Mogen jouw honden blaffen?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Mag jouw hond blaffen?

Peiling eindigde op 15 aug 2024, 20:03

Tuulk. Schreeuw naar hartelust van je af.
4
5%
Nee. Hou je hysterische muil.
9
11%
Alleen als er iemand aan de deur is en bij ontij.
26
32%
Tot ik zeg dat het afgelopen is.
42
51%
Alleen op commando.
1
1%
Nooit.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 82

Diana
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mogen jouw honden blaffen?

Bericht door Diana »

blondie schreef: 08 aug 2024, 14:27 Jullie wonen allebei redelijk vrij en open volgens mij.
Ja, ik woon behoorlijk rustig. Ik heb aan één kant wel een huis dat best dichtbij staat, maar die buren hebben zelf ook honden die wel eens blaffen en zijn er maar heel weinig. De huizen van de andere buren staan meer dan 100 meter verderop. Vandaar ook dat iedereen hier honden heeft om te waken en in deze woonsituatie vind ik het zelf ook wel prettig dat mijn honden alarm slaan als er iets gebeurt of er iemand bij het hek loopt, want dat is hier ook echt uitzonderlijk (bijna aan het eind van een doodlopend landweggetje).

Toen ik nog in Nijmegen in een appartement in een best drukke volkswijk woonde, waren mijn honden overigens totaal niet waaks en blaften ze eigenlijk zelden. Mila is nog steeds niet waaks, maar de rest slaat dus wel aan als ze iets of iemand bij het hek zien.
Afbeelding
alinelaila
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Bericht door alinelaila »

Een keer wat blaffen is prima. Aanslaan bij vreemde geluiden en de bel is ook prima. Dat laatste doet Zoë niet trouwens en verder stopt ze wel met blaffen als ik het zeg.
Mijn buurman heeft een hondje dat op alle tijden van de dag zit te krijsen in de tuin. Buurman zegt dan tegen mij dat het prima is als Zoë blaft, want 'dat doen honden nou eenmaal', maar schreeuwt wel godganse dag tegen z'n eigen hondje dat ze stil moet zijn (wat precies nul effect heeft) :scratch: :19: Zoë reageert gelukkig niet op dat hondje.
sabine
Site Admin
Posts in topic: 3
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Diana schreef: 08 aug 2024, 17:46
blondie schreef: 08 aug 2024, 14:27 Jullie wonen allebei redelijk vrij en open volgens mij.
Ja, ik woon behoorlijk rustig. Ik heb aan één kant wel een huis dat best dichtbij staat, maar die buren hebben zelf ook honden die wel eens blaffen en zijn er maar heel weinig. De huizen van de andere buren staan meer dan 100 meter verderop. Vandaar ook dat iedereen hier honden heeft om te waken en in deze woonsituatie vind ik het zelf ook wel prettig dat mijn honden alarm slaan als er iets gebeurt of er iemand bij het hek loopt, want dat is hier ook echt uitzonderlijk (bijna aan het eind van een doodlopend landweggetje).

Toen ik nog in Nijmegen in een appartement in een best drukke volkswijk woonde, waren mijn honden overigens totaal niet waaks en blaften ze eigenlijk zelden. Mila is nog steeds niet waaks, maar de rest slaat dus wel aan als ze iets of iemand bij het hek zien.
Wij woonden eerst 3 hoog en daar blaften de honden eigenlijk nooit (heel soms als ze vanaf het balkon iets zagen). Nu wonen we in een huis en dat scheelt hier ook erg met blaffen, Karel is echt wel een soort van waaks geworden. Hij is er nog steeds niet heel goed in maar hij blaft wel als ie iets ongewoons hoort.
Diana

Bericht door Diana »

sabine schreef: 12 aug 2024, 20:12
Diana schreef: 08 aug 2024, 17:46

Wij woonden eerst 3 hoog en daar blaften de honden eigenlijk nooit (heel soms als ze vanaf het balkon iets zagen). Nu wonen we in een huis en dat scheelt hier ook erg met blaffen, Karel is echt wel een soort van waaks geworden. Hij is er nog steeds niet heel goed in maar hij blaft wel als ie iets ongewoons hoort.
Ja, gek is dat hè, de rol die de omgeving daarin kan hebben. In mijn appartement op de begane grond in Nijmegen reden heel veel auto's en fietsers voorbij, liepen mensen voorbij op de stoep die praktisch aan mijn raam grensde, renden en speelden kinderen, liepen buren door de gang, en nooit is één van mijn honden daarop aangeslagen. Maar hier in Spanje werden ze op den duur wel waaks. Ze weten wel precies wie de directe buren zijn, daar blaffen ze niet tegen, maar als er mensen lopen die ze niet kennen, auto's voorbij komen (gebeurt hier gemiddeld twee keer per dag of zo) of anderszins iets afwijkends is, dan slaan ze wel aan.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Misschien is het ook dat er nu minder achtergrondgeluid is dan bij jou? Bij mij is het dat denk ik niet want het is hier ook wel rustig maar er lopen dus wel a en toe mensen langs het raam (en ik woon aan het uitlaatveld dus ook vaak blaffende honden of mensen die hun hond roepen enzo). Ik denk als het echt druk was, zoals bij jou in Nijmegen, dat er dan ook minder geblaft zou worden, gewoon omdat je niet overal op kan reageren?
Diana

