Een van de bekendste schimmels ter wereld is de "zombie mierschimmel" oftewel Ophiocordyceps unilateralis. Het neemt de geest van een mier over, waardoor deze op een tak klimt en zich vastklampt aan de onderkant van een blad voordat ze mummificeert. Eenmaal opgesloten op zijn plek, groeit het paddenstoelachtige vruchtlichaam van de cordyceps uit de mier en laat uiteindelijk zijn sporen vrij.
Kijk, toch weer wat zinnigs geleerd op de dinsdagmorgen.
runninggirl schreef: 07 feb 2023, 12:19
Haha ja leuk spul he. Ze hebben die nieuwe HBO zombieserie "The last of us" (wat eerst een computer spel was) ook hier op gebaseerd.
Ik vind de zombie paddestoelen erg mooi gedaan, leuk om nu de mieren te zien. Ik wist dat die schimmel bestond, maar had nooit een foto gezien
runninggirl schreef: 07 feb 2023, 12:19
Haha ja leuk spul he. Ze hebben die nieuwe HBO zombieserie "The last of us" (wat eerst een computer spel was) ook hier op gebaseerd.
Ik vind de zombie paddestoelen erg mooi gedaan, leuk om nu de mieren te zien. Ik wist dat die schimmel bestond, maar had nooit een foto gezien
Wij hebben er zelf ook wel eens eentje gevonden in het bos. Erg leuk om uit te graven. Het diertje was al wel helemaal onherkenbaar, maar volgens mij een soort wesp ofzo waar het uit groeide.