Hyper gedrag in de tuin

Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Cooper wordt de laatste tijd erg hyper als hij in de tuin is. Werkelijk alles wordt achtervolgd.... Maar vooral zwaluws zijn nu het doelwit. Er zitten hier in de buurt verschillende nestjes. Hij loopt als een bezetene blaffend door de tuin, omhoog kijkend. Hij is dan amper meer te bereiken. Nu staat de deur veel open dus hij kan in en uit lopen. Heeft iemand tips behalve hem binnen houden?
Hij is sowieso hyper in z'n gedrag. Hij is inmiddels 8 maanden. Iedere beweging van ons wordt ook opgemerkt. Ik vind 'm gewoon erg onrustig....ik raak er inmiddels behoorlijk geïrriteerd door.
Nanna

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Nanna »

Pin in de grond en vastleggen.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 8
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door HillieS »

Sandra&co schreef: 22 mei 2023, 16:28 Elke keer als hij druk doet naar binnen halen en hier heel consequent in zijn. Leert het vanzelf.
Heeft hij verder genoeg te doen door de dag heen om zijn energie kwijt te raken? (Of teveel?)
Dit inderdaad.
Mijn honden vonden allebei dat blaffen in de tuin mocht. Ik niet. Dus elke keer naar binnen sturen.
Tegenwoordig rent Yara met 1 blaf zelf al naar binnen :proest:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door blondie »

Wij zitten nu ook weer in de voortuin. Gisteren vonden zowel Glory als Aki het nodig om aan te schieten op een vrouw die passeerde. Nu was die mevrouw ineens zeer hoog tegen ze aan het praten.. maar toch..
Beiden naar binnen gesommeerd.
Aak ging, want die weet dat na al die jaren wel dat we dat op alles aanslaan niet willen hebben. Voor Glory redelijk nieuw, ging naar binnen om vervolgens direct weer vrolijk naar buiten te komen om daarna van me weg te lopen, bang voor fysieke correctie (straathondje, dus die angst is soms lastig om balans in te vinden)
Haar heb ik dus maar opgetild en binnen op een stoel gezet.

Denk een 3-tal minuten (lang zat) en toen riep ik haar weer mee naar buiten en waren zij en Aki weer braaf.

Bij de volgende passanten hielden ze hun waffel zonder dat ik wat hoefde te zeggen en dan prijs ik ze weer de hemel in :mrgreen:

Nu is het bij ons achter en voor niet zo groot dat ze vogels achterna kunnen gaan :engel: , maar achter is omheinde wat diepere plaats en de doorgang van buren middels een slop. Daar geldt idem, geen geblaf en geklooi naar mensen/honden/katten vanachter de poortdeur, dat betekent acuut naar binnen.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

En hoe lang houden jullie ze dan binnen op het "strafbankje" ;) zeg maar?

Ik denk dat hij verder wel voldoende te doen heeft gedurende de dag. Wandelingen waar volop gesnuffeld kan worden, tussendoor spelen bv trekspelletje. Snuffelmat af en toe. Lekker knagen aan botjes. Enz.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

We hebben een grote tuin dus hij kan flink sprinten. Fijn om energie kwijt te raken. Maar dat geblaf hoeft er voor mij, en waarschijnlijk de buren :F:, niet bij.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 8
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door HillieS »

Cooper schreef: 22 mei 2023, 16:48 En hoe lang houden jullie ze dan binnen op het "strafbankje" ;) zeg maar?

Ik denk dat hij verder wel voldoende te doen heeft gedurende de dag. Wandelingen waar volop gesnuffeld kan worden, tussendoor spelen bv trekspelletje. Snuffelmat af en toe. Lekker knagen aan botjes. Enz.
Ligt eraan hoe druk ze is, meestal mag ze meteen wel weer naar buiten als ze rustig is.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door blondie »

"straftijd" is niet zo belangrijk, timing en moment van ingrijpen wel.

