Ik mopperde erbij haar over dat Ronja weer een keer in huis had geplast terwijl ik weg was. Zij vroeg mij of ik dan ook boos op Ronja wordt. Ik vertelde haar dat ik dat eigenlijk nooit ben, want een hond snapt dat niet. Ze kan niet de connectie maken tussen een plasje van een half uur geleden en een boos mens. Ik pak zuchtend een dweil en poets de boel weer weg.
Zij vertelt vervolgens het verhaal dat als haar hond 's nachts een keer in de woonkamer heeft geplast, zij dan de volgende ochtend wel de hond "straft" dmv streng toespreken. Ze kan al zien als ze binnenkomt dat de hond zich schuldig voelt en laat de hond het plasje zien, wijst daar boos op met een "plasje uh uh" en dan neemt ze de hond mee naar de keuken en zegt "hier plasje doen" Dat is namelijk de plek waar ze het niet erg vindt als daar een keer een ongelukje is.
De volgende ochtend vond ze dan een plasje in de keuken. Voor haar is dat het bewijs dat de hond haar begrijpt, terwijl ik denk dat het louter toeval is. Dat de hond zich "schuldig" gedraagt is een reactie op haar lichaamstaal. Maar we worden het er niet helemaal over eens omdat haar "straf" het gewenste resultaat heeft. Zij heeft haar eerste hond en volgt vooral haar ervaring en gevoel. Ik heb al jaren honden en veel kennis die ik heb geleerd van boeken, internet, forum etcetera. Maar goed, kennis veranderd ook. Als 12 jarige keek ik naar Natte neuzen en leerde ik de dominatie theorie van Martin Gaus
Maar goed mijn vraag is dus denk ik wat zijn jullie ideeën over het vermogen van een hond om een actie van 10 min geleden te koppelen aan een reactie van baas.
Trouwens voordat jullie denken wat een bruut mens. De persoon in kwestie is heel zachtaardig. "Streng toespreken " is de enige strafmaatregel in haar boekje. Ik heb d'r zelfs nog nooit een brul horen geven naar die hond. Ik ben een stuk strenger naar m'n eigen honden toe.
En voor als jullie denken wat een zeikhonden hebben die mensen. Hond vriendin was loops en daardoor pieserig. En Ronja is inderdaad een zeikhond. Ik hoop daar ooit de gouden oplossing voor te vinden...