Update Jip. Het gaat niet meer.

Gebruikersavatar
kayleigh*
Posts in topic: 7
Berichten: 1873
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:40
Locatie: Maasland
Honden: 2
Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door kayleigh* »

Fijn dat hij weer wat meer binnen heeft. Go stijgende lijn!
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Natalie »

Ik werd zojuist door de internist gebeld. Hij vond het rapport van de patholoog niet compleet en had om aanvullingen gevraagd, vandaar dat de uitslag wat langer op zich liet wachten. De uitslag wijst toch wel echt op een infectie en ontsteking. De oorzaak daarvan is nog steeds een gok (auto-immuun reactie? allergie?) maar het staat buiten kijf dat er sprake is van een flinke infectie. Hij noemde Jip daarbij wel een uitzonderlijk geval, want meestal zijn dan veel meer symptomen aanwezig: koorts, braken, diarree, zich slecht voelen... Dat was allemaal niet aan de orde. Inmiddels is hij echter wél aan de diarree en dat moet in de loop van de week beter worden. De darmen hebben voeding nodig om te kunnen herstellen en op deze manier gaat dat veel te langzaam.

Daarnaast is in hele grote aantallen de helicobacter bacterie aangetroffen. Deze bacterie kan bij de mens op den duur leiden tot maagzweren of maagkanker. Of dat bij honden ook zo werkt weet men niet, maar we gaan ze wel aanpakken. We stoppen met de metomotyl en wachten nog even met het verhogen van de dosering prednison, omdat een goede antibioticakuur nu voorrang krijgt.

Maandag wil de internist weer weten hoe het gaat. Vooralsnog eet Jip goed, drinkt hij goed en braakt hij niet, maar die diarree zit het echte herstel dus nog even in de weg. Wellicht gaat dat na de antibioticakuur dan ook beter?
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 28
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door HillieS »

Zou probiotica nu niet ook kunnen helpen? Sowieso ivm de antibiotica kuur maar ook om z'n darmen extra te ondersteunen na dit gedoe?
En misschien psylliumvezels om de boel iets in te dikken?
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 10
Berichten: 607
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Maart »

Fijn dat het beter gaat!
Zelf zou ik overschakelen op een gekookte voeding om het allemaal wat makkelijker te maken voor het lichaam en zo terug beginnen werken aan darmherstel. Geef nu aub nog geen probiotica, de darmen zijn om zeep en die moeten eerst terug in orde gebracht worden vooraleer je er probiotica kunt insteken. Kans dat die anders doorheen de kapotte darmwand gaan, in de bloedbaan terecht komen, leaky gut veroorzaken etc is daarbij veel te groot.
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Natalie »

Ik ga zelf op het moment inderdaad niets 'proberen' maar ik volg voorlopig het advies van de internist op. Hij gaf aan dat ik de gekookte kip en het soepvlees (daar waren we mee begonnen) mag gaan aanvullen met zijn eigen voer. De vriezer ligt vol rauwvoer en gekookte voeding en ik ga nu inderdaad de gekookte voeding erbij geven. Als het maandag niet beter gaat, krijgt hij er maagzuurremmers bij maar die kunnen de eetlust weer in de weg zitten. Zo is het constant afwegen: wat geven we wel en wat (nog even) niet.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 3
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Veertje »

Kan die diarree nu niet (mede) veroorzaakt worden door het weer eten? Als hij zo lang niks gehad heeft, dan moeten de darmen daar weer aan wennen. Alles lag stil, dus dat moet weer op gang komen, darmflora moet weer stabiliseren etc.
Ik zou hem dan meerdere kleine porties per dag geven, zodat het niet te veel in 1x wordt. Eventueel ondersteunen met wat veendrenkstof.

Wat moeten de maagzuurremmers doen? Hij heeft nu toch geen last van zijn maag?

En misschien stelt dit iets gerust. Er is onlangs een nieuw artikel gepubliceerd over maagkanker bij de Belgische herders. Daar las ik dit:

In humans, Helicobacter pylori infections are an additionally known risk factor for the development of GC that can be confirmed by histopathology [23,24,25]. H. pylori causes both cell proliferation and gastric inflammation, predisposing the gastric lining to neoplasia. However, there has not been any evidence found of H. pylori playing a role in the development of GC in canines [9,26,27,28].

