Op het vorige forum heb ik hier ook al eens een topic over gestart, met de vraag 'wat zit er eigenlijk onder in die zak?'. Want mensen schrijven vaak 'dan krijgen ze onder uit de zak' of 'dan zwaait er wat', maar meestal wordt er niet concreet genoemd wat daar dan precies mee word bedoeld. Dus ik ben benieuwd, hoe kijken jullie er tegenaan, wat doen jullie dan precies?
Voor mij is de theorie denk ik simpel. Ik vind alles waarbij je het gedrag van de hond bijstuurt door iets te begrenzen, of af te keuren, een correctie. Je hebt de wortel en de stok, de stok is de correctie. Ik zie opvoeden een beetje als blindemannetje spelen; je rent als een kip zonder kop door de wereld en daar krijg je positieve en negatieve feedback op; warm (goed) en koud (fout). Correcties zijn alle signalen die zeggen dat dit dus niet de bedoeling is. Daar valt "nuhuh" zeggen dus wel onder, maar afleiden bijvoorbeeld niet, al stuurt het het gedrag wel bij, omdat het wel aangeeft wat wel goed is, maar niet dat het andere niet goed is.
Bij Oor had ik eigenlijk weinig correcties nodig. Ze wilde zo graag luisteren, dat ze aan 'nuhuh' vaak voldoende had, of gewoon een aanwijzing van wat ze dan wel moest doen. Natuurlijk werd ik wel eens boos , dan riep ik hard 'foei!' en liep in dominante houding op haar af om haar in haar nekvel te grijpen, of een por te geven, of fysiek weg te sturen. Of soms gew heel boos kijken en wijzen van 'wegwezen!'. Daar dacht ik verder niet echt over na, daar was gewoon wat instinctief in mij op kwam, en dat kwam denk ik meestal wel over. Bij Ranja ben ik nog enorm zoekende naar wat bij haar werkt als correctie. Ze reageert niet zoals ik van Oor gewend was en daardoor ben ik soms een beetje van mijn apropos