Ontmoeting vreemde hond

blondie
Posts in topic: 13

Ontmoeting vreemde hond

Bericht door blondie »

Op strand liep een husky kruising, die kwam op Glory en op Chara af.
Toevallig kiekte ik, omdat ik het een bijzondere kruising vond, en er in eerste instantie spel leek te zijn tussen Chara en de Husky en korte ontmoeting.

Afbeelding

Daarna vervolgde Chara, Glory en Moos van vriendin hun weg en kwam hij weer aansjezen.

Afbeelding
Normaliter bij spanning kiek ik niet, maar ik had dus niet door dat er wat spanning ontstond.. :euh:

Afbeelding

Afbeelding
Hier loopt Glory dus al weg

Afbeelding
Iets verderop kwam de hond weer en stonden Chara en hij neus aan neus. En voor mijn gevoel dus out of the blue gaf Chara hem een grauw en snauwde hem af.
Ik heb gewoon alle signalen gemist, waarschijnlijk omdat Chara eigenlijk nooit afsnauwt of het nodig lijkt te hebben een punt te maken bij gedrag wat ze niet ok vindt.

Afbeelding

Die foto's heb ik dus niet uiteraard, maar wat volgde was dat de husky op Glory afrende, die angstig van hem werd en haar tanden liet ziet. Chara ging toen erheen, en toen de reu weer naar Glory ging greep ze in.
En ook jaagde ze hem op/weg..

Vervolgens ging de reu weer naar Glory, maar toen ging Moos ineens ook een punt maken richting de Husky x.
Afbeelding
Daarop kwam Chara eigenlijk weer in actie.

Afbeelding
Afbeelding

Ik voelde me zo stom dat ik die spanning signalen niet had gezien eerlijk gezegd.
Maar ergens omdat je met honden die niet zelf reactief zijn, was ik eigenlijk zelf ook minder alert blijkbaar..

We hoorden of zagen geen baas, en omdat de hond niet weg leek te gaan, maar ook Moos van mijn vriendin een punt begon te maken richting deze hond (in combi dus met snappende Glory en zeer alerte Chara) dacht ik op een bepaald moment... aanlijnen die hond voor het echt knokken wordt.

Ik was Amivedi al aan het bellen en gaf vriendin een riem, en zei, paaien met een snoepje en aanlijnen voor het knokken wordt.
"Moos doet nu alleen maar stoer, maar gaat heus niet vechten hoor.."

Nee, maar als die hond wel besluit conflict aan te gaan met Moos dan is Moos de mindere, of Chara grijpt in maar die heeft nog nooit geknokt en dat wil ik graag zo houden..

Vond het wel een interessante compilatie om te delen. Normaliter zou ik dit soort foto's nooit schieten namelijk.

- Hond besloot van ons weg te gaan richting andere honden trouwens, toen ik Amivedi aan de lijn had. En er waren geen meldingen van vermissing van dit type hond. We hebben onze weg vervolgd, en teruggekomen na een uur was de hond niet meer op dat vertrekpunt, dus hij zal bij iemand hebben gehoord daar die niet de moeite nam om in te grijpen of te roepen op moment dat je ziet dat de hond voor frictie zorgt bij een groepje van drie :19:
blondie

Re: Ontmoeting vreemde hond

Bericht door blondie »

Ik zag pas op de foto's de blik van Chara terug.
En ik weet dat zij "de blik" soms inzet en meestal taaien honden dan af. Deze dus niet.

Maar voor vergelijk hier ook even hoe het anders gaat als het wel spel is en al dan niet bekende hond of goed..

Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Nou Chara was zo te zien al meteen gespannen en die husky vond het ook spannend aan zijn staart te zien
Is Moos ook een reu? Want dan snap ik het wel hoor
Het is voor een reu best spannend 2 teven en als er dan nog een reu bij loopt kan het inderdaad wel eens rollebollen worden

Altijd weer die vrouwen hè 😂
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 7

Bericht door Marc »

Ik vind dit een top ontmoeting en zie er helemaal niks verkeerds in. Huskies doen zelden echt moeilijk en van vechten houden ze meestal ook al niet. Was domweg een beetje patsen omdat hij perse kennis wilde maken met een roedel en daardoor ook kwetsbaar was. Dus moet even laten zien dat hij een haantje is.

Ik zou denk ik zelf alles laten gaan tenzij Glory panisch is. Dan zou ik haar aanlijnen en de andere honden het zelf laten uitzoeken.

Maar he, ik was er niet bij. Cleo was precies zoals die husky. Hoge houding. Stijve poten. Maar dat was allemaal de husky bluf. Huskies doen veel meer en extreem aan lichaamshouding en jagen. Maar ze zijn zelden echt agressief. Kleine hondjes vertrouw ik ze dan weer niet bij maar dat heeft met jacht te maken. Cleo kon overigens prima met kleine hondjes.

Cleo stond bij elke ontmoeting met een enorme borstel en soms ook ontbloot gebitje. Ze draaide en liep in slow motion rond alsof ze een coyote was. Maar er zat werkelijk geen kwaad in. Puur zelfbescherming om niet zwak over te komen. Denk oprecht dat ze een hond bijten misschien wel te smerig vond om te doen. Cleo was soort van vies van haar tanden in een hond zetten. Zou ze walgelijk gevonden hebben.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Wat een gekke hond trouwens. Als ik moest schatten denk ik dat het een aussiedoodle x husky is. Verklaart meteen baardje en merle. En de husky komt hard door dus denk dat een van de ouders puur husky was. Aussiedoodles zie je enorm veel de laatste tijd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Mira trekt die bek ook.
Ze heeft al van die grote ogen en die worden dan twee keer zo groot.
Toch wordt het nooit meer dan dat.
Marc

Bericht door Marc »

Aan de staartdracht hier zie je dat de huskymix het allemaal reteleuk vindt. Hilarisch zelfs. Dus die hond ging echt niemand iets doen. Die kwam rellen voor de humor in de hoop op een achtervolging met veel kabaal en emotie.

Daar was hij op uit. Niet super leuk en erg superieur maar hij zou nooit gaan vechten zie ik aan de foto's. Als het echt grimmig werd was hij domweg weg gehuppeld zonder gezichtsverlies net snel genoeg om niet in zijn reet gebeten te worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc op 15 dec 2025, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 15 dec 2025, 14:20 Mira trekt die bek ook.
Ze heeft al van die grote ogen en die worden dan twee keer zo groot.
Toch wordt het nooit meer dan dat.
Als de ogen van Eva groot werden dan beet ze. Weet je nog? Zag je meteen gebeuren.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Maar haar oren gingen dan ook niet naar achteren. :F:
blondie

Bericht door blondie »

Moos is gecastreerd en de husky x kwam eigenlijk echt op Chara af, en daarna op Glory. Beiden teven die geholpen zijn.

Geen idee, hij had ook 2 verschillende oogkleuren, misschien dat ze daardoor ook alert werd (Chara)

Moos was nog niet in beeld verder toen hij op de dames af ging dus dat speelde absoluut niet mee.

Ik heb Chara nog nooit zo gezien eerlijk gezegd.
Er zal echt wel wat geweest zijn, ze heeft echt nog nooit ook zoals in de foto's later een focus op een hond gehad om bijvoorbeeld Glory of ook Moos te "helpen"
Bij Glory laat ze vaak Glory een foute inschatting maken, die is soms ook wat te overmoedig.. en dan lijkt Chara te denken.. zoek het uit.. krijg je snauw en grauw, maar ga ik me niet mee bemoeien.