"Unlike in the development of intestinal-type gastric carcinoma in humans, the role of helicobacter infection in dogs is questionable. Helicobacter has been reported with widely varying frequencies in canine gastric samples with and without gastric pathology [26,27,28,42]. (...) With only two gastric biopsies positive for helicobacter, of which only one was intraglandular, the involvement of helicobacter in the etiopathogenesis of gastric cancer in Belgian Shepherds is unlikely."

https://www.mdpi.com/2076-2615/13/9/153 ... iPjSToa2KY
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Natalie »

Veertje schreef: 01 jun 2023, 10:12 Kan die diarree nu niet (mede) veroorzaakt worden door het weer eten? Als hij zo lang niks gehad heeft, dan moeten de darmen daar weer aan wennen. Alles lag stil, dus dat moet weer op gang komen, darmflora moet weer stabiliseren etc.
Ik zou hem dan meerdere kleine porties per dag geven, zodat het niet te veel in 1x wordt. Eventueel ondersteunen met wat veendrenkstof.

Wat moeten de maagzuurremmers doen? Hij heeft nu toch geen last van zijn maag?

En misschien stelt dit iets gerust. Er is onlangs een nieuw artikel gepubliceerd over maagkanker bij de Belgische herders. Daar las ik dit:

In humans, Helicobacter pylori infections are an additionally known risk factor for the development of GC that can be confirmed by histopathology [23,24,25]. H. pylori causes both cell proliferation and gastric inflammation, predisposing the gastric lining to neoplasia. However, there has not been any evidence found of H. pylori playing a role in the development of GC in canines [9,26,27,28].

"Unlike in the development of intestinal-type gastric carcinoma in humans, the role of helicobacter infection in dogs is questionable. Helicobacter has been reported with widely varying frequencies in canine gastric samples with and without gastric pathology [26,27,28,42]. (...) With only two gastric biopsies positive for helicobacter, of which only one was intraglandular, the involvement of helicobacter in the etiopathogenesis of gastric cancer in Belgian Shepherds is unlikely."

https://www.mdpi.com/2076-2615/13/9/153 ... iPjSToa2KY
Hij krijgt inderdaad kleine porties nu: 4 à 5 keer per dag. De diarree kan verschillende oorzaken hebben, het is best goed denkbaar dat dit komt omdat hij nu eindelijk weer wat eet. Maar zoals ik begreep zit die diarree nu wel het herstel van de darmen in de weg. Dat mag best een paar dagen duren, maar maandag moet het beter zijn. Daarom wil hij maandag weer een update van ons en dan gaan we opnieuw bespreken of/welke medicatie we gaan voorzetten.

Die maagzuurremmers worden normaalgesproken 'standaard' gegeven bij de twee soorten antibioticum die Jip vanaf vandaag gaat krijgen. De internist is daar echter niet zo'n voorstander van nu, daarom wil hij die (in eerste instantie) achterwege laten. Mocht hij maandag op basis van onze update het idee krijgen dat die maagzuurremmers toch wel waardevol kunnen zijn, dan gaan we dat alsnog geven. Maar we hebben in de eerste week van het niet eten ook al maagzuurremmers geprobeerd (samen met cerenia) en dat had toen geen enkel effect. Ik verwacht daarom ook niet dat we er maandag mee gaan starten.

Ik geef mij op het moment maar een beetje over aan de adviezen die we van hem krijgen.
Gebruikersavatar
Veertje
Posts in topic: 3
Berichten: 1192
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:27

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Veertje »

Ik had nog even gezocht op die helycobacter en mijn vermoeden is dat ze standaard die maagzuurremmers bij die antibiotica geven in geval van maagzweren. Dan ruimt de antibiotica de bacterie op en zorgen de maagzuurremmers voor minder prikkeling aan de maagwand, waardoor het slijmvlies zich weer kan herstellen. Als er bij Jip geen maagzweren (of andere schade aan de maag) is, lijkt me dat de maagzuurremmers daar inderdaad weinig aan kunnen verbeteren. Fijn dat de internist ze ook niet meteen standaard erbij geeft.
Natalie schreef: 01 jun 2023, 11:28Ik geef mij op het moment maar een beetje over aan de adviezen die we van hem krijgen.
Groot gelijk hoor! Ik duim dat het maandag gewoon beter gaat met de diarree.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Maart
Posts in topic: 10
Berichten: 607
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Maart »

