Je ergeren aan uitvallers
Re: Je ergeren aan uitvallers
Ik heb eens even zitten rekenen en in 4 jaar tijd is het dus 5 keer gebeurd dat Bertus aangelijnd op straat in de bebouwde kom is belaagd door een reu
2 keer oeps gevalletje toen de voordeur open ging ,die mensen waren er snel bij
2 keer kwam een reu vanuit buitengebied de bebouwde kom in rennen waar ik dus liep
En 1 keer gewoon hier in de straat een hond die altijd los loopt en “ niks” doet maar wel komt aanrennen en wil snuffelen ( Leonberger)
Ik snap dat Bertus niet meer ontspannen loopt in de bebouwde kom ,buiten de bebouwde kom is het nog nooit gebeurd
Maar wel allemaal reuen dus ze ruiken hem al van veraf
2 keer oeps gevalletje toen de voordeur open ging ,die mensen waren er snel bij
2 keer kwam een reu vanuit buitengebied de bebouwde kom in rennen waar ik dus liep
En 1 keer gewoon hier in de straat een hond die altijd los loopt en “ niks” doet maar wel komt aanrennen en wil snuffelen ( Leonberger)
Ik snap dat Bertus niet meer ontspannen loopt in de bebouwde kom ,buiten de bebouwde kom is het nog nooit gebeurd
Maar wel allemaal reuen dus ze ruiken hem al van veraf

Ze hebben hem hier vandaanMarc schreef: ↑19 dec 2025, 15:58 Nee daar zit boerboel doorheen oid. Het is echt geen stamboom Ridgeback. Tenminste niet in mijn ogen. Die hond is veel te grof. En helemaal niet typisch. Verder zie ik een bagger achterhand dus erg lang zal hij niet meegaan denk ik. Zou me echt niks verbazen als er boerboel doorheen zit. Maakt het trouwens een stukje erger want die zijn manscherp vaak. Zeker de reuen.
https://www.rhodesianridgebackkennel.com/

Dan zal het wel een raszuivere zijn maar dan wel echt molosser achtig uitgepakt. Wat een bakbeest.
Het gaat steeds beter met Bertus maar hij is op sommige momenten nog wel echt gespannen
Voor de snelle plas en poep moeten we langs het huis van die hond en dat doe ik ook gewoon
Bertus ruikt hem en vind dat spannend ik loop zo ver mogelijk aan de overkant stevig door en heb een paraplu bij me
Bertus wil rennen of stilstaan
Maar het lukt steeds beter om wat rustiger te lopen
Ben ze niet meer tegen gekomen
De lange wandeling gaan we een andere kant op en dat gaat goed en ontspannen
Vandaag zagen we een whippet in een fluor roze jasje achterop de fiets in een krat
Ze gaapte toen ze Bertus zag maar Bertus zag haar niet want die was brokjes aan het zoeken
Ik heb er al de hele dag een lach kick van
Voor de snelle plas en poep moeten we langs het huis van die hond en dat doe ik ook gewoon
Bertus ruikt hem en vind dat spannend ik loop zo ver mogelijk aan de overkant stevig door en heb een paraplu bij me
Bertus wil rennen of stilstaan
Maar het lukt steeds beter om wat rustiger te lopen
Ben ze niet meer tegen gekomen
De lange wandeling gaan we een andere kant op en dat gaat goed en ontspannen
Vandaag zagen we een whippet in een fluor roze jasje achterop de fiets in een krat
Ze gaapte toen ze Bertus zag maar Bertus zag haar niet want die was brokjes aan het zoeken
Ik heb er al de hele dag een lach kick van

- CatnDog
- Posts in topic: 24
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Ik ergerde me vandaag wel aan een uitvaller. Zeno was aan het poepen en ik was afgeleid (bezig met een poepzakje), hoor ik ineens een grommende uitvaller aan een flexilijn. Ik schrok me rot.
Zeno bleef gelukkig gewoon doorpoepen.
De baasjes zeiden wel sorry en ik mompelde ze nog vriendelijk goede dag. Maar jeetje, die hond kan niet eens gewoon rustig poepen.
De baasjes zeiden wel sorry en ik mompelde ze nog vriendelijk goede dag. Maar jeetje, die hond kan niet eens gewoon rustig poepen.
Ik had ook nog een uitvaller . Fleur het kooikerhondje wat altijd rondom huis loopt los zonder baas
Maarja dat was een teef en vond Bertus wel leuk
En die verdween meteen toe ik riep: heee wegwezen !
Maarja dat was een teef en vond Bertus wel leuk
En die verdween meteen toe ik riep: heee wegwezen !

