Wel of geen tweede hond bij een overgevoelige border.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Dirkje
Posts in topic: 28
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Wel of geen tweede hond bij een overgevoelige border.

Bericht door Dirkje »

Diana schreef: 29 mei 2022, 23:27
Dirkje schreef: 29 mei 2022, 23:10
Diana schreef: 29 mei 2022, 22:18
Ja, dan zou een windhondtype wellicht wel een optie zijn (ik las dat je de greyhound te groot vindt). Ik vind dat zelf (uiteraard :mrgreen: ) een mooie combi met een gevoelige herder. Het zijn over het algemeen geen honden die confrontaties opzoeken of zich heel erg willen laten gelden, maar juist heel vredelievend en zacht zijn met andere honden en dat matcht hier heel goed met mijn gevoelige collie, die er veel prijs op stelt als andere honden subtiel zijn en haar subtiliteiten direct begrijpen. Naast andere collies of meer gevoelige herders zoals de border collie en sheltie zijn windhonden met haar de beste match, dat gaat altijd goed.
Fijn om dit te lezen. Dat is precies wat ik ingevuld had maar dan vanuit de theorie.
Bedankt!
Ik heb natuurlijk zelf maar één windhond (die wel volledig aan die beschrijving voldoet) en verder alleen ervaring met windhonden van vrienden en bekenden - ongetwijfeld zitten er tussen de diverse types ook nog best wat verschillen waardoor de één wat passender is dan de ander. Ik ken vooral galgo's, whippets en een greyhound en daar kan Mila het in ieder geval uitstekend mee vinden. Ze begrijpen elkaar, maar zitten elkaar ook totaal niet in de weg, voor haar is dat een fijne combinatie.
Ik snap dat er verschillen zijn maar over het algemeen klinkt de rasbeschrijving die ik hier lees - ook van Cleva en anderen - heel aantrekkelijk.
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 1

Bericht door Dagmar »

Dirkje schreef: 29 mei 2022, 23:07 Goeie vraag, ik weet niet of zij het zou missen. Ze hangt buiten wel aan me en daar verandert niets. Wellicht maakt het haar niet veel uit al kan het ook zo zijn dat ze thuis meer met mij bezig is dan ik me bewust ben.
Ik zou de momenten samen wel erg gaan missen.
Kun je die niet maken? Moet de whippet iedere dag even een uur met z'n bek dicht in 'n mandje aan het voeteneind liggen.
Nu ligt er toch een soort focus op het contact dat er niet is. Veel te zwaar woord, dat ligt subtieler, maar je bent er mee bezig.
Als jij lekker ontspannen met een hond-in-pyjama op de bank zit, heeft Dirkje echt 100% vrij. En jouw behoefte is beter voorzien, jij bent er ook nog.
Misschien geeft dat juist ook wat ruimte voor contact? Als in een kader. Verder echte rust, maar als de andere hond gaat wieberen zijn we even op elkaar gericht, en daarna is het weer klaar.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Dagmar schreef: 30 mei 2022, 08:09
Dirkje schreef: 29 mei 2022, 23:07 Goeie vraag, ik weet niet of zij het zou missen. Ze hangt buiten wel aan me en daar verandert niets. Wellicht maakt het haar niet veel uit al kan het ook zo zijn dat ze thuis meer met mij bezig is dan ik me bewust ben.
Ik zou de momenten samen wel erg gaan missen.
Kun je die niet maken? Moet de whippet iedere dag even een uur met z'n bek dicht in 'n mandje aan het voeteneind liggen.
Nu ligt er toch een soort focus op het contact dat er niet is. Veel te zwaar woord, dat ligt subtieler, maar je bent er mee bezig.
Als jij lekker ontspannen met een hond-in-pyjama op de bank zit, heeft Dirkje echt 100% vrij. En jouw behoefte is beter voorzien, jij bent er ook nog.
Misschien geeft dat juist ook wat ruimte voor contact? Als in een kader. Verder echte rust, maar als de andere hond gaat wieberen zijn we even op elkaar gericht, en daarna is het weer klaar.
Ik denk dat het wel klopt wat je zegt. Dirkje zal zich er ook bewust van zijn dat ik iets van haar wil waar ze niet aan kan voldoen. Een gezellige Whippet kan er ook voor zorgen dat ze zich vrijer voelt.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 08:59 k denk dat het wel klopt wat je zegt. Dirkje zal zich er ook bewust van zijn dat ik iets van haar wil waar ze niet aan kan voldoen. Een gezellige Whippet kan er ook voor zorgen dat ze zich vrijer voelt.
Dat was exact wat ik wilde schrijven.

