Loopse teef

Isabel
Posts in topic: 1

Re: Loopse teef

Bericht door Isabel »

Ik heb een intacte reu, die deeltijd samen leeft met een roedel, zijn vader (die gedekt heeft) en 2 tevens die lang intact waren.
Rondom loopsheid reageren (reageerden) beide
reuen.
Begrijpelijk maar om problemen tussen de heren te voorkomen werd er gescheiden, niet alleen tussen de heren maar ook met de dames.
Voor het gedrag wat de heren vertoonden was begrip maar ook zeker duidelijkheid.

Niet eten, onrust prima, maar voldoende beweging/ uitdaging op een dag los van het loopse teven gedoe maakt het niet ok dat je hormonen de rest van de dag of de nachtrust overnemen.

Ik snap het observeren wel hoor, Mattie kan hier dmv een hondenluik altijd binnen en buiten dus extra drinken is geen trigger voor mij maar dwingen kan hij ook heel goed als ik hem de kans geef.

Misschien een beetje vertrouwen op de band die jullie al hebben en dan kan een beetje streng doen op z'n tijd echt geen kwaad.
(Zegt het allergrootste watje ever)
Smoushond
Posts in topic: 17

Bericht door Smoushond »

Drammen kan Bertus ook heel goed ,hij gaat voor je zitten en je krijgt de Stare down πŸ˜‰ gelukkig slaapt hij in de nacht goed en ook als ik weg ben. Maar het valt gewoon op dat hij na een wandeling niet zoals normaal in zijn mand gaat liggen

Hij komt dan als een kleuter voor me zitten : ik ga lekker toch niet slapen πŸ˜‚ hij heeft gewoon meer energie deze dagen dus daar moet ik op in spelen en een lekkere kluif helpt vast ook

In de zomermaanden ligt hij veel buiten dan heeft hij daar genoeg te ruiken en ik heb het raam in huis dichtgeplakt dus ik heb hem zijn tv ook afgenomen. Maar dat moest want alles wat voorbij liep werd uitgekafferd
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 7

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: ↑19 feb 2026, 15:03
Marc schreef: ↑19 feb 2026, 13:52
Smoushond schreef: ↑19 feb 2026, 13:43 Ik snap wat je bedoelt maar het is niet helemaal zo. Hij krijgt wel tegengas van me hoor en uiteindelijk luistert hij dan ook wel. Hij zit me op dat soort momenten wel enorm uit te dagen en ik moet inderdaad steeds strenger worden. En op andere momenten werkt een β€œ niet doen” juist prima

Daarom zit ik nu zijn gedrag te bestuderen πŸ˜‰ als ik weet waar het door komt dan kan ik er beter op inspelen
We hebben net gestoeid in de tuin en hij kreeg brokjes uit een speeltje daarna een rondje gelopen en nu is hij tevreden
Straks nog een keertje hetzelfde en dan kunnen we gezellig samen schaatsen kijken πŸ˜‰

We roepen op dit soort dagen als hij zo hitsig is altijd dat zijn ballen eraf gaan en dan ineens is het weer over

Afbeelding

Afbeelding
Spreek je goed Duits? Zo ja dan heb ik wel een hele goede hondentrainer voor je die een kanaal vol thema s en filmpjes per thema heeft. Ook ontzettend goede informatie over uitvallen en hoeveel oorzaken er zijn. Hij zegt dat het gaat om de hormonen. Niet als in testosteron maar stress. En welke. Angst of agressie. Hij stelt dat je dat eerst moet weten voor je wat kan doen. Allerlei hele goede informatie.
Nee mijn Duits is slecht maar dat over die hormonen snap ik helemaal. Daar kom ik nu ook achter,het is niet alleen maar slecht eten of joelen als er een loopse teef is. Het is ook uitvallen en andere reuen uitdagen,trekken aan de riem om van links naar recht te kunnen markeren,rijden op voorwerpen en slopen van voorwerpen door frustratie

En dan zeggen ze dat reuen stabieler zijn dan teven πŸ™ƒ
Nou....ik bedoel juist iets anders. Nu lijkt en doet iedereen alsof het niet castreren de oorzaak van uitvalgedrag is en dat is juist niet zo. De mannelijke hormonen zelf zorgen helemaal niet voor uitvallen. Anders zouden castraten en teven immers niet uitvallen en laten die nu net zo veel en fel uitvallen als reuen.

Ik bedoel dus juist precies het tegenovergestelde. Die Duitser stelt dat er een aantal hormonen een rol spelen bij bijvoorbeeld uitvallen. Een hond kan stress ervaren door bijvoorbeeld angsthormonen. Of gewoon heel veel stresshormonen. Soms kan het ook verdedigen zijn en daar spelen weer andere hormonen een rol bij het opgefokt raken. Dus een hond die uitvalt ervaart een dosis hormonen. Door uit te zoeken waarom er zoveel van die hormonen loskomen bij honden door een gedragstest te doen en te kijken wat de oorzaak is kun je ook gericht werken aan het gedrag. Misschien is Bertus wel bang. En schieten de angsthormonen door zijn lijf en verliest hij daardoor de controle? Of hij is bv heel erg territoriaal rondom jou. Of hij is gewoon gestresst op straat punt.

