In sommige gevallen heb ik daar zelf wel eens twijfel over, net als ik zelf ondervond met mijn 1e herder die op een bepaald moment ging reageren op mensen die me wat wilden vragen, of zelfs reageerde toen iemand de ruimte van een zitruimte in een hotel binnen trad onverwachts toen we met een klein groepje zaten.
Dat was absoluut niet ok, en meer gebrek aan leiding van mijn kant dan dat hij het deed om mij te beschermen.
Maar zoals laatst dat van achter een hond was losgebroken en op Glory dreigde te klappen, waarop Chara de hond blokte, en Aak vanaf de andere kant de hond in zijn flank sprong om een tikkie terug te geven, was volgens iemand puur eigenbelang. Terwijl mijn partner als ik dat toch wel zagen als ingrijpen om Glory te beschermen
Idem toen Aak nog jong was en mijn vriend bijna gerold werd. Aki liep ver voor hem in de lijn, hoorde mijn vriend een HÉ! zeggen, zag de man bij mijn vriend en schoot terug direct op die man. Dat is toch geen eigen belang te noemen? Zeker niet als in normale situaties alles en iedereen gewoon kan passeren, praatje kan maken en de honden kan aanhalen?
Hoe zien jullie dat?