Tux heeft allemaal bultjes op haar neus

Gretha
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Tux heeft allemaal bultjes op haar neus

Bericht door Gretha »

Vanmorgen vroeg nog niks aan de hand, aan het einde van de ochtend was haar neusje gezwollen en zaten er allemaal bultjes op.
Gelukkig was ze er niet ziek van.
Toen zag het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ze zich verder helemaal normaal gedraagt en niet benauwd is maar even aangekeken. Maar nu ziet het er zo uit :(
De zwelling is minder, maar de bultjes erger. Nog steeds gedraagt ze zich volkomen normaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ga ik morgen met haar naar de dierenarts als het niet beter wordt. Maar heeft iemand misschien zoiets meegemaakt?
Het lijkt op een allergische reactie, maar zou bij god niet weten waarvan. Berenklauwen zijn er nu niet en staan hier sowieso niet langs de weg.
Ze heeft toen ze 8 maanden was juvenile cellulitis gehad, dus ik schrok me even rot. Maar dat zou qua leeftijd nu niet kunnen en dat zag er ook anders uit. Daar was ze ook doodziek van.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Tux heeft allemaal bultjes op haar neus

Bericht door Mizzsylver »

Een ander soort plant dan misschien? Ziet er wel vervelend uit, beterschap!
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Mizzsylver schreef: 04 jan 2026, 19:58 Een ander soort plant dan misschien? Ziet er wel vervelend uit, beterschap!
Die kans is heel erg klein. Ze lopen 4x per dag hier door de berm er staat weinig bijzonders. En nu vandaag ligt er ook een laag sneeuw, dus denk ik niet dat ze met planten in aanraking is gekomen.
In huis heb ik geen planten
Afbeelding
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Bultjes zijn stom :ugh:
Hopen dat een pilletje of prikje het probleem oplost.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Er zijn ontzettend veel manieren om zo`n reactie te krijgen.
Kan chemisch zijn, strooizout misschien, maar ook iets anders.

Hoef je niet mee naar de dierenarts. Die zegt alleen maar "dermatitis" en dan mag je 70 euro afrekenen.
Gaat gewoon vanzelf over. Even goed afspoelen met overvloedig water. Weegbree zou helpen kalmeren maar dat heb je nu niet in huis.

Ik had een keer zo'n kop na een nieuw cremepje van kruidvat. Hoef je niet mee naar de dokter. Net zoals je niet naar de dokter hoef als je te lang in de zon hebt gelegen.
Die huid herstelt zich prima. Gewoon vanzelf. De reactie die je ziet is daar onderdeel van.
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Mies had laatst ook weer een plek op haar neus. Dat was nadat ze flink in de tuin maar ook in buitengebied had lopen graven. Ze heeft het in haar leven wel vaker gehad. 1x wel berenklauw vermoed maar vaak ook geen idee. Insecten? Sap van een plant of de wortels van een plant?
Bij Mies worden het altijd korsten en duurt genezing lang. Korsten zitten er weken op en dan nog maand of langer kaal. Ik smeer zalf op de korsten (honing of calendula oid) want als ze uitdrogen stoot of schuurt ze ze telkens weer open.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Zou er toch een kuurtje cortico’s tegenaan gooien. Ziet er best heftig uit.
Eosinofiele furunculose?
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 04 jan 2026, 20:18 Er zijn ontzettend veel manieren om zo`n reactie te krijgen.
Kan chemisch zijn, strooizout misschien, maar ook iets anders.

Hoef je niet mee naar de dierenarts. Die zegt alleen maar "dermatitis" en dan mag je 70 euro afrekenen.
Gaat gewoon vanzelf over. Even goed afspoelen met overvloedig water. Weegbree zou helpen kalmeren maar dat heb je nu niet in huis.