Bij deze hond ervaarde ik het plots ook anders, dus eerst Chara die hem op afstand probeerde te houden. Daarna ging hij naar Glory die hem eng vond, en omdat Moos daar bij lilep gok ik dat die ook plots bedacht in te grijpen.

En toen zag ik Moos richting die hond gaan en vervolgens van achter mij dus Chara weer komen wat op de foto te zien is, toen Chara overnam liep Moos en Glory weg van die hond.

Dit ging al ca. 5 minuten zo trouwens.. het lijkt moment opname, maar de hond was echt vervelend opdringerig eerlijk gezegd.

Had ik Aki erbij gehad toen hij nog leefde had ik in deze situatie Aki dus aangelijnd, die had conflict aangegaan en de hond omver gedrukt gok ik zomaar. En niet omdat hij reu was en de ander een reu, maar puur vanwege gedrag van deze hond.

Chara is normaliter totaal niet zo van het opjagen of punt maken.

Daarbij, daarna kwamen we intacte boxer uit de buurt tegen, dat ging allemaal prima. En nog veel meer honden waar geen issue mee was of bij ontstond. Dit trio is niet een trio dat als een blok optreed, zijn echt individuen alle drie.
blondie

Bericht door blondie »

Marc schreef: 15 dec 2025, 14:22 Aan de staartdracht hier zie je dat de huskymix het allemaal reteleuk vindt. Hilarisch zelfs. Dus die hond ging echt niemand iets doen. Die kwam rellen voor de humor in de hoop op een achtervolging met veel kabaal en emotie.

Daar was hij op uit. Niet super leuk en erg superieur maar hij zou nooit gaan vechten zie ik aan de foto's. Als het echt grimmig werd was hij domweg weg gehuppeld zonder gezichtsverlies net snel genoeg om niet in zijn reet gebeten te worden.

Afbeelding
Ik twijfelde vlak na dit moment eerlijk gezegd, maar meer ook omdat we in geen velden of wegen een eigenaar hoorden en de hond dus al behoorlijk eind met ons mee was gelopen.

Chara raakte geïrriteerder, Moos werd steeds feller en eigenlijk vond ik het al heel knap van mezelf dat ik de situatie durfde in te schatten :engel:
Met Aki erbij had ik Aak al vast aan de lijn gehad en dan maar negeren die handel.
Marc

Bericht door Marc »

Komt Chara vaak huskies tegen? Huskies zijn in alles hoog in hun houding en hebben een intense staat met blauwe ogen. Huskies die vriendelijk zijn dragen hun staart extreem hoog. Sommige honden en zeker herdertypes lezen dat als uitermate provocerend. Staren en stoer en dan ook nog eens extreem hoge staartdracht.

Ik zie op de foto's echt niets van agressie bij de husky. Wel meteen een onzekere Chara. Pootje omhoog. Dan Glory onzeker. Houding naar achter en weglopen. Misschien dat ze de hond domweg intimiderend vonden? En dus een roedel werden? Want die doodle rent er ook maar halfbakken achteraan en dat die husky weg ging rennen betekent echt niks anders dan pak mij dan. Hij heeft een relbek en een extreem jolige lichaamshouding. Dus ik weet zeker dat hij niet op ruzie uit was. Kan prima opdringerig zijn geweest. Vervelend. Overweldigend. Maar was puur om achtervolgen uit te lokken als je het mij vraagt.

Ik was er niet bij. Kan alleen de foto's zien dus kan er prima naast zitten.

Guus kan twee hondjes ook niet uitstaan. Franse bulletjes. Doe doen iets bij hem wat alles meteen gespannen maakt. Of ze nu aardig zijn of niet. Nu moet ik zeggen dat ze hem overigens ook altijd willen grijpen. Dus hij ziet dat wel goed. Maar ik zie ook dat het krengen zijn. Dat zie ik dus bij die husky helemaal niet terug op de foto's.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Wel erg leuk zo die interactie foto's. Moet je vaker doen. Ik zal het ook weer eens doen. Guus speelde laatst snoeihard met een Roemeens teefje dat drie keer zo groot was. Echt beuken en doen. Nooit eerder gezien. Dat hondje vond ook alles lollig. En Guus moest een punt maken voor lijfsbehoud. Maar ze bleven elkaar opzoeken en hebben minstens 30 minuten gespeeld.