Ik denk echt dat je het probleem véél groter maakt dan het is. Jouw Dirkje is wie ze is, dat is ze niet door jouw toedoen of dat van een andere hond, dus ik zou proberen dat schuldgevoel van me af te zetten.
Ook moet je een eventuele tweede hond los zien van het impact op haar : ja, dat zal er zijn maar als je elke invloed op Dirk op een weegschaaltje gaat leggen gaat het er voor niemand ontspannener op worden. Als er een tweede komt moet je overtuigd zijn dat je er samen met en voor Dirkje wel een weg in in vindt (wat ook zo zou zijn), en zéker niet haar vermeeende zieligheid gaan uitvergroten voor jezelf.
Ik hoop er natuurlijk op dat ze zich na een poosje hersteld en weer vrijer wordt als hier een andere hond komt wonen. Maar wat als dat niet gebeurt? Dan geef ik Dirkje niet wat ze nodig heeft en een tweede hond herplaatsen doe ik ook niet. :U:
Zie je hoe je het tot een dilemma maakt? Dat is toch nergens voor nodig? Dirkje komt nu ook al zelden uit zichzelf bij je, dan ga je - zoals Zamunda ook zei - toch zelf eens vaker wat aandacht brengen, als je denkt dat ze dat nodig heeft?

Een andere herderachtige zou ik er zeer zeker niet bij doen, die slagen er nog in om om een olifant onder te sneeuwen als ze van het aanwezige type zijn (en dat zijn ze bijna altijd als er sprake is van aandacht die naar een ander gaat).
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Misschien sla ik de plank wel helemaal mis maar heeft ze die rust thuis niet gewoon nodig om alle prikkels te verwerken? Niet dat ze teveel prikkels krijgt, dat bedoel ik helemaal niet, maar dat ze daar veel tijd en rust voor nodig heeft.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Inge O schreef: 30 mei 2022, 09:16
Dirkje schreef: 30 mei 2022, 08:59 k denk dat het wel klopt wat je zegt. Dirkje zal zich er ook bewust van zijn dat ik iets van haar wil waar ze niet aan kan voldoen. Een gezellige Whippet kan er ook voor zorgen dat ze zich vrijer voelt.
Dat was exact wat ik wilde schrijven.

Ik denk echt dat je het probleem véél groter maakt dan het is. Jouw Dirkje is wie ze is, dat is ze niet door jouw toedoen of dat van een andere hond, dus ik zou proberen dat schuldgevoel van me af te zetten.
Ook moet je een eventuele tweede hond los zien van het impact op haar : ja, dat zal er zijn maar als je elke invloed op Dirk op een weegschaaltje gaat leggen gaat het er voor niemand ontspannener op worden. Als er een tweede komt moet je overtuigd zijn dat je er samen met en voor Dirkje wel een weg in in vindt (wat ook zo zou zijn), en zéker niet haar vermeeende zieligheid gaan uitvergroten voor jezelf.
Ik hoop er natuurlijk op dat ze zich na een poosje hersteld en weer vrijer wordt als hier een andere hond komt wonen. Maar wat als dat niet gebeurt? Dan geef ik Dirkje niet wat ze nodig heeft en een tweede hond herplaatsen doe ik ook niet. :U:
Zie je hoe je het tot een dilemma maakt? Dat is toch nergens voor nodig? Dirkje komt nu ook al zelden uit zichzelf bij je, dan ga je - zoals Zamunda ook zei - toch zelf eens vaker wat aandacht brengen, als je denkt dat ze dat nodig heeft?