Mijn vorige hond was best vocaal, en moest ik die gewoonte van aanslaan en luidruchtig zijn op veel dingen afleren in de voor haar nieuwe situatie.
Liefst voorkwam ik het blaffen al, maar als ik te laat was, dan moest ze van me naar binnen.
Omdat ze graag de vrijheid buiten had (net als de huidige honden dus) is het uit de situatie halen al een "straf".

Als ze de link leggen tussen hun gedrag, en naar binnen worden gestuurd is de boodschap al vrij snel duidelijk.

Kom jij zelf pas vanuit boven terwijl de hond al geruime tijd blaffend zijn ding aan het doen is buiten, dan mist het de essentie vaak.
In gewenning van hoe ik gedrag in de tuin graag zie aan- af te leren ben ik dus eigenlijk in die fase in de buurt om goed gedrag te kunnen belonen en benoemen (wat ben je braaf Sil, goed hoor!) en bij niet stil, naar binnen.
Of als ik er echt bij zit en zie een situatie ontstaan, dan speelde ik er al op in.

Nu heb ik dat niet, de fase van buiten zitten en bij iedere passant iets moeten zeggen is voorbij. Nu alleen weer even opfriscursus omdat er een half jaar niet buiten is gezeten :mann:

En dat duurt dus max 3 minuten of zo.. dan roep ik ze er weer bij. En dat moet niet te lang duren omdat de boodschap moest zijn dat ze naar binnen moesten vanwege gedrag wat ik niet goed vond.
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Bonnie F »

HillieS schreef:
Sandra&co schreef: 22 mei 2023, 16:28 Elke keer als hij druk doet naar binnen halen en hier heel consequent in zijn. Leert het vanzelf.
Heeft hij verder genoeg te doen door de dag heen om zijn energie kwijt te raken? (Of teveel?)
Dit inderdaad.
Mijn honden vonden allebei dat blaffen in de tuin mocht. Ik niet. Dus elke keer naar binnen sturen.
Tegenwoordig rent Yara met 1 blaf zelf al naar binnen :proest:
Leuk he, deden die van mij ook. Ik hoefde niets te zeggen. Soms ff een wenkbrauw omhoog om te melden dat de regels niet veranderd waren.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 8
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door HillieS »

Bonnie F schreef: 22 mei 2023, 19:28
HillieS schreef:
Sandra&co schreef: 22 mei 2023, 16:28 Elke keer als hij druk doet naar binnen halen en hier heel consequent in zijn. Leert het vanzelf.
Heeft hij verder genoeg te doen door de dag heen om zijn energie kwijt te raken? (Of teveel?)
Dit inderdaad.
Mijn honden vonden allebei dat blaffen in de tuin mocht. Ik niet. Dus elke keer naar binnen sturen.
Tegenwoordig rent Yara met 1 blaf zelf al naar binnen :proest:
Leuk he, deden die van mij ook. Ik hoefde niets te zeggen. Soms ff een wenkbrauw omhoog om te melden dat de regels niet veranderd waren.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Zinodo schreef: 22 mei 2023, 19:41 Hier ook blaffen = naar binnen. Nomi zie je soms zuchtend alvast opstaan en richting de deur lopen om halverwege die ene blaf toch nog uit te laten want straf krijgt (geeft) ze (zichzelf) toch al. :lol:
Ja inderdaad :mrgreen:
Zo leuk dat ze dat gewoon weten en doen hé :proest:
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 2
Berichten: 586
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Maart »

Treskor is er grotendeels uitgegroeid, in de tuin rent hij ze nog wel achterna, maar hij blaft maar 1 keer meer bij zijn aanzet.
Naar binnen sturen was geen optie, want vogels op de schoorsteen van de overgebuur waren ook een vreselijke inbreuk op zijn privacy :LOL: Ondertussen bekijkt hij ze alleen nog maar en in eigen tuin mogen ze ook al op de schoorsteen zitten.
Laag overvliegen is echter nog steeds een no go.
En bij het uitlaten op het werk rent hij er ook graag achterna, maar goed, daar heeft hij de enorme ruimte dus dat krijgt hij ook van me.
Hij heeft ooit eens een straaljager achterna gezeten ook :oohja:
www.freshdiets4animals.com