Gek genoeg ontmoette ik dezelfde hond een week later. Guus deed een plas, zei wef!!! en liep door. Moest er niks meer van weten.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Mo-yi droeg dr staart ook vrij altijd hoog, met kennismaken wel kwispelend dan. Haar favoriete spel was ook dat er achter haar aangerend werd, dat probeerde ze dan steeds. Ze had dan ook beste kliks met borders, beetje lachend dan zeggen; ja pak die schaap maar hoor. Ze vond het altijd jammer als er snel afgetaaid werd, maar eenmaal achtervolgd..die grijns op dr bek dan :lol1:
Afbeelding

2011-2025
blondie

Bericht door blondie »

Marc schreef: 15 dec 2025, 14:18 Ik vind dit een top ontmoeting en zie er helemaal niks verkeerds in. Huskies doen zelden echt moeilijk en van vechten houden ze meestal ook al niet. Was domweg een beetje patsen omdat hij perse kennis wilde maken met een roedel en daardoor ook kwetsbaar was. Dus moet even laten zien dat hij een haantje is.

Ik zou denk ik zelf alles laten gaan tenzij Glory panisch is. Dan zou ik haar aanlijnen en de andere honden het zelf laten uitzoeken.

Maar he, ik was er niet bij. Cleo was precies zoals die husky. Hoge houding. Stijve poten. Maar dat was allemaal de husky bluf. Huskies doen veel meer en extreem aan lichaamshouding en jagen. Maar ze zijn zelden echt agressief. Kleine hondjes vertrouw ik ze dan weer niet bij maar dat heeft met jacht te maken. Cleo kon overigens prima met kleine hondjes.

Cleo stond bij elke ontmoeting met een enorme borstel en soms ook ontbloot gebitje. Ze draaide en liep in slow motion rond alsof ze een coyote was. Maar er zat werkelijk geen kwaad in. Puur zelfbescherming om niet zwak over te komen. Denk oprecht dat ze een hond bijten misschien wel te smerig vond om te doen. Cleo was soort van vies van haar tanden in een hond zetten. Zou ze walgelijk gevonden hebben.
Je was er inderdaad niet bij. Op een van de eerste foto's zie je Glory weglopen. Ze is niet panisch maar had geen behoefte aan de hond en liet hem met Chara.

Foto later met neus neus Chara was weer minuten later.
Verkeerde inschatting van mij, was voor mijn neus, mijn benen zelfs en toen snauwde Chara hem af, waarop hij naar Glory verderop ging die al bij zee stond.
Die liet hem tanden zien, en omdat Glory met Moos aan het dollen was + dat Chara erbij weer kwam ging Moos een punt ook maken.

Maar even hoor. Even benadrukken dat geen baas die hond bij zich riep. Op een bepaald stuk was al duidelijk dat 1 van de drie honden waar wij mee liepen geen trek hadden in die hond.
Het werd gelukkig geen knokken, maar bij extreme angst had ik uiteraard Glory aangelijnd, of als ik in dit geval Aki bij me had gehad had ik die aangelijnd omdat die niet zo subtiel had gereageerd als Chara.

Maar hij liep ruim tien minuten mee en bleef zich opdringen zonder een baas in de buurt die even terug floot of kon fluiten.

Dan kun je me van alles vertellen. Enige wat ik zag was dat ik Chara eigenlijk nog nooit zo had meegemaakt, dat Glory steeds venijniger werd en dat ik daar helemaal geen trek in had.
Net zoals ik nooit gedonder wilde met DH reu vs wie dan ook.

