Moeilijke eter, tips gevraagd

Shiloh
Posts in topic: 8
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Moeilijke eter, tips gevraagd

Bericht door Shiloh »

Tez is een moeilijke eter. Mij is verteld vooral in stressvolle situaties en dat het soort brok/voer niet zoveel uitmaakt. Nu is verhuizen van het enige huis dat je ooit gekend hebt met een wild vreemde natuurlijk mega stressvol, dus dat ze nu slecht eet is logisch.

Maar ik heb totaal geen ervaring met slechte eters, Duke deed àlles voor het simpelste brokje.

Ik merk dat ze rodi worst of blik vlees makkelijker eet dan de brokken die ik heb en die ze thuis ook recent gehad had. (Darf Vol brok). Het liefste voer ik haar die brok, ik ben daar heel tevreden over.

Maar ik twijfel wat voor nu verstandig is. Tijdelijk overstappen op iets als smuldier? Maar zal ik haar dan ooit terug op brok kunnen krijgen?

Aan de ene kant wil ik met alles wat ze meemaakt niet dat ze ook nog met een lege maag te dealen heeft. Aan de andere kant zal ze er wel aan “moeten” wennen en zal de ontspanning en honger vanzelf komen.

Ze zit wel aan me geplakt en lijkt het meest ontspannen als ze tegen me aan ligt. Het meest succes met brokjes tot nu was die op de bank naast haar leggen en als er ontspanning komt begint ze er soms dan toch nog aan. Mengen met rodi/blik vlees heeft wisselend succes.

Daarnaast over dingen aanleren/belonen:

Ik heb de afgelopen dagen nog weinig van haar gevraagd, hier en daar korte momentjes iets geprobeerd. Wat belonen betreft zijn de gedroogde runderhart stukjes nog het meest succesvol. Maar grutjes die zijn duur! Tips voor onweerstaanbare betaalbare snacks zijn ook welkom.

Best lastig dingen aanleren als je tactiek tot nu toe 9 van de 10 keer gebaseerd is op lokken/sturen met een voertje :LOL:

Belonen met spel? Het ene moment is ze super enthousiast, het volgende moment moet ze er niks van weten. Ik denk wel dat ze daarin nog meer los zal komen met de tijd.

Ik ben dus eigenlijk ook op zoek naar ideeën tips over hoe te belonen, maar ook over hoe om te gaan met eten in het algemeen bij een slechte eter.

Footnoot: ik ben me heel bewust dat het pas dag 4 is dat ze hier is en dat de Tez die ik nu zie nog lang niet de Tez is die ze waarschijnlijk over 3 maanden zal zijn. Maar mijn gebrek aan ervaring hiermee maakt me wat onzeker over wat ik tussen nu en dan het beste kan doen. Alle tips zijn welkom.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 1

Re: Moeilijke eter, tips gevraagd

Bericht door Nanna »

Geef gewoon die vol darf brok met wat kattenvoer eroverheen gesmeerd. Kun je er later altijd nog af halen.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 4

Bericht door Marc »

Ikzelf zou het slecht eten volledig negeren en haar normale bak voer geven en er verder geen enkele aandacht aan besteden. Cleo was ook een lastige eter en at soms zomaar 3 dagen niks. Zag er uit om door een ringetje te halen en nooit problemen door gekregen.

Hoe meer aandacht voor eten hoe lastiger ze gaan eten is mijn idee. Mijn honden eten super goed dus als die niet eten zijn ze ziek. Dat is anders. Maar je weet al dat ze een slechte eter is. Ze is mooi. Gezond. Goed op gewicht dus de komende tijd zou ik het negeren.
Afbeelding
Be different
Honden: 7
Contacteer:

Bericht door Be different »

Het ligt eraan.
Ik had Ivaylo die al mager kwam en niet wou eten, wat we ook probeerden.
Uiteindelijk zijn we op brinta uitgekomen en bleek hij heel veel last te hebben van zijn kiezen.
Toen dat verholpen was ging hij weer eten.

