Kennen jullie honden "lief doen!"

Marc

Kennen jullie honden "lief doen!"

Bericht door Marc »

Ik was laatst bij een vriend met de honden en bij hem in de tuin sterft het van de katten. Guus en Bas stonden dus te gillen voor de glazen pui. Heel vervelend want dan gaat het volume open....
Ik kan dan zeggen, lief doen! En dan zeg ik deze poesjes zijn lief....

Bas druipt dan af en Guus gaat kwispelen en doet vervolgens lief tegen de poezen. Niet verwacht maar het lukte. Zo hebben we ze geleerd met de kippen om te gaan. Ik zeg het ook wel eens als we een andere hond tegen komen en ik zie spanning.

Wuilus kon het ook. Lief doen! En dan was ze aardig.

Kunnen jullie dat ook met je honden? Is niet mijn verdienste overigens maar het werkt vanzelf en goed.

Ik zei lief doen jongens. De poesjes zijn lief en leuk. Kijk maar eens...etc. en kwispelen en kennis willen maken....zo grappig.

Afbeelding
Tamara
Posts in topic: 1

Re: Kennen jullie honden "lief doen!"

Bericht door Tamara »

Was het maar waar :LOL: Ja, ze kennen in bepaalde situaties wel "heel zachtjes doen", zoals bij kinderen. Maar bij katten ga ik ze nooit zover krijgen vrees ik.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik merk hier dat ze eigenlijk best met katten kunnen. Maargoed, Spanjaarden zijn meestal ook wel opgegroeid met overal katten dus dat is vaak als pup met de paplepel ingegoten.

Mijn honden zijn zeker geen fan van katten en vliegen ook regelmatig achter katten aan door de tuin. Staan ze er echter ineens oog in oog mee dan doen ze ze niks en hebben ze toch wel respect voor de klauwen.

Ik was ook verbaasd over het echt lief worden. Guus stond gewoon enorm te kwispelen om kennis te maken en de kat op de foto was niet onder de indruk.

Ik hoef geen kat en we hebben al een kat met de straat dus dat is wel genoeg.
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Alleen tegenover honden die ze kent. De helft van de tijd als Froo en Mowin ergens een discussie over voeren bemoei ik me er niet mee, want Froo geeft meestal terecht haar grenzen aan (en als Mowin gromt is het hoe dan ook terecht, 100%, dan heeft Froo iets gedaan waarvoor hij haar best even mag waarschuwen, dus daar zeg ik echt nooit iets van), maar soms is Froo ook wel eens onterecht vuil tegen hem. Dan zeg ik altijd “lief doen” of “doeslief” en dan doet ze wel weer normaal. Maar dat werkt alleen bij honden die ze kent, want anders is er toch blinde paniek. Het werkt ook niet bij andere dieren of zo (heb ik ook niet). En als ze tegen mensen niet lief doet dan hebben ze dat zelf veroorzaakt dus dan zeg ik het niet. :pffff: Maar ik denk dat het ook dan niet zou werken. :F:

Froo is trouwens wel katten gewend, ze is ermee opgegroeid. Maar ze vindt katten leuker dan katten haar vinden en wil er continu mee spelen, dus meestal is dat niet echt leuk contact voor de kat. Ik ben geen kattenmens, maar als ik dat wel was zou ik geen katten bij haar houden, dan moet ik er continu op letten en daar heb ik geen zin in.
Laatst gewijzigd door Frootje op 29 apr 2022, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zinodo schreef: 29 apr 2022, 09:18 Ik ken "lief doen" vooral als waarschuwing :schrik: :lol:
Ik heb het alleen mensen horen roepen waarvan hun honden vooral niet lief waren en dat al helemaal niet van plan waren om het te gaan worden. Dus als ik dat hoor dan maak ik een wegwezer, ook al was het niet tegen mijn honden bedoeld.
Mijn honden kennen het inderdaad als teken dat er een rothond voor ze staat :LOL:

Is trouwens niet 100% waar. Soms zeg ik ook iets van die strekking tegen Taro ("Taro, volgens mij vindt hij het niet zo leuk als jij"). Dan denk ik niet dat mijn commando ook maar iets voor hem betekent maar even stemcontact maken en zorgen dat hij realiseert dat ik er ook naast sta kan hem wel uit een bepaalde focus halen.