Een andere herderachtige zou ik er zeer zeker niet bij doen, die slagen er nog in om om een olifant onder te sneeuwen als ze van het aanwezige type zijn (en dat zijn ze bijna altijd als er sprake is van aandacht die naar een ander gaat).
Jeetje zeg, wat krijg ik hier inzichten door. :flower:
Tuurlijk wist ik in m’n achterhoofd wel dat ik er zélf zo’n probleem van maak en dat er iets niet klopte aan mijn beredeneringen maar ik wist niet hoe ik die gedachtes kon loslaten.
Ik heb weer duidelijk dat ik er voor kies vanuit mijn gezonde verstand en mijn eigen behoeftes ipv dat ik mijn (onterechte) schuldgevoel centraal zet in mijn beslissing.
Een herder gaat het sowieso niet worden. 1 werkhond vind ik genoeg.

Poeh! Ben helemaal opgelucht. :cheer:
Heel blij dat ik er hier een topic over heb geopend. Ik worstel er al een poosje mee.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Kruimel schreef: 30 mei 2022, 12:43 Misschien sla ik de plank wel helemaal mis maar heeft ze die rust thuis niet gewoon nodig om alle prikkels te verwerken? Niet dat ze teveel prikkels krijgt, dat bedoel ik helemaal niet, maar dat ze daar veel tijd en rust voor nodig heeft.
Ja, ik denk zeker dat dat ook een rol speelt. Ze is thuis wel ontspannen. Ik denk dat thuis buut-vrij voor haar is. Door alle posten hierboven is me wel duidelijk dat ze toch meer met mij bezig is dan ik me bewust was.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Een windhond erbij kan prima hoor. Die zijn meestal zo sociaal als wat.
Op de foto van de straat geplukte Galgo’s, en meteen contactliggen.
Ik vind dat fijne honden. Altijd bescheiden en zich maar zelden op de voorgrond zettend. Paar keer rennen, een zachte bank en een aai over de bol (en een dekentje!) en ze zijn helemaal tevreden.

Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Nanna schreef: 30 mei 2022, 15:10 Een windhond erbij kan prima hoor. Die zijn meestal zo sociaal als wat.
Ik vind dat fijne honden. Altijd bescheiden en zich maar zelden op de voorgrond zettend. Paar keer rennen, een zachte bank en een aai over de bol (en een dekentje!) en ze zijn helemaal tevreden.

Afbeelding
Mijn interesse in windhonden ontstond door jouw Charles en Topsi. Zo leuk dat er nu steeds meer mensen met whippets zijn. Of het valt me gewoon meer op, dat kan ook.
Ik vind ze écht heel leuk. Het enige wat ik minder vind is de dunne vacht. Iets meer haar heeft mijn voorkeur. Maar goed. Dat is geen reden om er geen te willen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Die zijn er wel hoor. Windsprites, of Silken windhounds

Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 3
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 14:55Poeh! Ben helemaal opgelucht. :cheer:
Heel blij dat ik er hier een topic over heb geopend. Ik worstel er al een poosje mee.
Wat goed dat je er zo toch achterkomt dat het wel kan! :cheer: Ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk bij komt. :ok:

Ik was met de keuze voor een nieuwe hond dus precies als jij, ik maak ook hele grote problemen van dit soort dingen terwijl die er niet per se zijn. Ik wilde al een hele tijd een hond erbij, al sinds Froo 2 jaar oud was of zo. Maar ik heb het jarenlang overwogen en niet gedaan omdat ik bang was dat zij erdoor weg zou kwijnen. En toen Aloy er was heb ik nog twee weken zoveel stress gehad omdat ik Froo anders vond en dacht dat ze het niet leuk vond. Bleek uiteindelijk dat Froo Aloy best oke vond, maar mijn stress niet zo (ze is nogal een spiegel). Zodra ik het losliet was er niks meer aan de hand. :S: Wat kunnen we onszelf drukmaken soms. :schrik:

Ik vind Windsprites echt heel leuk, ze stonden hoog op mijn lijstje. De whippet met de lange vacht, ik vind het heel mooi. :I:
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 14:55 Poeh! Ben helemaal opgelucht. :cheer:
Ik hoop voor jou dat je er nu makkelijker in kan beslissen, en ben benieuwd wat er op jullie pad komt :ok: .
Desiree
Honden: 3
Welke: Boomer+Whippets

Bericht door Desiree »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 15:14
Nanna schreef: 30 mei 2022, 15:10 Een windhond erbij kan prima hoor. Die zijn meestal zo sociaal als wat.