Voedingsadvies op maat.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Ja, eenmaal binnen blijft hij inderdaad door de ramen loeren en krijsen naar die gekke vliegende wezens....
Fabienne
Posts in topic: 9
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Fabienne »

Die vogels lokken dit gedrag natuurlijk ook een beetje uit. Niet dat die nou enig idee hebben dat dat bij die hond zo werkt, hun zijn gewoon een zwaluw en die vliegen nou eenmaal zo laag en vlot. Maar als hij hier binnen nog steeds mee bezig is heeft naar binnen doen dus niet veel zin, die zwaluwen zitten nog in z'n hoofd. Kan je hem niet in de tuin aangelijnd houden en waarbij je gaat oefenen op gewenst gedrag omtrent die vogels? Dus op rust. Kijken mag maar hysterisch doen niet...ja dat vraagt heel veel tijd en aandacht en indien je die aandacht even niet kan garanderen blijft hij maar even binnen maar zou toch fijn zijn als hij zich niet zo liet opfokken door die zwaluwen
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 3
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Josefien »

Fabienne schreef: 22 mei 2023, 23:53 Die vogels lokken dit gedrag natuurlijk ook een beetje uit.
Niet dus, die vogels zijn bezig met hun ding En dat een hond daar dan op reageert is nou net iets waar je wat mee kunt, tenminste ik. Edison is dan geen blaffert, maar is wel gefocust op al die broedende vogels op het erf. Houtduiven, merels, groenlingen, en een stel puttertjes. Hij staat voor, helemaal prima, maar zelf gaan opstoten is out of the question. Dus in deze weken, met die broedende vogels, loopt hij met een sleeplijntje. Op afstand laten zitten lukt nog niet, wegens zijn leeftijd en mijn onkunde :lol1: . Zodra hij gaat voorstaan, loop ik naar hem toe, bedank hem en gaan we wat anders doen. Het vergt gewoon aandacht en tijd.
En dat zal ook gelden voor Cooper (tijd en aandacht) kruising kooiker toch? Dat je hem niet zonder meer los in de tuin kunt laten, maar kijkt naar zijn beweegredenen. Waarom is hij zo blafferig? Ik ben best benieuwd, is het beschermend of jagend gedrag wat hij vertoont?
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 9
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Fabienne »

Josefien schreef: 23 mei 2023, 00:35
Fabienne schreef: 22 mei 2023, 23:53 Die vogels lokken dit gedrag natuurlijk ook een beetje uit.
Niet dus, die vogels zijn bezig met hun ding En dat een hond daar dan op reageert is nou net iets waar je wat mee kunt, tenminste ik. Edison is dan geen blaffert, maar is wel gefocust op al die broedende vogels op het erf. Houtduiven, merels, groenlingen, en een stel puttertjes. Hij staat voor, helemaal prima, maar zelf gaan opstoten is out of the question. Dus in deze weken, met die broedende vogels, loopt hij met een sleeplijntje. Op afstand laten zitten lukt nog niet, wegens zijn leeftijd en mijn onkunde :lol1: . Zodra hij gaat voorstaan, loop ik naar hem toe, bedank hem en gaan we wat anders doen. Het vergt gewoon aandacht en tijd.
En dat zal ook gelden voor Cooper (tijd en aandacht) kruising kooiker toch? Dat je hem niet zonder meer los in de tuin kunt laten, maar kijkt naar zijn beweegredenen. Waarom is hij zo blafferig? Ik ben best benieuwd, is het beschermend of jagend gedrag wat hij vertoont?

Goed lezen want dat staat ook in mijn tekst; die vogels doen hun ding en hebben geen flauw idee dat hun vlotte bewegingen dit gedrag bij een hond kan aanwakkeren
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Geen idee eigenlijk of het in de tuin beschermend of jagen is. Het lijkt eerder op verjagen. Weg uit die tuin....

