Gevaarlijkst

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Nanna

Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

De gevaarlijkste hond ter wereld is de pitbull, een verzamelnaam waaronder verschillende rassen vallen, zoals de Staffordshire-bulterriër en de Amerikaanse pitbullterriër.

Volgens een Amerikaanse metastudie staan pitbulls bovenaan als het gaat om fatale aanvallen op mensen. Bij maar liefst 65,6 procent van de dodelijke beten in de VS van 2005 tot 2017 is een pitbull betrokken.


Bovendien blijkt uit een ander onderzoek dat pitbullbeten die niet dodelijk zijn, vaak leiden tot letsel dat zo complex en ernstig is dat chirurgisch ingrijpen nodig is.

Vergeleken met andere rassen vallen pitbulls mensen of andere dieren ook vaker aan zonder provocatie.

Op basis van de Amerikaanse metastudie is de rottweiler het ras dat na de pitbull de meeste mensen doodt. Dit is de volledige lijst.

De gevaarlijkste honden ter wereld zijn:

Pitbull
Rottweiler
Duitse herder
Rasloos
Amerikaanse bulldog
Mastiff
Husky

Hoewel pitbulls regelmatig mensen en dieren aanvallen, benadrukken de onderzoekers dat hun gedrag waarschijnlijk een gevolg is van dat van hun baasje.

Onderzoek toont aan dat eigenaren van pitbulls statistisch gezien vaker betrokken zijn bij criminele activiteiten, alcoholmisbruik en geweld dan eigenaren van andere rassen.

Een Fins onderzoek van 9000 honden duidt erop dat de meest agressieve ter wereld een stuk meer haar heeft dan de pitbull.
De rough collie is volgens deze studie het ras dat het vaakst agressief gedrag vertoont.
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Dus de Collie is blijkbaar het agressiefst. Waarom mis ik die dan in het rijtje doodbijters?
blondie
Posts in topic: 1
Berichten: 2733
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: Gevaarlijkst

Bericht door blondie »

Ik doe een gok, omdat de bijtkracht en manier van vasthouden of scheurend bijten niet dusdanig letsel geeft dat letsel zeer ernstig is na een uitval?
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Dat de Collie een snepperd kan zijn geloof ik meteen.
Maar agressief? Idioot gewoon. Ben wel met Collie wandelingen meegeweest waar met alle loslopende honden geen onvertogen woord viel.

Moet je proberen bij zo’n bijterwandeling….
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 28 mei 2023, 12:17
Nanna schreef: 28 mei 2023, 12:05 Dus de Collie is blijkbaar het agressiefst. Waarom mis ik die dan in het rijtje doodbijters?
Nee de collie vertoont vaakst agressief gedrag. Wat valt onder hun definitie van agressief gedrag? Blaffen? Ja dan is collie idd de koning. Grommen? Snauwen? Sneppen? Allemaal agressief gedrag, maar met 0,0 gevolgen, dat is het verschil met de pitbull. Daar heeft alles enorme gevolgen.
Dat denk ik ook. Mila vertoont van al mijn honden ook het vaakst agressief gedrag: snauwen en snappen. Maar ze heeft nog nooit een andere hond of mens gebeten of zelfs ook maar een haartje gekrenkt. Bij collies komt ook bovengemiddeld angst voor, dus ik denk dat er ook veel gevallen van angstagressie bij zullen zitten.
Natuurlijk zijn er heus collies die wél echt bijten, maar dan is de kaakkracht en manier van bijten (hoogstwaarschijnlijk veel korte beten na elkaar, niet één volle beet en vasthouden en schudden) ook totaal niet te vergelijken met rassen met grote kaak- en bijtkracht en vasthoudendheid.
Het vaakst agressief gedrag vertonen is dus inderdaad iets anders dan 'het gevaarlijkst'. Er worden per jaar niet tientallen mensen en honden doodgebeten door collies en de meeste zullen ook niet in staat zijn hele ledematen te amputeren. Ik denk dat bijvoorbeeld chihuahuas ook vaker agressief gedrag vertonen dan veel andere rassen, maar door hun formaat komen die nooit in de top 10 van gevaarlijkste rassen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Berichten: 11310
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Gevaarlijkst

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 28 mei 2023, 12:37 Dat de Collie een snepperd kan zijn geloof ik meteen.
Maar agressief?
Als je sneppen als agressief duidt kan het natuurlijk wel maar dan nog, snepperiger dan een border collie of een armtekkel? Mneuh. Geloof ik niets van.