Afbeelding
Mijn interesse in windhonden ontstond door jouw Charles en Topsi. Zo leuk dat er nu steeds meer mensen met whippets zijn. Of het valt me gewoon meer op, dat kan ook.
Ik vind ze écht heel leuk. Het enige wat ik minder vind is de dunne vacht. Iets meer haar heeft mijn voorkeur. Maar goed. Dat is geen reden om er geen te willen.
Die dunne vacht vind ik juist ideaal. Geen onderhoud en leuke kleertjes shoppen!! :cheer: Ik baalde stiekem een beetje dat Raya gewoon het water in dook en ook in de regen gewoon lekker aan de wandel ging zonder ook maar te doen alsof ze het koud had. Ik vind dat getrut juist heerlijk met jasjes en truitjes.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja dat laten ze zich graag aanleunen.
Raya was vast geen echte😉

Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Heb andere reacties eerlijk gezegd nog niet gelezen. Zelf zou ik proberen te bedenken of ze echt een maatje in huis wil. Finn en Jol destijds vonden het wel ok, maar als zij enigst hond hadden geweest waren ze denk ik blijer geweest.

Aki, nu Chara en Glory vinden het wél weer fijn om met wat meer honden in een huis te leven.
EchoMira
Posts in topic: 5
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 29 mei 2022, 23:30
Ik snap dat er verschillen zijn maar over het algemeen klinkt de rasbeschrijving die ik hier lees - ook van Cleva en anderen - heel aantrekkelijk.
Ik vind het heel erg fijne honden. Stikgemakkelijk en praktisch.

Beetje gek nu dat Raya van Desiree net weg moest maar eigenlijk is dat volgens mij ook een stikgemakkelijk hondje maar past gewoon niet bij haar roedel.
Als je zelf geen hond hebt die even hard terug gaat lopen bluffen is het geen probleem.

Bijna elke fokker met whippets heeft ze gewoon allemaal los bij elkaar. Alleen de bejaarden krijgen een eigen plekje waar ze vervolgens niet in gaan liggen omdat het op de bank warmer is.
9 teven los in huis is echt geen enorme uitzondering. Dat zegt toch wel wat over de aard van het ras.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Nanna schreef: 30 mei 2022, 16:26 Die zijn er wel hoor. Windsprites, of Silken windhounds

Afbeelding
Ik vind ze prachtig. Volgens mij zijn er wel weinig herplaatsers.
Wat ik me afvraag: roeren ze met deze honden niet in een kleine genenpool?
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Inge O schreef: 30 mei 2022, 18:40
Dirkje schreef: 30 mei 2022, 14:55 Poeh! Ben helemaal opgelucht. :cheer:
Ik hoop voor jou dat je er nu makkelijker in kan beslissen, en ben benieuwd wat er op jullie pad komt :ok: .
Ja, ik ook. Ben er vandaag al de hele dag vrolijk om. :cheer:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Desiree schreef: 30 mei 2022, 18:47
Dirkje schreef: 30 mei 2022, 15:14

Afbeelding
Die dunne vacht vind ik juist ideaal. Geen onderhoud en leuke kleertjes shoppen!! :cheer: Ik baalde stiekem een beetje dat Raya gewoon het water in dook en ook in de regen gewoon lekker aan de wandel ging zonder ook maar te doen alsof ze het koud had. Ik vind dat getrut juist heerlijk met jasjes en truitjes.
Pyjama’s met beertjes erop, leuke truien en jassen kopen, aan-, en uitkleden maakt me ook blij. Het gaat me meer om lekker door de vacht kroelen maar dat went.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Frootje schreef: 30 mei 2022, 17:06
Dirkje schreef: 30 mei 2022, 14:55Poeh! Ben helemaal opgelucht. :cheer:
Wat goed dat je er zo toch achterkomt dat het wel kan! :cheer: Ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk bij komt. :ok:

