ellen en de birmanen schreef: 17 jul 2024, 11:53
het aanpassingsvermogen van een hond.
we hebben Pinkie nu anderhalve week in huis en ze gedraagt zich alsof ze hier al jaren woont. dat had ik ook met Ecco en andere herplaatsers.
Ik glimlachte toen ik je woorden las.
Ja, het verraste me destijds bij mijn eerste hond en verrast me nog steeds. Als het klopt voor ze, dan is het ook goed lijkt wel.
En nu heb ik slechts 1x een pup gekregen, maar die werd gebracht door de fokkers destijds, maar leek ook niet op of om te kijken toen ze weg gingen.. die kwam zag en overwon en ons huis was zijn huis destijds
Maar de "herplaatsers" binnen- en buitenland en bazen bekend en onbekend deden me wel versteld staan. Geloof dat ik zelf meer moeite had met aanpassen dan dat zij die tijd nodig hadden soms. Niet altijd, en ging soms niet van een leien dakje, maar stukje vertrouwen geven en laten zien verrast me toch altijd weer.
En dan moet ik daarbij altijd denken aan dat er ooit is gezegd, een hond leeft bij de dag en in het heden, en als dat heden goed is, dan gaan ze daarin mee. Bepaalde angsten of reacties zullen soms wel aanwezig zijn, maar dat zijn nu eenmaal dingen die je allemaal met je meedraagt en op kan reageren en reageert zoals je gewend was om te doen, tenzij je leert dat het anders kan, en dat kan dan weer op basis van vertrouwen.
Het krijgen van dat vertrouwen vind ik denk dan ook een van de mooiste dingen om te ervaren bij bijvoorbeeld honden.