Hardlopen met je hond

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door CatnDog »

Pallas schreef: 09 mar 2023, 12:59
CatnDog schreef: 11 nov 2022, 17:33 Ik ben sinds kort (paar weken) begonnen met hardlopen met m'n hond.
Ik volg een schema om het hardlopen op te bouwen.
Heeft iemand nog tips voor een beginner?
Ik ben ook net (weer) begonnen. Bouw samen op met Waro. Ik gebruik de app van Evy Gruyaert: hardlopen met Evy. Jaren geleden ook via haar programma van nul opgebouwd naar 5 km. De app ziet er goed uit en werkt prettig!

Vanavond les 3 :balon:
Goed bezig!
Ik ben aan de slag gegaan met een schema van de website van Runner's World. Ik loop nu 3 keer in de week een avondrondje van 20 minuten joggen (met korte plas/poep stops).
Gebruikersavatar
Soof
Posts in topic: 18
Berichten: 242
Lid geworden op: 13 sep 2021, 23:38
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Soof »

Lekker bezig allemaal! Runnersworld heeft inderdaad goede schema’s. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren níet met de CPC meegedaan, haha. Komend weekend loop ik de Stevensloop, ook een halve marathon maar dan in Nijmegen. Dat betekent dat Rex en Kay deze week even alleen los mee gaan en ook dat ik rustig aan doe deze week. :mrgreen:
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 12 mar 2023, 18:45 Goed bezig allemaal zeg!
Bij ons begint het hardloopseizoen nu. Icebug hardloopschoenen aan en gaan! O ja, nee, niet ik. :nocheer: :F: Maar Jeff en Doortje zijn vandaag weer gegaan en vonden het weer lekker. Optillen voor de foto was wat minder :engel:
Afbeelding

Ik doe wel cheerleaden. En ik heb een heupgordel voor de buuf gemaakt, die doet ook hardlopen met haar hond en ze was er blij mee :E:
Wat een lieve foto. En dat uitzicht! :hartjes:
Rennendehond
Posts in topic: 5
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Rennendehond »

Afgelopen weekend heb ik weer meegedaan aan de vuurtorentrail in Ameland. Dit keer met Meeko, de 12 km. Hij gaat altijd nogal hard dus ik was een beetje bezorgd of ik hem niet zou overvragen omdat hij nog niet zo goed doseert maar het is echt heel goed gegaan.
Er was een massastart en ik wist dat hij dan vooral heel hard zou willen gaan. Dus de eerste 500 meter vloog ik vanuit het midden keihard naar voren en liep ik zowaar tussen een aantal heel snelle lopers. Meeko wilde nog steeds harder :LOL: Maar ik liep ook samen met iemand en bovendien moet ik nog blessurevrij opbouwen naar die 30 km dus gas terug genomen.
Hij heeft tussendoor heerlijk in het water geplonsd en bij de verzorgingspost kreeg hij vissoep. Na een paar slokken wilde hij gelijk weer door en maakte daarbij veel indruk op wat publiek dat er stond. “Jeetje, die is fanatiek”! Hij heeft keihard gewerkt tot het einde :I:

Op kilometer tien was er een stuk zacht strand waarbij we een aantal lopers inhaalde. Daar had hij wel even moeite mee. Het strand is saai lopen voor een hond en voor hem was het erg lastig alleen verder te gaan zonder het groepje andere honden. Hij herstelde echter snel weer en gaf weer druk op de lijn.
Bij de finish kreeg hij een kluifje en hij wilde heel graag met iedereen knuffelen. Alsof hij zelf door had hoe knap hij wel niet was geweest. Ik heb hem helemaal plat gezoend :vlinder:

We waren 6e bij de dames, van de 17. Gemiddelde tijd was 6:33/km. Was ik zelf erg tevreden mee na maanden blessure en in het zware parcours.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 12
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Persistence »

Superleuk! Meeko lijkt me de ultieme hardloophond.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door CatnDog »