Gisteren kwam ik de RR reu voor het eerst na het gedoe weer tegen. Aangelijnd op straat met vrouwtje . Ik liep met Bertus ook aangelijnd. Ze zag me niet maar Bertus trok meteen zijn bek open natuurlijk
Normaal gesproken zou ik dus omdraaien en weglopen en Bertus afleiden om het mezelf makkelijker te maken en haar ook
Maar ik kon me niet inhouden
Dus bleef gewoon doorlopen achter haar aan
Ja en toen had zij het moeilijk met die hond te houden natuurlijk
Ik had best nog afstand hoor ,maar ze moest even goed haar best doen en liep heel snel door naar huis waar ze bijna was
Boos kijkend naar mij natuurlijk want ik heb ook helemaal niks tegen Bertus gezegd
Maar wat opviel : Bertus zijn blaf was anders veel onzekerder
Normaal is het een agressieve blaf met grommen erbij
Nu was het een onzekere blaf en ook veel minder met tussenpozen en veel korter
Dus óf hij is nu toch wel echt onder de indruk van die hond óf hij vind het minder eng als hij gewoon mag doorlopen
Wat ook nog kan is dat Bertus voelde dat ik nu totaal niet bang was ( ik had mijn paraplu bij)
Bijzonder was het wel
Normaal gesproken zou ik dus omdraaien en weglopen en Bertus afleiden om het mezelf makkelijker te maken en haar ook
Maar ik kon me niet inhouden
Dus bleef gewoon doorlopen achter haar aan
Ja en toen had zij het moeilijk met die hond te houden natuurlijk
Ik had best nog afstand hoor ,maar ze moest even goed haar best doen en liep heel snel door naar huis waar ze bijna was
Boos kijkend naar mij natuurlijk want ik heb ook helemaal niks tegen Bertus gezegd
Maar wat opviel : Bertus zijn blaf was anders veel onzekerder
Normaal is het een agressieve blaf met grommen erbij
Nu was het een onzekere blaf en ook veel minder met tussenpozen en veel korter
Dus óf hij is nu toch wel echt onder de indruk van die hond óf hij vind het minder eng als hij gewoon mag doorlopen
Wat ook nog kan is dat Bertus voelde dat ik nu totaal niet bang was ( ik had mijn paraplu bij)
Bijzonder was het wel

- Anneke
- Posts in topic: 1
- Welke: Havanezer
Maar waarom laat je Bertus blaffen? Was dit niet een goed moment geweest om het aandacht jou weer op te pakken? Ben je niet bang voor een terugval op deze manier?

Anneke en Bobbie
- CatnDog
Aan de andere kant: openlijke wederkerige haat is ook wel zo duidelijk.
Mijn idee , dit zou ik zelf nooit doen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Ik loop geen centimeter meer om voor die mensen en hun hond. Ik doe dat al anderhalf jaar . Omdraaien ,weglopen enz

- Budkes
- Posts in topic: 17
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Doe ik ook niet, maar ik grijp het wel aan als trainingsmoment; "Mooi daar is je vijand, waag het niet om er ook maar naar te kijken." En als dat is gelukt prijs ik je daarna de hemel in en verdien je de jackpot inclusief feestje.