Ik had een keer zo'n kop na een nieuw cremepje van kruidvat. Hoef je niet mee naar de dokter. Net zoals je niet naar de dokter hoef als je te lang in de zon hebt gelegen.
Die huid herstelt zich prima. Gewoon vanzelf. De reactie die je ziet is daar onderdeel van.
Zo sta ik er over het algemeen ook in hoor. Maar ik heb weinig vertrouwen in Tux haar weerstand. Die juvenile cellulitis was ook al iets wat eigenlijk niet meer zou moeten kunnen als ze 8 maanden oud zijn.
Natuurlijk aan het googlen geweest en Eosinofiele furunculose past hier ook goed bij. Vooral omdat het zo snel op kwam zetten.
Strooizout is het niet, er wordt hier niet gestrooid.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 04 jan 2026, 20:31 Zou er toch een kuurtje cortico’s tegenaan gooien. Ziet er best heftig uit.
Eosinofiele furunculose?
Daar dacht ik dus ook aan.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Gretha schreef: 04 jan 2026, 20:34
Nanna schreef: 04 jan 2026, 20:31 Zou er toch een kuurtje cortico’s tegenaan gooien. Ziet er best heftig uit.
Eosinofiele furunculose?
Iedereen mag van mij zijn hond insmeren, gezellig zo samen.

Maar wat probeer je te bereiken?
Dit zijn blaren/postules. Dat is de lederhuid die reageert op een irritant. Daar kun je nu niets meer aan doen en het gaat echt snel en mooi genezen.

Het gaat niet weer weg. Zijn huid is duidelijk ontstoken en het is niet mogelijk om dat weg te smeren. Het worden straks korstjes en een paar pukkeltjes en dan komt het weer goed.

Wat we alvast niet willen is een hond die uitleg heeft gekregen over hoe zielig hij is.
Want als het dan een keertje pijn doet gaan ze helemaal de sterfscene in.
Mira heeft 2 keer een ongelukje gehad dat ze weer aan zichzelf vast genaaid moest worden. Dat heb ik niet goed gedaan. Het is 6 jaar geleden en ze is nog steeds pijnpatient als ze een keer haar zin niet krijgt.
Komt ze op krukken aankakken voor het ponykamp. Dat werk.

Ik zeg gewoon koppie wassen en afblijven.
Kells
Posts in topic: 4
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Hopelijk is het morgen vanzelf verminderd en hoef je er niet mee naar de dierenarts. Beterschap voor Tux.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Eosinofiele furunculose?
Ja. Dat is het sowieso. Dat is namelijk "hij hep spul op ze neus gekregen" in het latijns.
Zullen we de AI even weg leggen?

Dit soort ontsteking is gewoon een lichaamsfunctie. Hij heeft iets op de huid gekregen en de huid is dat nu aan het wegwerken door er vocht naartoe te halen. Dat is prima.
Je blijft pinnen, joh.

Het heeft echt alle waarschijnlijkheid dat het in de loop van de week duidelijk verbetert en dan ben je klaar.

Wat wel "gunstig" is voor de genezing is zeewater. Kun je ook gewoon in een emmer maken maar als je het goed wil doen is naar het strand gaan goedkoper.
De mineralen van het zeewater helpen bij het scheiden van de huidcellen. Schimmels en gisten zijn meteen weg.
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 04 jan 2026, 20:59
Eosinofiele furunculose?
Ja. Dat is het sowieso. Dat is namelijk "hij hep spul op ze neus gekregen" in het latijns.
Zullen we de AI even weg leggen?

Dit soort ontsteking is gewoon een lichaamsfunctie. Hij heeft iets op de huid gekregen en de huid is dat nu aan het wegwerken door er vocht naartoe te halen. Dat is prima.
Je blijft pinnen, joh.

Het heeft echt alle waarschijnlijkheid dat het in de loop van de week duidelijk verbetert en dan ben je klaar.

Wat wel "gunstig" is voor de genezing is zeewater. Kun je ook gewoon in een emmer maken maar als je het goed wil doen is naar het strand gaan goedkoper.
De mineralen van het zeewater helpen bij het scheiden van de huidcellen. Schimmels en gisten zijn meteen weg.
Nogmaals, Tux haar immuunsysteem werkt niet normaal, dus kunnen dit soort aandoeningen gevaarlijker voor haar zijn dan voor een andere hond.
En bovendien vind ik het niet nodig om haar pijn te laten lijden als dat te behandelen is.

Ik kom zelden bij de dierenarts, omdat ik het over het algemeen ook rustig aankijk. Ben geen paniekzaaier.
Maar dit voelt niet goed, zeker niet bij haar.