Wat fantastisch!
Is het voor de honden bij de start niet enorm moeilijk? Al die andere opgefokte honden om zich heen?
Rennendehond
Posts in topic: 5
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Rennendehond »

CatnDog schreef: 22 mar 2023, 21:18 Wat fantastisch!
Is het voor de honden bij de start niet enorm moeilijk? Al die andere opgefokte honden om zich heen?
Ja, daarom is er ook bijna nooit een massastart. De meeste ervaren lopers weten wel dat je pas vlak voor de start klaar moet gaan staan en iedereen neemt ruimte. Veel honden staan gewoon te wachten trouwens, Manu deed dat ook altijd in stilte en stond een beetje om zich heen te kijken. Meeko laat zich wat meer opnaaien dus ik heb in een hoekje staan wachten.
Als je eenmaal mag rennen gaan de meeste honden wel vooruit maar je hebt er ook die gewoon echt niet meer weten waar ze moeten kijken en alle kanten opgaan of reactief worden. Daarom is een individuele start eigenlijk veel beter en wordt het ook vrijwel altijd zo gedaan. Dit was maar een klein groepje dus kon het wel.
Persistence schreef: 22 mar 2023, 19:37 Superleuk! Meeko lijkt me de ultieme hardloophond.
Ja zeker! Hij houdt vooral van hard gaan :D
Sirene
Posts in topic: 6
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Sirene »

Gaaf Nikki! Jullie zijn zo'n leuk team samen :ok:
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

Wat gaaf!! Ik had het al deels gezien op insta :) Daar mag je zeker trots op zijn! Na Fred komt er ook denk ik wel een leuke crosshond bij
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

Hoe gaat het hier met de lopers?

weer net een rondje gelopen - voor het eerst sinds Maart. Mijn partner heeft een vroeg verjaardagskadootje gegeven - een Garmin Fenix 7s - wat ik nooit van mn leven niet verwacht had. Wij geven elkaar normaliter nooit zulke kadootjes maar hij heeft via zn vrijwilligerswerk de mogelijkheid tot inkoopprijs én hij spaart zn uurtjes daar op en krijgt dan een vergoeding. Het is echt zo'n fijn horloge! Dan moet je wel een rondje hobbelen.

Tevens ben ik verhuisd en zie ik daar de mogelijkheid om lopen met Fred daar op te pakken - alleen dan niet canicrossend maar hij los. Dan moet ik wel erg vroeg opstaan om de hondenspits te ontlopen maar het lijkt me wel tof.
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Ondanks het slechte weer vind ik het nog steeds warm om te lopen. Mijn dochter is verhuisd zonder Happy mee te nemen, dus nu moet Happy voortaan ook maar mee. Ik loop nu met Manipi en Happy samen, maar Happy is maar matig enthousiast en moet echt nog opbouwen. Na drie km is ze moe. Iedere keer een klein stukje verder.
Afbeelding
Rennendehond
Posts in topic: 5
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 dec 2022, 21:33
Honden: 2

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Rennendehond »

Wauw, een Fenix! Leuk zeg! Daar kun je ook heel goed mee navigeren als je gpx routes uploadt.
Hoe ging het lopen met je horloge of moet je nog?

Ik ben inmiddels wel gestopt met hardlopen. Helaas heb ik bloedarmoede gekregen door de zwangerschap en ik vind een wandeling nu echt al doodvermoeiend. Na een uur wakker zijn ben ik al moe. Ik zat al te rekenen wanneer ik weer kon gaan en de pillen zouden werken, maar vriend trok me weer even op aarde :mrgreen: Ik heb al lang door kunnen lopen dus misschien moet ik het maar laten.
Meeko gaat wel lekker door met trainen, maar dan met een vriendin van mij. Haar hond is nu bejaard en ze vindt het heel leuk met een trekkende hond te lopen. Hij vindt het zelf ook echt een feestje.