Bello is heel angstig en at eerst ook niet.
Alleen heb ik het voordeel dat er meerdere honden zijn dus dan moet je wel eten (hij zit wel apart met eten)
En ook bij hem zitten er gewoon dubbele tanden en eentje halverwege in het verhemelte dus dat wordt ook ritje dierendok in de hoop dat het eten daarna wel beter gaat.

ALs alles qua gebit is uitgesloten zou ik kijken of hard en zacht verschil maakt en hem eventueel apart zetten dat hijof zij echt alleen is met eten (aparte kamer of ruimte)
Maar wel een bepaalde tijd eraan geven zodat het niet de hlee dag staat
Want naar mijn idee kan ontspannen ook weer beter als je weet dat er eten is en je buikje vol is
Groetjes,
Karin en de rest
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Ik herken het verhaal wel van een herplaatser bij een bekende van mij.
Je schrijft, ze is er nu 4 dagen.
Bij de hond van de kennis speelde hetzelfde en als beloning was alleen gedroogde long goed genoeg.
Nu die hond er een paar weken is wordt het eten veel beter en beginnen brokjes als beloning ook interessanter te worden.
Misschien gaat het bij Tez ook zo?
Ik zou zeggen, wacht nog even af.
Heb geduld en ga niet te veel wisselen van voer, ook al snap ik dat Tez met een vol buikje misschien wat ontspannener is.
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Als ze nu rodi worst makkelijker eet dan de darf brok zou ik voor nu een paar dagen haar in ieder geval wat rodi worst geven. Bijv. de helft rodi, en de helft brok.
Met wat in je maag ontspan je makkelijker, dan op een lege maag.

En dan over een week ofzo meer brok, minder rodi.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Ik ben het met Marc eens. Zeker met maar 1 hond in huis.
Neerzetten en gewoon echt helemaal niets anders.

Ze heeft geen ondergewicht, geloof ik. Kennelijk eet ze genoeg.
Ik zou er echt helemaal niets mee doen.
Zoals bij elkaar gedrag en emotie bekijkt je hond het door een lens die iets met voedsel weigeren te maken heeft dus de kans dat je het alleen maar extra verdacht maakt is enorm.

Zet maar gewoon een flinke bak brokken neer en laat hem staan.
Dan gaat ze echt wel af en toe even knabbelen en hoe vaker ze dat op eigen pootjes doet hoe veiliger het wordt.
Niet kijken, niet belonen, niet weggaan, niet wegsluiten, niet er iets lekkers bij geven.
Laat het gewoon haar eigen zaak zijn wanneer ze eet en hoeveel.

Niet mis met steun en interventies maar je hebt gewoon niet echt duidelijk wat ze over in haar koppie heeft en net als bij mensen is dat niet altijd gezond. Niet in die vlek gaan wrijven. Eigenlijk zelf ook gewoon geen verwachtingen hebben. Ik snap dat dat lastig is.

Waar ik wel heel erg op zou letten is loslopen als ze wel hongerig is want honger is een sterke prikkel en als er dan aan de andere kant van de weg langs het park een viskraam staat te walmen..nou ja.
Overigens willen honden die thuis niet echt van het taflenen zijn tijdens het wandelen soms wel ineens heel graag gevoerd worden en dat is win-win qua gehoorzaamheid en dan heb je er toch iets in.

En sommige honden hebben gewoon echt (veel) minder voer nodig om op gewicht te blijven dan andere honden. Ook andere honden van hetzelfde ras.
Cleo was inderdaad een zorgwekkende voerweigeraar en kon soms echt meerere dagen overslaan maar ze was niet te doen en tierig zat dus wat is dan precies het probleem?
Van haar huisgenoot Dapper zou niets overgebleven zijn. Dat was een gespierde spijker met extra frikandellen en slagroom en dan ging hij daarna de vuilnisbak in de keuken omgooien om te kijken of er daar nog wat in zat.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Gebit is door de fokster laten nakijken toen ze daar slechter ging eten. Die is helemaal goed.