Testosteron zelfs en dus het niet gecastreerd zijn legt geen 1 op 1 verband met uitvallen bv want er zijn miljoenen reuen die levenslang de beste maatjes zijn met elkaar. Ook op straat is het vaak een groep reuen die achter een loopse teef aangaat. Die gaan elkaar echt niet krijsend te lijf. Er is een rangorde en anders bepalen ze die. Verder vallen er geen doden. Dus testosteron op zichzelf is geen hormoon dat een direct verband heeft met uitvallen of lijn agressie. Kan wel helpen met activiteiten en motivatie.

Maar van testosteron en dus niet gecastreerd zijn raakt een hond niet buiten zinnen. Daar komen andere hormonen bij kijken. Er zijn zelfs honden die geluksgevoel krijgen van actie en een gevecht aangaan. Die genieten van de ruzie die ze maken en de daarbij vrijkomende endorfine en andere hormonen. Ze kicken op de kick.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: ↑20 feb 2026, 07:39
Smoushond schreef: ↑19 feb 2026, 15:03
Marc schreef: ↑19 feb 2026, 13:52

Spreek je goed Duits? Zo ja dan heb ik wel een hele goede hondentrainer voor je die een kanaal vol thema s en filmpjes per thema heeft. Ook ontzettend goede informatie over uitvallen en hoeveel oorzaken er zijn. Hij zegt dat het gaat om de hormonen. Niet als in testosteron maar stress. En welke. Angst of agressie. Hij stelt dat je dat eerst moet weten voor je wat kan doen. Allerlei hele goede informatie.
Nee mijn Duits is slecht maar dat over die hormonen snap ik helemaal. Daar kom ik nu ook achter,het is niet alleen maar slecht eten of joelen als er een loopse teef is. Het is ook uitvallen en andere reuen uitdagen,trekken aan de riem om van links naar recht te kunnen markeren,rijden op voorwerpen en slopen van voorwerpen door frustratie

En dan zeggen ze dat reuen stabieler zijn dan teven πŸ™ƒ
Nou....ik bedoel juist iets anders. Nu lijkt en doet iedereen alsof het niet castreren de oorzaak van uitvalgedrag is en dat is juist niet zo. De mannelijke hormonen zelf zorgen helemaal niet voor uitvallen. Anders zouden castraten en teven immers niet uitvallen en laten die nu net zo veel en fel uitvallen als reuen.

Ik bedoel dus juist precies het tegenovergestelde. Die Duitser stelt dat er een aantal hormonen een rol spelen bij bijvoorbeeld uitvallen. Een hond kan stress ervaren door bijvoorbeeld angsthormonen. Of gewoon heel veel stresshormonen. Soms kan het ook verdedigen zijn en daar spelen weer andere hormonen een rol bij het opgefokt raken. Dus een hond die uitvalt ervaart een dosis hormonen. Door uit te zoeken waarom er zoveel van die hormonen loskomen bij honden door een gedragstest te doen en te kijken wat de oorzaak is kun je ook gericht werken aan het gedrag. Misschien is Bertus wel bang. En schieten de angsthormonen door zijn lijf en verliest hij daardoor de controle? Of hij is bv heel erg territoriaal rondom jou. Of hij is gewoon gestresst op straat punt.

Testosteron zelfs en dus het niet gecastreerd zijn legt geen 1 op 1 verband met uitvallen bv want er zijn miljoenen reuen die levenslang de beste maatjes zijn met elkaar. Ook op straat is het vaak een groep reuen die achter een loopse teef aangaat. Die gaan elkaar echt niet krijsend te lijf. Er is een rangorde en anders bepalen ze die. Verder vallen er geen doden. Dus testosteron op zichzelf is geen hormoon dat een direct verband heeft met uitvallen of lijn agressie. Kan wel helpen met activiteiten en motivatie.

Maar van testosteron en dus niet gecastreerd zijn raakt een hond niet buiten zinnen. Daar komen andere hormonen bij kijken. Er zijn zelfs honden die geluksgevoel krijgen van actie en een gevecht aangaan. Die genieten van de ruzie die ze maken en de daarbij vrijkomende endorfine en andere hormonen. Ze kicken op de kick.

