Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Nanna

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Nanna »

Hoe is het nu met hem?
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 9
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Persistence »

Tja ik weet het niet zo goed.
Binnen staat hij niet zelf op, voor niks terwijl hij normaal altijd snel ‘aanstaat’ als ik wat uit de koelkast pak ofzo. Behalve als ik de riem pak, dan hobbelt ie wel even mee naar buiten, langzaam en korte pasjes.

Ik laat hem nu maar veel rusten, hij oogt vermoeid. Hijgt ook veel als hij eindelijk staat, terwijl het niet eens echt warm is.

Vind het toch lastig te geloven dat dit ‘alleen’ van buikpijn is.
Net giardiatest bij hem gedaan en die was negatief.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1223
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door pioenroos »

Ik heb ook een keer bij de weekendarts gestaan met Mies omdat ze tijdens wandeling plots wegviel. Ze zakte met ogen draaiend en krampend op de grond. Ik dacht dat ze een hartstilstand had ofzo :80:
Maar dat was dus ook maag/darm probleem. Ze kotste ook wel na paar minuten terwijl ze op grond lag maar ik zag daar niet de oorzaak in.

Mies heeft gelukkig zelden maag/darm problemen maar ze is de afgelopen jaren nog een paar keer zo omgevallen dat je denkt dat ze doodgaat. Doodeng maar gaat altijd weer over zodra de krampen weg zijn.

Heeft hij al wel wat gegeten? Lege maag kan ook blijven krampen wellicht? Heb je misschien een maagzuurremmer in huis die je hem kan geven?

Sterkte :roos:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door blondie »

Cerenia heb ik even opgezocht, dat is geen pijnstilling toch puur tegen misselijkheid en buikklachten?

Hij gaat hijgen als hij toch opstaat en probeert te lopen? En wat wankel in de achterhand. Heb je ook het idee dat bij een misstap of een tikje tegen de zij hij om zal vallen?

Op het filmpje zie ik hem niet hijgen, voor mijn gevoel probeert hij op te staan maar wil de achterhand niet.

Finn heeft het 1x heftig gehad op vakantie, daarvan wist ik van zijn instabiliteit die door zou kunnen zetten op bepaald moment. Hij had een te drukke dag gehad, veel rennen, zwemmen en in en uit een boot wat dus te veel was voor zijn staat van zijn. Een paar uur erna kon hij niet meer zelfstandig opstaan, toen hij wel op vier poten stond waggelde hij mee en deed zijn behoeften buiten, dus die controle had hij wel.
Ben daar toen ook naar de da gegaan, en wel verteld van zijn LSI zij gaven me toen pijnstilling mee en met rust in combi met die pijnstilling verbeterde zijn toestand snel. 2 dagen later was hij nog wat instabiel, maar wilde wel weer rennen en zwemmen, maar daar heb ik hem toen even in beperkt.
Maar bij Finn was het dus echt een zenuwbeknelling toen bij de achterste wervels.
Gebruikersavatar
Frootje
Posts in topic: 1
Berichten: 2406
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:59
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Frootje »

Ik heb hier verder helemaal geen verstand van, maar ik hoop dat het toch gewoon buikpijn is en dat hij zich snel wat beter voelt. :vlinder:
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 2
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door *Esther »

Waardeloos weer,grijze haren krijg je er van. Wil hij wat eten? Moet met de cerenia toch lukken. Ik zou anders die pijnstiller er ingooien maar niet op een lege maag. Temp opgemeten eigenlijk?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 28 mei 2023, 10:19 Bedankt voor het meedenken, ik had zelf dus nooit gedacht dat het aan buikpijn kon liggen, ik ging van ergere dingen uit.
Hij liep nu ook nog niet echt goed vind ik, zijn reflex was bij een achterpoot niet goed en ik hoor zijn nagels ook slepen. Hij loopt als een oud mannetje, heel langzaam.

