Vanachter een computerscherm is het lastig oordelen hóe erg het hitsige gedrag is.
Mijn wijlen Diem vond ik echt niet leuk als intacte reu. Hij is chemisch gecastreerd en met 3jr definitief. Uiteraard na eerst mijn uiterste best te doen met voldoende uitdaging én opvoeding.
Het diepte(hoogte?

)punt was toen hij in een verder verlaten park iets lekkers aan een struik rook en vervolgens die struik dekte. Incl ejaculatie. Stond ik in dat park te wachten tot alles weer binnenboord was en we weer verder konden wandelen
Hij wist verder prima dat er niet op mensen gereden mocht worden. Dus als je bukte om iets van de grond te rapen stond hij een meter verder te droogneuken op niets. Bezoek liet hij ook met rust want ik kon hem prima wegsturen. Op de bank en bed mocht hij als enige hond niet want dan ging hij naast je staan rijden. Tijdens wandelen kreeg ik hem ook fysiek mee als hij klappertandend plasjes stond op te likken. Maar echt afleiden met snoep of spel ging niet, zijn kop was te vol.
Was de (chemische)castratie een wondermiddel? Nee. Hij was nog steeds een hufterige geile patser

Maar nu kon ik wél zijn gedachte verzetten met snoep of spel. Er was ruimte in zijn kop gekomen.
Maar, ik ben het eens dat de meeste reuen zónder castratie uitgroeien tot fijne stabiele honden. Ff doorbijten, voldoende fysiek én mentale uitdaging bieden en verder rust en kalmte eisen.
Ik ken ook een reu met veel driften waarbij de chip totaal verkeerd uitpakte. Het is namelijk ook een wat onzeker hondje en zonder testosteron werd hij een schim van zichzelf. Dan 10x liever de hitsigheid en onbereikbaarheid dan een castraat met angstagressie.
Diem had genoeg zelfvertrouwen voor 10 castraties. Was juist wel fijn dat de ergste hufterigheid er af was. En ook dat andere intacte reuen minder terug op hem reageerde.
Overigens kon Diem gecastreerd en wel nog steeds niet bij loopse teven. Zelfs paar dagen na vruchtbare periode moest je hem van Flora lostrekken als Flora binnen zijn bereik kwam. (Hij aan de lijn, Flora los)