Ontmoeting vreemde hond

Marc
Posts in topic: 7

Re: Ontmoeting vreemde hond

Bericht door Marc »

Ik begrijp dat je het een beetje vervelend vind dat ik zei dat ik er helemaal geen kwaad of negatieve gedragingen in zie. Dat ben ik he. Van een afstand. Dus daar moet je je niets van aantrekken. Het is niet vervelend bedoelt.
Afbeelding
Yvette
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Toy Poedel
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Hé ik zag deze hond net op Facebook voorbij komen, iemand had hem gepakt op het strand en zocht z'n baas!
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020)
Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Diana schreef: 15 dec 2025, 17:20Ik ben er in het verleden ook wel minder relaxt in geweest hoor. Mila kon nogal explosief en snel geïrriteerd reageren, dus ik heb haar een tijdje helemaal niets zelf uit laten zoeken. Tot ik me realiseerde dat het eigenlijk niets voorstelde, want het was alleen maar kabaal, ze raakte daarbij een andere hond niet aan en het was ook echt wel gedoseerd, gericht op wat die andere hond kon hebben. Normale communicatie dus, maar op haar eigen ietwat hysterische manier. En andere honden snapten ook altijd prima dat het een correctie was en haar bedoeling totaal niet was om te vechten, wat ze haar hele leven ook nooit heeft gedaan. Dus ik ben daar gaandeweg wel losser in geworden en nog meer met de honden die daarna kwamen, die een veel langere lont hadden, zich niet zo snel boos maakten en nooit agressie naar andere honden vertoonden, terwijl bijvoorbeeld Amoz toch ook heus wel voor zichzelf opkwam. De rest van mijn honden zijn daar niet assertief genoeg voor en proberen alles dan maar te vermijden en komen achter mijn benen schuilen.
Ik merk dit met Aloy ook, met waarschijnlijk wel een verschil hoor: Aloy is namelijk best onzeker en bij een hond die echt niet reageert op haar waarschuwingen slaat het wel om in (milde) angst, dus als de hond een bord voor z'n kop heeft moet ik op een gegeven moment wel helpen voordat dat gebeurt. Maar niet lang geleden mocht ze van mij niets regelen omdat ze daarin best heftig kan overkomen, maar eigenlijk gebruikt ze heel normale communicatie: ze is fel, niet oneerlijk. Ze past haar waarschuwingen ook echt wel aan op type hond, leeftijd (puppycredits) en de situatie. Ze zal ook nooit bovenop een hond vliegen oid, daar heeft ze helemaal geen behoefte aan, ze wil gewoon duidelijk maken wat de bedoeling is en als de andere hond haar respecteert is het verder prima. Vroeger dacht ik dat ze dit allemaal niet zou kunnen maar eigenlijk is zij juist wel heel sociaal en snapt ze best hoe het moet, alleen heeft ze wel haar eigen felle manier, echt zo'n strenge bibliothecaresse die geen zin heeft in onzin. Als een hond op ons af komt zegt ze vanaf een afstand al vrij duidelijk met haar lichaamstaal dat ze geen behoefte heeft aan benadering, als de hond dan toch komt, mag ze van mij nu best zeggen dat hij moet opdonderen. Ik heb eigenlijk ook nooit aan de hand gehad dat een andere hond het niet aanzag voor wat het was: gewone communicatie. Er zijn nooit honden die pissig worden, wel honden die doen alsof ze het niet begrijpen maar dat ligt niet aan Aloy. :F: Ik merk ook aan Aloy dat hoe meer ik haar beperk in die communicatie, hoe onzekerder ze wordt. Juist door haar daarin wel die vrijheid te geven is ze enorme stappen gaan zetten op gebied van zelfvertrouwen. Doordat haar zelfvertrouwen toeneemt merk ik dat ze juist steeds minder 'overdrijft' op zo'n moment. Soms is het ook maar lastig hoor, daar een balans in vinden, ook omdat ook nog eens niet elke hond hetzelfde handboek volgt. :F:

Staat verder los van Glory of Chara natuurlijk, maar ik herkende me even in het verhaal van @Diana . :F: Ik vind het verder altijd wat lastig conclusies trekken over een situatie die alleen op de foto staat en waar ik niet zelf bij was want ik mis dan toch een heleboel visuele informatie. Honden waarbij in geen velden of wegen een eigenaar te bekennen is, vind ik sowieso vaak een irritante ervaring. Gelukkig nam hij uiteindelijk wel de benen toen hij het begreep. Het zijn wel mooie foto's om de lichaamstaal te zien. :ok:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 13

Bericht door blondie »

Yvette schreef: 15 dec 2025, 17:46 Hé ik zag deze hond net op Facebook voorbij komen, iemand had hem gepakt op het strand en zocht z'n baas!
Weer..mijn vriendin zei het ook al zaterdag dat hij op FB stond. Apart. Kun je dat bericht sturen ik kan het niet vinden en bij Amivedi vond ik ook niets, en ik had gebeld en thuis later ook gekeken of er dit type vermist was maar niets..
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Die is allang weer thuis. Het is een huskykruising, he? Niet zo gek dat hij enorme ruimte neemt maar daarom is hij nog niet kwijt.

Ik zou zelf gek worden, hoor, maar ik zie best vaak mensen met honden die gewoon hun eigen gang gaan.
Yvette
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Toy Poedel
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ik kan het niet meer vinden, had al gezocht.