Te veel maagzuur komt ook niet zoveel voor bij honden, te weinig maagzuur echter wel, maar de meeste geven inderdaad standaard maagzuurremmers :oohja: (de symptomen lijken helaas wel op elkaar) Maar ik zou er zeker ook niet happig op zijn om ze te geven.
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
ranetje
Posts in topic: 34
Berichten: 4945
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door ranetje »

Maart schreef: 01 jun 2023, 11:51 Te veel maagzuur komt ook niet zoveel voor bij honden, te weinig maagzuur echter wel, maar de meeste geven inderdaad standaard maagzuurremmers :oohja: (de symptomen lijken helaas wel op elkaar) Maar ik zou er zeker ook niet happig op zijn om ze te geven.
Mee eens :ok:

Ik zou (als het lukt) wel proberen of er wat probiotica in gaat, maar dat is alles.
Voor de rest maar even afwachten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 19
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Persistence »

Ze kijken er gelukkig wel grondig naar. Fijn dat het naar omstandigheden nu goed gaat, op de diarree na.
Is het diarree als in dat het eruit loopt als hij ‘normaal’ moet poepen, of loopt het er de hele tijd uit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Natalie »

Persistence schreef: 01 jun 2023, 20:42 Ze kijken er gelukkig wel grondig naar. Fijn dat het naar omstandigheden nu goed gaat, op de diarree na.
Is het diarree als in dat het eruit loopt als hij ‘normaal’ moet poepen, of loopt het er de hele tijd uit?
Het lijkt inmiddels al wat meer op een drol. De diarree was echt waterdun en kwam er met een straal uit, alsof je de tuinslang opendraait :Q:
Maar hij heeft er wel controle over, het loopt er niet zomaar uit. Hij heeft ook geen hoge nood, hij poept nu twee keer per dag tijdens de wandeling en kan prima wachten tot we in het bos zijn.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 19
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Persistence »

Oh maar dat klinkt echt niet verkeerd! Logisch dat de darmen weer even moeten wennen aan voedselverwerking.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Natalie
Posts in topic: 126
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 mar 2023, 20:56

Re: Jip eet niet meer - eerste positieve update

Bericht door Natalie »

Hij heeft weer een goede drol gelegd. :F:

Hij is wel mager hoor, zijn taille is echt heel erg aanwezig. Hij eet weer zijn normale hoeveelheid per dag, maar dan verspreid over dag. Ik ga dat een klein beetje opvoeren met wat paardenvet erbij. Hij hoeft niet even snel aan te komen als dat hij is afgevallen, maar er mag wel weer een beetje bij :smile:

Afbeelding

Hij vindt zelf overigens dat hij al weer helemaal de oude is. Hij wil weer vanalles ondernemen (wat nog even niet kan vanwege de buikwond...)
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 11
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door Diana »

Wat een enorme opluchting! :cheer:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 28
Berichten: 6773
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door HillieS »

Wat fijn :cheer: :cheer:
Oh en mijn eerdere opmerkingen over probiotica enzo was uiteraard om het in overleg met de arts te doen hé 😉
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 13
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door Tineke »

Wat een fijne update :cheer:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Maart
Posts in topic: 10
Berichten: 607
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door Maart »

Super!
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
sonj@
Posts in topic: 11
Berichten: 1210
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:02

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door sonj@ »

Fijn
Gebruikersavatar
thom
Posts in topic: 22
Berichten: 4493
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:03
Locatie: Bussum
Honden: 1
Welke: Portugees straatschoffie

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door thom »

Wat fijn om te lezen. :cheer:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 11
Berichten: 5429
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 4
Welke: Ierse Setters

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door Kells »

Super!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Kells, Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 18
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door CatnDog »

Wat fijn, zeg!
Gebruikersavatar
Sekreetje
Posts in topic: 10
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:45

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door Sekreetje »

Goed zo!
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 34
Berichten: 4945
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door ranetje »

Oh wat fijn dat hij weer eet :cheer:
Rustig aan hoor met het toevoegen van de verloren kilo's :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kayleigh*
Posts in topic: 7
Berichten: 1873
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:40
Locatie: Maasland
Honden: 2
Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala

Re: Jip eet niet meer - positieve update!

Bericht door kayleigh* »

Fijn dat het weer goed gaat. :cheer:
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
Plaats reactie