Er zijn soms wel eens honden die denken een punt bij Roderick te moeten maken en Roderick heeft daar een hele simpele oplossing voor. Wegwezen, vol gas en zo ver mogelijk. Sommige honden gaan hem achterna, dat zorgt vaak voor serieus bezorgde baasje en de opmerking shit die moeten we nu gaan halen want die van mij komt nooit meer terug. Nou komt Roderick uiteindelijk gewoon weer terug als hij daar zin in heeft of als ik de heilige bal laat zien, gevolgd door de opjager uiteraard. Dan ga ik Roderick natuurlijk niet vasthouden want ik weet niet wat de andere hond wil doen op dat moment. Soms besluit Roderick dat het oke is en dan volgt er alsnog een beleefde kennismaking en is er niks aan de hand maar honden die nog steeds niet lekker reageren blijft hij gewoon uit de weg gaan en wij vervolgens onze weg.
Net ook weer een poedelteef achter hem aan en daarop ben ik doorgelopen, Roderick was al een paar keer terug gekomen en nam weer de benen, uiteindelijk hebben ze normaal kennis gemaakt en dacht ik dat het weer van vooraf aan zou gaan dus heb ik snel de poedel aan haar tuig gepakt zodat haar baas haar kon pakken. Hij was een beetje verontwaardigd maar echt leuk gedrag van haar (nog steeds met stijve poten, hoge staart en rondjes om Roderick heen draaien) was het dan ook niet, en ik was niet van plan om de hele tijd naar zijn gemekker te luisteren dat zijn poedel zo ver gaat en niet terug komt. Roderick en ik vervolgen onze weg en meneer loopt met zijn poedel inmiddels aangelijnd achter ons aan, nog mopperend dat ze op deze manier niet meer los mocht lopen. Nog geen 20 meter verder komen er andere honden aan en hij laat doodleuk zijn poedel weer los.
Ergens vind ik het grappig en irritant tegelijkertijd, ik heb er namelijk niet altijd zin in. Honden waar Roderick graag mee speelt daar doet hij dit ook wel mee maar dan eerst ff bij elkaar kijken beetje kloten en dan pas dan nodigt Roderick zijn tegenstander uit tot een oneerlijke illegale streetrace, heel anders dus bij honden die met stijve poten Roderick ergens op staan te wachten.