Is gelukkig niet geëscaleerd, maar had het écht niet ok gevonden als dit tot een knokpartijtje had gekomen. En dan kan er wel gezegd worden of ingeschat dat de andere hond dat niet voor ogen had, maar alle drie onze honden los van elkaar waren deze hond zat. Om verschillende redenen denk ik.
Maar ik zit er niet op te wachten dat er een van mijn honden zich genoodzaakt voelt tandje extra te doen als signalen genegeerd worden eerlijk gezegd.

Nogmaals toevalllige serie omdat ik signalen niet goed had ingeschat. Maar denk dat ik een volgende keer even eerder ingrijp.
Al zou ik zoals nu niet weten hoe, omdat er geen baas in beeld was en hij zich ook niet liet vertelllen door de andere honden dat ze hem niet leuk vonden :19:
Is dit dat nou ook niet typisch zo'n voorbeeld van een hond die blijft proberen, Geen kaders krijgt van baas of andere honden, en waarbij bazen dan gaan lopen gillen als zo'n hond even tegen de verkeerde aanloopt en op zijn rug wordt gelegd, of misschien een iets hardere correctie krijgt na x 5 dat hij blijft aandringen en er lichte verwonding is omdat er net even te hard is gewerkt om hem tegen de grond te werken :19:

Ik reageer nu even zo omdat ik gevoel krijg dat er gebagatelliseerd wordt.
En de verantwoordelijkheid van gedragingen bij mij lijkt te worden gelegd.

Dat er niets is gebeurd is met name door karakter van onze huidige honden.
Verdere wandeling geen gekut of gedoe, heb af en toe even ingecheckt en ook wel wat gezegd naar mijn honden toe, maar niets wat in verhouding staat tot gedrag van deze hond die frank en Frey rondliep.
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik zie geen agressie, maar jij ook niet geloof ik @blondie ?
Het gaat er meer om dat je niet direct in de gaten had dat Chara en Glory het contact niet erg leken te waarderen.
Dat kan een keer gebeuren.
Het was geen kwaaie hond, maar jouw honden vonden hem niet prettig om mee om te gaan.

Het is wel fijn als er dan een baas in de buurt is die dat ziet en zijn hond terughaalt en de aandacht ergens anders op richt als hij zo blijft aandringen.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Marc schreef: 15 dec 2025, 14:45 Wel erg leuk zo die interactie foto's. Moet je vaker doen. Ik zal het ook weer eens doen. Guus speelde laatst snoeihard met een Roemeens teefje dat drie keer zo groot was. Echt beuken en doen. Nooit eerder gezien. Dat hondje vond ook alles lollig. En Guus moest een punt maken voor lijfsbehoud. Maar ze bleven elkaar opzoeken en hebben minstens 30 minuten gespeeld.

Gek genoeg ontmoette ik dezelfde hond een week later. Guus deed een plas, zei wef!!! en liep door. Moest er niks meer van weten.
Vorige reactie niets ten nadele van deze rectie.
Maar ik maak nooit foto's als ik situaties niet goed in kan schatten, zoals ik al zei had ik deze verkeerd ingeschat en per toeval eens foto's gemaakt.

Ik vond deze echt niet leuk omdat er ook gewoon geen baas in de buurt leek te zijn, of niet was. Nog steeds geen idee.

Kijk alls ik zelf merk of zie dat een van mijn honden ergens niet gewenst zijn of frictie ontstaat, dan fluit ik terug en als dat niet werkt ga ik ze halen.

Het was echt erg ongemakkelijk met deze hond, omdat er 3 eigen honden een issue met hem hadden en hij niet ophoepelde.
blondie

Bericht door blondie »

@ranetje klopt los van foto's zag ik wel al geen agressie in de hond. Maar toen Moos ook wat feller werd en ook Chara best met een flinke borstel er weer op af wilde gaan had ik geen behoefte om af te gaan wachten hoe verder.
Glory stond hem ook met blikkerende tanden te bekijken en zodra zij zag dat Chara of Moos iets ondernamen wilde ze mee gaan doen.