Het is inderdaad nog aardig warm, maar in het gras lopen en met veel water onderweg gaat het goed. Of juist op het strand; daar waait het lekker door en kan hij door de zee lopen.
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

Rennendehond schreef: 07 aug 2023, 21:32 Wauw, een Fenix! Leuk zeg! Daar kun je ook heel goed mee navigeren als je gpx routes uploadt.
Hoe ging het lopen met je horloge of moet je nog?

Ik ben inmiddels wel gestopt met hardlopen. Helaas heb ik bloedarmoede gekregen door de zwangerschap en ik vind een wandeling nu echt al doodvermoeiend. Na een uur wakker zijn ben ik al moe. Ik zat al te rekenen wanneer ik weer kon gaan en de pillen zouden werken, maar vriend trok me weer even op aarde :mrgreen: Ik heb al lang door kunnen lopen dus misschien moet ik het maar laten.
Meeko gaat wel lekker door met trainen, maar dan met een vriendin van mij. Haar hond is nu bejaard en ze vindt het heel leuk met een trekkende hond te lopen. Hij vindt het zelf ook echt een feestje.

Het is inderdaad nog aardig warm, maar in het gras lopen en met veel water onderweg gaat het goed. Of juist op het strand; daar waait het lekker door en kan hij door de zee lopen.
Dit is mijn tweede fenix :engel: ik had een 5s waar ik eigenlijk best tevreden mee was maar deze is wel echt nog veel leuker. Extra veel grafiekjes :bloos:

Wat naar van je bloedarmoede. Wel goed dat je vriend op de rem heeft getrapt. Heb je nog wel een andere uitlaatklep voor je energie of is het echt helemaal op?
Johnny Jones schreef: 07 aug 2023, 20:51 Ondanks het slechte weer vind ik het nog steeds warm om te lopen. Mijn dochter is verhuisd zonder Happy mee te nemen, dus nu moet Happy voortaan ook maar mee. Ik loop nu met Manipi en Happy samen, maar Happy is maar matig enthousiast en moet echt nog opbouwen. Na drie km is ze moe. Iedere keer een klein stukje verder.
Ik ben niet helemaal op de hoogte - moest Happy wel echt mee? Lijkt me best heftig om met twee honden te lopen. Maar ik kan al niet bedenken dat ik op meer honden dan Fred moet letten tijdens het wandelen
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

@Rennendehond Het klinkt alsof je lichaam vindt dat je rustiger aan moet doen. Hardlopen komt later wel weer, nu eerst belangrijker zaken.
@Barkley Happy hoeft niet mee, maar het is wel efficient twee tegelijk en ik vind het leuk. Ik heb wel vaker met haar gelopen, maar nooit echt goed doorgezet. Ze staat al voor de deur als ik de tuigjes pak, ze gaat wel graag mee. We zien wel hoe ze het oppakt. Met twee honden vind ik geen probleem, voor Manipi zoek ik toch al de rust op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 12
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Persistence »

Barkley, waarvoor gebruik je je nieuwe fancy horloge dan het meest? Routes of je eigen statistieken?

Vanavond een mini rondje van 2,5 km gelopen met Vic. Hij gaat als de brandweer maar ik wil juist een beetje meer leren doseren en dat hij ook kan hardlopen met die snavel dicht :mann: die ouwe begrijpt steeds beter wat de bedoeling is. :lol1:

Met Bella loop ik het liefste los want anders loopt ze me voor de voeten. Dat doe ik dan ‘s avonds in losloopgebied maar steeds zijn de hazen interessanter… zij maakt erg veel kilometers dan zeg maar :P

Liefst zou ik met ze samen willen, maar dat is te luid en chaotisch.

Vind wel alleen hardlopen mét hond leuk, anders zou ik niet eens gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

Persistence schreef: 08 aug 2023, 23:36 Barkley, waarvoor gebruik je je nieuwe fancy horloge dan het meest? Routes of je eigen statistieken?