De focus "kleine hondjes irritant druk uitdagen" bedoel ik dan :help1:
Voorkomen en bij me houden werkt wel vele malen beter.

edit heel vieze grammaticafout weggehaald :help1:
Laatst gewijzigd door Lothian op 29 apr 2022, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

'Lief doen' niet, wel 'zachtjes' en 'voorzichtig'.
Mahdu kan soms iets te enthousiast zijn bij onze cavia's en dan net te lomp/opdringerig ermee doen.
Hij bedoelt het heel lief, maar het is voor de cavia's gewoon net te ruw dus dan zeg ik dat hij voorzichtig moet zijn en dan neemt hij net een beetje afstand en gaat heel zachtjes snuffelen ipv zijn neus erin stoten en bijna op de cavia's stampen.
De 'zachtjes' is vooral voor het happen in spel; ff indimmen want je hapt te hard.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik iemand “lief doen hoor” tegen een klapkaak hoor zeggen ben ik al weg. 😂
Het is vaak hetzelfde als mensen die LAAG!! gillen tegen hun hond die op je af komt rennen om eens fijn tegen je op te springen. Ze hebben LAAG geroepen dus ja, daar eindigt hun verantwoordelijkheid.
Sorry, maar ik heb er dus bitter weinig fiducie in.
Veertje

Bericht door Veertje »

Nee, dat kennen ze niet. Ik zeg het zelf wel eens uit soort automatisme, maar effect heeft het volgens mij niet :LOL:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Pendrag

Bericht door Pendrag »

Malou, mijn leonberger, kende het commando lief doen niet, dat was ook niet nodig. Maar ze kende wel het commando zachtjes doen. Met zo'n grote enthousiaste hond erg handig. Ze kwam me altijd heel blij begroeten en sprong met haar hele lijf op ooghoogte. Het commando zachtjes zorgde ervoor dat ze nog net zo enthousiast sprong maar je nooit aanraakte. Ook met breekbare of kwetsbare dingen en dieren werkte het heel goed.
Tis but a scratch
Asta

Bericht door Asta »

De mijne Kent wel doe eens normaal. Maar lief doen niet.
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Ik zeg 'niet pesten' als ze samen een bangige hond willen besnuffelen. Aangezien ik ze dan ook in het verleden duidelijk heb gemaakt dat dat betekent wieberen, en wel nu, doen ze dat ook braaf.
Vreemde katten moeten aangeblaft worden, eigen katten zijn ok.
Tegen eekhoorns gaat Brimi mallotig te keer, Logi vindt er niks aan
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Hier ook niet, maar wel 'zachtjes' en 'rustig' (nuanceverschil).
Afbeelding
Barkley

Bericht door Barkley »

Ja, wij hebben "zachtjes doen!"
Soof
Welke: Zwitserse herder

Bericht door Soof »

Hier niet, maar ze kennen wel 'zachtjes' en 'rustig'. Maar dat is eigenlijk niet in relatie tot andere honden. Zachtjes is bijvoorbeeld als ik een koekje geef, anders wordt mn halve hand opgevreten en rustig voor traplopen (dat werkt) of hardlopen (dan kan ik de klere krijgen).
Desiree
Welke: Boomer+Whippets

Bericht door Desiree »

