Hardlopen met je hond

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Manuma schreef: 12 jan 2022, 12:42 Zo, wat gaan jullie hard! Leuk zo’n filmpje! Bij mij wordt het altijd heel erg geschud :LOL:

Gisteren weer eens 10 km gelopen. Ik vertrok en had echt geen zin, kou en miezer. Maar ik begon eigenlijk best wel lekker en ontspannen en heb toen het rondje maar vergroot. Helemaal alleen op straat in het donker, met Manu. Die had er totaal geen zin in, de eerste kilometer alleen maar pissen en terug sleuren en toen hij eindelijk bleef lopen ging hij achter m’n benen lopen waardoor m’n gordel scheef trok, m’n blessuregevoelige lies weer harder moest werken en ik geremd werd in mijn passen. Ik was zo gefrustreerd, echt niet leuk meer. Hij steekt dan echt z’n middelvinger op. Ik heb hem maar los geklikt, gewoon naast de weg zelfs want ik was er zo klaar mee. Hij liep toen een paar meter achter me gewoon mee.
Pffff heb je een sledehond hè.
Knap dat je dan toch een afstand van 10 km hebt gelopen! Loop je dan over de verharde weg? Ik houd me trouw aan de adviezen om op onverharde paden te lopen, maar dat is misschien wel wat overdreven. Het zou me meer mogelijkheden geven als ik in de avond ook over fietspaden of door het dorp kan lopen.

Dat tempo hebben we niet de hele tijd gelopen hoor, maar hij heeft wel de hele (6 km :engel: ) getrokken. Normaal loopt hij altijd wel fijn voor me uit, maar trekt hij maar af en toe. Wel dan gelijk flink.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Soof
Posts in topic: 18
Berichten: 242
Lid geworden op: 13 sep 2021, 23:38
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Soof »

Ik loop meestal een combi Johnny Jones. Zo veel mogelijk onverhard, maar ik kan ook prima een eind verhard lopen als dat zo uitkomt. Hier loop ik veel tussen de akkers van boeren, vaak loopt daar een ventweg langs, soms niet en dan loop ik op het fietspad. Soms kiest Rex er overigens zelf voor om op het fietspad te gaan lopen, dan laat ik hem ook gewoon. Zelf weten.
Boban
Posts in topic: 1
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jan 2022, 17:49

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Boban »

Dit lijkt me ook zo fijn om te doen. Ik heb nog nooit van m'n leven een meter gehardloopt, maar met hond lijkt het me heel leuk. Heeft iemand tips hoe te beginnen? Ik doe verder alleen aan lichaamsbeweging zoals yoga, wandelen en rustig zwemmen en mijn aanstaande hond heeft waarschijnlijk ook geen conditie.
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Manu schreef:Dit lijkt me ook zo fijn om te doen. Ik heb nog nooit van m'n leven een meter gehardloopt, maar met hond lijkt het me heel leuk. Heeft iemand tips hoe te beginnen? Ik doe verder alleen aan lichaamsbeweging zoals yoga, wandelen en rustig zwemmen en mijn aanstaande hond heeft waarschijnlijk ook geen conditie.
Zo stond ik er twee jaar geleden ook voor! Samen met mijn man hebben we een cursus gevolgd, binnen drie maanden van niks naar 5 km lopen. Dat werkt erg motiverend. Na die drie maanden zijn we met de honden gaan lopen. Die hadden door het vele wandelen wel een goede conditie, maar hebben we wel wat opgebouwd.
Zonder hond heb ik eerlijk gezegd weinig motivatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Van de week liep ik weer in het donker. Toen ik thuiskwam bleek dat ik op mijn Hoka wandelschoenen had gelopen. Onderweg niets gemerkt, maar mijn gemiddeld toch al niet zo hoge tempo lag wel aardig lager.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 6
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Sirene »