Dat is nu net dat stukje wat ik bij haar eruit wil krijgen, onzekerheid naar andere grote honden, en het idee dat als "haar roedeltje" Lelijk doet zij ook even mee kan gaan doen..

Los van deze hond, later moest ik bij haar inderdaad even ingrijpen omdat ze echt wel tanden liet zien... tijdens wandeling naar andere willekeurige hond die leuk met Chara aan het spelen was.
Dus zo dicht ligt dat op elkaar voor mijn gevoel.

En op eind speelde ze wel zelf weer met een vreemde hond die van haar formaat was. Ik ben er gewoon wat alert op eerlijk gezegd.
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Het is sowieso niet heel goed dat er in geen mijlen een baasje te bekennen was, dat maakt zoiets misschien nog spannender.
Afbeelding

2011-2025
ranetje

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 15 dec 2025, 15:29 @ranetje klopt los van foto's zag ik wel al geen agressie in de hond. Maar toen Moos ook wat feller werd en ook Chara best met een flinke borstel er weer op af wilde gaan had ik geen behoefte om af te gaan wachten hoe verder.
Glory stond hem ook met blikkerende tanden te bekijken en zodra zij zag dat Chara of Moos iets ondernamen wilde ze mee gaan doen.

Dat is nu net dat stukje wat ik bij haar eruit wil krijgen, onzekerheid naar andere grote honden, en het idee dat als "haar roedeltje" Lelijk doet zij ook even mee kan gaan doen..

Los van deze hond, later moest ik bij haar inderdaad even ingrijpen omdat ze echt wel tanden liet zien... tijdens wandeling naar andere willekeurige hond die leuk met Chara aan het spelen was.
Dus zo dicht ligt dat op elkaar voor mijn gevoel.

En op eind speelde ze wel zelf weer met een vreemde hond die van haar formaat was. Ik ben er gewoon wat alert op eerlijk gezegd.
Dat soort dingen wacht ik ook niet af hoor. :ok:
Als iets kennelijk tussen de honden ongemakkelijk is kijk ik het even aan, maar als het blijft wordt het contact verbroken.
Eventueel stuur ik de aanhoudende (drammende) vreemde hond zelf weg.

Een roedeltje kan natuurlijk altijd goed dienst doen als ondersteuning als je als hond niet zo zeker bent van jezelf.
Of je wilt je roedeltje steunen als zij iets ondernemen.
Logische reactie.
Als je dat niet wilt (wilde ik zelf ook niet) dan afleiden en omleiden :P
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Laat ik het zo stellen, toen ik ging twijfelen of het kon escaleren wilde ik de hond aanlijnen. En dat kwam met name omdat er geen baas in de buurt leek te zijn.
Nee ik zag inderdaad geen agressie, en voelde dus ook niet de behoefte om ze te gaan blokken, wat ik bij bepaalde agressie wel zou doen.

Maar stond wel in dubio. En met een reu als Aki of Finn, of type teef a la Bluf had dit niet goed gegaan als ik niet had ingegrepen op eigen honden.
Met deze honden ging het wel goed al was er genoeg spanning en had ik zowel Glory, Moos als Chara nog nooit zo zien reageren op een hond en al zeker niet met drie richting 1.