Vanavond een mini rondje van 2,5 km gelopen met Vic. Hij gaat als de brandweer maar ik wil juist een beetje meer leren doseren en dat hij ook kan hardlopen met die snavel dicht :mann: die ouwe begrijpt steeds beter wat de bedoeling is. :lol1:

Met Bella loop ik het liefste los want anders loopt ze me voor de voeten. Dat doe ik dan ‘s avonds in losloopgebied maar steeds zijn de hazen interessanter… zij maakt erg veel kilometers dan zeg maar :P

Liefst zou ik met ze samen willen, maar dat is te luid en chaotisch.

Vind wel alleen hardlopen mét hond leuk, anders zou ik niet eens gaan.
haha ik heb hier stiekem wel om zitten grinniken - ik zie je al lopen met je sirenes

En ik gebruik hem het meest voor statistieken! Ik ben echt een sucker voor lijstjes :mrgreen: met gewichtheffen is het ook leuk om je vorderingen bij te houden. En gister gaf hij aan dat ik een rustdag moest houden omdat ik zondag had gelopen, maandag crossfit en daar heb ik me nu ook braaf aan gehouden en eigenlijk ben ik best wel uitgerust wakker geworden en mijn training readiness is nu weer 75% en ik ben goed hersteld :P
Sirene
Posts in topic: 6
Berichten: 1321
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Sirene »

Ik ben nog steeds enthousiast aan het lopen. Ik loop meestal met alledrie in een losloopgebied. Als ik dan snelle stukken of interval doe dan heb 1 hond vast die dan trekt. De andere twee rennen los mee. De rustige stukken of de duurtrainingen doe ik met de honden los. Als ik een hele intensieve snelle training heb ga ik met 1 hond aan de gordel in een aanlijngebied.

Ik ben aan het trainen voor een superleuke dogsurvival in Denemarken eind augustus en als het goed blijft gaan ook nog half oktober.

Met mijn knie gaat het wel goed, als ik last heb doe ik cardio op de crosstrainer in de sportschool. Gaat het goed, ga ik lekker hardlopen.
Mijn conditie is goed en de snelheid gaat nog steeds vooruit :cheer:
Gebruikersavatar
Persistence
Posts in topic: 12
Berichten: 1991
Lid geworden op: 15 sep 2021, 08:52
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Persistence »

Barkley schreef: 09 aug 2023, 08:38
Persistence schreef: 08 aug 2023, 23:36 Barkley, waarvoor gebruik je je nieuwe fancy horloge dan het meest? Routes of je eigen statistieken?

Vanavond een mini rondje van 2,5 km gelopen met Vic. Hij gaat als de brandweer maar ik wil juist een beetje meer leren doseren en dat hij ook kan hardlopen met die snavel dicht :mann: die ouwe begrijpt steeds beter wat de bedoeling is. :lol1:

Met Bella loop ik het liefste los want anders loopt ze me voor de voeten. Dat doe ik dan ‘s avonds in losloopgebied maar steeds zijn de hazen interessanter… zij maakt erg veel kilometers dan zeg maar :P

Liefst zou ik met ze samen willen, maar dat is te luid en chaotisch.

Vind wel alleen hardlopen mét hond leuk, anders zou ik niet eens gaan.
haha ik heb hier stiekem wel om zitten grinniken - ik zie je al lopen met je sirenes

En ik gebruik hem het meest voor statistieken! Ik ben echt een sucker voor lijstjes :mrgreen: met gewichtheffen is het ook leuk om je vorderingen bij te houden. En gister gaf hij aan dat ik een rustdag moest houden omdat ik zondag had gelopen, maandag crossfit en daar heb ik me nu ook braaf aan gehouden en eigenlijk ben ik best wel uitgerust wakker geworden en mijn training readiness is nu weer 75% en ik ben goed hersteld :P
Keertje hond(en) ruilen? :F:

Wow jij bent echt fanatiek zeg. Ik zou een sucker voor de rustdagen zijn :Q:
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 5
Berichten: 2639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door CatnDog »

Ik had een tijdje niet gelopen omdat het te warm was en te licht 's avonds.
Helaas heeft Zeno zich deze week weer verstapt (niet tijdens het joggen), dus ik stel het nog even uit. Ik vind het wel jammer, want het is wel leuk om samen te doen.
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Hoe gaat het hier met het lopen?
Happy begint het redelijk op te pakken. Ze trekt niet en is ook niet fanatiek, maar ze draaft rustig voor me uit en gaat graag mee.