Manu schreef: 15 jan 2022, 16:53 Dit lijkt me ook zo fijn om te doen. Ik heb nog nooit van m'n leven een meter gehardloopt, maar met hond lijkt het me heel leuk. Heeft iemand tips hoe te beginnen? Ik doe verder alleen aan lichaamsbeweging zoals yoga, wandelen en rustig zwemmen en mijn aanstaande hond heeft waarschijnlijk ook geen conditie.
Zou lekker opbouwen met de hond samen. Gewoon los.
Gewoon met zo’n start to run programma bv
Pas als je een half uur of 5 km kan lopen zou ik met de hond gaan lopen.
Er zijn meerdere manieren om hard te lopen met je hond. Gewoon los. Canitrail, je hond zit vast maar trekt verder niet perse en het gaat meer om de beleving en soms om de afstand dan om snelheid.
En dan canicross, dan loopt je hond in een tuig aan de heupgordel en trekt waardoor je veel harder gaat. Wedstrijden zijn max een km of 5.
Goldie
Posts in topic: 6
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Goldie »

Ik ben ook weer aan het opbouwen naar de 5 km. Ik loop nu grotendeels verhard omdat de paden in net bos veel te blubberig zijn. Andor gaat gezellig mee. Die draaft netjes voor me en trekt licht dus dat kan prima. Als je hond heel hard trekt en galoppeert dan zou ik afraden om verhard te lopen.
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Lothian »

Ik ga ook weer hardlopen! Vandaag 3 km gedaan. Ik ga weer opbouwen naar 5. Heb dat jarenlang gedaan en ik ben eigenlijk maar dom dat ik dat heb laten versloffen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ipanema
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 14 sep 2021, 23:34
Locatie: Palo Alto, USA
Honden: 2
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Ipanema »

@Lothian Go go go ! :cheer:

Ik wil ook heel graag weer, maar dat zit er hier niet in. Met al die eekhoorns kom ik dan met twee stuiterende honden thuis die opgefokter zijn dan wanneer we vertrokken :Q:

Met Kerst wel in België gelopen en wat mis ik dat ! Billie trekt ook heel fanatiek, dus lijkt me wel leuk met haar te gaan canicrossen ooit.
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Lothian »

Ik zie nu wel echt een eekhoornenplaag voor me :help1: kom je er zo veel tegen tijdens een wandeling? Wat onhandig! Dalí en Taro zagen vandaag wel een ree en een zwijn voor ze wegrennen en dan willen ze wel even wat sneller maar daar zijn ze gelukkig wel ook snel weer uit.
Afbeelding
Manuma

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Manuma »

Manu loopt zo langzaam dat het op straat lopen echt niet uitmaakt :LOL: Onverhard op smalle paden vind hij wel leuk maar dan trekt hij ook echt niet. Als er maar een beetje druk op de lijn staat loop ik echt veel makkelijker.
Maar ach, zo leer ik wel zelf lopen. Hij mag deze winter nog mee en dan kap ik. Dan gaan we alleen nog gezellige trails lopen samen of los mee. Qua conditie kan hij dat wel. Meeko hoop ik vanaf juli/augustus op te kunnen gaan bouwen. Eerst los en dan korte stukken mee in de groep om het trekken goed te leren.
Al vermoed ik dat die kleine retefanatiek is :Q: Die kop van hem als ik nu een stukje met hem ga rennen :goeie:

Goedzo Lothian! Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Soof
Posts in topic: 18
Berichten: 242
Lid geworden op: 13 sep 2021, 23:38
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Soof »

Lothian schreef: 19 jan 2022, 17:47 Ik ga ook weer hardlopen! Vandaag 3 km gedaan. Ik ga weer opbouwen naar 5. Heb dat jarenlang gedaan en ik ben eigenlijk maar dom dat ik dat heb laten versloffen.
:balon: :balon:
Gebruikersavatar
FoxHenkie
Posts in topic: 7
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:09
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door FoxHenkie »