Wie weet is het morgenochtend een stuk beter. Dan ga ik uiteraard niet. Maar daar ga ik niet vanuit.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oke. Je zei zelf dat ze zich volkomen normaal gedroeg maar nu is er kennelijk ineens pijn.

Succes!
ranetje

Bericht door ranetje »

Eosinofiele furunculose zou betekenen dat zij er flink pijn aan heeft.
Heeft zij pijn?
Laatst gewijzigd door ranetje op 09 jan 2026, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pyrnoah
Posts in topic: 3

Bericht door Pyrnoah »

Ik weet niet of je gedroogde kamille in huis hebt? Daar thee van zetten met kokend water, even laten trekken en vervolgens afzeven (ik gebruik daar altijd een koffiefilterzakje voor of bijv. keukenpapier). Het aftreksel dan gebruiken om haar neus te deppen. Dit werkt ontstekingsremmend en verzachtend.
Nanna

Bericht door Nanna »

Wat zit iedereen toch met hij? Tux is een teef
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Mijn eerste gedachtegang met dit weer is idd Zout of iets van anti vries etc. Iets in die sneeuw wat een allergische reactie geeft. Het lijkt idd wel op berenklauw maar dat is er nu nog niet.

Eerlijk ga ik met martijn mee en zou ik het morgen nog even aankijken. Anderzijds....als je er zelf niet happy meebent gewoon lekker heen gaan.

Ik hoop dat ze morgen gewoon weer oke is.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 04 jan 2026, 21:20 Oke. Je zei zelf dat ze zich volkomen normaal gedroeg maar nu is er kennelijk ineens pijn.

Succes!
Ze gedraagt zich niet ziek nee, dat was met de juveniele cellulitis wel anders.
Maar ze heeft wel last van haar neus.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 04 jan 2026, 21:29 Wat zit iedereen toch met hij? Tux is een teef
:LOL:
Wel gecastreerd, maar nog steeds geen reu nee :mrgreen:
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Gretha schreef: 04 jan 2026, 21:46
EchoMira schreef: 04 jan 2026, 21:20 Oke. Je zei zelf dat ze zich volkomen normaal gedroeg maar nu is er kennelijk ineens pijn.

Succes!
Ze gedraagt zich niet ziek nee, dat was met de juveniele cellulitis wel anders.
Maar ze heeft wel last van haar neus.
Iets van honingzalf in huis ? Dat zou ik erop smeren. T lijkt wel soort brandblaar of zoiets
Groetjes Heidi

Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

ranetje schreef: 04 jan 2026, 21:20 Eosinofiele furunculose zou betekenen dat hij er flink pijn aan heeft.
Heeft hij pijn?
Ze heeft er wel last van, of het heel erg pijnlijk is, weet ik eerlijk gezegd niet. Het is wel een taai hondje.
Hewi schreef: 04 jan 2026, 21:44 Mijn eerste gedachtegang met dit weer is idd Zout of iets van anti vries etc. Iets in die sneeuw wat een allergische reactie geeft. Het lijkt idd wel op berenklauw maar dat is er nu nog niet.

Eerlijk ga ik met martijn mee en zou ik het morgen nog even aankijken. Anderzijds....als je er zelf niet happy meebent gewoon lekker heen gaan.

Dat hoop ik ook!
Zout of antivries is het zeker niet.

Ik vind het bij haar gewoon spannend omdat ik haar immuunsysteem niet vertrouw. Dat is ook de reden dat ik haar nooit meer in heb laten enten (buiten het feit dat ik enten volgens schema onzin vind), dat durf ik echt niet.
De lymfeklieren in haar nek zijn ook regelmatig gezwollen. Gelukkig nooit meer ziek geweest en ze heeft de dierenarts al 6 jaar niet meer gezien, maar dit vertrouw ik niet.
Pyrnoah schreef: 04 jan 2026, 21:28 Ik weet niet of je gedroogde kamille in huis hebt? Daar thee van zetten met kokend water, even laten trekken en vervolgens afzeven (ik gebruik daar altijd een koffiefilterzakje voor of bijv. keukenpapier). Het aftreksel dan gebruiken om haar neus te deppen. Dit werkt ontstekingsremmend en verzachtend.
Hewi schreef: 04 jan 2026, 21:48
Iets van honingzalf in huis ? Dat zou ik erop smeren. T lijkt wel soort brandblaar of zoiets
Helaas geen honingzalf of kamille in huis.
Calendulazalf wel, dat kan ik ook nog proberen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik ben bang dat het open gaat en dan kan het best een flinke wond worden. Dat kan je overigens niet voorkomen. Had de hond van Suzanne niet zoiets? Haar Mechelaar? Kan me zoiets herinneren.

