Nanna schreef: 10 apr 2023, 11:58
Google en gij zult vinden.
“ Het te hoge calciumgehalte leidt tot bovenmatige verzuring, hevige spiersamentrekkingen en een overmatige warmteproductie. Hierdoor stijgt de lichaamstemperatuur tot levensbedreigende hoogte, die schade aan vitale organen en zelfs sterfte kan veroorzaken.
De diagnose kan worden gesteld d.m.v. DNA-onderzoek.”
Desiree schreef: 10 apr 2023, 11:00
Jetski schreef:Ik wil je niet bang maken, maar het kan wel degelijk gevaarlijk zijn.
Onze border collie is 2 keer bijna dood gegaan aan te hoge lichaamstemperatuur. Ook een keer terwijl het vroor. Zoek even op Maligne hyperthermia.
Dit komt bij diverse hondenrassen voor.
Had ik nog nooit van gehoord. Kan het zo niet vinden maar is dat iets waar je ook op kan testen?
Toen met onze border was er erg weinig over bekend. (ruim 20 jaar geleden) Inmiddels is er veel meer onderzoek naar gedaan omdat het nog best vaak voorkomt helaas.
De eerste keer dat het toen gebeurde herkende ik gelukkig gelijk de oververhitting en kon ik daarnaar handelen.
Bij hem werd het getriggerd door de overdrive in zn kop die hij kreeg bij bv ballen/frisbee gooien. Maar ook bij het schapendrijven of spelen met andere honden. Gelukkig speelde hij, toen hij volwassen was, weinig met andere honden.
Omgevingstemperatuur had er geen invloed op.
We konden bij wijze van spreken met 30 plus graden uren met hem fietsen, maar een paar minuten balletje gooien deed zn lichaamstemperatuur gevaarlijk stijgen.
Ik zou als ik jou was de komende tijd een thermometer meenemen en op de momenten dat hij begint te hijgen even temperaturen. Temp tussen 38 en 39 graden is goed vanaf 40 graden wordt het wat link.