Mahdu gromt weleens tijdens spel als hij heel graag met me wil spelen (lees: ik moet zijn knuffel vasthouden terwijl hij eraan sjort en hem 'vermoord') maar niet zeker is of ik de knuffel afpak of niet.
Dan zeg ik gewoon 'nee vent, ik pak hem niet af, ik hou hem vast voor je' en kan de knuffel dan vastpakken.
Maar hij is behoorlijk vocaal wb brommelen, grommen, zeuren etc.
Kluifjes afpakken vindt hij echt niet leuk maar daar hebben we op geoefend met ruilen voor iets lekkerders en later even bekijken en weer teruggeven.
Ook op het lossen hebben we flink geoefend.
Tegenwoordig verstijft hij nog wel even maar ik kan alles van hem afpakken of op commando laten lossen zonder problemen, een enkele keer probeert hij het snel weg te pakken maar een 'uhuh, je krijgt het zometeen terug' is voldoende.
Dívka had ontzettend last van voedselnijd, Mahdu mocht nog niet haar richting in kijken van 3 meter afstand als ze een kluifje had, dan viel ze enorm tegen hem uit.
Ipv alle lekkers weg te halen heb ik ze bijna bedolven onder de kluifjes en ben ik gaan bijsturen; de een in de bench (met open deurtje) en de ander in de mand en geen gekloot onderling.
Met voeren ging zij in de gang en Mahdu in de woonkamer en ik kwam hooguit even kijken of ze nog brokken bij moest en liet haar verder met rust.
Inmiddels kan ik ze allebei tegelijk uit de hand voeren of het voer over de vloer uitstrooien zonder gedoe, hooguit als ze allebei net dat ene laatste brokje willen dat zij Mahdu wegsnauwt.

En grote kluiven (die gedroogde luchtpijpen van 30?cm) knagen ze tegenwoordig soms samen aan of ze liggen vlak bij elkaar met elk een eigen kluif.
Hier hangt het overigens van de context af of ik ingrijp op brommen en hoe.
Brommen en blaffen omdat er mensen voor het huis lopen is bijvoorbeeld een absolute no-go.