Volwassen hond voor het eerst met kind kennis laten maken

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mellow

Re: Volwassen hond voor het eerst met kind kennis laten maken

Bericht door Mellow »

Nanna schreef: 11 jun 2022, 11:08 Wel kudos voor Nicoline om haar verantwoordelijkheid te pakken en die hond immer gemuilkorfd te hebben. En ook om hier advies te vragen want je zult de pitbullbazen de kost geven die Bloodface rustig loslaten bij Dylano en Priscilla want ‘het saain nenniedoks’.
Ook weer mee eens.
:E:
_Tiny_
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Nanna schreef: 11 jun 2022, 10:56 Ik zit nou al te dimdammen hoe dat straks moet met kleindochter en de zwabbers😎
Die zullen er niet actief op af gaan om eens wat aan te richten, integendeel, ze lopen weg.
Maar goed, tegen de tijd dat kleindochter groot genoeg is om dingen te snappen zal ik haar wel drillen. Ik heb nog ergens een e-collar liggen😂 Op de honden afkruipen is gezapt worden🙃

Afbeelding

Af en toe een koekje door de tralies duwen en je bent klaar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Eigenlijk had ik dit topic helemaal niet verwacht. Een pitbull die niet goed is met mensen gaan leren met een peuter om te gaan is eigenlijk wel een beetje ver gezocht. Ik geloof oprecht in de goede bedoelingen van de TS maar het klinkt wel echt als een trollentopic. Mijn pitbull trekt geen vreemd volk maar het lijkt me zo leuk om hem gemuilkorfd tussen kleuters te laten lopen....😅
malinois
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik zou t niet doen. Mijn honden zijn hier geen kinderen gewend en ze komen er dus ook niet bij. Buiten (op de hondenvereniging) mag een kind van clubgenoten best een balletje gooien met ze maar alleen onder streng toezicht en al wat oudere kinderen. Nooit alleen nooit zonder toezicht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Marc schreef: 11 jun 2022, 13:48 Eigenlijk had ik dit topic helemaal niet verwacht. Een pitbull die niet goed is met mensen gaan leren met een peuter om te gaan is eigenlijk wel een beetje ver gezocht. Ik geloof oprecht in de goede bedoelingen van de TS maar het klinkt wel echt als een trollentopic. Mijn pitbull trekt geen vreemd volk maar het lijkt me zo leuk om hem gemuilkorfd tussen kleuters te laten lopen....😅
Oh, ik interpreteer TS eigenlijk heel anders.
Afbeelding
Kipo

Bericht door Kipo »

Alfilillo schreef:
Marc schreef: 11 jun 2022, 13:48 Eigenlijk had ik dit topic helemaal niet verwacht. Een pitbull die niet goed is met mensen gaan leren met een peuter om te gaan is eigenlijk wel een beetje ver gezocht. Ik geloof oprecht in de goede bedoelingen van de TS maar het klinkt wel echt als een trollentopic. Mijn pitbull trekt geen vreemd volk maar het lijkt me zo leuk om hem gemuilkorfd tussen kleuters te laten lopen....Afbeelding
Ik ook. TS is gek op pitbulls, is daar ook heel open in, maar in elke post kun je wel lezen dat ze prima weet wat ze in handen heeft en daar rekening mee houdt.
Onze akita-kruising was niet leuk met kinderen, daar hielden we hem dan om bij weg. Het is er nooit van gekomen, want hij was er al lang niet meer toen onze kinderen kwamen, maar ik ben er zeker van dat dát geen probleem was geweest. Dus ik snap de vraag wel, nichtje is toch net wat meer eigen en misschien is het wel helemaal niet te hoog gegrepen om samen te gaan wandelen.
Ik weet oprecht niet wat ik zou doen, maar ik weet wel dat ik nooit ontspannen zat als er kinderen op bezoek waren en onze hond niét weggesloten was.
Laatst gewijzigd door Kipo op 11 jun 2022, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc

Bericht door Marc »

