Maremmano iemand ervaring?
Maremmano iemand ervaring?
Omdat we nu een grote tuin hebben en graag een waakhond willen die niet hysterisch is of heel veel eisen heeft dachten we ineens aan een kuddebewaker. Zijn er zat die een plek zoeken. Het zou fijn zijn als de hond snachts graag buiten slaapt ook. Herders en consorten hebben veel aandacht en training nodig en ik dacht dat past misschien toch niet zo goed bij me aangezien ik meer flower power wederzijds respect en samen wandelen ben.
Nooit eerder overwogen maar inmiddels uitgezocht dat de maremmano de meest sympathieke, honkvaste en prima te hanteren kuddebewaker is die goed gaat op kleinere erven etc. Ook kan dat ras prima functioneren als gezinshond mits er gehoor gegeven wordt aan de oorspronkelijke taak. De hond mag dus elke nacht de kippen en de schapen bewaken. Zo hebben we een rustige waakhond die functioneel is.
Ik kwam erop omdat we een maremmano kennen die super lief is. Ook met Guus. En we kwamen een Tornjac tegen. Ook een hele relaxte hond.
Nooit eerder overwogen maar inmiddels uitgezocht dat de maremmano de meest sympathieke, honkvaste en prima te hanteren kuddebewaker is die goed gaat op kleinere erven etc. Ook kan dat ras prima functioneren als gezinshond mits er gehoor gegeven wordt aan de oorspronkelijke taak. De hond mag dus elke nacht de kippen en de schapen bewaken. Zo hebben we een rustige waakhond die functioneel is.
Ik kwam erop omdat we een maremmano kennen die super lief is. Ook met Guus. En we kwamen een Tornjac tegen. Ook een hele relaxte hond.
-
EchoMira
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Whippet Lurcher Powder puff
Re: Maremmano iemand ervaring?
Ik ken alleen de Tatra van dichtbij.
En nee dat is niet hetzelfde maar paalt wel aan.
Aangenomen dat je met een pup begint (en dat zal zo zijn want als herplaatser zijn ze niet te vinden) gaat zo`n hond doen waar je hem toe opleidt.
Of hem, ik zou een teef nemen dus haar.
Ik zou nu vast gaan kijken. Ze zijn niet erg talrijk dus ga vast naar fokkers kijken en zeg
vast dat je interesse hebt. Cast a wide net.
Afmelden kan altijd nog en is prima maar als je niet pas over 3 jaar een pup wil moet je nu al gaan kijken en praten.
En 5 jaar daarna wil je een reu voor je teef.
Herplaatsers bij een wakend ras vind ik een troostprijs. Je wil een hond die staat als een huis dus dan moet je haar een fundering geven en dat doe je door een pup op te leiden.
Die loopt dan met jou als koningin de straat uit. Ze weet alles zeker en wordt dus ook nooit agressief, hoe waaks ze van nature ook is. Dat is wat je zoekt.
Geen verwarring dus ook geen verwarde start.
Ik wil nooit meer een hond met agressie maar ik wil wel degelijk een waakhond dus dat betekent dat ik een waakse hond zodanig opleid dat het niet tot conflict komt. En om niet tot conflict te komen moet de boef niet over het hek durven.
Overigens kan dit ook heel goed met een bouvier.
Die kun je ook heel goed met een kalverhok op de parkeerplaats laten liggen.
Liefst met een jackrusselreutje erbij.
Heb je al naar de leonberger gekeken?
En nee dat is niet hetzelfde maar paalt wel aan.
Aangenomen dat je met een pup begint (en dat zal zo zijn want als herplaatser zijn ze niet te vinden) gaat zo`n hond doen waar je hem toe opleidt.
Of hem, ik zou een teef nemen dus haar.
Ik zou nu vast gaan kijken. Ze zijn niet erg talrijk dus ga vast naar fokkers kijken en zeg
vast dat je interesse hebt. Cast a wide net.
Afmelden kan altijd nog en is prima maar als je niet pas over 3 jaar een pup wil moet je nu al gaan kijken en praten.
En 5 jaar daarna wil je een reu voor je teef.
Herplaatsers bij een wakend ras vind ik een troostprijs. Je wil een hond die staat als een huis dus dan moet je haar een fundering geven en dat doe je door een pup op te leiden.
Die loopt dan met jou als koningin de straat uit. Ze weet alles zeker en wordt dus ook nooit agressief, hoe waaks ze van nature ook is. Dat is wat je zoekt.
Geen verwarring dus ook geen verwarde start.
Ik wil nooit meer een hond met agressie maar ik wil wel degelijk een waakhond dus dat betekent dat ik een waakse hond zodanig opleid dat het niet tot conflict komt. En om niet tot conflict te komen moet de boef niet over het hek durven.
Overigens kan dit ook heel goed met een bouvier.
Die kun je ook heel goed met een kalverhok op de parkeerplaats laten liggen.
Liefst met een jackrusselreutje erbij.
Heb je al naar de leonberger gekeken?
Jose van de Cane Corsos had ze toen. Heeft ze weer weggedaan omdat ze excessief blaften.
Het is een berghond en daarmee niet mijn keus.
Maar he, als je ze mooi vindt ervoor gaan.
Het is een berghond en daarmee niet mijn keus.
Maar he, als je ze mooi vindt ervoor gaan.