Maar goed, ter lering en vermaak deze foto's ik laat ze staan ook een beetje om te laten zien dat niet iedere hond aftaait als ze negatief bejegend worden en dat je best wel in dilemma staat als je geen baas ziet of hoort...
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

blondie schreef: 15 dec 2025, 15:50 Maar goed, ter lering en vermaak deze foto's ik laat ze staan ook een beetje om te laten zien dat niet iedere hond aftaait als ze negatief bejegend worden en dat je best wel in dilemma staat als je geen baas ziet of hoort...
Dat klopt en dat kan inderdaad heel vervelend zijn. Ik heb ook meermaals van zulke onwelkome verstekelingen gehad en een eigenaar was dan in geen velden of wegen te bekennen. :hmmm:
Ik zou echter niet bang zijn dat het knokken zou worden: niet met je eigen honden die niet scherp zijn en ook niet met zo'n huskykruising reu met een plaat voor zijn kop die een beetje loopt uit te dagen en zich wat stoerder voordoet dan hij is. Uiteindelijk taaide hij wel af dus, omdat hij blijkbaar toch merkte dat het er niet echt gezelliger op werd.
Als je alleen Glory bij je had gehad, was het wat anders geweest, maar zo te lezen konden Chara en Moos het uiteindelijk toch wel op een nette manier duidelijk maken. Ik denk als ik naar de foto's kijk dat ook als ze nog een tandje bij hadden moeten zetten, het niet op vechten uit was gelopen - al snap ik heel goed dat je überhaupt graag wilde voorkomen dat ze dat tandje bij zouden moeten zetten. Honden die niet agressief zijn en niet snel écht uit hun slof schieten, gaan echt niet zomaar vechten. Ik grijp bij dat soort situaties meestal zelf niet heel snel in, tenzij ik de andere hond écht niet vertrouw of een van mijn honden er echt bang van wordt. Hoe minder spanning je zelf toevoegt, hoe beter je honden het ook ontspannen op kunnen lossen, als je tenminste honden hebt waarvan je weet dat ze dat met normale communicatie en zonder kleerscheuren kunnen.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Interessant verhaal en mooie foto's!

Je schrijft dat je Chara nooit eerder zo hebt gezien.
Zouden de volgende dingen mee kunnen spelen?
1) Chara is goed met veel honden. Dit was nu toevallig een hond die ze niet zo chill/leuk vond.
2) Omdat Aki er niet meer is, ze ervoor kiest om zelf op te treden, terwijl ze dat anders niet had hoeven doen.

En ja: lekker verantwoordelijke eigenaar weer.
blondie

Bericht door blondie »

@Diana Ik zet hem in ander uiterste, juist de honden die wat feller kunnen reageren op dit soort types.
Want die heb ik ook gehad, en dan word je eigenlijk altijd als een koekwaus met agressieve hond neergezet.

Dat ik nu relatief makkelijke honden heb, een licht angstig en 1 waarvan ik weet dat ze er kan staan, maar niet zomaar haar lichaam in de strijd gooit of fysiek wordt, neemt niet weg dat ik nu echt twijfelde of ze niet daadwerkelijk op zijn herders die hond tegen de grond zou gaan werken.

Ik heb daar helemaal geen zin in. Met Aak zelf altijd kunnen voorkomen door tijdig in te grijpen als ik situatie inschatte dat het niet gezellig zou gaan worden.
En met Chara of Glory wil ik helemaal niet op een punt komen dat ze dus tot punt komen.

Los van de foto's greep ik namelijk wél in omdat ik bepaalde reactie van Chara herkende. Tekst zie ik nu "daarop kwam Chara weer in actie" toen greep ik in door haar naam te roepen en haar bij me te houdenn
Daarna geen foto's meer, maar toen ontstond conflict weer met Moos.

@CatnDog nee, denk niet dat afwezigheid van Aki hiermee te maken heeft. Deze wandelingen zijn al tijden zonder Aki namelijk samen met Moos. Er was iets met deze hond denk ik. Hij was te opdringerig op bepaald moment.

Chara is ook nooit heel beschermend naar Glory toe, Aki was dat ook niet.. ze stonden er voor elkaar maar als ze zelf amok of conflicten hadden was het toch echt ieder voor zich, tenzij het link werd uiteraard.. maar dat gebeurde nooit omdat wij er dan ook nog bij waren. :F:
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

blondie schreef: 15 dec 2025, 16:57 @Diana Ik zet hem in ander uiterste, juist de honden die wat feller kunnen reageren op dit soort types.
Want die heb ik ook gehad, en dan word je eigenlijk altijd als een koekwaus met agressieve hond neergezet.