Alfilillo schreef: 11 jun 2022, 14:10
Marc schreef: 11 jun 2022, 13:48 Eigenlijk had ik dit topic helemaal niet verwacht. Een pitbull die niet goed is met mensen gaan leren met een peuter om te gaan is eigenlijk wel een beetje ver gezocht. Ik geloof oprecht in de goede bedoelingen van de TS maar het klinkt wel echt als een trollentopic. Mijn pitbull trekt geen vreemd volk maar het lijkt me zo leuk om hem gemuilkorfd tussen kleuters te laten lopen....😅
Het ligt aan mijn bericht want ik zie de TS ook zo. Wat ik wilde zeggen is dat het "lijkt" op een trollentopic naar dat ik weer dat de TS geen trol is en goede bedoelingen heeft. Komt misschien wat vreemd over maar ik weet dat ze goed met haar honden is en een rasliefhebber. Bedoel meer als je niet beter wist dan ..
mijke
Posts in topic: 5

Bericht door mijke »

Ik vind deze reactie eigenlijk veel trolleriger overkomen want dat is volgens mij totaal niet wat ze schrijft of bedoelt. Je bent enorm aan het chargeren.
Kipo

Bericht door Kipo »

Marc schreef:
Het ligt aan mijn bericht want ik zie de TS ook zo. Wat ik wilde zeggen is dat het "lijkt" op een trollentopic naar dat ik weer dat de TS geen trol is en goede bedoelingen heeft. Komt misschien wat vreemd over maar ik weet dat ze goed met haar honden is en een rasliefhebber. Bedoel meer als je niet beter wist dan ..
Dat had ik inderdaad niet uit je bericht gelezen, maar past wel beter. Ook bij hoe ik jou 'ken', want ik zie jou er eigenlijk nooit op uit zijn om iemand negatief te benaderen.

Marc

Bericht door Marc »

mijke schreef: 11 jun 2022, 14:32
Ik vind deze reactie eigenlijk veel trolleriger overkomen want dat is volgens mij totaal niet wat ze schrijft of bedoelt. Je bent enorm aan het chargeren.
Zoals ik al lang uitgelegd heb komt mijn reactie niet over zoals ik hem bedoelde. Wat ik schrijf is als ik niet beter zou weten dan lijkt het...vreemd dat je dat niet begrijpt. Want als iemand zich hier zou aanmelden onder de naam killah en zou zeggen ik wil mijn intolerante pitbull graag bij kleine kindjes laten lopen al is hij onbetrouwbaar.... dan zou jij ineens precies begrijpen wat ik bedoel en zeggen ben jij gek geworden.....
Marc

Bericht door Marc »

Kipo schreef: 11 jun 2022, 14:34
Marc schreef:
Dat had ik inderdaad niet uit je bericht gelezen, maar past wel beter. Ook bij hoe ik jou 'ken', want ik zie jou er eigenlijk nooit op uit zijn om iemand negatief te benaderen.
Dat was dus ook helemaal niet de bedoeling. Want wat schieten mensen ermee op als je ze afbrandt en ze dan weggaan? Toch ben ik oprecht wel een beetje verbaasd over de topic. Vandaar mijn bericht. Ik weet uit eerste hand hoe je je kan vergissen in je hond en als je dan uitgaat van een extreem reactief ras en kleine kinderen zou ik zelf al op voorhand geen pogingen wagen met andermans kinderen. Een van mijn honden heeft ooit een kleuter gebeten en dat was op het nippertje met een sisser afgelopen. En dat was geen pitbull....want dan was het waarschijnlijk helemaal verkeerd afgelopen mocht er ooit een keer geen muilkorf op zitten.