De sloopkogels zijn trouwens in absolute getallen gevaarlijker. Natuurlijk zijn pit bull en rottweilers klootzakken maar een Kaukaas en een Akita niet?
Of bijten die gewoon minder vaak omdat het er minder zijn?
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Prachtwijkbewoners moeten vaak van een uitkering rondkomen.
Een Akita of Kaukaas is simpelweg te duur voor ze. Of ze kennen met hun simpele gladde breintje die hele rassen niet eens.
Pibbels kennen ze allemaal. En die zijn voor een habbekrats van MP te halen.
Isabel
Posts in topic: 1
Berichten: 250
Lid geworden op: 17 jul 2022, 18:21

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Isabel »

Welke mastiff zou bedoeld worden? De Engelse, Italiaanse, Tibetaanse, Spaanse..?

Vroeger heb ik zelf een Engelse gehad, zo zacht en lief, ook wel angstig en terughoudend maar zo anders dan de Italiaan die ik nu heb. In de basis zelfde hond maar de een was een vluchter en dees een vechter. Essentieel verschil wel qua handelen. Maar qua angst 'agressie ' snapt een hond eerder is mijn ervaring dan dat je Dela moet contacteren.
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 3
Berichten: 1941
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Noor »

Ik heb jaren lang geleefd met een grote roedel collies ( langharen)
Agressie? Mmm.. veelal wanneer dat het geval was, was het angstagressie, niet naar soortgenoten , maar naar mensen. Ook roedelagressie/ prooidrift kwam regelmatig voor, dus met allen op 1 kat, kip, eend, niet zozeer op andere honden. Ik vond ze over het algemeen individueel wat "schijterig", maar zodra gesterkt door de roedel best pittig.

Het bijten van mensen, gebeurde dan ook wat uh laf. Van achteren het liefst en dan weer snel wegwezen en meer dan een blauwe plek of scheurtje in de broek was het niet 😁

Totaal niet te vergelijken met echte agressie en full frontal in de aanval gaan.
Afbeelding
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Noor schreef: 28 mei 2023, 19:49 Ik heb jaren lang geleefd met een grote roedel collies ( langharen)
Agressie? Mmm.. veelal wanneer dat het geval was, was het angstagressie, niet naar soortgenoten , maar naar mensen. Ook roedelagressie/ prooidrift kwam regelmatig voor, dus met allen op 1 kat, kip, eend, niet zozeer op andere honden. Ik vond ze over het algemeen individueel wat "schijterig", maar zodra gesterkt door de roedel best pittig.

Het bijten van mensen, gebeurde dan ook wat uh laf. Van achteren het liefst en dan weer snel wegwezen en meer dan een blauwe plek of scheurtje in de broek was het niet 😁

Totaal niet te vergelijken met echte agressie en full frontal in de aanval gaan.
Onze buren in Voorthuizen hadden ook een Colliekennel (Maramin) met veel Collies. Precies hetzelfde verhaal. Snip in je reet,je omdraaien en dan kijken drie Collies je engelachtig aan😂
Bij mijn weten is er nooit cosmetische chirurgie aan te pas gekomen, of afgerukte ledematen. Het idee alleen al, hahaha.
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 3
Berichten: 1941
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Noor »

Nanna schreef: 28 mei 2023, 20:51
Noor schreef: 28 mei 2023, 19:49 Ik heb jaren lang geleefd met een grote roedel collies ( langharen)
Agressie? Mmm.. veelal wanneer dat het geval was, was het angstagressie, niet naar soortgenoten , maar naar mensen. Ook roedelagressie/ prooidrift kwam regelmatig voor, dus met allen op 1 kat, kip, eend, niet zozeer op andere honden. Ik vond ze over het algemeen individueel wat "schijterig", maar zodra gesterkt door de roedel best pittig.