Bericht door Diana »

sabine schreef: 12 aug 2024, 20:55 Misschien is het ook dat er nu minder achtergrondgeluid is dan bij jou? Bij mij is het dat denk ik niet want het is hier ook wel rustig maar er lopen dus wel a en toe mensen langs het raam (en ik woon aan het uitlaatveld dus ook vaak blaffende honden of mensen die hun hond roepen enzo). Ik denk als het echt druk was, zoals bij jou in Nijmegen, dat er dan ook minder geblaft zou worden, gewoon omdat je niet overal op kan reageren?
Ja, het is echt een verschil van een drukke volkswijk naar bijna the middle of nowhere. Daar in Nijmegen hoorde het er gewoon bij dat er veel rumoer was op straat, dat negeerden ze compleet, ze wisten niet beter en het was achtergrondgeluid. Hier is het al een hele happening als er een keer een auto langsrijdt en mensen die langs het hek lopen zijn al helemaal uitzonderlijk. Het gaat denk ik echt om wat in hun beleving afwijkend is, en in de drukte is meer drukte niet afwijkend, maar in onze oase van rust is bijna alles afwijkend :mrgreen:
Afbeelding
teckelfanbelgie
Welke: kaninchen teckel
Contacteer:

Bericht door teckelfanbelgie »

Bij mij zal mijn dwergteckel over het algemeen niet mogen blaffen, al moet je altijd naar de context zien. Uit blaffen en andere geluiden waar te nemen kan je veel emoties van je viervoeter ontdekken. Zo moet de hond wel kort en vlug blaffen als zij me wil waarschuwen voor dreigend gevaar.
Elian
Honden: 3
Welke: Russische tzarin + westjeutapets + baby belg

Bericht door Elian »

Ze mogen hier best even aanslaan bij de deurbel/thuiskomen van een van ons, maar daarna moet ‘t ook klaar zijn. Ook niet elkaar aanblaffen en al zeker niet om niks gillen. In de praktijk wordt er nog wel eens gegilt, Thorin (Zweedse vallhund) is natuurlijk van een vocaal ras en hoort haar eigen stemmetje graag. Pekko daagt graag uit met aanblaffen en joelt er soms even op los als hij alleen wordt gelaten (houdt gelukkig snel op). Thorin heeft ook zo’n lekker schel spetsenblafje waar je akelig van wordt. :') Werkelijk het enige minpunt aan dit ras.

Vinden we wel wat vervelend, maar meer dan ons best kunnen we niet doen. Tot nu toe geen klachten van de buren, scheelt dat de muren dik zijn en aan beide kanten buren met hondjes die ook wel eens aan het gillen zijn. :mann:

Hoop dat we in de toekomst lekker buiten de bebouwde kom kunnen gaan wonen. Hebben ze alsnog niet te krijsen, maar je bent mensen minder snel tot last en de prikkels zijn ook minder/anders (niet continue draaiende motoren en autodeuren die dichtgeslagen worden).
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Irma

Bericht door Irma »

Nee, had leonbergers, die blaffen sowieso niet veel, ( heb mijn jongsten nog nooit 1 blaf horen doen) en wanneer er geblaft werd kwamen ze zelf al naar binnen, ( hele grote tuin waar ze op liepen) Ze wisten dat gewoon. Blaffen binnenkomen. Binnen nooit een geluid.
De kleintjes oude hondjes, vooral de laatste blafte nooit buiten, echt helemaal nooit, maar binnen des te meer. Zo oud, en we deden er echt niks aan. Hondje had genoeg meegemaakt Gaf niks.( vrijstaand huis) De enigen die er 'last' van hadden waren wij, maar ook dat went. Heb een hekel aan blaffende honden buiten.
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Alleen als de bel gaat. Voor de rest houd je, zéker binnen, je smoel. Als we op de hei aan het ballen zijn mag je ook wel blaffen. Maar verder wil ik niemand horen.STILTE!
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Er wordt hier verschillend geblaft.
De teckels mochten op de bel blaffen maar na een paar keer moest het wel ophouden.
Mijn Griffons hebben nooit op de bel geblaft, en twee van de drie blaffen ook niet als er iemand binnen komen.