Het is zo controversieel dat ik me niet kon inhouden om deze reactie te schrijven.
mijke

Bericht door mijke »

Ohja ik zie het nu. Onze reacties zijn tegelijk gepost. Niet zou aanvallend doen Marc. Ik schrijf bovendien 'vind overkomen', expres niet 'is' ;)
Marc

Bericht door Marc »

mijke schreef: 11 jun 2022, 15:18 Ohja ik zie het nu. Onze reacties zijn tegelijk gepost. Niet zou aanvallend doen Marc. Ik schrijf bovendien 'vind overkomen', expres niet 'is' ;)
Ik doe niet aanvallend maar meer verdedigend volgens mij 😅
mijke

Bericht door mijke »

Marc schreef: 11 jun 2022, 15:39
mijke schreef: 11 jun 2022, 15:18 Ohja ik zie het nu. Onze reacties zijn tegelijk gepost. Niet zou aanvallend doen Marc. Ik schrijf bovendien 'vind overkomen', expres niet 'is' ;)
Ik doe niet aanvallend maar meer verdedigend volgens mij 😅
Dat is soms een beetje hetzelfde 🤪
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Hylos schreef: 10 jun 2022, 23:48 Mijn "pitbull" ging prima samen met hele kleine kinderen. Ik vertrouw ze eerder dan een herder. Maar dat is niet erg relevant. Vooral de herrie en onvoorspelbaarheid kan honden veel stress geven.
Leuk dat wij als mens dat handig vinden, maar voor een hond als Colin lijkt me dit niks positiefs toe te voegen aan het leven. En dan heb ik het niet over ras, maar gewoon over hoe je hem omschrijft.

Je moet daar of donders op anticiperen, of het kind er 100% bij weg kunnen houden tot je zeker weet dat het altijd goed gaat.

Als je bij voorbaat al weet dat er een kans is dat er iets gebeurt zou ik het echt niet willen. Met Vos en kleine kinderen weet ik dat nu. Die is het na een tijdje zat en vindt dat "ga haar maar lief aaien" gegraai helemaal niet leuk. Dan gaan de tanden bloot en ik weet zeker dat ze durft te sneppen. Geef haar groot gelijk ook, maar dat snapt een kind niet natuurlijk. De ouders overigens vaak ook niet.

Precies dit.
Daar was mijn reactie ook op gebaseerd. Niet omdat het een Pitbull is, maar hoe ze hem omschrijft.

Hier is het hetzelfde als bij Hylos. Bronco en kinderen is geen enkel probleem. Ook al is hij het niet gewend (uiteraard altijd onder scherp toezicht).
Tux vindt kinderen helemaal niks en eng. Ze heeft er geen problemen mee om dan van zich af te happen. Dus zij mag gewoon niet geaaid worden door kinderen/vreemden.

Het gaat om het karakter van de hond, niet het ras.
Met Colin zou ik het risico niet lopen, ook omdat je hem er geen plezier mee doet.
Afbeelding
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Kipo schreef: 11 jun 2022, 14:25Onze akita-kruising was niet leuk met kinderen, daar hielden we hem dan om bij weg. Het is er nooit van gekomen, want hij was er al lang niet meer toen onze kinderen kwamen, maar ik ben er zeker van dat dát geen probleem was geweest. Dus ik snap de vraag wel, nichtje is toch net wat meer eigen en misschien is het wel helemaal niet te hoog gegrepen om samen te gaan wandelen.
Ik weet oprecht niet wat ik zou doen, maar ik weet wel dat ik nooit ontspannen zat als er kinderen op bezoek waren en onze hond niét weggesloten was.
Daar ben ik wel zeker van dat dat niet te hoog gegrepen is, dat is zo moeilijk niet. Een keertje wandelen, Colin aan korte riem plus muilkorf, kind aan de hand van een ouder en wat afstand houden. Maar waarom zou je dat doen, wat is je doel? Wat EchoMira al heel helder aanhaalt: daarna ga je verder. Plus, wat als ze elkaar leuk vinden? Dan kunnen ze er niet veel mee en dat is voor beide partijen niet leuk en moet je telkens zorgen dat ze elkaar niet toch op gaan zoeken.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Alfilillo
Posts in topic: 3
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Zamunda schreef: 11 jun 2022, 17:05
Kipo schreef: 11 jun 2022, 14:25Onze akita-kruising was niet leuk met kinderen, daar hielden we hem dan om bij weg. Het is er nooit van gekomen, want hij was er al lang niet meer toen onze kinderen kwamen, maar ik ben er zeker van dat dát geen probleem was geweest. Dus ik snap de vraag wel, nichtje is toch net wat meer eigen en misschien is het wel helemaal niet te hoog gegrepen om samen te gaan wandelen.
Daar ben ik wel zeker van dat dat niet te hoog gegrepen is, dat is zo moeilijk niet. Een keertje wandelen, Colin aan korte riem plus muilkorf, kind aan de hand van een ouder en wat afstand houden. Maar waarom zou je dat doen, wat is je doel? Wat EchoMira al heel helder aanhaalt: daarna ga je verder. Plus, wat als ze elkaar leuk vinden? Dan kunnen ze er niet veel mee en dat is voor beide partijen niet leuk en moet je telkens zorgen dat ze elkaar niet toch op gaan zoeken.
Ligt eraan. Alfil vindt het bijvoorbeeld fantástisch als er andere mensen met ons mee wandelen. Er zijn weinig dingen die hij leuker vindt. En dan hoeft er helemaal niet met vallen gegooid te worden, dat interesseert hem weinig, gewoon samen op stap vindt hij het einde.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Waarom zou je een hechte familie met behoefte aan contact opzadelen met een agressieve pit bull?
Gewoon even als praktische vraag.

