie zo :(

Zijn er behalve het niet willen eten helemaal geen andere symptomen? Niks met de vacht ofzo?
Lymfeklieren ook niet opgezwollen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 19
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Persistence »

Natalie schreef: 27 mei 2023, 17:35 Jip mocht toch even naar buiten van mij. In de zon en zonder wind is het warm zat nu.

Dat is toch fijn voor hem zo. Kan me niet voorstellen dat dit nu teveel energie kost, gewoon even lekker buiten liggen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Zinodo schreef: 27 mei 2023, 17:44 Als je dwangvoeding geeft, doe je het dan goed timen dat de morfine goed is aangeslagen? Te laat en het is bijna uitgewerkt of te vroeg en het is nog niet aangeslagen, dan kan hij alsnog pijn hebben.
Verder kan ik helemaal niks nuttigs meer verzinnen om te zeggen :roos:
Hij krijgt 3x per dag zijn medicijnen en we plannen het voeren dan 2 uur daarna. Ik heb eigenlijk niet goed kunnen vinden wat het beste moment is, dit leek mij wel aannemelijk.

Het voeren om 17u ging gelukkig wel goed. Geen poging tot ontsnappen, maar gewoon toegeven aan die stomme situatie en braaf blijven zitten.
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Persistence schreef: 27 mei 2023, 17:38
Natalie schreef: 27 mei 2023, 17:35 Jip mocht toch even naar buiten van mij. In de zon en zonder wind is het warm zat nu.

Dat is toch fijn voor hem zo. Kan me niet voorstellen dat dit nu teveel energie kost, gewoon even lekker buiten liggen.
Nee dat was mijn gedachte ook. In de ochtend is het wel koud, maar nu is het echt heel lekker buiten.
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 23
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door *Esther »

Oh gelukkig. Lekker even in de zon met zijn lieve oogjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Persistence schreef: 27 mei 2023, 17:36 Wat een klotesituatie zo :(

Zijn er behalve het niet willen eten helemaal geen andere symptomen? Niks met de vacht ofzo?
Lymfeklieren ook niet opgezwollen?
Dat de situatie donderdag plots omsloeg was natuurlijk wel raar. Zit ik steeds te vertellen dat hij niet braakt en keurige drollen had, gaat hij donderdag ineens alles uitspugen en poept hij de hele operatiekamer onder met waterdunne ontlasting … Maar wat dat betekent? :19:

Nu is dat ook niet meer zo gelukkig.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 5
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door pioenroos »

Mijn ouwe Diem had IBD. Hij was daar bij een aanval echt doodziek van hoor. Buikpijn en zich duidelijk hondsberoerd voelen. En elke paar uur diarree met slijm en bloed. Soms ook braken erbij maar sowieso misselijk want niet eten en drinken.
Zo lag hij dan:
Afbeelding

Eenmaal weer aan de betere hand had hij wel weerstand weer te eten maar prednison in combi met anti misselijkheid (cerenia) en paar keer dwangvoederen hielpen hem vlot op gang.

Morfine kan eetlust trouwens verminderen. De prednison heft dat wellicht op :19: Maar ik heb hondje gehad (een vreetzak) die maar niet op gang kwam na spoed milt verwijdering. Gestopt met morfine en 12 uur later at ze weer.

Sterkte voor jullie, wat een nare achtbaan is dit :roos:
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 6
Berichten: 1023
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:30

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Sterre »

Persistence schreef: 27 mei 2023, 17:38
Natalie schreef: 27 mei 2023, 17:35 Jip mocht toch even naar buiten van mij. In de zon en zonder wind is het warm zat nu.

Dat is toch fijn voor hem zo. Kan me niet voorstellen dat dit nu teveel energie kost, gewoon even lekker buiten liggen.
Oh wat heerlijk voor hem.
Maart
Posts in topic: 10
Berichten: 586
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Maart »

Groot gelijk van hem in de zon te leggen, de warmte zal hem zeker deugd doen (en jullie ook :roos: )
Ik pieker me echt suf en baal dat ik geen ervaring en kennis genoeg heb om mee te kunnen denken. Ik weet wel wat middeltjes om eetlust op te wekken, maar voor nu lijkt me eerst de oorzaak vinden en medisch antwoorden weten, belangrijker te zijn. Wat een vreemde situatie, ik hoop echt dat er duidelijkheid en vooral verbetering komt.
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Natalie »

Ik verwacht van jullie geen antwoorden hè :smile: Ik vind jullie tips heel fijn, want het zet mij steeds weer opnieuw aan het denken. Ik heb van de heer Van Straten (de internist) een reactie gekregen op mijn e-mail. Hij stelt voor een dag eerder te stoppen met de morfine, waarschijnlijk vanwege hetgeen Pioenroos hierboven zegt. De cerenia krijgt hij één keer per dag, en de tip is om een uur na de cerenia opnieuw te proberen hem eten aan te bieden. Dat is dan morgenmiddag pas weer.
Gebruikersavatar
Jay
Posts in topic: 8
Berichten: 750
Lid geworden op: 14 sep 2021, 21:28

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Jay »

Hoop zo dat als je met de morfine stopt, hij wel weer wil en kan eten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 28
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door HillieS »

Natalie schreef: 27 mei 2023, 21:11 Ik verwacht van jullie geen antwoorden hè :smile: Ik vind jullie tips heel fijn, want het zet mij steeds weer opnieuw aan het denken. Ik heb van de heer Van Straten (de internist) een reactie gekregen op mijn e-mail. Hij stelt voor een dag eerder te stoppen met de morfine, waarschijnlijk vanwege hetgeen Pioenroos hierboven zegt. De cerenia krijgt hij één keer per dag, en de tip is om een uur na de cerenia opnieuw te proberen hem eten aan te bieden. Dat is dan morgenmiddag pas weer.
Fijn dat je iig een reactie hebt gehad.
Pff wat een klote situatie is dit zeg :blauwoog:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 3
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer.

Bericht door Frootje »

Ik heb dit topic stilletjes gevolgd. Wat een zorgen zul je hebben over hem zo. :( Ik duim dat hij toch na het stoppen met de morfine weer wat wil eten. :flower:
Plaats reactie