Het bijten van mensen, gebeurde dan ook wat uh laf. Van achteren het liefst en dan weer snel wegwezen en meer dan een blauwe plek of scheurtje in de broek was het niet 😁

Totaal niet te vergelijken met echte agressie en full frontal in de aanval gaan.
Onze buren in Voorthuizen hadden ook een Colliekennel (Maramin) met veel Collies. Precies hetzelfde verhaal. Snip in je reet,je omdraaien en dan kijken drie Collies je engelachtig aan😂
Bij mijn weten is er nooit cosmetische chirurgie aan te pas gekomen, of afgerukte ledematen. Het idee alleen al, hahaha.
Nee bij mensen nooit noemenswaardige schade en vaak waren de " bijtjes" ook terecht, mensen die gewoon op het terrein kwamen of dachten dat ze hem of haar wel aan konden raken/ wegduwen omdat ze zo lief keken.

Het jaag/prooi/ groeps gedrag tegenover andere dieren vond ik wel opvallend, waren ze met 2 of3 niks aan de hand, maar met 10 + , dan was de kat, kip, eend, cavia niet veilig .

Ik zal het nooit vergeten haha, terrein grensde aan een sloot, daar woonde ook eenden, met regelmaat vlogen die uit de sloot, over het terrein. Alle collies liepen los, ik liep er ook en ineens een run en een kluwen collies op het pad... ik vond nog wat eenden veren en een poot. Echt knipperen met mijn ogen en ze hadden 2 eenden uit de lucht gegrepen 🤣
Afbeelding
Gebruikersavatar
Josefien
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:16
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Josefien »

Noor schreef: 28 mei 2023, 21:21
Het jaag/prooi/ groeps gedrag tegenover andere dieren vond ik wel opvallend, waren ze met 2 of3 niks aan de hand, maar met 10 + , dan was de kat, kip, eend, cavia niet veilig .
Maar is dat iets typisch voor Collies? Lijkt me meer "ganging up", ik denk dat willekeurig wat voor soort honden je in grote getale bij elkaar zet, je dit gedrag krijgt.
Ik hanteer het getal 7. Heb ik 2 honden, kunnen er 5 logeerhonden bij. Heb ik er 3, is de max 4 vakantiegangers. Dan is het overzichtelijk en blijven ze voor mij individueel bereikbaar.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Noor
Posts in topic: 3
Berichten: 1941
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:17
Locatie: Meppel

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Noor »

Josefien schreef: 28 mei 2023, 23:16
Noor schreef: 28 mei 2023, 21:21
Het jaag/prooi/ groeps gedrag tegenover andere dieren vond ik wel opvallend, waren ze met 2 of3 niks aan de hand, maar met 10 + , dan was de kat, kip, eend, cavia niet veilig .
Maar is dat iets typisch voor Collies? Lijkt me meer "ganging up", ik denk dat willekeurig wat voor soort honden je in grote getale bij elkaar zet, je dit gedrag krijgt.
Ik hanteer het getal 7. Heb ik 2 honden, kunnen er 5 logeerhonden bij. Heb ik er 3, is de max 4 vakantiegangers. Dan is het overzichtelijk en blijven ze voor mij individueel bereikbaar.
Oh zeker niet typisch collie, dat is ook groeps gedrag, ganging up, of wat dan ook , ik bedoelde meer het verschil in gedrag met 1 ( of 2,3), collies en zodra ze in grote roedel zijn. Een staff, of jack russell, of... kan ook dat gedrag alleen laten zien, daar hebben ze geen groep/ roedel voor nodig, waar ik heb ervaren dat een collie dat alleen doet zodra ze die groep hebben.
Afbeelding
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Ja maar drie of vier Collies die een eend grijpen, dat maakt het imo geen gevaarlijk ras😉
Gevaarlijk is imo dermate sterk en agressief dat in geval van nood zwaargewonden kunnen vallen. Inderdaad de Kaukazen of Akita’s.
Of een ras dat ook sterk is maar totaal onvoorspelbaar, zoals de pitbull. Die met diezelfde onvoorspelbaarheid dus ook lijstaanvoerder is van de killers. Onder het motto datdoettieandersnooit.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 29 mei 2023, 09:21 Ja maar drie of vier Collies die een eend grijpen, dat maakt het imo geen gevaarlijk ras😉
Gevaarlijk is imo dermate sterk en agressief dat in geval van nood zwaargewonden kunnen vallen. Inderdaad de Kaukazen of Akita’s.
Of een ras dat ook sterk is maar totaal onvoorspelbaar, zoals de pitbull. Die met diezelfde onvoorspelbaarheid dus ook lijstaanvoerder is van de killers. Onder het motto datdoettieandersnooit.
Nee, maar er staat ook nergens in de openingspost dat de collie het gevaarlijkst is :19: Er staat dat ze het vaakst agressief gedrag vertonen.
De meeste mensen zouden met z'n vieren een eend mollen ook 'agressief gedrag' noemen.
Afbeelding
Nanna