Ik zou wel heel erg blij zijn als het ‘alleen’ maar buikpijn zou zijn.
Doyaquba schreef: 28 mei 2023, 09:46 Bij Donner kwam het door een beknelde zenuw in zijn rug en daardoor geen gevoel meer in een achterpoot, was na een paar dagen rust ook weer helemaal over. Hopelijk is Vic ook snel weer op de been!
Was dat ook plotseling of geleidelijk?
Was heel plotseling. Die middag op training niets aan de hand, thuis ook niet tot ik hem wilde uitlaten voor het slapen gaan. Toen kon hij ook niet opstaan. Uiteindelijk kwam @Crutz en daarvoor stond ie wel op maar zonder gewicht op die poot te zetten. Ook slechte reflex en slepen met achterpoot, zoals je beschrijft eigenlijk. 48 uur later na pijnstillers en rust liep hij er weer voorzichtig op en tilde ook weer zn andere poot op bij het plassen. De poot was gewoon "doof" voor hem, maar gelukkig weer helemaal goed gekomen. Nu let ik al op bij het kleinste onzuiverheidje in lopen. Gelijk lijnrust een dag. Misschien overdreven maar heb er toch de schrik in gekregen. Overigens doet hij verder weer gewoon alles, alleen let ik wat beter op. Met CT scan is toen gekeken wat aan de hand was, vernauwing in het zenuwkanaal was waarschijnlijk de oorzaak geweest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Gretha »

*Esther schreef: 28 mei 2023, 15:38 Waardeloos weer,grijze haren krijg je er van. Wil hij wat eten? Moet met de cerenia toch lukken. Ik zou anders die pijnstiller er ingooien maar niet op een lege maag. Temp opgemeten eigenlijk?
Ik denk dat ik dat nu ook zou proberen ja. Als hij dan opknapt, weet je dat pijn de/een oorzaak is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 9
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Persistence »

Gister in de loop van de dag verbeterde het opstaan wel, hij had ook zin om te eten. Ben een paar keer enkele minuutjes naar het grasveld tegenover met hem gelopen, hij had goede zin maar koste hem wel veel energie.
Nu gaat het overeind komen wel, met moeite. Hij loopt ook stijf in zijn heupen/rug.
At zijn vlees met lange tanden maar de cerenia is inmiddels ook wel uitgewerkt.

Filmpje van zaterdagmiddag toen hij nog normaal liep:


Filmpje van gister:


Gister gevraagd of het hernia of beknelling kon zijn maar dat dacht ze niet omdat hij gister wel weer kon lopen.

Vandaag ook maar korte wandelingen en veel rust.

Ik heb nog 2 cereniapillen maar ik ben wel benieuwd of hij nu weer slechter gaat lopen nu de injectie uitgewerkt is. Zo ja dan kan ik het aan buikpijn koppelen.
Sandra&co schreef: 28 mei 2023, 13:43 Gisteren was het (hier) wel goed warm. Misschien een zonnesteek?
Hier viel dat wel mee, er was veel wind. Dan had hij daar meteen last van gehad denk ik. Hij hijgde zaterdagavond niet, pas gister toen hij gister opstond en ging lopen, alsof hij daar al buiten adem van was.
pioenroos schreef: 28 mei 2023, 14:53 Ik heb ook een keer bij de weekendarts gestaan met Mies omdat ze tijdens wandeling plots wegviel. Ze zakte met ogen draaiend en krampend op de grond. Ik dacht dat ze een hartstilstand had ofzo :80:
Maar dat was dus ook maag/darm probleem. Ze kotste ook wel na paar minuten terwijl ze op grond lag maar ik zag daar niet de oorzaak in.

Mies heeft gelukkig zelden maag/darm problemen maar ze is de afgelopen jaren nog een paar keer zo omgevallen dat je denkt dat ze doodgaat. Doodeng maar gaat altijd weer over zodra de krampen weg zijn.

Heeft hij al wel wat gegeten? Lege maag kan ook blijven krampen wellicht? Heb je misschien een maagzuurremmer in huis die je hem kan geven?

Sterkte :roos:
Bah wat eng ook, je denkt dat ze erin blijven. Hij had wel gegeten die dag en had ook niet de indruk dat hij erg beroerd was.
blondie schreef: 28 mei 2023, 15:04 Cerenia heb ik even opgezocht, dat is geen pijnstilling toch puur tegen misselijkheid en buikklachten?

Hij gaat hijgen als hij toch opstaat en probeert te lopen? En wat wankel in de achterhand. Heb je ook het idee dat bij een misstap of een tikje tegen de zij hij om zal vallen?

Op het filmpje zie ik hem niet hijgen, voor mijn gevoel probeert hij op te staan maar wil de achterhand niet.