Als ze nou gewoon met jou mee gaan wandelen. Een rondje door het bos en dan gaat iedereen bij oma soep eten maar dan blijft psaaiko in de golf.
Dat kan denk ik wel en dat heb je toch aan je contactplicht voldaan?
Nicoline
Posts in topic: 10

Bericht door Nicoline »

Bedankt voor alle input iedereen, zoals ik al eerder zei (snap ik dat leest misschien niet iedereen) ik zie er voorlopig idd van af, buiten dat ze misschien eens mee gaat wandelen ofzo. Zo raken ze gaanderweg ook vertrouwd aan elkaars aanwezigheid, ze hoeven niks met elkaar maar ik vind het ergens wel fijn dat ze beiden vinden dat het gewoon oké is als de ander in de buurt is. Toen mijn nichtje nog een paar maanden oud was zijn mijn zusje en ik al eens gaan wandelen met haar en Colin dat ging helemaal prima, hij toonde eigenlijk geen interesse in haar en dat is denk ik een heel goed uitgangspunt. En ook bij mij thuis met de hond in de bench was er totaal niks aan de hand, weer totaal geen interesse. Nou is die bench ook z'n veilige haven, als hij bang is kruipt hij daar ook in, in die bench kan niks of niemand hem wat maken en dat is prima zo.
Sorry ik wijk een beetje af en ik heb alle reacties gelezen, kan alleen niet overal apart op reageren 😅
En ja ik snap ook dat het overkomt als een "troll post" en nee Colin is geen killah die ik tussen kleuters loslaat, gewoon een intacte jonge reu met bijbehorend karakter die hier en daar wat sturing nodig heeft en met wie ik vanwege z'n fysieke kracht geen risico neem.
De meeste pitbulls en staffords zijn juist super lief met mensen en kinderen. Mijn vorige hond was daar een voorbeeld van, er ging een wildvreemd kind bovenop haar liggen en dat vond ze prima. Ik zei nog tegen de moeder van het kind "mevrouw, ik heb deze hond net uit het asiel, ik weet niet of dit zo verstandig is" waarop ze zei "ach het is een stafford, dat gaat altijd goed" nogsteeds niet heel slim, maar wel tekenend voor hoe de meeste van dit soort honden zijn. Tracy was dan wel een kutwijf naar andere honden, dat heeft Colin dan weer niet 😅
Nicoline

Bericht door Nicoline »