-
EchoMira
Geen flauw idee wie jose van de cane corso`s is maar blaffen kun je sturen.
Jose is van de Chiaro e Tondo kennel. Volgens mij was ze toen lid van het HF.
Ze fokt dus Cane Corso, italiaans ras. Ze had toen ook zo’n ouwe CC die Opa heette. En het leek haar wel aardig om er nog een italiaan bij te pakken. Dat bleek een vergissing.
Ze fokt dus Cane Corso, italiaans ras. Ze had toen ook zo’n ouwe CC die Opa heette. En het leek haar wel aardig om er nog een italiaan bij te pakken. Dat bleek een vergissing.

-
EchoMira
Als de boef om 4 uur komt wil ik dat de hond om 4 uur blaft.
Maar goed, Jose kon er niets mee. Waarvan akte. Boei de boeiissement.
Maar goed, Jose kon er niets mee. Waarvan akte. Boei de boeiissement.
-
Mizzsylver
- Posts in topic: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Ik ken wel mensen die bouviers en tatra’s fokten, die tatra’s blaften amper, alleen als er ècht iets was.
Die bouviers daarentegen
Die bouviers daarentegen

Als ik buitenaf zou wonen en een echte waker zou willen kwam er een Kaukaas of Komondor. Die gillen niet op niks af. Die wachten netjes totdat jij over dat hek gestapt bent

-
EchoMira
Deftig op de poort af stappen en dan "Hgnerf". Met blijvend oogcontact en een rugborstel.
Nou jij weer.
-
EchoMira
Lady lag 8 jaar achter de toonbank van de bloemenwinkel. Liet zich niet gelden of uberhaupt zien tot iemand de inhoud van de zaterdagkassa kwam halen en de eigenaar bedreigde. Toen lag de boef achterover tussen het gipskruid met een grauwende Lady op zijn buik.
Ik ben dól op een goeie bouvier.
- malinois
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Nou... de Kaukaas die ik ken loopt heel de nacht waaks te blaffenNanna schreef:Als ik buitenaf zou wonen en een echte waker zou willen kwam er een Kaukaas of Komondor. Die gillen niet op niks af. Die wachten netjes totdat jij over dat hek gestapt bent
Elke fietser in de verre verte op de dijk wordt aangeblaft. Het moge duidelijk zijn dat een vreemde ook nooit in de buurt van de deur komt, bekenden worden al kroelend op de rug ontvangen overigens

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kortom een echte waker die je buiten laat gaat lopen gieren. Veel succes met de buren.