Hier gebruik ik wel eens doe maar zachtjes of rustig voor Droef. Vooral als er pups zijn die hem willen ontmoeten maar het wel spannend vinden. Droef doet ze absoluut niks en bedoeld het heel lief maar het is en blijft een lompe boer en als ik tegen hem zeg doe maar zachtjes dan is hij was rustiger in zijn ontmoeting want hij wordt er zelf onwijs vrolijk van als pups naar hem toe willen. Tegen Izzy zeg ik op zo'n moment dat ze moet doorlopen en niet lelijk mag doen. Die walgt zo ongeveer van pups en dan is het ook voor de baas gelijk duidelijk. Ze vliegt ze heus niet meteen aan maar als ze ook maar iets te opdringerig zijn kan ze flink snauwen en dat vind ik niet nodig.

En ik zeg het ook tegen Izzy dat ze zachtjes en lief moet doen als ze weer eens op Droef wil inhakken, ze kan soms nog al ver doorgaan in haar spel, ook bij ons trouwens.
Afbeelding
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Ja als Cato naar Donner wil grommen vanwege een speeltje (werkt eigenlijk altijd) of bij kennis maken met puppies vooral "zachtjes". Vaak werkt dat en als het niet werkt gaat het hele feest niet door. Rustig ook wel bij wandelen als ze trekken en hangt van de context af of ze daarnaar luisteren...
Afbeelding
Ipanema
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Ja, Billie kent het wel. Die heeft soms de neiging ergens op af te willen vliegen of te overdrijven in haar spel, en met een “lief zijn!” weet ze dat ze niets in haar hoofd moet halen. Ik gebruik het dus vooral om op voorhand te de-escaleren.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Ik zeg wel eens "rustig doen" tegen Jack en hij begrijpt dat ook. En tegen Shira zeg ik altijd "dat is een leuk hondje" of "o,die ken je al he" als ik haar met haar oorlogskop een hond zie bekijken. Dan trekt ze zich een beetje terug en komt wat meer naar mij toe, kijkt me aan en ik merk dat ze dan meer ontspant.

Ik denk dat het bij haar meer de geruststelling is of mijn toon waardoor ze weet dat het goed is.
AfbeeldingAfbeelding
Rami
Posts in topic: 2
Welke: Ik ben een allesvreter

Bericht door Rami »

Ha, ja, dat kennen ze hier ook, maar heeft alles te maken met de toon waarop ik het zeg ( kalmerend, sussend) dan met de woorden zelf. :smile:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Rami schreef: 29 apr 2022, 20:12 Ha, ja, dat kennen ze hier ook, maar heeft alles te maken met de toon waarop ik het zeg ( kalmerend, sussend) dan met de woorden zelf. :smile:
Het zal zeker de toon zijn want ik heb het ze niet geleerd. Maar dat ze van krijsen en grommen achter het raam omslaan naar kwispelen met een brede lage kwispel naar dezelfde kat vond ik wel frappant. En leuk om te zien. Ik zei dat is een heel lief poesje en die gaan we niks doen. En voila. Als ik de deur had geopend toen ze grommend en blaffend tegen de raam sprongen waren ze de kat zeker te lijf gegaan. Als ik hem nu had geopend hadden ze kennis willen maken maar was Guus de kat alsnog te lijf gegaan als die kat had gekrabt. Want Guus trekt geen agressie van andere dieren of mensen en gaat dan ook hakken. Hij maakt zelfs onderscheid want wij hebben 8 kippen en 2 hanen. 1 haan valt Guus aan en dus nu ook andersom. Alle 9 andere kippen lopen zo rond en bij de honden. Als die ene haan losloopt gaat het mis. Die zit dus gekortwiekt in de ren zodat hij kan blijven leven want tegenwoordig gaat het echt hard tegen hard en dat overleeft de haan niet. Kan geen lief doen tegenop haha.
Anja

Bericht door Anja »