Dat ik nu relatief makkelijke honden heb, een licht angstig en 1 waarvan ik weet dat ze er kan staan, maar niet zomaar haar lichaam in de strijd gooit of fysiek wordt, neemt niet weg dat ik nu echt twijfelde of ze niet daadwerkelijk op zijn herders die hond tegen de grond zou gaan werken.

Ik heb daar helemaal geen zin in. Met Aak zelf altijd kunnen voorkomen door tijdig in te grijpen als ik situatie inschatte dat het niet gezellig zou gaan worden.
En met Chara of Glory wil ik helemaal niet op een punt komen dat ze dus tot punt komen.

Los van de foto's greep ik namelijk wél in omdat ik bepaalde reactie van Chara herkende. Tekst zie ik nu "daarop kwam Chara weer in actie" toen greep ik in door haar naam te roepen en haar bij me te houdenn
Daarna geen foto's meer, maar toen ontstond conflict weer met Moos.

@CatnDog nee, denk niet dat afwezigheid van Aki hiermee te maken heeft. Deze wandelingen zijn al tijden zonder Aki namelijk samen met Moos. Er was iets met deze hond denk ik. Hij was te opdringerig op bepaald moment.

Chara is ook nooit heel beschermend naar Glory toe, Aki was dat ook niet.. ze stonden er voor elkaar maar als ze zelf amok of conflicten hadden was het toch echt ieder voor zich, tenzij het link werd uiteraard.. maar dat gebeurde nooit omdat wij er dan ook nog bij waren. :F:
Snap ik, misschien dat je dan meer reageert vanuit je ervaringen met je eerdere honden dan vanuit je huidige honden? Ik zie op de foto's niet dat Chara hem daadwerkelijk naar de grond zou gaan werken. Die spanning, borstel, oogwit en verstarde blik zie ik wel, maar volgens mijn communiceert ze daar gewoon netjes, zonder inderdaad fysiek te worden. Dat gevoel zul je natuurlijk niet voor niets gehad hebben en dan had ik zelf waarschijnlijk ook ingegrepen door de hond weg te roepen.

Ik ben er in het verleden ook wel minder relaxt in geweest hoor. Mila kon nogal explosief en snel geïrriteerd reageren, dus ik heb haar een tijdje helemaal niets zelf uit laten zoeken. Tot ik me realiseerde dat het eigenlijk niets voorstelde, want het was alleen maar kabaal, ze raakte daarbij een andere hond niet aan en het was ook echt wel gedoseerd, gericht op wat die andere hond kon hebben. Normale communicatie dus, maar op haar eigen ietwat hysterische manier. En andere honden snapten ook altijd prima dat het een correctie was en haar bedoeling totaal niet was om te vechten, wat ze haar hele leven ook nooit heeft gedaan. Dus ik ben daar gaandeweg wel losser in geworden en nog meer met de honden die daarna kwamen, die een veel langere lont hadden, zich niet zo snel boos maakten en nooit agressie naar andere honden vertoonden, terwijl bijvoorbeeld Amoz toch ook heus wel voor zichzelf opkwam. De rest van mijn honden zijn daar niet assertief genoeg voor en proberen alles dan maar te vermijden en komen achter mijn benen schuilen.
Bij een vechthondentype liet ik geen enkele van mijn honden iets zelf afhandelen, want dan had ik wel de vrees dat die hond niet normaal op een gepaste correctie zou reageren, maar bij bijvoorbeeld een husky heb ik me daar nooit druk om gemaakt, en zeker niet bij een reu tegenover een teef.
Afbeelding
Plaats reactie