Ik vind vierkant gebouwde honden\rassen het allermooist. Dus de rug net zo lang als de hoogte. Niet beter ofzo, gewoon smaak. Poedels horen ook vierkant te zijn en dat vind ik gewoon mooi. Met een (licht) gestrekte bouw heb ik niet zo veel .
_Tiny_ schreef: 10 nov 2022, 22:40
Ik vind vierkant gebouwde honden\rassen het allermooist. Dus de rug net zo lang als de hoogte. Niet beter ofzo, gewoon smaak. Poedels horen ook vierkant te zijn en dat vind ik gewoon mooi. Met een (licht) gestrekte bouw heb ik niet zo veel .
Grappig want ik heb het andersom. Ik vind vierkant wel mooi om te zien maar ik vind het gangwerk van honden met een langere rug mooier. Mits de juiste boekingen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
En ik ben echt een sucker voor honden die mooi lopen. De hond zelf doet er dan niet toe. Heb ik trouwens wel alleen bij grote honden. Kleine hondjes lopen zelden echt mooi en bij een grote hond maakt dat wel echt indruk op mij. Goed gangwerk.
Die foto bedriegt natuurlijk geweldig want Csikasz is ook een stuk lager dan Django.
Ik heb het niet echt voor vierkant, en al helemaal niet als het gaat richting extreme foxterriër, waarbij je niet meer snapt hoe die nog al zijn organen wegkrijgt.
Extreem lang vind ik net zo erg, hoewel dat meestal perceptie is door te korte poten.
Doe mij dus maar gewoon normaal : iets langer dan hoog, zoals de meeste hondachtigen.
_Tiny_ schreef: 10 nov 2022, 22:40
Grappig want ik heb het andersom. Ik vind vierkant wel mooi om te zien maar ik vind het gangwerk van honden met een langere rug mooier. Mits de juiste boekingen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
En ik ben echt een sucker voor honden die mooi lopen. De hond zelf doet er dan niet toe. Heb ik trouwens wel alleen bij grote honden. Kleine hondjes lopen zelden echt mooi en bij een grote hond maakt dat wel echt indruk op mij. Goed gangwerk.
Maar wat is een ‘goed gangwerk’. Dat hysterisch uitgrijpende dat je bij sommige showhonden ziet, ziet er spectaculair uit maar is het ook functioneel?
Verder zijn veel gangwerken rastypisch. Een Chowchow loopt met een steltachtige gang, een Italiaantje als een klein raspaardje en de Puli hoort een trippelend gangwerk te hebben. Allemaal ook inherent aan de bouw.
Net de niét rastypische vorm van gangwerk vind ik mooi : niks getrippel, niks gezweef, niks paradepaardje : gewoon een soepel functioneel gangwerk dat door niks opvalt, behalve door het gemak en het soepele van de beweging.
2 van mijn honden hadden een prachtig gangwerk (zeer subjectief), eentje ervan was een maltheser kruisinkje, liep als een tiet. Kon daar van genieten, of het rastypisch was of niet geen idee, dat hondje liep gewoon prachtig. En een leonberger, wanneer zij liep kon ik echt genieten. ( Kreeg ook toen ik nog showde, en dat nog belangrijk vond geweldige beoordelingen)
Beiden waren gewoon gebouwd, iets langer dan hoog.
Bluf had voor mijn gevoel een wat langere rug dan de gemiddelde herder. Niet echt een hele duidelijke foto van haar gangwerk. Maar in draf liep zij ook wel lichtvoetig.
Pa van Aak en deze bouw en manier van lopen heeft Aak ook
Chara probeer ik telkens in draf op de foto te krijgen, die kan ook zo mooi draven.
Glory heeft een wat meer gedrongen postuur, maar met naast lopen op school loopt ze als een paradepaardje naast je , zoiets als die pincher dansend gewoon
Ik vind vierkant helemaal niet zo mooi eigenlijk, heb liever licht gestrekt. Echt gestrekt vind ik ook niet zo mooi, dan oogt het al snel een beetje koddig. Pom is licht gestrekt, eigenlijk iets te weinig gehoekt voor de huidige labradormaatstaven, maar heeft een heel makkelijk en soepel gangwerk en genoeg ruimte. Eigenlijk vind ik haar ruglengte mooi, zou mog wel een fractie langer mogen. Echt lang in de rug vind ik over het algemeen niet zo mooi
Nanna schreef: 11 nov 2022, 10:18
Ik vind veel soorten beweging mooi. De hackneygang van de dwergpinscher, het uitgestrekte van de Saluki en ook de efficiënte gang van de Dingo.
Exact hier tussen in.
Dat vind ik ideaal.
Ik vind niet dat we de manier waarop een hond beweegt als pediekriepal topfokkert aan moeten gaan liggen passen.
Hoe normaler hoe beter. Punt.
Nanna schreef: 11 nov 2022, 09:55
Maar wat is een ‘goed gangwerk’. Dat hysterisch uitgrijpende dat je bij sommige showhonden ziet, ziet er spectaculair uit maar is het ook functioneel?
Verder zijn veel gangwerken rastypisch. Een Chowchow loopt met een steltachtige gang, een Italiaantje als een klein raspaardje en de Puli hoort een trippelend gangwerk te hebben. Allemaal ook inherent aan de bouw.
Voor mij is goed gangwerk het lopen waar een hond met de minste moeite en weerstand het verst mee komt. Dus functioneel. De energie die erin gaat minimaal en de voorwaartse beweging maximaal.
Trippelen of Hackney achtige windhond loopjes gaan naar boven en naar beneden terwijl de hond vooruit wil. Extreem ineffectief maar misschien grappig om te zien?
Ik vind ouderwetse Rin Tin Tin herders helemaal geweldig lopen. Dus die ranke Duitse herder types van een eeuw geleden die je nu zo nu en dan in buitenlandse asielen ziet. Die kunnen uren en uren draven bij een kudde en dat vind ik dus geweldig.