Vandaag met een feestboek groepje meegelopen in Bleiswijk. Henkie voegt zich gewoon in zo'n groepje alsof hij dat heel gewoon is. Wat een heerlijkheid zo'n relaxed hondje. Voor het eerst zijn nieuwe tuig om. 7km gelopen. Agenda weer gevuld met diverse datums voor leuke hondenloopjes:
Februari NNT Plasmolen, maart Ooievaarstrail , april NNT Kalmhoutseheide, mei NNT Leudal
:cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 6
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 sep 2021, 16:41

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Sirene »

superleuk :ok:
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Lothian »

Met alle 3 - mannen aan de heupriem en Lucca aan een flex.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ipanema
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 14 sep 2021, 23:34
Locatie: Palo Alto, USA
Honden: 2
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Ipanema »

Lothian schreef: 19 jan 2022, 21:03 Ik zie nu wel echt een eekhoornenplaag voor me :help1: kom je er zo veel tegen tijdens een wandeling? Wat onhandig! Dalí en Taro zagen vandaag wel een ree en een zwijn voor ze wegrennen en dan willen ze wel even wat sneller maar daar zijn ze gelukkig wel ook snel weer uit.
Je bericht helemaal gemist :Q:

Ja, ik zie hier wel elke dag eekhoorns, meerdere ook. Het is wel vrij lokaal, want op 10 minuten rijden kunnen ze loslopen in het bos want daar komen we er hooguit één om de twee maanden tegen. Ze lopen ook over de stoep en straat, blijven niet hoog en droog zitten :gvd:

Maar ik heb besloten dan maar in mijn eentje te gaan lopen ! Of misschien met Georges. Vanaf maandag heb ik zeeën van tijd dus daar wil ik gebruik van maken, want ik mis het lopen wel echt.
Lothian schreef: 28 jan 2022, 17:23 Met alle 3 - mannen aan de heupriem en Lucca aan een flex.

Afbeelding
Vet ! Is er dan geen chaos als eentje moet plassen of zo ? :mann:
Gebruikersavatar
Ipanema
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 14 sep 2021, 23:34
Locatie: Palo Alto, USA
Honden: 2
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Ipanema »

FoxHenkie schreef: 23 jan 2022, 17:08 Vandaag met een feestboek groepje meegelopen in Bleiswijk. Henkie voegt zich gewoon in zo'n groepje alsof hij dat heel gewoon is. Wat een heerlijkheid zo'n relaxed hondje. Voor het eerst zijn nieuwe tuig om. 7km gelopen. Agenda weer gevuld met diverse datums voor leuke hondenloopjes:
Februari NNT Plasmolen, maart Ooievaarstrail , april NNT Kalmhoutseheide, mei NNT Leudal
:cheer:
Afbeelding
Netjes ! Met andere honden in groep lijkt me heel gezellig, maar ik hou er bij hardlopen wel net van dat ik het kan doen wanneer het mij juist uitkomt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Lothian »

Plassen mag, eindeloos markeren niet en dat weten ze precies wanneer we gaan hardlopen. Dalí en Taro lopen dan echt als in een trance voor me te draven. Lucca is wat meer van de pomptidom dus vandaar dat zij niet aan de heupriem zat :LOL:

Eens in de zoveel tijd haal ik de twee heupriemlijnen weer uit hun draai (maar eigenlijk hoeft dat ook nauwelijks want ze lopen gewoon vooruit) en de flex heb in vast dus die komt niet in de knoop. Totaal anders dan tijdens het wandelen realiseer ik me nu.

