Gretha schreef: 13 aug 2023, 22:08
Goed gedaan!
Is hij terug te roepen als hij achter een haas aan gaat?
Nee, dan ben ik te laat. Hier was hij dan ook al aangelijnd omdat daar altijd hazen zitten, anders had ik niet rustig een foto kunnen maken maar als hij wel los is en de haas voldoende ver weg is kan ik wel voorkomen dat hij gaat rennen. De twee keer dat hij alsnog ging omdat een haas vlak voor ons overstak was hij snel weer terug. Maar dat wil ik voorkomen.
Goed gedaan!
Nee, dan ben ik te laat. Hier was hij dan ook al aangelijnd omdat daar altijd hazen zitten, anders had ik niet rustig een foto kunnen maken maar als hij wel los is en de haas voldoende ver weg is kan ik wel voorkomen dat hij gaat rennen. De twee keer dat hij alsnog ging omdat een haas vlak voor ons overstak was hij snel weer terug. Maar dat wil ik voorkomen.
Heel herkenbaar.
En dat er afgelopen winter niet gejaagd is is duidelijk te merken. Het stikt van de hazen, je struikeld erover
EchoMira schreef: 13 aug 2023, 23:11
Hahaha!
Wat is het toch een lekkere donder.
Echo molt ook elke muis rat die ze te pakken krijgt.
Dit was zijn eerste rat *trots*
Vond het best indrukwekkend om te zien hoe hij de rat opstootte en alles in 0,1 seconde over was toen ie grijpbaar was. Geen spoortje bloed, gewoon onmiddelijk ferm doodgeschud. Dit was duidelijk veel serieuzer voor hem dan de muizen tot nu toe.
Sandra&co schreef: 13 aug 2023, 23:24
Vreet-ie 'm ook op of is het puur the thrill of the fight? Lekker beest.
Muizen speelt hij altijd nog een poosje mee (in de lucht gooien) en Lucca vreet ze uiteindelijk vaak op. Hij wist niet zo goed wat hij met deze rat moest. Ik vond het niet zo nodig dat hij 'm zou opeten dus heb geruild voor een Frolic en de rat in de prullenbak gedaan.
Goed gedaan!
Heel herkenbaar.
En dat er afgelopen winter niet gejaagd is is duidelijk te merken. Het stikt van de hazen, je struikeld erover
Hazen worden toch alleen in het seizoen gejaagd (behalve bij grote gewasschade)?
Van half oktober t/m 31 december.
Er zijn ook zat hazen, maar de telling moest anders werd besloten, dus werden de tellingen niet gevalideerd.
Dus zijn er geen hazen in drie provincies, waar het stikt van de hazen
ranetje schreef: 14 aug 2023, 12:23
Er zijn ook zat hazen, maar de telling moest anders werd besloten, dus werden de tellingen niet gevalideerd.
De hazenpopulatie neemt nog altijd af. Minder dan voorheen maar een afname is een afname. Blijkt uit tellingen die al decennia lang op dezelfde plaatsen, op dezelfde manier gedaan worden zodat je appels met appels kunt vergelijken. Maar ik had indedaad al gehoord dat de jagers het daar niet mee eens zijn omdat ze zelf ook wel eens hazen zagen in hun jachtgebied
Nou ja, dit terzijde, want Taro mag van mij geen hazen vangen
ranetje schreef: 14 aug 2023, 12:23
De hazenpopulatie neemt nog altijd af. Minder dan voorheen maar een afname is een afname. Blijkt uit tellingen die al decennia lang op dezelfde plaatsen, op dezelfde manier gedaan worden zodat je appels met appels kunt vergelijken. Maar ik had indedaad al gehoord dat de jagers het daar niet mee eens zijn omdat ze zelf ook wel eens hazen zagen in hun jachtgebied
Nou ja, dit terzijde, want Taro mag van mij geen hazen vangen
Aangezien de hazen steeds meer alleen 's nachts actief zijn moet je dus anders tellen.
Dan vergelijk je pas appels met appels.
En Greta struikelt over de hazen die er niet meer zijn zeker
Het bestand neemt af op plaatsen waar ze niet meer kunnen leven.
Dat is niet zo heel merkwaardig als er nu huizen en bedrijven staan.
Ik hecht meer waarde aan de conclusies van de WUR dan die van de jagersvereniging om eerlijk te zijn ben bekend met de discussie en het niet met je eens. De Jagersvereniging geeft nota bene zelf toe dat hun tellingen niet goed gestandaardiseerd zijn. En als je al decennia overdag hazen telt slaat het nergens op om die voor een trendbepaling nu te gaan vergelijken met nachttellingen. Ja, allicht tel je er dan meer maar daar kan je verder geen conclusie over populatietrends uit trekken, alleen concluderen dat je 's nachts meer hazen ziet dan overdag.
Ik zie ook veel hazen. (Overdag, trouwens.) Gelukkig gaat het dus hier, in mijn gebied, redelijk met ze. Ik zie ook veel raven. Dan moet dat wel een soort zijn waar het in heel Nederland fantastisch mee gaat! Oh nee, zo werkt dat niet
Heel herkenbaar.