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Nanna »

Ik veeg met dat hele onderzoek mijn niet onaanzienlijke reet af.
Geloof er geen zak van dat Collies het vaakst agressief gedrag vertonen. Als je agressief kutgedrag wilt zien, koop dan maar een Chowchow of zo. Of een andere nijdasserige oosterling.
Gebruikersavatar
pioenroos
Posts in topic: 1
Berichten: 1231
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Gevaarlijkst

Bericht door pioenroos »

Nanna schreef: 29 mei 2023, 11:57 Als je agressief kutgedrag wilt zien, koop dan maar een Chowchow of zo. Of een andere nijdasserige oosterling.
Nee juist niet. Laat de mensen die een agressieveling willen nu maar wel dat onderzoek geloven en allemaal een collie aanschaffen :mrgreen:
Afbeelding
Bonnie F
Posts in topic: 1
Berichten: 937
Lid geworden op: 02 okt 2021, 12:36

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Bonnie F »

Nanna schreef:Ik veeg met dat hele onderzoek mijn niet onaanzienlijke reet af.
Geloof er geen zak van dat Collies het vaakst agressief gedrag vertonen. Als je agressief kutgedrag wilt zien, koop dan maar een Chowchow of zo. Of een andere nijdasserige oosterling.
Of een chiwawa. Ik word standaard in mijn fikken gebeten door die beesten. Ik word er niet warm of koud van maar 't zijn wel agressieve bijtertjes.
Maar goed met Zappa, mijn compleet sociaal onhandige hond bleef ik heel erg uit de buurt van alles wat ook mmar een beetje "door het rood kon gaan gaan".
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 3
Berichten: 2766
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Diana »

pioenroos schreef: 29 mei 2023, 19:30
Nanna schreef: 29 mei 2023, 11:57 Als je agressief kutgedrag wilt zien, koop dan maar een Chowchow of zo. Of een andere nijdasserige oosterling.
Nee juist niet. Laat de mensen die een agressieveling willen nu maar wel dat onderzoek geloven en allemaal een collie aanschaffen :mrgreen:
:LOL: :schrik:
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 1
Berichten: 2172
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: Gevaarlijkst

Bericht door Rosanne »

Bonnie F schreef: 29 mei 2023, 20:00
Nanna schreef:Ik veeg met dat hele onderzoek mijn niet onaanzienlijke reet af.
Geloof er geen zak van dat Collies het vaakst agressief gedrag vertonen. Als je agressief kutgedrag wilt zien, koop dan maar een Chowchow of zo. Of een andere nijdasserige oosterling.
Of een chiwawa. Ik word standaard in mijn fikken gebeten door die beesten. Ik word er niet warm of koud van maar 't zijn wel agressieve bijtertjes.
Maar goed met Zappa, mijn compleet sociaal onhandige hond bleef ik heel erg uit de buurt van alles wat ook mmar een beetje "door het rood kon gaan gaan".
Nou zeg dat. Hier in de buurt ook zo’n kreng die tekeer gaat als hij Brego ziet. Niet eens alleen maar keffen, maar echt zo’n Napoleon syndroom. Hij wilt echt Brego grijpen. :piew:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Plaats reactie