Records ga ik dus niet lopen want soms sta ik stil voor een drol of plas :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
FoxHenkie
Posts in topic: 7
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:09
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door FoxHenkie »

Ipanema schreef: 28 jan 2022, 17:35
Netjes ! Met andere honden in groep lijkt me heel gezellig, maar ik hou er bij hardlopen wel net van dat ik het kan doen wanneer het mij juist uitkomt :mrgreen:
Ik loop ook niet elke week met een groepje mee. Maar probeer het wel zo 1x in de maand te doen. Henkie vindt juist dat in een groepje heel erg leuk. Honden of mensen maakt hem volgens mij nog niet eens echt uit. Ik heb ook al eens mee genomen op een 5 km recreatie loopje. Vond hij zo leuk dat ik een nieuw record heb gelopen :E:
Afbeelding
Anne&taar
Posts in topic: 2
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 sep 2021, 12:10

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Anne&taar »

Hier nu over een week of 3 weer op 5 km. Lina vind t een gierend succes; ikzelf heb minder canicross ambities... ik moet er dus erg op letten dat we niet te hard van stapel lopen; ik wil per se gewoon rustig rennen. Na twee honden die keurig naast (of achter... :mrgreen: ) me liepen, heb ik nu een buitenboordmotor.... :oeps:
Met andere honden lopen slaan we nog ff over. Dan zit de adrenaline denk ik meteen tot over haar oren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lothian
Posts in topic: 6
Berichten: 3902
Lid geworden op: 12 sep 2021, 19:32
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Lothian »

Lekker hoor @Anne&taar, al ben ik wel blij dat bij mij maar 1 van de 3 (soms) trekt :mrgreen:

Ik zit inmiddels op de 4,5 kilometer met 8 km/u. Ik wil naar 5 en snelheid maakt me niet zoveel uit maar niet langzamer dan 8.

Ik heb er meer lol in dan ik ooit gehad heb. Niet genoeg nou heel vaak te willen maar als ik ga vind ik het best ok :D
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 6
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Goldie »

Anne&taar schreef: 25 feb 2022, 14:37 Hier nu over een week of 3 weer op 5 km. Lina vind t een gierend succes; ikzelf heb minder canicross ambities... ik moet er dus erg op letten dat we niet te hard van stapel lopen; ik wil per se gewoon rustig rennen. Na twee honden die keurig naast (of achter... :mrgreen: ) me liepen, heb ik nu een buitenboordmotor.... :oeps:
Met andere honden lopen slaan we nog ff over. Dan zit de adrenaline denk ik meteen tot over haar oren. :mrgreen:
Andor en Lina samen lijkt mij een leuke uitdaging :LOL:
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Mizzsylver »

Voor wie niet in het weggeeftopic kijkt, ik heb nog een heupgordel te geef:
Neewa heup gordel met trixie bungeeriem:
Afbeelding

Ophalen in Maastricht of opsturen tegen verzendkosten
Afbeelding
Goldie
Posts in topic: 6
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 sep 2021, 20:25

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Goldie »

Vandaag stond de 5 km op het programma. Na wat minder te hebben hardgelopen door drukte en vakantie was ik benieuwd of ik het zou gaan redden. Het is gelukt om 5 km onafgebroken hard te lopen. Andor deed het super. Lekker constant lichte druk op de lijn en goed luisteren naar de richting commando’s. Nu weer verder opbouwen naar de 10 km. Weer genoeg motivatie!
Gebruikersavatar
Johnny Jones
Posts in topic: 15
Berichten: 572
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:10
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Johnny Jones »

Vraagje..
Om mijn pasfrequentie omhoog te krijgen heb ik vandaag een paar kilometer met een metronoom gelopen. Ik heb geen oortjes, Manipi was mee dus hij kon het getik uit mijn telefoon ook goed horen. Echter na een kilometer of twee wilde Manipi niet erg meer lopen en kwam naast me sjokken. Tong ver uit zijn bek. Dat doet-ie anders nooit! Ik heb de metronoom uitgezet en we hebben een stukje gewandeld. Na vijf minuten zijn weer gaan hardlopen zonder metronoom en de volgende kilometers gingen zonder problemen.
Zou Manipi last / stress krijgen van het irritante getik van de metronoom?
Afbeelding
Plaats reactie