En ik heb ook geen probleem met wat fellere reacties hier hoor, soms moet je dat ook even horen en dat is ook precies waarom ik deze vraag hier stel.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Alfilillo schreef: 11 jun 2022, 18:37
Zamunda schreef: 11 jun 2022, 17:05
Ligt eraan. Alfil vindt het bijvoorbeeld fantástisch als er andere mensen met ons mee wandelen. Er zijn weinig dingen die hij leuker vindt. En dan hoeft er helemaal niet met vallen gegooid te worden, dat interesseert hem weinig, gewoon samen op stap vindt hij het einde.
Colin is ook zo, laatst sloeg hij zowat op tilt van blijdschap toen hij zag dat er wel twéé van mijn (en dus zijn) vrienden mee gingen wandelen. En vanmiddag wandelen met mijn moeder, dat is voor hem misschien wel belangrijker dan voor mij want hij vindt het geweldig om eens niet alleen met mij te zijn, ik denk ook dat het zijn taak als "waakhond" verlicht.
Marc

Bericht door Marc »

Wat een sterke reacties. Complimenten. Heb je enige idee waarom hij zo is? Want ik vind het ook niet heel typisch voor zijn ras. Nu weet ik dat American staffords soms ook een flinke beschermingsdrang kunnen hebben en ook goed waaks zijn soms. Dus dat zal dan ook in pitbulls kunnen zitten.
Ik denk inderdaad dat het prima zou kunnen slagen maar ook dat het mis kan gaan. Precies wat je zelf ook denkt. Dus daarom maak je in mijn ogen de juiste keuze door het even niet te doen. Ik heb zelf een hond gehad die heel lastig een band kreeg met mensen. Eigen was dik aan en dan was het een super betrouwbare hond. Vreemd was absoluut niet dik aan en dan was het oppassen geblazen.

Ik heb toen een paar keer de fout gemaakt dingen te willen proberen. Want hoe kom je verder als je niks probeert. Snap jouw drang dus ook. Slaagt het dan is het leuk en je gunt jezelf en je hond dat ook. In mijn geval is een vriend van mij gebeten. In zijn hand en best heel flink. Glas pakken op de tafel waar de hond onder zat was genoeg om de hond onder de tafel uit te laten vliegen en die hand even goed te perforeren.

Het lullige in jouw geval is dat je alle vooroordelen en stereotypen van je ras erbij krijgt. Grotendeels terecht want een kind kan naast de beste vriend ook een krijsende prooi zijn en daar is je ras helaas niet heel goed mee.

Ik denk dat duidelijk was dat daar ook mijn vergelijking met een troltopic vandaan komt. Maar dat was niet persoonlijk maar een gedachte die in mij op kwam.

Wij zijn met de betreffende hond naar verschillende kenners, fokkers en trainers gegaan en de eindconclusie was zet je hond onder appel bij vreemden en laat niemand contact met de hond maken. Dat gaat toch keer op keer mis tussen de keren dat het wel goed gaat. Onze hond hield gewoon niet van vreemden. En de hond was gevaarlijk in die emotie want daar kwam ook reactie op. Jij kent je hond het beste. Ik zou ook toen zo graag gewild hebben dat wij dat konden doorbreken en dat de hond open zou kunnen worden en vriendelijk naar iedereen. Dat bleek een onmogelijk iets.

Dus uiteindelijk na allerlei trainingen en fokkers en kenners gesproken te hebben is de hond gehouden als een zeer lieve maar zeer eigen hond. Alleen contact met mensen waarmee ze wel kon opschieten en sociale zaken dan maar niet. Hoe leuk is het om sociaal te zijn als je met geknepen billen naar je hond zit te kijken? En voor de hond geldt hetzelfde. Die staat op spanning en bij jouw ras is dat geen goed idee. Bij mijn hond toen net zo min.