-
EchoMira
- Posts in topic: 108
- Honden: 2
- Welke: Whippet Lurcher Powder puff
Kan naast elkaar bestaan.
Eva kreeg een enorme doorbraak toen we begrepen dat als ze niet uit mocht vallen ze dan ook heel vlot door wilde lopen. Toen dat mocht viel het uitvallen (naar honden achter hekken/op erven) grotendeels weg en werd het trekken om er zo snel mogelijk langs te gaan.
Uiteindelijk zoek je toch naar de manier waarop je hond het gedrag achterwege kan laten en dat is deels een kwestie van regels maar ook van een alternatief gedrag.
Dat is zelf de prikkel verkleinen om het goed te doen. Eva wilde zo snel mogelijk doorlopen om niet in de verleiding te komen. Guus kan geen deur zien of mij zien als hij stil moet zijn. Dus stel hij gaat gillen in de auto zodat ik de deur open ga maken en ik zeg sssstttt. Dan is de enige manier voor hem om te stoppen met gillen gewoon helemaal niet meer naar mij en de deur kijken. Altijd als hij stopt weet ik dat meteen want dan draait hij zijn hoofd om. Alleen dan kan hij stil zijn.EchoMira schreef: ↑03 jan 2026, 21:35Kan naast elkaar bestaan.
Eva kreeg een enorme doorbraak toen we begrepen dat als ze niet uit mocht vallen ze dan ook heel vlot door wilde lopen. Toen dat mocht viel het uitvallen (naar honden achter hekken/op erven) grotendeels weg en werd het trekken om er zo snel mogelijk langs te gaan.
Uiteindelijk zoek je toch naar de manier waarop je hond het gedrag achterwege kan laten en dat is deels een kwestie van regels maar ook van een alternatief gedrag.
Wuilus mocht geen eten stelen en dat heb ik haar aangeleerd met verleiding. Door eten op de lage tafel te zetten en zelfs op de grond te leggen. Ze draaide dan haar rug richting het eten en alleen dan kon ze het. De prikkel moest en zou kleiner zijn. Guus kan niet stil zijn als je hem aankijkt dus als ik stil zeg kijkt hij meteen om. En weg is het blaffen. Best grappig. Eva rende er gewoon langs en weg was de prikkel.
Best lief. Dat ze zo graag goed willen doen.
Eerder flipte Bertus echt . Deze keer was het even een paar blafjes heel onzeker en toen ik zei nee was hij wel stil en liep ik dus juist gewoon door. Ik kan het niet goed uitleggen maar het was gewoon heel anders.

Dat klinkt beter

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Misschien toch dat jij inderdaad zelfvertrouwen uitstraalde door je boosheid. Want dat werkt zeker. Ik draai ook nooit meer om tenzij een enge hond los is en los blijft. Aangelijnd zien ze maar hoe ze hun hond vast houden en ik ben voorbereid. Niet dat Guus nog uitvalt maar dat wil ik ook graag zo houden.
Hoe je het nu schrijft is anders dan hoe ik het in eerste instantie las. Ik was echt in de veronderstelling dat hij tekeer bleef gaan en jij er achteraan bleef lopen omdat je nu eens vond dat zij maar moeite moest doen om de hond in toom te houden.
Op die manier zou ik het niet zo handig hebben gevonden + risico dat die hond niet wordt gehouden en dan weer vol op Bertus wil of kan klappen (paraplu bij je of niet, als hij echt in het rood gaat heeft hij ook schijt aan je paraplu is mijn gedachte.)
Dat je nu doorliep + zelfvertrouwen zelf had omdat zij de hond vast had en vrij snel haar huis op zou draaien, is ook andere mindset vanuit jou.
En nu dus niet omdraaien van "het gevaar" terwijl eigenlijk je instinct aangeeft zo'n type hond in de gaten te moeten blijven houden.
Gisteren onverwachts liep er een DH aan de overkant toen mijn vriend met de honden de slop uit kwam, dier viel uit en blafte even fel, waarop Glory schrok en ook even terug tetterde. De vrouw corrigeerde haar hond (op een normale manier) en bleef in voorwaartse beweging.
Glory had ook niet de neiging daarop om verder te blaffen, dus verder prima hoe het dan zo gaat. En je vervolgt allemaal gewoon je weg.
Fijn en knap dat Bertus nu ook ander gedrag laat zien, al zou ik nog steeds bij die specifieke hond niet kat op spek gaan binden. Afstand houden lijkt me nog steeds het beste voor beide honden en bazen.
Klopt hoor ,maar ze was inderdaad bijna thuis dus kon hetblondie schreef: ↑04 jan 2026, 13:01Hoe je het nu schrijft is anders dan hoe ik het in eerste instantie las. Ik was echt in de veronderstelling dat hij tekeer bleef gaan en jij er achteraan bleef lopen omdat je nu eens vond dat zij maar moeite moest doen om de hond in toom te houden.
Op die manier zou ik het niet zo handig hebben gevonden + risico dat die hond niet wordt gehouden en dan weer vol op Bertus wil of kan klappen (paraplu bij je of niet, als hij echt in het rood gaat heeft hij ook schijt aan je paraplu is mijn gedachte.)
Dat je nu doorliep + zelfvertrouwen zelf had omdat zij de hond vast had en vrij snel haar huis op zou draaien, is ook andere mindset vanuit jou.
En nu dus niet omdraaien van "het gevaar" terwijl eigenlijk je instinct aangeeft zo'n type hond in de gaten te moeten blijven houden.
Gisteren onverwachts liep er een DH aan de overkant toen mijn vriend met de honden de slop uit kwam, dier viel uit en blafte even fel, waarop Glory schrok en ook even terug tetterde. De vrouw corrigeerde haar hond (op een normale manier) en bleef in voorwaartse beweging.
Glory had ook niet de neiging daarop om verder te blaffen, dus verder prima hoe het dan zo gaat. En je vervolgt allemaal gewoon je weg.
Fijn en knap dat Bertus nu ook ander gedrag laat zien, al zou ik nog steeds bij die specifieke hond niet kat op spek gaan binden. Afstand houden lijkt me nog steeds het beste voor beide honden en bazen.![]()
Ik ga echt geen tijd zo achter haar aan lopen

