Grashappen - overspronggedrag?

Plaats reactie
CatnDog
Posts in topic: 10
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Grashappen - overspronggedrag?

Bericht door CatnDog »

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn hond is een erg energiek en beweeglijk type. Hij raakt ook heel snel in standje opwinding; van 1 naar 100 in 1 seconde.

Het valt me op dat hij, als hij buiten in de tuin is, bij opwinding regelmatig in het gras hapt. Dit is kortstondig, het oogt als een reflex, als overspronggedrag.

Hierbij wil ik toevoegen dat hij als pup een enorme bijter was. Ik vraag me af of dit 'bijten' er nog steeds in zit en hij eigenlijk (wellicht in mij) wil bijten, maar zich in de plaats afreageert op het gras. Nogmaals: een korte hap, geen hele plaggen gras. Ik zie het ook niet zozeer als probleemgedrag, eerder als een apart trekje.

Ik ben benieuwd wat jullie inschatting is en wat ik ermee moet (valt het af te leren) en of ik er uberhaupt iets mee moet.
ranetje
Posts in topic: 5

Re: Grashappen - overspronggedrag?

Bericht door ranetje »

Het is naar mijn idee afreageren van spanning.
Je beschrijft zelf ook dat hij dat doet als hij in standje opwinding staat.
Hij weet er kennelijk niet helemaal raad mee.
Of hij anders in jou zou bijten kan ik niet beoordelen

Altijd zo geweest schrijf je, dus al zo'n 6 jaar?
Waarom zou je er nu iets aan willen veranderen?
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Twee dingen:

Enerzijds is er zoiets gewoon plezier hebben in de beleving. Dingen voelen, proeven, ruiken. Een beetje zoals op de fiets je hand door laag hangende blaadjes laten gaan, ofzo.
Of er gewoon plezier in hebben om bubbelfolie te pletten met je vingers.

In feite is dat een soort antwoord op verveling. (elk huisdier verveelt zich soms, of krijgt minder prikkels dan ze aankunnen, laten we het zo maar noemen) Gewoon lekker impulsen creëren.

Daarnaast is dit misschien al een alternatief gedrag voor het afgeleerde eerste gedrag.
Ik vind zelf dat je dat dan moet respecteren. Als zijn antwoord op "je mag mij niet bijten" is om dan maar ergens anders in te bijten is dat prima. Behalve als het de cavia of je bankstel is, natuurlijk.

Als je dat dan ook zou gaan verbieden (en ik snap dat je dat niet van plan bent) kom je akelig dichtbij het soort hond dat zichzelf dan maar gaat beschadigen of blijft hangen in ander stereotype gedrag.

Ik zou het dus lekker zo laten. Sterker nog, gooi hem maar een leuk pluche beest toe waar hij mee kan schudden en doen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Dit grashappen heeft hij niet altijd gedaan. Dat is eigenlijk pas sinds +/- een jaar denk ik en dus alleen bij opwindingsmomenten. Dat bijterige was in zijn hele puppytijd.
Ik denk inderdaad dat hij er niet helemaal raad mee weet en dat is denk ik ook de beste reden om het te willen veranderen: dat hij die verwarring niet hoeft te ervaren en dat happen niet hoeft te doen.

Edit: Het is niet dat ik het wil verbieden. Het is meer dat, als hij op dat moment iets negatiefs voelt/ervaart, ik dat negatieve zou willen opheffen.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 07 aug 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 07 aug 2022, 19:15 Twee dingen:

Enerzijds is er zoiets gewoon plezier hebben in de beleving. Dingen voelen, proeven, ruiken. Een beetje zoals op de fiets je hand door laag hangende blaadjes laten gaan, ofzo.
Of er gewoon plezier in hebben om bubbelfolie te pletten met je vingers.

In feite is dat een soort antwoord op verveling. (elk huisdier verveelt zich soms, of krijgt minder prikkels dan ze aankunnen, laten we het zo maar noemen) Gewoon lekker impulsen creëren.

Daarnaast is dit misschien al een alternatief gedrag voor het afgeleerde eerste gedrag.
Ik vind zelf dat je dat dan moet respecteren. Als zijn antwoord op "je mag mij niet bijten" is om dan maar ergens anders in te bijten is dat prima. Behalve als het de cavia of je bankstel is, natuurlijk.

Als je dat dan ook zou gaan verbieden (en ik snap dat je dat niet van plan bent) kom je akelig dichtbij het soort hond dat zichzelf dan maar gaat beschadigen of blijft hangen in ander stereotype gedrag.

Ik zou het dus lekker zo laten. Sterker nog, gooi hem maar een leuk pluche beest toe waar hij mee kan schudden en doen.
Ja, precies ja, dat hoopte ik ook al. Dat het verbieden niet nodig zou zijn. En dat uitleven mag hij zeker, 'lekker gek doen' hoort erbij. Als hij zich uit kan leven is hij eigenlijk ook relatief snel voldaan. Het is niet dat als ik hem een bijtspeeltje heeft dat hij daar een half uur mee door zou gaan.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus doet het ook. Ik zeg altijd wanneer hij zijn zin niet krijgt doet hij het maar of dat echt afreageren is of omgaan met zijn spanning/teleurstelling dat weet ik eigenlijk niet. Als we bijvoorbeeld op het zandpad lopen en hij wil richting bos maar we gaan rechtdoor dan hapt hij in gras wat daar staat

Ik ga dan brokjes gooien en dan is het over
Of als we de weg naar huis inslaan dan hapt hij ook gras
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 07 aug 2022, 19:24 Bertus doet het ook. Ik zeg altijd wanneer hij zijn zin niet krijgt doet hij het maar of dat echt afreageren is of omgaan met zijn spanning/teleurstelling dat weet ik eigenlijk niet. Als we bijvoorbeeld op het zandpad lopen en hij wil richting bos maar we gaan rechtdoor dan hapt hij in gras wat daar staat

Ik ga dan brokjes gooien en dan is het over
Of als we de weg naar huis inslaan dan hapt hij ook gras
Ik ben blij dat Zeno niet de enige is met grashap-momentjes :F:
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 07 aug 2022, 19:18 Dit grashappen heeft hij niet altijd gedaan. Dat is eigenlijk pas sinds +/- een jaar denk ik en dus alleen bij opwindingsmomenten. Dat bijterige was in zijn hele puppytijd.
Ik denk inderdaad dat hij er niet helemaal raad mee weet en dat is denk ik ook de beste reden om het te willen veranderen: dat hij die verwarring niet hoeft te ervaren en dat happen niet hoeft te doen.

Edit: Het is niet dat ik het wil verbieden. Het is meer dat, als hij op dat moment iets negatiefs voelt/ervaart, ik dat negatieve zou willen opheffen.
Denk je dat het vanwege iets negatiefs ervaren is?
Wanneer raakt hij zo opgewonden, is dat door iets negatiefs of iets positiefs?
Maakt dat negatief of positief bij opwinding verschil t.a.v. het grashappen?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 07 aug 2022, 21:48 Denk je dat het vanwege iets negatiefs ervaren is?
Ik denk meer dat het zichzelf-geen-raad-weten voor hem als negatief kan worden ervaren.
Ik denk niet dat de trigger negatief is, eerder opwinding/spanning.
Hij raakt dan opgewonden bij mijn aanwezigheid in de tuin. Misschien denkt hij op zo'n moment dat we iets (leuks) gaan ondernemen - opwinding - hap.
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 08 aug 2022, 14:35
ranetje schreef: 07 aug 2022, 21:48 Denk je dat het vanwege iets negatiefs ervaren is?
Ik denk meer dat het zichzelf-geen-raad-weten voor hem als negatief kan worden ervaren.
Hij raakt dan opgewonden bij mijn aanwezigheid in de tuin. Misschien denkt hij op zo'n moment dat we iets (leuks) gaan ondernemen - opwinding - hap.
Dat zou kunnen :ok:

Doe je dat wel eens (of vaak)?
Samen iets ondernemen in de tuin bedoel ik
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 08 aug 2022, 14:42

Ja, regelmatig, maar zeker niet elke keer. Dus misschien kan hij er daarom niet op aan wanneer dat wel/niet gebeurt.
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 08 aug 2022, 14:46
ranetje schreef: 08 aug 2022, 14:42

Ja, regelmatig, maar zeker niet elke keer. Dus misschien kan hij er daarom niet op aan wanneer dat wel/niet gebeurt.
Zou kunnen
Kan je een bepaald ritueel maken voor de momenten waarop je wel iets met hem gaat doen?
Of een bepaalde vaste opmerking als je niet iets gaat doen.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 08 aug 2022, 15:08 Zou kunnen
Kan je een bepaald ritueel maken voor de momenten waarop je wel iets met hem gaat doen?
Ik probeer in het algemeen al heel duidelijk te communiceren met hem, met dingen benoemen en met lichaamstaal. Hij is zelf ook niet zo subtiel qua lichaamstaal en gedrag, dus dat lijkt wel goed bij hem te werken. Als ik iets met hem onderneem, kondig ik dat wel aan. Bijvoorbeeld 'voetbal' en dan haal ik de bal tevoorschijn, of 'tunnel', speuren, verstoppertje, wat dan ook. (Met name bij ballen staat hij echt in opwindingsstand 10/10. Ik doe dat niet enorm vaak omdat je altijd hoort dat balspelletjes slecht zijn voor de gewrichten.)

Maar in afwezigheid van een activiteit - het kan niet elke dag feest zijn - is dat grashappen een mogelijkheid.
Hij is van zichzelf een erg actieve en beweeglijke hond. Ik denk dat rust pakken, gewoon niets doen, nooit zijn sterkste kant is geweest. Hij zou ook nooit in de tuin gaan slapen. Al is hij ook niet extreem waaks/alert op zijn omgeving. Meer gespitst om bij je in de buurt te zijn en dingen te doen, denk ik.
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 08 aug 2022, 16:47
ranetje schreef: 08 aug 2022, 15:08 Zou kunnen
Ik probeer in het algemeen al heel duidelijk te communiceren met hem, met dingen benoemen en met lichaamstaal. Hij is zelf ook niet zo subtiel qua lichaamstaal en gedrag, dus dat lijkt wel goed bij hem te werken. Als ik iets met hem onderneem, kondig ik dat wel aan. Bijvoorbeeld 'voetbal' en dan haal ik de bal tevoorschijn, of 'tunnel', speuren, verstoppertje, wat dan ook. (Met name bij ballen staat hij echt in opwindingsstand 10/10. Ik doe dat niet enorm vaak omdat je altijd hoort dat balspelletjes slecht zijn voor de gewrichten.)

Maar in afwezigheid van een activiteit - het kan niet elke dag feest zijn - is dat grashappen een mogelijkheid.
Hij is van zichzelf een erg actieve en beweeglijke hond. Ik denk dat rust pakken, gewoon niets doen, nooit zijn sterkste kant is geweest. Hij zou ook nooit in de tuin gaan slapen. Al is hij ook niet extreem waaks/alert op zijn omgeving. Meer gespitst om bij je in de buurt te zijn en dingen te doen, denk ik.
:ok:
Een vast woord/gebaar als je niets met hem van plan bent zou dan kunnen helpen.

Hij wordt niet hectisch, al ligt hij niet te slapen, als hij alleen in de tuin is zoals ik het begrijp?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 08 aug 2022, 17:03 :ok:
Een vast woord/gebaar als je niets met hem van plan bent zou dan kunnen helpen.

Hij wordt niet hectisch, al ligt hij niet te slapen, als hij alleen in de tuin is zoals ik het begrijp?
Ik gebruik meestal een vast woord 'genoeg' als een spel is afgelopen (edit: en dan gaat hij heel snel van stand hoog naar stand laag), maar ik heb geen woord voor als er niets van hem verwacht wordt; als er nooit een spel begint.
Enig idee voor een goed woord?
Al vraag ik me af of hij dat zal begrijpen en/of dat zal helpen. Ik denk dat ik wellicht eerder te veel met hem communiceer?

Hij is zelden alleen in de tuin. Dat vindt hij ronduit saai. Dan gaat hij na wat gesnuffel ergens liggen of staan wachten totdat er wel iemand is.
Ik zou hem niet hectisch noemen op die momenten, maar volledig 'zen', chill of stoicijns zou ik hem nooit noemen. ik zie ineens in dat zijn naam wel heel goed bij hem past: Zeno. Zen-0. Nul Zen. :P
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

CatnDog schreef: 07 aug 2022, 19:18

Ik zie dit echt als non-probleem. Stress behoort bij het leven en dit soort van ienemienie stress heeft nul impact op het welbevinden van een hond, ik zou zelfs eerder het tegendeel denken, het maakt deel uit van de dagelijkse veriatie aan prikkels.
Gretha
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Bronco doet het ook, meestal uit frustratie. Als hij even moet wachten omdat er een auto aan komt, of als we een vreemde hond moeten passeren ofzo.
Afbeelding
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Aloy doet dit ook uit frustratie soms (vergelijkbaar met wat Gretha beschrijft, alleen in andere situaties) en zij is verder echt het meest blije ei dat ik ken. :engel: Ik had er verder nog niet zo bij stilgestaan, tenzij ik het idee had dat mijn hond echt dagelijks veel stress had en daar last van had, zou ik het gewoon zo laten denk ik. Een keertje grashappen omdat het even niet gaat zoals de hond het in z’n hoofd had, vind ik ook niet zo schokkend.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Hij is ook zeker een blij ei. Zo'n klein stressmomentje moet ik inderdaad maar beschouwen als no big deal. Niet te zwaar aan wegen. Een beetje stress hoort bij het leven. :ok:
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Oh ik lees dit nu pas.
Kika doet het (uiteraard) ook.
Op het onhandige af. Pluk ik onkruid dan MOET ze er in happen. Heb al afgeleerd dat ze het doet als ik het nog in mijn handen heb na een hapje vinger. En net ook afgeleerd het onkruid uit de emmer te nemen.
Er is niet veel voor nodig... opwinding of denken dat er iets komt of verveling of laten zien dat ze iets wil DOEHOEN!!! dan hapt ze. En dat mag niet in mij of in de andere honden of in de meubels dus gras en onkruid in het algemeen is er ideaal voor.