Ik ben benieuwd of je weet waarom hij zo is? Ik had vroeger een collega met een Amstaff die niet door had dat haar hond zo was. De hond was prima met vriendinnen en echt een gigantische bonk van een Amstaff. Ze ging trouwen en er was een vrijgezellenfeest. Gillende vriendinnen en alcohol. De vriendelijke reus zat er lekker tussen. Toen kwam de stripper en die dacht mijn collega even te kunnen bedansen op een stoel met de kring vriendinnen er omheen. Dat was voor de hond teveel en hij heeft het niet overleefd want je kan je voorstellen wat er gebeurd als een Amstaff van 30 kilo aan een stripper gaat hangen. De hond is ingeslapen en de man was ernstig toegetakeld en heeft de krant gehaald.....

Ik vind dat soort rassen geweldig maar de angst dat er een trigger komt om in te grijpen inclusief de manier waarop dat bij zulke rassen gaat is lastig. Zelfs mijn honden gaan soms even de mist in en hakken van zich af of grijpen ineens een haan in de tuin die ze aanvalt. Bij een pitbull is dat meteen ellende.
Gudrun
Posts in topic: 1
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Dat kindje is gewoon nog (veel) te jong.
Ik heb welgeteld 1 hond die dol op kinderen is en dat is Nanook, de fokster had toen hij daar puppy was een kindje van 1 en een stel kleuters. En hij is nog altijd super voorzichtig met kleine kinderen, terwijl hij wel een volwassen man die ongevraagd in de tuin komt durft happen.
Kinderen die honden gewend zijn mogen bij hem. Kinderen die geen honden gewend zijn en gaan gillen of rennen en lopen gewoon niet.
En dat weet je dus niet met kinderen.. zo heeft kleine Pippa eens een schol van een peuter gekregen en zo was er een kleuter die puppy Kika wou aaien en zich ineens bedacht en begon te gillen en te springen.

Samen wandelen kan gewoon wel, hond aangelijnd en kind aan de hand van iemand anders.
En eens dat kind een jaar of 7 is en zich verantwoordelijk en rustig begint te gedragen kan er misschien meer onder strikt toezicht.

Kika vertrouw ik 0,0 met kinderen. Nu heeft ze geleerd ze te negeren of ontwijken, maar ze redigeert heel snel bij opwinding en ik moet er niet aan denken dat ze uit opwinding om een muis waar ze niet achteraan mag even in een kinderbeentje bijt of zo.

Ik heb ooit voor een project op school in kleuterklassen voorlichting over honden en hun gedrag gegeven. De eerste dag uitleg en rollenspel en zo en de dag nadien wijlen Laïla en James, beiden schotse herder en kinderen gewend (ik had toen zelf kleuters) mee naar school. En toch he... er waren toch nog enkele kindertjes die gilden en weg renden.
In het 2e-3e leerjaar ging het wel goed, die mochten er dan een beetje "agility" en trucjes mee doen.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Marc schreef: 12 jun 2022, 08:19 Wat een sterke reacties. Complimenten. Heb je enige idee waarom hij zo is? Want ik vind het ook niet heel typisch voor zijn ras. Nu weet ik dat American staffords soms ook een flinke beschermingsdrang kunnen hebben en ook goed waaks zijn soms. Dus dat zal dan ook in pitbulls kunnen zitten.
Ik denk inderdaad dat het prima zou kunnen slagen maar ook dat het mis kan gaan. Precies wat je zelf ook denkt. Dus daarom maak je in mijn ogen de juiste keuze door het even niet te doen. Ik heb zelf een hond gehad die heel lastig een band kreeg met mensen. Eigen was dik aan en dan was het een super betrouwbare hond. Vreemd was absoluut niet dik aan en dan was het oppassen geblazen.

Ik heb toen een paar keer de fout gemaakt dingen te willen proberen. Want hoe kom je verder als je niks probeert. Snap jouw drang dus ook. Slaagt het dan is het leuk en je gunt jezelf en je hond dat ook. In mijn geval is een vriend van mij gebeten. In zijn hand en best heel flink. Glas pakken op de tafel waar de hond onder zat was genoeg om de hond onder de tafel uit te laten vliegen en die hand even goed te perforeren.