Finn heeft het 1x heftig gehad op vakantie, daarvan wist ik van zijn instabiliteit die door zou kunnen zetten op bepaald moment. Hij had een te drukke dag gehad, veel rennen, zwemmen en in en uit een boot wat dus te veel was voor zijn staat van zijn. Een paar uur erna kon hij niet meer zelfstandig opstaan, toen hij wel op vier poten stond waggelde hij mee en deed zijn behoeften buiten, dus die controle had hij wel.
Ben daar toen ook naar de da gegaan, en wel verteld van zijn LSI zij gaven me toen pijnstilling mee en met rust in combi met die pijnstilling verbeterde zijn toestand snel. 2 dagen later was hij nog wat instabiel, maar wilde wel weer rennen en zwemmen, maar daar heb ik hem toen even in beperkt.
Maar bij Finn was het dus echt een zenuwbeknelling toen bij de achterste wervels.
Klopt van cerenia, ze zei dat het wel hielp tegen pijn van buikklachten.
Hijgen wanneer hij eenmaal staat bedoelde ik, van inspanning. Het filmpje was van zaterdagavond en toen heeft ie helemaal niet meer opgestaan tot zondagochtend, dat lukte niet.
Hij staat stijfjes en ik denk niet dat hij zo opzij omvalt, maar wel door achterhand zakt en dan gaat liggen. Zijn achterpoten missen kracht lijkt het.

De lsi was al eerder bij Finn vastgesteld dmv röntgenfoto’s?
Hylos schreef: 28 mei 2023, 15:25 Ach Victor toch, wat sneu zeg. :(
En rot dat jullie de oorzaak nog niet weten! Kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent.

Ik heb met Xavi 1 keer gehad dat hij niet op wilde staan en bij proberen jankte van de pijn (Xavi jankte nóóit :80: ). Uiteindelijk leek dat iets in zijn rug/heup/bovenin 1 van zijn achterpoten.
Sjokken, rillen, ellende was het want het deed blijkbaar echt flink pijn.
Misschien een gescheurd spiertje of zoiets.
Wat irritant dat het zo ontzettend veel kan zijn. Geef hij geen pijn of ongemak aan bij betasten?

Beterschap!
Zo sneu als ze janken/gillen van de pijn…

Vic toonde helemaal geen pijn bij betasten, niet in de buik en niet op de rug. :19:
Dankje.
Doyaquba schreef: 28 mei 2023, 18:28 [quote=Persistence post_id=219589 time=<a href="tel:1685261945">1685261945</a> user_id=322]
Bedankt voor het meedenken, ik had zelf dus nooit gedacht dat het aan buikpijn kon liggen, ik ging van ergere dingen uit.
Hij liep nu ook nog niet echt goed vind ik, zijn reflex was bij een achterpoot niet goed en ik hoor zijn nagels ook slepen. Hij loopt als een oud mannetje, heel langzaam.

Ik zou wel heel erg blij zijn als het ‘alleen’ maar buikpijn zou zijn.

[quote=Doyaquba post_id=219587 time=<a href="tel:1685259995">1685259995</a> user_id=203]
Bij Donner kwam het door een beknelde zenuw in zijn rug en daardoor geen gevoel meer in een achterpoot, was na een paar dagen rust ook weer helemaal over. Hopelijk is Vic ook snel weer op de been!
Was dat ook plotseling of geleidelijk?
[/quote]

Was heel plotseling. Die middag op training niets aan de hand, thuis ook niet tot ik hem wilde uitlaten voor het slapen gaan. Toen kon hij ook niet opstaan. Uiteindelijk kwam @Crutz en daarvoor stond ie wel op maar zonder gewicht op die poot te zetten. Ook slechte reflex en slepen met achterpoot, zoals je beschrijft eigenlijk. 48 uur later na pijnstillers en rust liep hij er weer voorzichtig op en tilde ook weer zn andere poot op bij het plassen. De poot was gewoon "doof" voor hem, maar gelukkig weer helemaal goed gekomen. Nu let ik al op bij het kleinste onzuiverheidje in lopen. Gelijk lijnrust een dag. Misschien overdreven maar heb er toch de schrik in gekregen. Overigens doet hij verder weer gewoon alles, alleen let ik wat beter op. Met CT scan is toen gekeken wat aan de hand was, vernauwing in het zenuwkanaal was waarschijnlijk de oorzaak geweest.
[/quote]