Bedankt voor de reacties. Zit mezelf ook weer een beetje onnodig druk te maken. Wil het graag goed voor haar. Iets met perfectionistisch zijn… haha. Maar jullie hebben ook gelijk. Ze is prima op gewicht. Een paar dagen/tijdje slechter eten kan ze best aan.

Ik heb vandaag duidelijk een veel openere en meer ontspannen Tez dan gisteren. Ze at vanavond zowaar haar halve bak brokken leeg, zonder iets extra’s. Dus dat geeft goede moed.

Enige lastige is nog dat als ik die bak beschikbaar wil houden ik hem wel steeds moet verplaatsen. Ik woon in een splitlevel woning en ze kan geen trap lopen :oohja: Erg handig. Die griet snapt niet dat ze achterpoten heeft. Haha. Ben daar met een fitness step wat oefeningen voor aan het doen en zie daarin wel vooruitgang. Woensdag gaan we ook een privé lesje balans en coördinatie doen. Heb het volle vertrouwen dat ik haar dat wel aangeleerd krijg.

Tot die tijd ben ik haar nu steeds aan het tillen als ik langdurig in een andere ruimte op een andere verdieping ben. Maar goed, dan ook die bak voer maar gewoon zonder aandacht neerzetten en ze zoekt het maar uit.

Die runderhart trainers die lijkt ze wel het aller lekkerste te vinden en die zijn bij Bekz best leuk in de aanbieding nu, dus maar een voorraadje besteld. Uiteraard moet ze daar wel ook iets voor doen.

Net spel en beloning met die trainers afgewisseld en dat was best een succes.

Wat loslopen betreft, dat doe ik nog niet. Merk dat ze bij angst neiging heeft tot vluchten. Dus we gaan eerst een stabiele band opbouwen voor ze los gaat.

Bedankt!
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Even over stress en verhuizing. Ik heb hier Scarlett (komt ook volwassen bij de fokker vandaan) en ik ben net zo'n detailgluurder als jij.
Ze is hier sinds september en het is nog maar 3 weken dat ik haar ineens betrap op echt ontspannen slapen.
Het is maandenlang een strak bolletje geweest en nu ligt ze soms ineens lang uit echt te snurken. Die laatste spanning is hardnekkig en vraagt zoals je zelf ook al benoemde echt tijd.
Ze is heel vrij en vrolijk maar dat is toch iets anders dan ontspannen want dat is ze zeker niet altijd. Elke hond is anders maar bij haar moet het volgens mij echt meerdere dagen heel veilig zijn voor ze echt zen wordt. Kan ik niet altijd leveren, zo is het ook, maar dan weten we wel hoe ze er bij loopt en waarom ze per se handen wil likken. Want dat wil ze dolgraag en alleen als dat mag ontspant ze echt.

Net zo gek als de baas.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Ik kan het verschil in spanning en ontspanning vooral merken in hoe ze aan me geplakt zit. Hoe minder ze van me weg komt, hoe meer gespannen ze is. Ze zoekt heel veel steun bij mij, maar als er buiten schrik is, is de reactie toch vluchten. Ook dat heeft tijd nodig. Aan haar slaap houdingen zou ik zeggen dat ontspannen slapen redelijk goed lukt, maar goed, ze is ook een erg flexibel hondje. Dus kan goed dat dat in de realiteit nog best tegenvalt.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ga er maar vanuit dat dat heel erg tegenvalt gek genoeg ze is weg van alles wat ze had en kende. Dus dat geeft een enorme berg stress al lijkt ze tussendoor ontspannen. Gek genoeg kan een hond niet lang echt gespannen zijn. Dus zelfs als ze nu aan de ketting lag in een stal met koeien zou ze tussendoor ontspannen ogen. Slapen. En misschien zelfs eten. Dus vergis je niet in hoe extreem ontheemd die hond is. Dat komt omdat ze het goed had. Stel dat je haar uit een asiel had gehaald waar ze al drie maanden in zat dan was ze veel sneller ontspannen. Dat is veel gek. Dan herkent ze goede dingen weer en dan was ze al gestresst en nu was ze juist extreem relaxed toen ze weggerukt werd uit haar bestaande leven. Dat geeft veel meer impact. Ik heb het altijd heel goed gemerkt aan mijn buitenlandse honden. Doe gingen gewoon een week slapen en daarna meedraaien. Nederlandse herplaatsers hadden soms wel een half jaar nodig om hun oude leven echt te vergeten en zich vol overgave in het nieuwe leven te storten.