Ah ok ,ja duidelijk . Ik denk zeker dat het angst is bij Bertus en waarschijnlijk wordt dat nu erger door weinig slaap en drukker gedrag buiten . Ik merk de afgelopen jaren zelf heel goed wat het wegvallen van hormonen met je lijf en geest doet en dat is best pittig dus ik wil hem ook helemaal niet laten castreren hoor πŸ˜‰

Ik wil wel graag gedrag herkennen en dat doe ik nu. In het begin is het logisch te verklaren gedrag voor zijn leeftijd maar dat kan na 4,5 jaar niet meer de reden zijn natuurlijk. Was ik eindelijk zover dat ik mezelf rustig aankon kleden om naar het werk te gaan en Bertus blijft mooi in zijn mandje liggen maar telkens was er weer een β€œterugval” en liep hij ineens weer tijdschriften te slopen bijvoorbeeld of kussens uit de bank te jatten

En nu weet ik dat hij dan gewoon verliefd is πŸ˜‚
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Maar ik ga hem helpen door strenger en dus duidelijker te zijn. Net liep hij weer met zijn emoties te koop πŸ˜‡ en heb ik hem even verteld dat hij gewoon in zijn mand moet gaan liggen want dat ik knettergek van hem werd

En daar ligt hij nu πŸ˜‚πŸ˜‚ beledigd te wezen met zijn oortje over de rand πŸ₯°
Afbeelding
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 7

Bericht door Marc »

Ahhhh. Guus kan dat helemaal niet zonder dat ik echt uit mijn slof schiet en dat wil ik niet want dan spelen er emoties bij en dat voelen honden ook. Ik krijg hem niet rustig op zijn plaats. Maar ik kan hem wel vrij duidelijk zeggen mij even niet lastig te vallen en daar neem ik dan maar genoegen mee haha.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Het is voorbij πŸ˜€ hij is zo rustig ( waarschijnlijk moe) dat ik dacht dat hij ziek was πŸ˜‚
Maar helemaal prima ,we hebben weer lekker kunnen wandelen en hij is gewoon weer rustig in huis
Het zijn dus echt die paar dagen dat die teef dekrijp is ,en dat is goed te doen en dan hoef ik hem ook geen weken supplementen voor te geven

Ik kwam het vrouwtje van die teef nog tegen en ze vertelde dat de teef de andere teef aan het dekken was πŸ˜‚
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Het is toch niet te geloven Bertus trekt niet meer de riem hangt zelfs zo slap dat hij heel snel om me heen kon draaien ( ja ik weet het dan was de riem te lang) en ik plat op mijn gezicht op straat lag πŸ™ƒ

Blauwe knieΓ«n blauwe handen en een flinke blauwe kin maar gelukkig niks gebroken πŸ˜‡ is die gladheid voorbij krijg je dit πŸ˜‚
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

Hier wordt ook weer gewoon gegeten.
De jongste is nog nooit loops geweest maar voor de rest er nu weer even vanaf. En als ik zo doortel zelfs tot na het vakantie opvang hoogseizoen (vorig jaar viel het precies in die tijd)
Omega
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

De rust is hier ook weer terug tot eind januari volgend jaar, fijn dat ze gewoon ieder jaar in dezelfde periode loops is.
Nu afwachten wat Dieuwertje gaat doen, ze is 10 maanden en nog geen enkel teken dat er een loopsheid zit aan te komen.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Smoushond schreef: ↑04 mar 2026, 07:54 Het is toch niet te geloven Bertus trekt niet meer de riem hangt zelfs zo slap dat hij heel snel om me heen kon draaien ( ja ik weet het dan was de riem te lang) en ik plat op mijn gezicht op straat lag πŸ™ƒ

Blauwe knieΓ«n blauwe handen en een flinke blauwe kin maar gelukkig niks gebroken πŸ˜‡ is die gladheid voorbij krijg je dit πŸ˜‚
Gelukkig. Zo heeft een vrouw uit de straat met haar doodle haar pols gebroken. Dus fijn dat je alleen bont en blauw bent.
blondie
Posts in topic: 2

Bericht door blondie »

Smoushond schreef: ↑04 mar 2026, 07:54 Het is toch niet te geloven Bertus trekt niet meer de riem hangt zelfs zo slap dat hij heel snel om me heen kon draaien ( ja ik weet het dan was de riem te lang) en ik plat op mijn gezicht op straat lag πŸ™ƒ

Oh nee joh, was dat nu!
Ik had het laatst ook bijna hoor.. ik heb bijna nooit vaste lijnen dus ik moest zelf even wennen en toen lag ik ook bijna :engel:

Sterkte met de blauwe plekken!
Barkley

Bericht door Barkley »

Midden in de nacht staan mieuwen voor de voordeur en ik denken dat het hoge nood was :mrgreen: Ik deel je leed maar ook hier is het weer voorbij.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Barkley schreef: ↑05 mar 2026, 11:20 Midden in de nacht staan mieuwen voor de voordeur en ik denken dat het hoge nood was :mrgreen: Ik deel je leed maar ook hier is het weer voorbij.
En we trappen er altijd weer in πŸ˜‚
Afbeelding
Plaats reactie