In de trimsalon had ik vroeger een Husky die had een penning aan zijn halsband, daarop stond alleen 'terugbrengen hondenstrandje' :LOL: misschien is dit wel nog zo'n figuur :Q:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020)
blondie

Bericht door blondie »

Marc schreef: 15 dec 2025, 17:33 Ik begrijp dat je het een beetje vervelend vind dat ik zei dat ik er helemaal geen kwaad of negatieve gedragingen in zie. Dat ben ik he. Van een afstand. Dus daar moet je je niets van aantrekken. Het is niet vervelend bedoelt.
Natuurlijk Marc. Fijn toch ook dat je het benoemt, vanuit mij bedoel ik er ook niets mee richting jou of anderen.

Ik kan het soms alleen nog steeds niet los zien van reactie vanuit bijvoorbeeld mijn herders uit vroeger, en ook die waren niet uit op gaten maken of knokken, maar als die reageerden (wat ik niet meer liet gebeuren of uberhaupt dit soort plekken niet meer op zocht) was Leiden in last.
Bij Chara is het al zo dat mensen soms me aankijken ook op strand als ik haar gewoon vrij laat, terwijl ze echt prima hond in omgang met andere honden is.

Kan het niet goed uitleggen denk.. het is meer juist daarom dat ik even bij deze mismatch even achter mijn oren krabde.
En snap anderen ook echt, dat er niet echt iets aan de hand was op moment dat ik de foto's maakte die jullie zien.

Maar kun je je verplaatsen in een baas zoals ik die soms wel -1 achter stond als het een conflict of confrontatie eigen volle reu met deze reu had geworden.
Dat ik dit heb aan durven kijken en ben blijven doorlopen met af een toe een Uh, en he, nu klaar hé (richting eigen hond en ook die ander en alles los laten lopen)... is echt duizend stappen vooruit t.a.v.ca. tien jaar geleden, maar meer omdat ik op Chara vertrouw en weet dat zij niet zonder reden een hond op afstand wil houden.)

Maar we zijn verder gelopen, en die foto's zijn er ook kennismaking met boxer van verderop die we eindelijk eens los dus troffen en waar nu gewoon los contact mee mocht/ontstond, en nog meer honden die ik niet op de foto heb, klein en groot en dat gaat gelukkig prima en bleef ook prima.
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Ik vind het vooral heel goed dat je toch vertrouwen geeft.
Jackira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Bij Jack (Husky) eindigt zo'n hoge houding vaak in spelen. Hij heeft van nature de staart vrij hoog en komt daardoor patserig over terwijl ik vaak zie dat dat helemaal de bedoeling niet echt is.

Mensen vergissen zich daardoor vaak ook in zijn intenties. De honden waar hij tegenover staat meestal niet.

Ik ben het met Marc eens. Dit is echt een Husky houding. Van andere rassen zou ik dit inderdaad anders interpreteren maar bij een Husky zou ik me geen zorgen maken bij zoiets. Maar ik kan me wel voorstellen als je niet dag in dag uit bij alle ontmoetingen ziet hoe een Husky zich gedraagt dat je dit anders inschat. Dus totaal begrijpelijk.
AfbeeldingAfbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Kom hier toch nog op terug.
Ook omdat ik op vakantie weer e.e.a. ben tegen gekomen.

Het is bij deze husky kruising niet zozeer dat IK een vooroordeel had, of dingen verkeerd zou interpreteren.
Het was voor mij apart dat Chara én Glory én Moos los van elkaar de hond na een flink aantal minuten zat waren.
Waarbij Chara dus eigenlijk de hond op bepaald moment liet weten dat hij niet gewenst was, omdat ze zelf blijkbaar iets oppikte, maar ze wilde hem niet bij Glory en Moos meer hebben.

Op vakantie waren veel plekken in bossen waar we los konden laten lopen. Sporadisch kwamen we een andere hond tegen.
Het was overigens wel opvallend dat mijn vriend mijn vroegere trekjes had overgenomen.
Onze honden terug onder appel, en liefst toch ook weer aanlijnen.

Terwijl ik puur omdat de dames ok zijn met bijna alles en iedereen, dat eigenlijk inmiddels laat afhangen van houding van baas en hond die ons tegemoet komen. En dat heb ik écht (weer) moeten leren.

Er was een aussie, die op bepaald moment ondanks dat bazin de hond los bleef houden en redelijk laconiek op ons in bleef lopen, begon te blaffen bij benadering en het op een rennen zette vervolgens..
Vriend boos op onze dames.. maar Glory ging er toch nog even heen, maakte speelbuiging en de hond wilde dan wel even met haar snuffelen en spelen maar bleek Chara eng te vinden. Toen Chara dat doorhad ging ze bij hem weg, nam afstand.

Ik vind dat bijzonder nog steeds om te zien, dat ze met zijn 2'tjes domweg prima inschatten wat wel en niet kan, of afstand nemen als een hond geen trek heeft in een van hen.

Later kwamen we nog een Heidewachtel tegen (wat een leuke hond was dat zeg, die zie je hier niet vaak..)
Dikke pret

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is dus ook zeker niet zo dat de dames elkaar in de weg staan om met een bepaalde hond te dollen.

Ik ben dus nog steeds van mening dat bij de kruising husky iets was wat maakte dat Chara de keuze maakte om hem op afstand te willen houden.

Net als eergister dus een hond out of the blue op Glory af kwam stieren en Chara dat blokkeerde, maar de hond ook terug leek te drijven naar de baas. Zonder hem aan te raken overigens, pure houding en inkomen was dat.

Lijkt of ik haar ophemel of zo.. misschien doe ik dat ook wel :engel:
Ik leer zoveel van haar, voor mijn gevoel heb ik nu ook eens een hond die van nature stabiel en zelfverzekerd is, die niet bij een grauw of snauw die ze krijgt een punt terug wil maken maar bedenkt het te laten gaan, of te laten zien dat haar intenties ok zijn.

Het maakt ook echt dat ik daardoor weer beter leer te observeren, omdat het ook kan.
Plaats reactie