-
Rosanne
- Posts in topic: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Ik kan mij hier ook wel aanmelden met Brego. Zowel aan de lijn als in het losloop vallen honden met regelmaat naar hem uit. Wat mij stoort is eigenlijk dat vele eigenaren het ofwel grappig vinden of geen moeite doen om ze erin te corrigeren. Afgelopen week ook weer een Jack Russel, tot drie keer aan toe vanaf een afstand op hem af rennen en dan met ontblote tanden om hem heen springen.
Vandaag ook een andere hond weer. Ik zag al op een afstand een houding die ik niet vertrouw. Brego al bij mij geroepen. Net op tijd, want die begon toch uit te vallen. Uiteindelijk zelfs over op de aanval. 1 van de enige keren dat Brego zich nu ook liet horen. Dan moet je wel echt ver gaan om dat bij hem voor mekaar te krijgen.
Af en toe denk ik wel eens dat een hoop honden wel echt mazzel hebben met hoe hij is. Een andere hond zou het echt niet pikken en zou het escaleren.
Toch ben ik dan ook wel trots op hem als hij netjes aan de lijn loopt en de hond die uitvalt geen blik waardig gunt.
Vandaag ook een andere hond weer. Ik zag al op een afstand een houding die ik niet vertrouw. Brego al bij mij geroepen. Net op tijd, want die begon toch uit te vallen. Uiteindelijk zelfs over op de aanval. 1 van de enige keren dat Brego zich nu ook liet horen. Dan moet je wel echt ver gaan om dat bij hem voor mekaar te krijgen.
Af en toe denk ik wel eens dat een hoop honden wel echt mazzel hebben met hoe hij is. Een andere hond zou het echt niet pikken en zou het escaleren.
Toch ben ik dan ook wel trots op hem als hij netjes aan de lijn loopt en de hond die uitvalt geen blik waardig gunt.
Vandaag kwamen we die RR weer tegen. Ik liep met Bertus en een vrouw met haar kleine hondje
De RR liep met vrouwtje en de baas was er ook bij deze keer en die had hem vast
Er was genoeg afstand en meteen nadat ik ze zag heb ik Bertus zijn aandacht gevraagd en hem zijn speeltje gegeven en ben doorgelopen
Ik heb niet meer naar de hond gekeken maar hoorde hem wel grommen . Bertus keek wel naar hem en toen ik naar Bertus keek en zei kom maar doorlopen toen zag ik dat ze weer stilstonden en moeite hadden met die hond
Maar………
Bertus was stil

Niet gespannen liep gewoon met me me verder alsof er niks aan de hand was
Het was natuurlijk wel leuk om even tegen Bertus te zeggen dat hij een hele brave hond was en wel zo hard dat ze het hoorde
De RR liep met vrouwtje en de baas was er ook bij deze keer en die had hem vast
Er was genoeg afstand en meteen nadat ik ze zag heb ik Bertus zijn aandacht gevraagd en hem zijn speeltje gegeven en ben doorgelopen
Ik heb niet meer naar de hond gekeken maar hoorde hem wel grommen . Bertus keek wel naar hem en toen ik naar Bertus keek en zei kom maar doorlopen toen zag ik dat ze weer stilstonden en moeite hadden met die hond
Maar………
Bertus was stil
Niet gespannen liep gewoon met me me verder alsof er niks aan de hand was
Het was natuurlijk wel leuk om even tegen Bertus te zeggen dat hij een hele brave hond was en wel zo hard dat ze het hoorde

- CatnDog
Goed bezig. je moet maar denken: als het met die ridgeback kan, worden andere honden een peulenschil.