Loslopen wordt ook een ding, hij luistert dan totaal niet meer. Het is de laatste week echt problematisch geworden dit gedrag. :ugh:

Cooper is inderdaad een kruising spaniel markiesje kooiker.
ranetje
Posts in topic: 6
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door ranetje »

Sandra&co schreef: 23 mei 2023, 11:53 Hoe oud is hij ook alweer?
Als ik goed reken 8 tot 9 maanden.

Wel de leeftijd waarop er wat meer onderscheid wordt gemaakt tussen eigen terrein en ander terrein?
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 6
Berichten: 4820
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door ranetje »

Sandra&co schreef: 23 mei 2023, 12:00 En bananen in de oren. Welkom in de puberteit. Nog een reden om de komende maanden begripvol maar zeer consequent te blijven.
:ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Hij is 8 maanden.
Ja, de puberteit zal ook vast meespelen.
Loslopen eindigt nu 9 van de 10 keer in dikke frustratie dus dat doe ik maar even niet meer. Aan de lange lijn.
Nanna

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Nanna »

Katus is ook acht maanden en die luistert als een tiet. Als ik roep dan komt ze.
Het toverwoord hierbij is KAAS. Ik hoef de K maar uit te spreken en ze komt al aangesneld.
Dan is het daarna zaak om niet meteen aan te lijnen zodat ze in de gaten heeft dat de pret dus over is. Maar gewoon onderweg een paar keer KAAS zeggen en dat hem ook daadwerkelijk geven.
Moet jij opletten hoe ze luisteren😉
Fabienne
Posts in topic: 9
Berichten: 455
Lid geworden op: 12 feb 2022, 23:18
Locatie: Achterhoek
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Fabienne »

Floris luistert ook als een malle en ja ook hij is echt wel aan het puberen/semi volwassen aan het worden maar de basis van het willen luisteren en samen zijn zit er goed in dus deze periode komen we ook wel weer door. Denk wel dat het scheelt dat hij hond nummer zoveel is...als je dit allemaal tegenkomt bij je eerste hond dan snap ik best dat dat lastig kan zijn allemaal. Wat ik helaas wel veel zie en hoor is dat mensen met puber honden bepaalde situaties ook maar laten of vermijden omdat het allemaal wat moeizaam gaat, soms is vermijden ook prima maar met veel gedrag kan je ook aan de slag om het wat minder moeizaam te laten worden. Zit je nog op cursus met hem?
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Ik zit zeker nog op cursus met hem. Dat gaat best goed. We leren er beiden van. De honden daar zijn allemaal zo'n beetje van dezelfde leeftijd dus er is gelukkig veel herkenning. De 1 is nog een grotere stuiterbal dan de ander :mrgreen:.
Ik denk wel dat Cooper één van de eigenwijste is.
Gebruikersavatar
Cooper
Posts in topic: 23
Berichten: 828
Lid geworden op: 03 jan 2023, 12:27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Cooper »

Ik heb voor Cooper 16 jaar een ontzettende braverd gehad. Dus ik was verwend :P. Ik kreeg haar toen ze al perfect luisterde dus eigenlijk is Cooper de eerste hond die ik zelf de basis bij moet brengen.
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 3
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Josefien »

Fabienne schreef: 23 mei 2023, 08:22 Goed lezen want dat staat ook in mijn tekst
Goed schrijven is ook een ding, of ik las het te goed. Maar ik ben afgehaakt bij de formulering "hun zijn gewoon een zwaluw" Ik lees dan niet verder.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 1
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door Persistence »

Cooper schreef: 23 mei 2023, 12:18 Hij is 8 maanden.
Ja, de puberteit zal ook vast meespelen.
Loslopen eindigt nu 9 van de 10 keer in dikke frustratie dus dat doe ik maar even niet meer. Aan de lange lijn.
Precies, maar even aan de lange lijn houden hoe jammer ook. Dat loslopen komt later wel weer.

Gister zat ik nog een filmpje te kijken over blaffen naar van alles in de tuin, wie weet heb je er wat aan:
Afbeelding
Plaats reactie