Dat herinner ik me nog wel. Gelukkig dat zoiets dan met rust zelf weer over kan gaan.
Gretha schreef: 28 mei 2023, 20:33 [quote=*Esther post_id=219666 time=<a href="tel:1685281139">1685281139</a> user_id=210]
Waardeloos weer,grijze haren krijg je er van. Wil hij wat eten? Moet met de cerenia toch lukken. Ik zou anders die pijnstiller er ingooien maar niet op een lege maag. Temp opgemeten eigenlijk?
Ik denk dat ik dat nu ook zou proberen ja. Als hij dan opknapt, weet je dat pijn de/een oorzaak is.
[/quote]

Hij heeft gister na de cerenia prima gegeten inderdaad en temperatuur was normaal.
Ik kijk even aan hoe hij gaat zonder cerenia.
Dan kan ik later inderdaad nog carporal proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gretha
Posts in topic: 2
Berichten: 2661
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:34
Locatie: Noordoostpolder
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Gretha »

Sterkte ermee.
Zo naar dit soort dingen, je wil hem helpen maar weet niet hoe😔
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door blondie »

Ja, bij Finn was LSI geconstateerd op zijn vijfde. Ik doel er niet op dat Vic dat zou hebben, maar dat mogelijk een beknelling bij de achterhand nu deze problemen zouden kunnen geven. Ook omdat je noemde dat hij in begin sleepte met zijn poten.
Toen het op die vakantie (hij was toen 9 jaar volgens mij) plots zo slecht ging had ik waarschijnlijk te veel met hem gedaan, en het in en uit een boot gaan was gewoon stom achteraf gezien. Ik dacht destijds ook dat het einde verhaal zou zijn, maar hij knapte dus weer op met wat rust en pijnstilling.

Vic loopt op de filmpjes trouwens wel een stuk beter hoor dan Finn, die zwalkte echt en bij draven zakte hij direct door de achterhand die eerste avond.

Hoop dat Vic snel opknapt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Smoushond »

Het is wat met Vic de laatste tijd. Hijgen kan ook van de pijn zijn/ ongemak. Daar zie ik bij Heavy aan wanneer ze pijn heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 2
Berichten: 2734
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Diana »

Gelukkig maar dat hij wel weer wat meer loopt, hopelijk was het inderdaad alleen vanwege de buikpijn. En is hij daar ook snel vanaf :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 1
Berichten: 2565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door CatnDog »

Wat is dat schrikken! Beterschap voor Vic. Hopelijk is het slechts buikpijn geweest.
Ik heb hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Wat een oplichters die spoed-dierenklinieken. Brr.
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 9
Berichten: 1971
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Vic kan niet meer opstaan

Bericht door Persistence »

Dagje rust gehad en hij is 200% verbetert! Hij loopt weer een stuk soepeler, nog niet volledig zuiver maar echt een hele vooruitgang. Wat het nou precies geweest is… nu graag voorlopig even geen gekke fratsen meer!


Afbeelding
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2142
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door Rosanne »

Wat fijn dat hij weer enorm verbeterd is! :cheer:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
thom
Posts in topic: 1
Berichten: 4379
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:03
Locatie: Bussum
Honden: 1
Welke: Portugees straatschoffie

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door thom »

Gelukkig een goede en fijne update. :ok:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Jay
Posts in topic: 1
Berichten: 750
Lid geworden op: 14 sep 2021, 21:28

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door Jay »

Fijn dat het beter gaat !
Afbeelding
Pauline
Posts in topic: 1
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:32
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door Pauline »

nou, dat is fijn. Hopelijk blijft het nu goed gaan verder.
Gebruikersavatar
HillieS
Posts in topic: 2
Berichten: 6742
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:01
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door HillieS »

Fijn!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 3
Berichten: 3894
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door Smoushond »

Wat fijn dat het weer goed gaat. Was de wandeling misschien toch te zwaar voor hem? Of had hij in koud water gestaan of gezwommen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
sonj@
Posts in topic: 1
Berichten: 1188
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:02

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door sonj@ »

Wat fijn dat het beter gaat.
blondie
Posts in topic: 4
Berichten: 2667
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door blondie »

Gelukkig maar!
Gebruikersavatar
Doyaquba
Posts in topic: 3
Berichten: 1321
Lid geworden op: 12 sep 2021, 22:39
Locatie: Utrecht
Honden: 2
Welke: Boxers

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door Doyaquba »

Fijn!
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Posts in topic: 2
Berichten: 1312
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:09
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Re: Vic kan niet meer opstaan - gaat weer beter!

Bericht door *Esther »

Gelukkig! Zeg ze maar dat het nu klaar is met gedoe en dat het zakgeldpotje leeg is tot de kerst!
Afbeelding
Plaats reactie