Ik was met de keuze voor een nieuwe hond dus precies als jij, ik maak ook hele grote problemen van dit soort dingen terwijl die er niet per se zijn. Ik wilde al een hele tijd een hond erbij, al sinds Froo 2 jaar oud was of zo. Maar ik heb het jarenlang overwogen en niet gedaan omdat ik bang was dat zij erdoor weg zou kwijnen. En toen Aloy er was heb ik nog twee weken zoveel stress gehad omdat ik Froo anders vond en dacht dat ze het niet leuk vond. Bleek uiteindelijk dat Froo Aloy best oke vond, maar mijn stress niet zo (ze is nogal een spiegel). Zodra ik het losliet was er niks meer aan de hand. :S: Wat kunnen we onszelf drukmaken soms. :schrik:

Ik vind Windsprites echt heel leuk, ze stonden hoog op mijn lijstje. De whippet met de lange vacht, ik vind het heel mooi. :I:
Blij voor je dat het zo goed heeft uitgepakt. :ok:
Als er een hond bijkomt laat ik dat uiteraard meteen weten. :smile:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 30 mei 2022, 19:47
Dirkje schreef: 29 mei 2022, 23:30
Ik vind het heel erg fijne honden. Stikgemakkelijk en praktisch.

Beetje gek nu dat Raya van Desiree net weg moest maar eigenlijk is dat volgens mij ook een stikgemakkelijk hondje maar past gewoon niet bij haar roedel.
Als je zelf geen hond hebt die even hard terug gaat lopen bluffen is het geen probleem.

Bijna elke fokker met whippets heeft ze gewoon allemaal los bij elkaar. Alleen de bejaarden krijgen een eigen plekje waar ze vervolgens niet in gaan liggen omdat het op de bank warmer is.
9 teven los in huis is echt geen enorme uitzondering. Dat zegt toch wel wat over de aard van het ras.
Ik heb het steeds over over een reu als tweede hond maar een Whippet teef zou misschien ook wel kunnen bij Dirkje. Mmmm, even over nadenken.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 21:50
Nanna schreef: 30 mei 2022, 16:26 Die zijn er wel hoor. Windsprites, of Silken windhounds

Afbeelding
Ik vind ze prachtig. Volgens mij zijn er wel weinig herplaatsers.
Wat ik me afvraag: roeren ze met deze honden niet in een kleine genenpool?
Whippets niet. Er zijn wel inteelt whippets maar ook heel veel met een vrij laag coi. Het zijn wel rashonden dus COI zegt niet alles.
Mira is iets van 11. Duidelijk verhoogd ten opzichte van een kruising maar niet problematisch.

En aangezien je graag een typsiche whippet wil (qua je eisenpakket) zou ik daar niet het eerst op gaan zeveren.
Kijk eerder hoe de honden bij de fokker in huis lopen. Whippets worden eigenlijk alleen maar herplaatst vanuit noodzaak. Het gaat eigenlijk nooit over het gedrag van de hond.

Klinkt overdreven maar dat is bij goldens toch ook zo? En fjorden? Het zijn gewoon schijtmakkelijke honden.
Nee, je kunt er niet los mee door een hazenwei....woooeehh spannend. Met hoeveel honden kan dat nou wel?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 22:00 Ik heb het steeds over over een reu als tweede hond maar een Whippet teef zou misschien ook wel kunnen bij Dirkje. Mmmm, even over nadenken.
Ik denk dat dat minder uitmaakt dan je verwacht. Whippetreuen hebben best wat reuengedrag maar honden die dat niet hebben kijk je waarschijnlijk over het hoofd omdat je ze te suf vind.
Het is erg goed op te voeden en te voorkomen. Daarom zou ik zelf geen reu overslaan.

Wel zijn teven iets interessanter in de omgang. Ik wil het niet leuker noemen maar dan fluctueert er nog iets. Een whippetreu kan nogal een robotachtige daginvulling ontwikkelen. Is niet erg maar ook niet superinteressant.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Dirkje schreef: 30 mei 2022, 21:51Ja, ik ook. Ben er vandaag al de hele dag vrolijk om. :cheer:
Wat leuk :I: . Ik hoop dat je snel een leukerd vindt!
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Uiteraard laat ik het meteen weten als ik een leuke hond op het oog heb. :smile:
Afbeelding
Plaats reactie