Ik zag dat Nonstop Dogwear een nieuwe heupgordel heeft https://www.canicrosswinkel.nl/p/canicr ... ordel/2223 Heeft iemand hier ervaring mee? Hij ziet er wel comfortabel uit en een zak achterop voor je mobiel is ook handig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

hardlopen zonder hond:
ik ben een trage loper, altijd al geweest, en probeer mijn tijd wat op te krikken - vandaag liep ik de 5k met zijwind in 33:35 :cheer:
Dat was nadat ik hem afgelopen maandag op 34.06 liep maar Garmin deze niet wilde erkennen als pb :ruzie:

Zaterdag weer een langere loop :)
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Berichten: 558
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:18

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Kelperuaantjes »

Mijn vriend en ik gaan eind dezemaand een viertal canicross lessen volgen,hij met Finny en ik metKiitos. We willen naast de agility nog iets gaan doen wat we zelfstandig en wanneer we willen kan, dus dit leek ons erg leuk. Ik heb met Mojo al wel hardgelopen maar nooit les gehad. Zeker met Finny onze krachtpatser en snelheidskanon willen we het vanaf het begin goed aanpakken om haar kracht voor en niet tegen ons te gebruiken. En wie weet gaan we ooit wel eens een canicross wedstrijd of georganiseerde canitrail doen. Eerst maar eens de cursus.
Gebruikersavatar
nevache
Posts in topic: 3
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2021, 17:16
Locatie: Twente
Honden: 7

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door nevache »

Barkley schreef: 13 mar 2024, 20:44 hardlopen zonder hond:
ik ben een trage loper, altijd al geweest, en probeer mijn tijd wat op te krikken - vandaag liep ik de 5k met zijwind in 33:35 :cheer:
Dat was nadat ik hem afgelopen maandag op 34.06 liep maar Garmin deze niet wilde erkennen als pb :ruzie:

Zaterdag weer een langere loop :)
@Barkley Train je gericht om sneller te worden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barkley
Posts in topic: 18
Berichten: 1384
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:27

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

nevache schreef: 13 mar 2024, 21:06
Barkley schreef: 13 mar 2024, 20:44 hardlopen zonder hond:
ik ben een trage loper, altijd al geweest, en probeer mijn tijd wat op te krikken - vandaag liep ik de 5k met zijwind in 33:35 :cheer:
Dat was nadat ik hem afgelopen maandag op 34.06 liep maar Garmin deze niet wilde erkennen als pb :ruzie:

Zaterdag weer een langere loop :)
@Barkley Train je gericht om sneller te worden?
niet heel gericht, daar mis ik de motivatie voor. ik volg normaliter de voorgestelde trainingen van Garmin - die wil altijd dat ik 8 minuten per km loop. Afgelopen maandag geprobeerd om een voor mij doen snelle 5k te lopen maar die wilde Garmin niet goed opslaan. Dit was een revanche :P Ik was hier dik tevreden mee.
Gebruikersavatar
nevache
Posts in topic: 3
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2021, 17:16
Locatie: Twente
Honden: 7

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door nevache »

Hmmm, als je altijd 8min/km moet lopen, dan word je vooral goed in 8min/km lopen ....
Komt Garmin nooit met interval- of drempeltrainingen?
Uiteindelijk zul je, naast trainingsfrequentie, toch tempoprikkels nodig hebben om sneller te worden.
Mijn Garmin komt regelmatig met dat soort workouts aanzetten (die ik vervolgens negeer, dat dan weer wel ;) ) - maar ik loop 7xp/wk, dus ik vind dat ik dan eigenwijzer dan Garmin mag zijn.
Afbeelding
Plaats reactie