Ja, snap ik. Ik zou dat denk ik ook wel hebben, ik heb nog nooit een plaat-voor-de-kop type gehad, dus dat zou een heel nieuwe wereld zijn voor mijCatnDog schreef: 20 aug 2022, 18:37Hoewel Mila en Fayah inderdaad heel verschillend zijn, lijken het me allebei geweldige honden.Diana schreef: 20 aug 2022, 18:19 Ja, dat zijn ze ook. Ik heb er twee, en hoewel ze veel gemeen hebben, want het zijn allebei collies, zijn ze ook heel verschillend. Ze zijn allebei gevoelig, maar bij Mila gaat dat gepaard met wat angsten, onzekerheid en nervositeit (en dat zie je bij veel collies tegenwoordig) en dat heeft Fayah helemaal niet.
Mila is in niets gematigd, alles is bij haar uitvergroot en kan van het ene op het andere moment compleet omslaan: zij kan van idioot uitgelaten vrolijk naar poepchagrijnig of doodsbang gaan binnen een seconde. Fayah is veel gelijkmatiger en heeft niet zulke ups en downs.
Ze hebben allebei veel will to please. Fayah is meer meegaand en wat laconieker, terwijl Mila overal zelf ook een duidelijke mening over heeft die ze niet onder stoelen of banken steekt, maar wel fanatieker, streberiger en pittiger is in het werk. Ze was ook drukker toen ze jong was en had mentaal die uitdaging veel harder nodig dan Fayah.
Maar dat zijn dus allemaal uitersten binnen het spectrum van het ras. Fayah is dus niet opeens een stoïcijnse berghond of Mila een hysterische terriër, maar voor het ras is Fayah dus erg stabiel en Mila behoorlijk pittig.
Zeno is dus eerder van het type plaat-voor-z'n-kop, wat ik dus vrij merkwaardig vind. Juist bij veel Groenendaelers- en Tervuerense herdereigenaren zie ik ook gevoelige types. Al zal dat natuurlijk per individu veel verschillen. Dat plaat-voor-z'n-kopperige en overal op af denderen is precies wat ik niet zocht in een hond. Dat vind ik meer passen bij een labrador. Ik vind het fijn wanneer een hond wat meer de kat uit de boom kijkt en nadenkt voordat ze wat ondernemen. Of dat nu is vanuit onzekerheid en nervositeit of vanuit voorzichtigheid en overzicht-bewaren-verstandigheid. Het oogt wat volwassener in ieder geval.
Ik heb wel eens gelezen op het forum dat iemand zei (ik weet niet meer wie) dat zij het veel makkelijker vond om dappere overal op af denderende honden bij te sturen, dan om te gaan met meer onzekere types. Ik vind het juist heel lastig, omdat het me het gevoel geeft dat hij boven mijn macht uitstijgt. Ik ben zelf helemaal geen extravert type dat overal op af stapt en ik zou liever een eveneens voorzichtig type aanmoedigen ook al vangt een gevoelig type dan natuurlijk ook eerder mijn onzekerheid op. Ik heb er moeite mee om zo'n plaat-voor-z'n-kopper continue te moeten afremmen.
Lang geleden heb ik ook een Groenendaeler gehad en dat was ook een gevoelige en ietwat nerveuze hond en geen plaat-voor-de-kop-type. Hij was wat reactiever door die gevoeligheid dan de collies en ook flink waaks/wantrouwend naar vreemde mensen, dus daar ging hij sowieso niet naartoe. Met andere honden was hij eigenlijk wel redelijk correct (maar kon niet met alle reuen), maar niet zo beleefd als Mila bijvoorbeeld is - die die beleefdheid overigens ook eist van andere honden