Nu zeg ik dat die buitenlandse honden makkelijker ontspannen maar die hebben ook maanden nodig om echt zichzelf te worden.

Goed dat je niks maakt van dat eten. Misschien is voor haar een halve bak brokken wel een hele bak. Bas heeft altijd 1/3 gegeten van wat Guus eet. Precies even groot. Precies even lange wandelingen en toch een totaal andere hoeveelheid voedsel nodig. Zou zomaar kunnen dat ze overvoerd is haar hele leven en dat er dan ook nog aandacht aan is besteed. Dan krijg je echt moeilijke eters. Het eten er in kijken en smeken maakt het namelijk nog minder leuk om te eten.

Waarschijnlijk eet ze als ze honger heeft. Prima. Lekker doen. Straks zal je zien dat je elke dag dezelfde hoeveelheid brokken of vlees of wat dan ook moet aanvullen en dan ook dat ze prachtig op gewicht is. Dan weet je precies wat ze nodig heeft.

Prachtig hondje. Die komt vanzelf weer helemaal tot zichzelf.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Begrijp goed wat je zegt hoor. En klopt. Ze had een prima leven daar en de steun van de andere honden. De fokker omschreef haar als een zelfverzekerd hondje die zich niet gek liet maken. Daaraan merk ik haar ontheemd zijn nog wel het meest. Ik vind haar écht niet zelfverzekerd. Angstig zelfs. Veel nerveuze plasjes. Gisteren rende er een hond op haar af, enthousiast, maar echt niet kwaadwillend, en ze rende echt krijsend in paniek weg (zover als de lijn toestond). Voorheen landde die hond in een roedel van meerdere honden. Nu krijgt zij de volle aandacht. Dat is natuurlijk eng. En ik ben nu wellicht degene waar ze de meeste steun vind, maar vertrouwen doet ze me echt nog niet.

Ook op dat vlak sta ik soms echt te twijfelen, van waar doe ik nou goed aan. Hoe laat ik haar het beste zien dat ik voor haar op zal komen. Ook dat heeft tijd nodig.

Ik denk oprecht dat ik vooral aan haar zal merken dat ze zich thuis begint te voelen wanneer ze zelfverzekerder wordt.

Gelukkig loopt ze vrij goed aan de lange lijn zonder teveel te trekken, want voorlopig gaat ze echt niet los.
Laatst gewijzigd door Shiloh op 12 jan 2026, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Anyway bedankt voor de reacties en het meedenken en de ingesproken moed. Ik moet uit mijn hoofd komen. Maar het helpt echt om het van me af te kunnen praten en te relativeren!
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Herkenbaar hoor. Bas was ook super schrikachtig. Troost je want Bas werd de meest stoïcijnse hond die je je kan bedenken. Liep zo onder een paard door en stond met de staart omhoog te snuffelen aan een kangal. Dus dat kan nog helemaal verdwijnen.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

:mrgreen:

Dat geeft moed!
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Shiloh schreef: 12 jan 2026, 20:26. Ik moet uit mijn hoofd komen. Maar het helpt echt om het van me af te kunnen praten en te relativeren!
Het is ook wel de eerste week he. Je zei het zelf al.
Er veranderd sowieso nog heel veel.
En anders vind je er wel een andere vorm in. Komt wel goed. Dat zou ik vooral onthouden. Ze is niet te dun = ze eet genoeg.
Alleen niet volgens regels en verwachtingen. Dat is oke. Dat ga je je nog met haar uitzoeken. Je hebt nog even de tijd.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Nou we zijn een paar weken verder en eigenlijk gaat het hartstikke goed. Heb gedaan wat jullie zeiden. Gewoon eten neerzetten en ze zoekt het maar uit. Met de weken begon ze dat steeds makkelijker te eten. Heb de hoeveelheid wel wat beperkt, want als ze eenmaal begon at ze rustig de hele veel te grote bak helemaal leeg.

