Ik dacht meteen dat Cash het huis bij elkaar aan het blaffen was ofzo. Maar ze had een ringslang op de weg gevonden vlak bij onze huizen. Die was gewond en een Ekster had het op de slang gemunt. Logisch natuurlijk.
Maar de buurvrouw durfde de slang niet op te pakken. Gelukkig kwam mijn moeder er net aan en die durfde het wel.
Leg hem maar in het lege terrarium die ik nog heb staan, dan kijk ik straks als ik thuis ben wel.
Eenmaal thuis zag ik gelijk wat het probleem was. Geen wond, maar een prolaps.
Ook niet echt positief, maar als we niks doen gaat hij sowieso dood.
Dus aan de slag.
Eerst ontsmetten en een beetje laten weken in lauw water met Biotex. Daarna met wattenstaafjes en zonnebloemolie als glijmiddel heel voorzichtig de prolaps weer terug geduwd en recht gelegd.
Nu is het afwachten of het diertje het redt en of hij de boel er niet opnieuw uitperst (dat risico is erg groot). Ik laat hem eerst een paar dagen met rust. Mocht het dan nog goed gaan, vang ik wat dikkopjes uit de vijver van mijn moeder. Kijken of hij wil eten.
Daarna weer vrijlaten uiteraard.
De prolaps

Weken in Biotex. Het zijn meester acteurs. Je hoeft me niet te helpen, ik ben al dood hoor!

Kijk dan goed mens! Hartstikke dood ja!!

Operatie team in actie (Mijn moeder en ik)

Alles zit weer op zijn plek. Hard duimen dat dat zo blijft

Prachtig diertje. De buurvrouw zei dat het een flinke was, maar het is nog maar een jong dier.