Ken de honden niet persoonlijk maar dit muziekje komt direct bij mij naar boven , een oude kinderserie met dat ras erin.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Is absoluut een punt van zorg. Ben gisteren filmpjes over maremmen gaan kijken en het ras staat inderdaad bekend om langdurig en hard blaffen. Zo erg dat er filmpjes over zijn om het in goede banen te leiden. Ga naar beneden en naar buiten en bevestig je jonge hond. "Ja ik heb het gezien....knappe hond. Het is goed zo....". Er tegenin gaan maakt het erger zeggen de kenners en de hond onzeker wat het nog erger maakt. Dus geloof dat ik daar ook wel echt tegenaan zou kunnen lopen. De aanleg is blaffen. Dus zeker een punt van zorg. Er staat nu een maremmenteef op marktplaats als uiterst sociale huishond. Herplaatser. Wandelt. Kan met katten. Speelt met honden op losloopvelden en is een allemansvriend. Zoiets had ik zelf in gedachten. Een pup zou beter zijn maar op de een of andere manier is een pup voor mij een lastig iets. Een herplaatser is al in te schatten.
Honden hier blaffen allemaal overigens. Mijn omgeving is landelijk en mijn buren hebben er twee. Daarnaast hebben ze er twee. De overburen hebben 2 Duitse herders en een doberman permanent in hokjes buiten die ook ontzettend veel en hard en lang doorblaffen. Ik en ook mijn buren hebben ook twee hanen. De schuin overburen gilgeiten en ezels. Geluidshinder is alleen voor mezelf een ding maar wel een enorm groot ding. Ik hou er echt niet van als mijn hond doorblaffend door de nacht gaat.
Maremmano staat er blijkbaar om bekend.
Een echt waakras als owcharka of alabai hoef ik niet. Die zijn niet erfvast en levensgevaarlijk. Ik wil gewoon een lieve hond die indien nodig niet meer lief is.
Ik zou liefst Wuilus terug willen nu. Grote lieve hond die nooit blafte. Die prima met kinderen en bezoek was. Maar die als iemand op straat de weg vroeg altijd ertussen ging staan en begon te puffen als het donker was. Een hond die met mijn vrienden op een verjaardag mee kon en kon knuffelen maar die ook met slaande poten naar de deur vloog als iemand zonder mij erbij het huis of de tuin binnen kwam. Maar een nieuwe Wuilus vinden is nagenoeg onmogelijk. Daarom blijf ik de Bouvier interessant vinden als ras. Robuust maar ook dominant en gezellig.
Mijn buren hadden dus een beer van een Berner reu. Supergoede waakhond. Altijd buiten. Blafte nooit om niks en hield echt alles in de gaten. Kwam gezellig elke avond twee uur in de zithoek tot hij er weer genoeg van had. Was een reus van een reu. En ontzettend waaks en zelfverzekerd. Maar zoals ik schrijf was. Want uiteraard was de hond met 6 of 7 helemaal verkankerd en ging hij plotseling dood. Lag gewoon dood in de tuin.
Ik zou nooit een Berner willen maar die hond was wel precies zoals ik mijn waakhond graag zie. Leuk met bezoek na rustig kennis maken en leuk met de kinderen etc. Maar in het donker of als hij alleen buiten was kon je op geen enkele manier de tuin in. Ook met de kippen en schapen was hij super. Die bewaakte hij ook tegen vossen etc. precies wat ik zoek .
Ben dus bang dat een maremmano toch gaat afvallen als optie. Een ras dat de hele dag en nacht blaft zou me gek maken en wat ik online zie is dat ze zeggen dat het ras genetisch en van jong af aan niets anders doet dan blaffen. Helaas....
-
EchoMira
Dan een Alabai.
Of liever nog twee want dan kun je ze alabai roepen.
Of liever nog twee want dan kun je ze alabai roepen.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Er zullen gerust maremmano’s zijn die niet blaffen. Maar ja. Dat weet je dus van tevoren niet. Het gros doet het wèl en neem het ze kwalijk, daar zijn ze voor gefokt.
Ik zou wegblijven bij berghonden van kaliber. Het zijn fantastische dieren maar als huishond ongeschikt.
Ik maakte destijds het blaadje voor de hongaarse herdershond club samen met een man die een Kuvasz had. Als er bezoek kwam moest de hond weggesloten worden. Anders beet ze.
Ik zou dat zelf niet zoeken.
En nogmaals, niets tegen berghonden. Als ik op een groot buiten achteraf zou wonen had ik al twee Komondors of Kaukazen. Maar nu? Nog niet misschien.
Er zijn zat andere rassen die ook waken. Een Beaceron, die Boef, noem maar op.
Ik zou wegblijven bij berghonden van kaliber. Het zijn fantastische dieren maar als huishond ongeschikt.
Ik maakte destijds het blaadje voor de hongaarse herdershond club samen met een man die een Kuvasz had. Als er bezoek kwam moest de hond weggesloten worden. Anders beet ze.
En nogmaals, niets tegen berghonden. Als ik op een groot buiten achteraf zou wonen had ik al twee Komondors of Kaukazen. Maar nu? Nog niet misschien.