Ik denk niet dat mijn honden dat kennen want ik zeg dat nooit.
Zelf ga ik er ook direct vandoor als iemand dat tegen zijn hond zegt als ze naar mijn honden toekomen. Doei!!
Wel zeg ik "normaal doen he!!" ( maar dat klinkt ook niet sussend ofzo :LOL: ) als we weer eens een kat tegenkomen op straat waar Hanna als een debieltje tegen tekeer gaat.
Daar luistert ze wel naar.. :lol1:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Rami
Posts in topic: 2
Welke: Ik ben een allesvreter

Bericht door Rami »

Marc schreef: 29 apr 2022, 22:42
Rami schreef: 29 apr 2022, 20:12 Ha, ja, dat kennen ze hier ook, maar heeft alles te maken met de toon waarop ik het zeg ( kalmerend, sussend) dan met de woorden zelf. :smile:
Het zal zeker de toon zijn want ik heb het ze niet geleerd. Maar dat ze van krijsen en grommen achter het raam omslaan naar kwispelen met een brede lage kwispel naar dezelfde kat vond ik wel frappant. En leuk om te zien. Ik zei dat is een heel lief poesje en die gaan we niks doen. En voila. Als ik de deur had geopend toen ze grommend en blaffend tegen de raam sprongen waren ze de kat zeker te lijf gegaan. Als ik hem nu had geopend hadden ze kennis willen maken maar was Guus de kat alsnog te lijf gegaan als die kat had gekrabt. Want Guus trekt geen agressie van andere dieren of mensen en gaat dan ook hakken. Hij maakt zelfs onderscheid want wij hebben 8 kippen en 2 hanen. 1 haan valt Guus aan en dus nu ook andersom. Alle 9 andere kippen lopen zo rond en bij de honden. Als die ene haan losloopt gaat het mis. Die zit dus gekortwiekt in de ren zodat hij kan blijven leven want tegenwoordig gaat het echt hard tegen hard en dat overleeft de haan niet. Kan geen lief doen tegenop haha.
Ja, het is zeker frappant. Hier ligt het ook aan het karakter van de honden. Die van ons willen eigenlijk het liefst alles goed doen. Ze letten dan ook heel goed op mijn stemming. Dat is soms ook wel eens lastig, want ze trekken het zich ook echt aan als ik boos of overstuur ben. Dus omwille van de honden ben ik altijd het zonnetje in huis. :pffff: :Q:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Rami schreef: 30 apr 2022, 11:10
Marc schreef: 29 apr 2022, 22:42
Ja, het is zeker frappant. Hier ligt het ook aan het karakter van de honden. Die van ons willen eigenlijk het liefst alles goed doen. Ze letten dan ook heel goed op mijn stemming. Dat is soms ook wel eens lastig, want ze trekken het zich ook echt aan als ik boos of overstuur ben. Dus omwille van de honden ben ik altijd het zonnetje in huis. :pffff: :Q:
Dat alles goed willen doen herken ik. Ik denk dat dat iets van. Yorkshire terriërs is. Geen idee maar een vriend heeft de zuivere en die is ook heel stuurbaar en wil ook alles goed doen. Ik wil hierna weer een Spaanse X York in elk geval. Heerlijke hondjes en in Spanje stikt het ervan.
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik zou willen dat Kika het kende...
Maar we zijn al bij "hoeft niet" en dat begint meestal redelijk te werken. Misschien moet ik het gewoon eens proberen en is het een magisch gezegde!
Poppy kent wel "zachtje" maar die is gewoon altijd lief, met zachtjes er bij is ze ook nog eens extra voorzichtig.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Tineke schreef: 29 apr 2022, 08:35
Tamara schreef: 29 apr 2022, 08:27 Was het maar waar :LOL: Ja, ze kennen in bepaalde situaties wel "heel zachtjes doen", zoals bij kinderen. Maar bij katten ga ik ze nooit zover krijgen vrees ik.
Nee bij katten werkt het hier ook niet :mrgreen:
Hier hetzelfde :schrik:
Afbeelding
Plaats reactie