Tsja.. tegenwoordig nemen mensen en kinderen het niet zo nauw met niet zomaar een onbekende hond aaien.Diana schreef: 28 mar 2022, 14:49Ja, maar dat vind ik weer iets anders dan waarover we het hierboven hadden. Of in ieder geval waarover ik het had: mensen die op geheel eigen initiatief hun hand naar een onbekende hond uitsteken, dus niet nadat de hond al zelf contact heeft gemaakt.blondie schreef: 28 mar 2022, 14:12 bij IPO destijds nog waren ook wat scherpere honden, die wel VZH hadden maar bij sommige vroeg ik me af hoe ze die hadden gehaald. Maar dat waren echt uitzonderingen vond ik. En de enkele keren dat ik bij KNPV ben geweest was er eerlijk gezegd geen enkele hond die niet normaal aangehaald kon worden als deze zelf contact maakte, hier lopen verschillende KNPV honden met de bazen over de markt, dat doe je niet met een mens scherpe hond in ieder geval.
Ik ken overigens ook genoeg sociale herders (Mechels en Duits) die behoorlijk tolerant zijn, zeker met mensen, en echt niet zomaar happen of bijten. Maar degene die het niet fijn vinden om door vreemden uit het niets benaderd of bepoteld te worden, zullen denk ik eerder geneigd zijn om direct/sneller te reageren en hun bek te gebruiken om dat duidelijk te maken dan bijvoorbeeld een windhond als Arlo. Die zit ook niet op een directe bandering van vreemden te wachten, maar kiest altijd voor vluchten - en als dat niet kan bevriest hij, maar bijten of happen is bij hem echt ondenkbaar. En de reactie is ook niet zo direct, maar er gaat zeker een halve minuut van allerlei signalen aan vooraf.
Hier liep er destijds een vrouw met een kindje naar mijn twee wachtende herders. Ik dacht eerst dat ze het kindje wilde stoppen om naar de honden te gaan, dacht nog wat goed!
Om vervolgens te zien dat ze het kindje bij de hand nam, die hand strekte zo naar de bekken van Finn en Bluf.
"Eerst laten ruiken!".
Tsja. Uitvallende kind bijtende honden had ik niet even voor een paar minuten geparkeerd uiteraard, maar heel handig vond ik het ook niet, ik stond ook toen ik besefte wat ze ging doen direct buiten en gaf een extra commando "af".
Was wel iets wat met beide honden eerlijk gezegd geoefend was voor dat VZH dus.
En die insteek heb ik ook gehad met Aak en nu ook met Chara, mensen halen nu eenmaal ongevraagd aan, ook in voorbijgaan zelfs. Als ze hier iedereen gaan happen en bijten die dat doet dan had ik toch echt ze met een muilkorf uit moeten gaan laten. Ik houd afstand, hou ze bij me, maar komt er dan contact dan ben ik er in ieder geval op bedacht en kan ik inschatten welk type mens en hoe de honden erop reageren.
En bij bepaalde honden zit het er in, dus als je er voor gaat zal je toch in moeten gaan schatten hoe je hond is en daarop anticiperen. Anders moet je er niet aan beginnen.
En buiten hebben we links en rechts honden, en in de zomer zitten we best buiten. De honden om ons heen zijn echte roedel honden, de beagles en de setters, en dan hebben wij een herder en een wannabe herder. Het gaat goed, maar die andere zijn toch joliger en willen graag contact, terwijl Aak toch wel zoiets heeft , prima, maar jullie daar en ik hier ieder zijn eigen stukkie hoor! Te veel frivool of te ver over de lage afrasteringen hangen of eroverheen willen komen gaat denk ik niet goed.. maar zover laten we het dus ook niet komen. Bij spanning fluit ik terug.