Inmiddels krijgt ze twee keer per dag een bakje eten en die eet ze nu ook eigenlijk vrijwel direct op.

Ook merk ik echt dat ze steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Ze is eigenlijk helemaal niet meer geschrokken van andere honden. Heb ook twee wandel dates met andere hondjes gedaan (waaronder met Lothian en Taro) en die gingen ook echt super goed. Daar genoot ze echt van.

Trap lopen gaat ook de goede kant op. Naar boven gaat inmiddels goed. Naar beneden kan ze ook, maar durft ze nog niet als het meer dan een tree of 3 a 4 is. Althans bij de eigen open trap in huis. Bij dichte trappen elders gaat het eigenlijk prima. Maar gewoon rustig blijven herhalen. Komt goed.

Met het zelfvertrouwen komt ook de puber in haar naar boven, wat weer zijn eigen uitdagingen en beroep op mijn geduld met zich mee brengt. Maar komt helemaal goed met de tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Fijn dat het zo veel beter gaat :ok:
Dat je met een puber te maken krijgt was wel een beetje te verwachten, maar ook dat komt wel goed.
Wat een mooi snoetje :I:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Taroooo!
Wat leuk dat jullie gewandeld hebben.

Scar hier is ook nog steeds verder aan het ontspannen. Leuk om te zien hoe ze hun eigen draai vinden, he?
blondie

Bericht door blondie »

Fijn dat het beter gaat nu. Wat een ontzettend aandoenlijke snoet :I:
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Wat een verschrikkelijk lief gezichtje.
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

:I: Sper zeg en inderdaad die snoet
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Wat fijn. En dat sterkt me om elke keer als mensen over slecht etende honden praten die er ontzettend goed uitzien te blijven zeggen maak niks van dat eten want dan ben je verder van huis.
Je hebt haar pas net en ze gaat al zoveel beter. Dat gaat snel en komt allemaal goed. Prachtig hondje.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

En de volgende overwinning is na weken van hele kleine stapjes ook een feit. Der angst overwonnen en ineens klikt het.

Whoohoooooh!

Uiteraard racet ze hier teveel naar boven, normaal loopt ze veel rustiger, ze raakte een beetje hyper van mijn enthousiasme. :goeie: Heb niet voor niets het geluid uitgezet. Dat doe ik jullie niet aan!

Nu de andere trappen nog (die zien ietsje hoger). Gaat helemaal goedkomen!

Maar ben wel zo gruwelijk trots op haar! :I:

Het is inderdaad heel bijzonder om te zien hoe ze steeds meer haar draai vind!

En klopt. Die puber was zeker te verwachten en het stelt echt niks voor bij hoe Duke op die leeftijd was. Ik ben super blij met haar en heb er alle vertrouwen in, maar heb ook wel rauw om Duke en hoe intune we waren met elkaar de laatste jaren. De ontspanning die we vonden tijdens de wandelingen. Dat gevoel mis ik wel. En dat gaat echt ook wel komen met Tez, maar heel realistisch gaat dat echt nog wep even duren.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Shiloh schreef: 05 feb 2026, 21:51 En de volgende overwinning is na weken van hele kleine stapjes ook een feit. Der angst overwonnen en ineens klikt het.
Even als hondennerds onderling, het is voor jou ook een bevestiging dat ze naar je "luistert".
Niet zozeer in gehoorzaamheid maar als in waar ze heen komt. Zodra het lukt.
Plaats reactie