Ze doen (deden) wel alle drie mee aan de "avondomblaf", meestal tussen half 11 en 11 uur 's avonds. Als ik weet dat de meeste mensen in mijn directe omgeving al naar bed zijn mag dat maar even als het al wat later is dan half 11.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Elian schreef: 17 jun 2025, 22:00 Hoop dat we in de toekomst lekker buiten de bebouwde kom kunnen gaan wonen. Hebben ze alsnog niet te krijsen, maar je bent mensen minder snel tot last en de prikkels zijn ook minder/anders (niet continue draaiende motoren en autodeuren die dichtgeslagen worden).
Ik denk er niet over na of ik mensen tot last ben als mijn honden blaffen. Blaffende honden horen al sids de oertijd bij mensen en het is ook over de hele wereld aan de orde behalve op superdichtbevolkte plekken, daar verwachten mensen ineens doodse stilte en worden ze kwaad als er een duif koert.
Ga ik niet aan meedoen. Wat een waanzin.

Waar ik opgegroeid ben heb je een kerk met een carillon. (Dat is een klokkenspel voor de jongelui.)
Superleuk. Couleurtje locale en zo´n vrolijk wijsje is gewoon üprima. Leuke sfeer.
Komen er amsterdammers wonen en dat moet natuurlijk onmiddellijk stoppen, dat snap je wel.

Ik walg van zulke figuren. Tuurlijk, als een hond bij de benedenburen de hele dag voor het raam staat te schreeuwen kun je daar last van hebben. Maar gewone honden die een keer of een paar keer per dag aanslaan? Jezus.
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 18 jun 2025, 11:02 Alleen als de bel gaat. Voor de rest houd je, zéker binnen, je smoel. Als we op de hei aan het ballen zijn mag je ook wel blaffen. Maar verder wil ik niemand horen.STILTE!
Zolang het maar een reden heeft. Niet om jezelf te horen.
Maar een buurman die de hele dag nagtegaaltjes staat te doen of hilversum drie bestond nog niet loopt te fluiten vind ik minstens zo bloedverziekend irritant.
En kinderen tussen de 8 en 11. Vooral meisjes. Daarna gaan ze ook weer normaal doen maar die prepuberteit met dat hysterische gegil en domme gegiechel..grote god wat irritant. Pech gehad hoor. Ze mogen natuurlijk gewoon kind zijn en kinderen hoeven niet aan chagrijnige ouwe lullen te denken.
blondie

Bericht door blondie »

EchoMira schreef: 18 jun 2025, 19:52
Nanna schreef: 18 jun 2025, 11:02 Alleen als de bel gaat. Voor de rest houd je, zéker binnen, je smoel. Als we op de hei aan het ballen zijn mag je ook wel blaffen. Maar verder wil ik niemand horen.STILTE!
Zolang het maar een reden heeft. Niet om jezelf te horen.
Maar een buurman die de hele dag nagtegaaltjes staat te doen of hilversum drie bestond nog niet loopt te fluiten vind ik minstens zo bloedverziekend irritant.
En kinderen tussen de 8 en 11. Vooral meisjes. Daarna gaan ze ook weer normaal doen maar die prepuberteit met dat hysterische gegil en domme gegiechel..grote god wat irritant. Pech gehad hoor. Ze mogen natuurlijk gewoon kind zijn en kinderen hoeven niet aan chagrijnige ouwe lullen te denken.
Hier allebei, buurman die geluid maakt om geluid maken (fluiten, hard zuchten, neurien halve liedjes zingen en dat heel lang volhouden) en de hond van zijn ex die hier samen met haar hond ondertussen weer iedere dag te vinden is, dat zij een stem heeft als die van ma Simpson kan ze niets aan doen.. volume mag alleen wel wat minder.
En gisteren had ik er even tabak van toen ik net even rustig buiten ging zitten en dat ding weer bleef tetteren op alles en iedereen. Toen hij weer bij de door buurman opgeworpen dichte schutting begon te tetteren naar Chara die daar rustig achter lag was ik het dus spuugzat. En verzocht hem vriendelijk doch dringend op te donderen. Daarop kwam de buurman vloekend en tierend naar buiten met allerlei verwensingen richting mij en werd de hond naar binnen gehaald en de deur met een klap dichtgesmeten.
Om vervolgens dat beest binnen verder te laten tetteren.

Af en toe aanslaan of geluiden als ze blij zijn of wat opgewonden, prima, daar hoor je mij niet over zeiken (al denken sommigen dat ik daar ook al niet tegen kan, maar dat is dus niet waar dan moet ik lachen en herken de diverse honden aan hun geluiden en wat er dan gebeurd)
Maar dat oeverloze getetter om het tetteren aan de voorkant, achterkant en binnen is dodelijk vermoeiend en irritant.

As we speak.... daar zijn ze weer... en ik wil straks in de voortuin aan de gang dus dan breekt hel weer los natuurlijk, en het helpt niet dat ik mijn punt nu bereikt heb dat ik het gedoe zat ben (meer gedoe is er continue geprovoceer van die kant, maar dat getetter van die hond draagt niet bij aan mijn proberen te negeren en niet reageren op provocatie van buurman)
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik zou willen dat hij stil was in de fietskar 😂 verder blaft hij niet zoveel vind ik
Afbeelding
Plaats reactie