Ik heb dit wel eens op mijn vinger in het klein. Erg vervelend want daarna wordt het hard en als je dan krabt gaat het vel er te ver af en is het rauw.

Sterkte. Ik snap je zorgen wel omdat ik dat met Guus heb. Geen vertrouwen in zijn lichaam. Guus kan epilepsie krijgen van eten en ontzettend buikpijn. Soms jeuk en dan krabt hij al zijn haar van zijn buik en krijgt overal rode bultjes. Nu hij kip eet is hij al jaren helemaal vrij van symptomen maar ik weet wel dat hij raar kan reageren. Ik durf hem niet meer in te enten omdat hij nadat hij naar Nederland kwam natuurlijk helemaal doorgeent is en daarna dus maanden en maanden last had van vage shit. Kale plekken etc. Ik ken dus het gebrek aan vertrouwen in het lichaam van je hond. Raar genoeg hebben we allebei super vitale strakke glimmende hondjes door voor een ander vast raar om te horen. Geef Guus een bakje rundvlees en hij is weken raar. Tot aan insulten en buikkrampen en slijmerige diarree aan toe. En hij gaat krabben, krijgt kale plekken en gaat ook nog eens raar gedrag vertonen. Zijn lichaam en zeker zijn immuunsysteem is echt niet in orde.
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Als het de tijd van Bereklauw zou zijn dan zou ik daar aan denken maar dat is er nu dacht ik niet. Shira heeft daardoor ook zulke bultjes op haar neus gehaden dat werden later blaren.

Maar dat kan het in deze tijd van het jaar niet zijn denk ik.

Edit; ik lees net op google dat het in de winter ook een risico kan zijn ook al bloeit hij dan niet.
Laatst gewijzigd door Jackira op 04 jan 2026, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Gretha schreef: 04 jan 2026, 21:55
ranetje schreef: 04 jan 2026, 21:20 Eosinofiele furunculose zou betekenen dat hij er flink pijn aan heeft.
Heeft hij pijn?
Ze heeft er wel last van, of het heel erg pijnlijk is, weet ik eerlijk gezegd niet. Het is wel een taai hondje.
Hewi schreef: 04 jan 2026, 21:44 Mijn eerste gedachtegang met dit weer is idd Zout of iets van anti vries etc. Iets in die sneeuw wat een allergische reactie geeft. Het lijkt idd wel op berenklauw maar dat is er nu nog niet.

Dat hoop ik ook!
Zout of antivries is het zeker niet.

Ik vind het bij haar gewoon spannend omdat ik haar immuunsysteem niet vertrouw. Dat is ook de reden dat ik haar nooit meer in heb laten enten (buiten het feit dat ik enten volgens schema onzin vind), dat durf ik echt niet.
De lymfeklieren in haar nek zijn ook regelmatig gezwollen. Gelukkig nooit meer ziek geweest en ze heeft de dierenarts al 6 jaar niet meer gezien, maar dit vertrouw ik niet.
Pyrnoah schreef: 04 jan 2026, 21:28 Ik weet niet of je gedroogde kamille in huis hebt? Daar thee van zetten met kokend water, even laten trekken en vervolgens afzeven (ik gebruik daar altijd een koffiefilterzakje voor of bijv. keukenpapier). Het aftreksel dan gebruiken om haar neus te deppen. Dit werkt ontstekingsremmend en verzachtend.
Hewi schreef: 04 jan 2026, 21:48
Helaas geen honingzalf of kamille in huis.
Calendulazalf wel, dat kan ik ook nog proberen.
Ik zou er dan idd de calendula op smeren. Er hoeft maar iets gelekt te hebben in sneeuw en je bent de sjaak.

Ik heb trouwens ( tip van flip ) altijd zakjes kamille thee in huis voor alle ganse ellende. Koop je gelijk ff doosje:)
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie