Een "af" oefening. In principe kent ze die, maar op cursus deed ze het niet, en ik moet zeggen dat ik het ook anders deed omdat er zo verwacht wordt dat je het met voerbeloning aanleert
We moeten eerst naam van hond zeggen (iets wat mij ook niet écht bekend is, in africhting is dit veelal juist iets wat je niet mag/moet doen jaren geleden althans)
Glory af.. Af, Af.... AF... zucht. (ze ging niet af)
Haalt de trainer een jongetje erbij, of hij de tafel van 5 kent. Ja die kende hij. Wil je die dan opzeggen? Ja dat wilde hij, en telkens als hij begon stelde de trainer weer dezelfde vraag aan de jongen, om de tafel van 5 op te zeggen. Waarop dat ventje stopte en weer opnieuw begon.
Nou dat kwartje viel rap bij mij
"Snap je me?" vroeg de trainer.
Ik beaamde het en mijn hemel... ook deels omdat ik wist dat Glory Af al kende was het Glory "af" 3 seconden wachten en plop. Af lag ze heel braaf en vol verwachting voor de beloning, voer en woord.
Klinkt zo normaal voor veel mensen, maar ik ben zelf ook soms wat te ongeduldig, en mijn vriend ook dus het was zo ontzettend herkenbaar.
====
En een andere oefening die ik echt nog niet kende, maar dat ik dacht... hoe dan.. en ook zeker wel nut van inzag en na de cursus ook direct met Chara en Aki heb gedaan, en mijn vriend laten zien.
"niet doen" of geef het een naam ik had er vroeger vies voor maar op andere manier aangeleerd, leave it is ook zo'n gekoppeld woord wat je kunt gebruiken.
Voer in beide handen en in eerste instantie dat laten pakken uit beide handen, daarna als een hond gericht op een hand met voertje gaat die hand dicht doen en "niet doen" zeggen, op moment dat ze die hand dan met rust laten belonen met het voertje wat je in de andere hand hebt.
Ik stond echt verbaasd hoe rap dat werd begrepen. En ook bij heel kort met Chara die écht vreetziek is, was dat ook rap door en dan had ik de moeilijkheidsgraad wat niet de bedoeling was, maar ik had Chara, Glory en Aki op en rij voor me... niet ideaal maar gut.. ze snapten ook gewoon dat als ik benoemde voor wie de oefening was dat het per hond was, ook weer knap maar uiteraard niet de bedoeling.
Maar deze oefening is dan dus wel uitbouwend om straks buiten ipv NEE, rustig Niet doen te zeggen.., en echt het werkte nu al binnen een paar minuten.
**