Hazen worden toch alleen in het seizoen gejaagd (behalve bij grote gewasschade)?
Van half oktober t/m 31 december.
Dat bedoelde ik ook met afgelopen winter.
Vanwege de vogelgriep was er geen vlakjacht.
In deze regio niet tenminste.
En er zitten er hier vergeleken met andere jaren echt absurd veel.
Zelfs overdag zitten ze gewoon midden op de weg.
Het jankt hier echt van de hazen. Met recht een overpopulatie.
Je ziet er rustig 7 in een weiland en ze zitten hier ook in de tuin.
Ik vind ze natuurlijk heel vervelend en bovendien uiterst smakelijk dus het nut van rond laten lopen ontgaat me.
Maar het betekent niet dat ze overal op niveau zijn.
Lothian schreef: 14 aug 2023, 09:49
Vond het best indrukwekkend om te zien hoe hij de rat opstootte en alles in 0,1 seconde over was toen ie grijpbaar was. Geen spoortje bloed, gewoon onmiddelijk ferm doodgeschud.
Ja. Het is echt aangeboren gedrag. Er wordt in ieder geval niet geoefend.
Ik liep met Billie en Echo in de uiterwaarden. Koud 12 weken. Achter elkaar gingen de muizen er aan.
Ratten ook, pakken en schudden en ze zijn meteen dood. Ze hebben het niet van Mira.
Lothian schreef: 14 aug 2023, 09:49
Vond het best indrukwekkend om te zien hoe hij de rat opstootte en alles in 0,1 seconde over was toen ie grijpbaar was. Geen spoortje bloed, gewoon onmiddelijk ferm doodgeschud.
Ja. Het is echt aangeboren gedrag. Er wordt in ieder geval niet geoefend.
Ik liep met Billie en Echo in de uiterwaarden. Koud 12 weken. Achter elkaar gingen de muizen er aan.
Ratten ook, pakken en schudden en ze zijn meteen dood. Ze hebben het niet van Mira.
Tux net zo, je kunt het niet af kijken. Muizen zijn ook in een nanoseconde doorgeslikt.
EchoMira schreef: 14 aug 2023, 21:25
(...)Ze hebben het niet van Mira.
Tux net zo, je kunt het niet af kijken. Muizen zijn ook in een nanoseconde doorgeslikt.
...en ook zij heeft het niet van d'r moeder Sofi is alleen wild op eekhoorntjes, maar die krijgt ze toch niet te pakken.
Weet niet hoe ze op rennende hazen zouden reageren want die zien we hier nooit.
Mooi is dat, hoe bepaalde genen toch weer bovendrijven.
Nou ja, mooi...... bij hazen vind ik het wel lastig. Die krengen blijven rennen en Tux dus ook. Ik moet zo scherp zijn. Als ik ze eerder zie dan haar kan ik haar aanlijnen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Verder luistert ze echt perfect, alleen dan niet.
Rennende hazen is ook een enorme trigger.
Het is heel lastig om een beetje passievolle hond daar achter weg te halen.
Het lukt me nu aardig na jaren trainen, maar als er meerdere achter elkaar gaan wordt het nog best moeilijk
Quinta komt nog niet verder dan de muizen aanwijzen in de muizenval..
Vorige week stootte ze een konijn op uit een droge sloot, die rende weg, ze heeft even staan kijken waar 'ie heen ging en dat was het. Ben benieuwd hoe lang ik dat zo kan houden..
Denk je een kat te hebben om muizen tegen te gaan. Integendeel, momenteel hebben we een soort van muizenplaag door zijn toedoen. Tobias (de kat) heeft het jagen op muizen ontdekt. Hij vangt ze in de omliggende landerijen en brengt ze levend naar of in huis om vervolgens weer te vertrekken voor de volgende buit. Gister waren het 14 stuks, voor zover ik heb kunnen ontdekken.
Dus allerlei gespuis in de vorm van muizen op het erf. En dan is het zo mooi om te zien hoe de honden hiermee omgaan. Voor Merlijntje is alles wat zich binnen zijn territorium bevindt hem dierbaar, zo trof ik laatst een muis aan in zijn staart terwijl hij lag te relaxen. Edison en Javier is andere koek. Edison ruikt ze, speurt als een malle, racet door de tuin. Die muizen worden alert en zoeken dekking. Soms vangt hij er eentje en gaat er dan mee spelen, in de lucht gooien, etc. Of hij brengt ze me, in de hoop dat ik ze zal weggooien opdat hij moge apporteren.....Altijd nog levende muisjes.
Nee, dan Javier (de senior) , hij heeft eindeloos geduld. Als hij de geur van een levende muis heeft ontdekt, blijft hij roerloos staan. Draait met zijn hoofd om te horen waar hij zit. Via reuk en gehoor weet hij zo'n beetje waar de muis zit. Vervolgens gaat hij loeren met zijn ogen en pakt hij hem met een soort van podenco sprong. En eet hem op, levend en (on)wel.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)