Het lullige in jouw geval is dat je alle vooroordelen en stereotypen van je ras erbij krijgt. Grotendeels terecht want een kind kan naast de beste vriend ook een krijsende prooi zijn en daar is je ras helaas niet heel goed mee.

Ik denk dat duidelijk was dat daar ook mijn vergelijking met een troltopic vandaan komt. Maar dat was niet persoonlijk maar een gedachte die in mij op kwam.

Wij zijn met de betreffende hond naar verschillende kenners, fokkers en trainers gegaan en de eindconclusie was zet je hond onder appel bij vreemden en laat niemand contact met de hond maken. Dat gaat toch keer op keer mis tussen de keren dat het wel goed gaat. Onze hond hield gewoon niet van vreemden. En de hond was gevaarlijk in die emotie want daar kwam ook reactie op. Jij kent je hond het beste. Ik zou ook toen zo graag gewild hebben dat wij dat konden doorbreken en dat de hond open zou kunnen worden en vriendelijk naar iedereen. Dat bleek een onmogelijk iets.

Dus uiteindelijk na allerlei trainingen en fokkers en kenners gesproken te hebben is de hond gehouden als een zeer lieve maar zeer eigen hond. Alleen contact met mensen waarmee ze wel kon opschieten en sociale zaken dan maar niet. Hoe leuk is het om sociaal te zijn als je met geknepen billen naar je hond zit te kijken? En voor de hond geldt hetzelfde. Die staat op spanning en bij jouw ras is dat geen goed idee. Bij mijn hond toen net zo min.

Ik ben benieuwd of je weet waarom hij zo is? Ik had vroeger een collega met een Amstaff die niet door had dat haar hond zo was. De hond was prima met vriendinnen en echt een gigantische bonk van een Amstaff. Ze ging trouwen en er was een vrijgezellenfeest. Gillende vriendinnen en alcohol. De vriendelijke reus zat er lekker tussen. Toen kwam de stripper en die dacht mijn collega even te kunnen bedansen op een stoel met de kring vriendinnen er omheen. Dat was voor de hond teveel en hij heeft het niet overleefd want je kan je voorstellen wat er gebeurd als een Amstaff van 30 kilo aan een stripper gaat hangen. De hond is ingeslapen en de man was ernstig toegetakeld en heeft de krant gehaald.....

Ik vind dat soort rassen geweldig maar de angst dat er een trigger komt om in te grijpen inclusief de manier waarop dat bij zulke rassen gaat is lastig. Zelfs mijn honden gaan soms even de mist in en hakken van zich af of grijpen ineens een haan in de tuin die ze aanvalt. Bij een pitbull is dat meteen ellende.
Dat is idd heel heftig, wat dat betreft ben ik blij dat Colin al heel snel liet zien dat hij geen "nanny dog" is, en ik heb hem daarin ook nooit gecorrigeerd. Of dat goed is weet ik niet, maar ik vond het belangrijk dat hij juist communiceert, dus idd blaffen en grommen ipv dat hij die stap over zou slaan omdat dat niet mag. Waar het gedrag vandaan komt, dat heeft hij van z'n vader, en het is inderdaad vooral waaks/beschermend. Het hoort zgn niet en je hoeft ook niet op een show te verschijnen met een pitbull die de keurmeester niet mot, maar ze zijn er wel. Het is bij Colin ook meer bescherming op de persoon denk ik, hij gaat dan ook vaak eerst tussen mij en wat hij een bedreiging vindt staan, is overdag ook een stuk relaxter dan s nachts. Ik weet ook wel zeker dat er geen vreemde vent op mij hoeft te gaan zitten, maar dat had bij mijn golden retriever van vroeger ook niet moeten gebeuren. Als je bij Colin eenmaal binnen bent is alles ook wel helemaal prima, hij vindt het dan reuze gezellig als je op bezoek komt en dan is hij echt een schoothond, vrienden/familie kunnen hem ook gewoon corrigeren als hij bijvoorbeeld te druk is, dat gaat prima en accepteert hij gewoon.
Plaats reactie