Wat ik bij Kika, onafhankelijk van het grashappen wel doe is leren rust nemen. Omdat altijd "aan staan" niet gezond is vind ik. Commando relax wil zetten gaan liggen maar dan niet netjes in lig maar minstens met achterhand zijwaarts en er komt dan ook echt niks, alleen beloningen en "traag oogcontact". En op tijd en stond verplichte rust met of in de bench of met de deur dicht dat ze weer niet op het geluid van een wegwaaiend blaadje naar buiten schiet.
En dat werkt, eens ze zeker is dat de deur dicht is gaat ze ofwel zelf in haar bench liggen dutten ofwel op de bank naast me, en dan rust ze echt helemaal.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Gudrun schreef: 10 aug 2022, 10:35 Oh ik lees dit nu pas.
Op het onhandige af. Pluk ik onkruid dan MOET ze er in happen. Heb al afgeleerd dat ze het doet als ik het nog in mijn handen heb na een hapje vinger. En net ook afgeleerd het onkruid uit de emmer te nemen.
Er is niet veel voor nodig... opwinding of denken dat er iets komt of verveling of laten zien dat ze iets wil DOEHOEN!!! dan hapt ze. En dat mag niet in mij of in de andere honden of in de meubels dus gras en onkruid in het algemeen is er ideaal voor.

Wat ik bij Kika, onafhankelijk van het grashappen wel doe is leren rust nemen. Omdat altijd "aan staan" niet gezond is vind ik. Commando relax wil zetten gaan liggen maar dan niet netjes in lig maar minstens met achterhand zijwaarts en er komt dan ook echt niks, alleen beloningen en "traag oogcontact". En op tijd en stond verplichte rust met of in de bench of met de deur dicht dat ze weer niet op het geluid van een wegwaaiend blaadje naar buiten schiet.
En dat werkt, eens ze zeker is dat de deur dicht is gaat ze ofwel zelf in haar bench liggen dutten ofwel op de bank naast me, en dan rust ze echt helemaal.
Dat arme gras heeft al zoveel te lijden onder de droogte en dan ook nog al die grashappende honden :lol1:

Relax is wel een goed woord daarvoor; dat gebruik je in het normale taalgebruik niet vaak. Met liggen probeer ik hem met een handgebaar ook vaak te laten zien dat hij de bips zijwaarts kan leggen i.p.v. de sphynxhouding. Ik heb altijd geleerd dat ik hem maar z'n gang moest laten gaan als hij weer opsprong, in afwachting van actie, (zo van 'dat is zijn eigen keus, dan pakt hij maar minder rust'), maar ik denk dat het voor honden zoals Kika of Zeno inderdaad wel fijner/duidelijker is, wanneer er een rustmoment wordt aangegeven. Dat ze leren schakelen, omdat ze dat uit zichzelf gewoon niet snel zouden doen.
Kika komt uit een werklijn, neem ik aan?
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

CatnDog schreef: 10 aug 2022, 16:15
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 10:35 Oh ik lees dit nu pas.

Dat arme gras heeft al zoveel te lijden onder de droogte en dan ook nog al die grashappende honden :lol1:

Relax is wel een goed woord daarvoor; dat gebruik je in het normale taalgebruik niet vaak. Met liggen probeer ik hem met een handgebaar ook vaak te laten zien dat hij de bips zijwaarts kan leggen i.p.v. de sphynxhouding. Ik heb altijd geleerd dat ik hem maar z'n gang moest laten gaan als hij weer opsprong, in afwachting van actie, (zo van 'dat is zijn eigen keus, dan pakt hij maar minder rust'), maar ik denk dat het voor honden zoals Kika of Zeno inderdaad wel fijner/duidelijker is, wanneer er een rustmoment wordt aangegeven. Dat ze leren schakelen, omdat ze dat uit zichzelf gewoon niet snel zouden doen.
Kika komt uit een werklijn, neem ik aan?
Ja, werklijn. En inderdaad, zelfcontrole is een gebrek en rust nemen moeten ze leren EN nu en dan ook tot verplicht worden.
Ik merk dat het echt wel helpt. Ik neem heel veel meer zelf controle dan ik bij mijn andere honden ooit gedaan heb.
Ik heb een "relax" en een "hoeft niet" waarbij relax echt rust eisen is en een hoeft niet eerder een geruststelling, aangeven dat het niet nodig is en/of dat ik het wel oplos.
Plaats reactie