Een van mijn kennissen heeft in Italië op het platte land een Maremma.
Een goede waker die ook achter de zwijnen aan gaat als die te dicht bij komen.
Zij geeft dat luid en duidelijk aan
Maar om nou te zeggen dat de hond lekker onder appèl staat?
Nou nee, zij regelt de zaken zelf wel.
Een goede waker die ook achter de zwijnen aan gaat als die te dicht bij komen.
Zij geeft dat luid en duidelijk aan
Maar om nou te zeggen dat de hond lekker onder appèl staat?
Nou nee, zij regelt de zaken zelf wel.

Maar de bedoeling is dus juist dat het geen huishond is. Wij hebben 1500 vierkante meter omheind om het huis en we willen juist een hond die je met een gerust hart buiten kan laten als je weg bent en als je slaapt. Een herder gaat zeker over de hek en ik durf sowieso geen reactieve niet erfvaste of erg baasgerichte werkhond te nemen. Zoek echt type ligt ergens lekker onder een boom rond te loeren en als er iets vreemds is graag een paar zware blaffen en gaan kijken. Een vacht waarbij je zonder schuldgevoel ligt te pitten onder je warme dekbed bij -10 graden en zeker geen hond met enorme behoeften kwa training en vermaak.Nanna schreef: ↑05 mar 2026, 10:44 Er zullen gerust maremmano’s zijn die niet blaffen. Maar ja. Dat weet je dus van tevoren niet. Het gros doet het wèl en neem het ze kwalijk, daar zijn ze voor gefokt.
De Berner van de buren was ideaal en een maremmano buiten het blaffen ook. Hun taak is de hele dag op de schapen en kippen letten en laten we die nu net hebben. Zij liggen in de buurt en bewaken ze. Dat kan ik bieden. En we gaan elke dag kilometers slenteren door bossen .polders en aan het water. Dat is de ideale leefomgeving voor een berghond / kuddebewaker. Juist omdat dat precies is wat ik wil in een hond. En als er dan een onverlaat denkt achterom te komen dan staan ze ook achter de poort en zeggen nee doen we niet. Perfect.
Dus bouviers en herders en consorten zijn me veel te baasgericht en vragen werk en tijd. Ik wil dat de hond happy is als ik wandel en in de tuin werk..lekker erbij hangen. En natuurlijk mag de hond naar binnen. Maar niet als we werken of weg zijn en ook niet snachts. De kans dat een berghond perse binnen wil liggen is nihil bij ons omdat we heerlijk vrij en buiten wonen met kilometers vrij uitzicht vanuit de tuin en overal geiten schapen en kippen. Onze Berner vroeger lag altijd bij de kippen in de buurt. Was zijn zelf bedachte kudde en zijn taak die te beschermen. Perfect.