Weerwolfsyndroom

Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Weerwolfsyndroom

Bericht door Diana »

Groot alarm om kauwbot voor honden dat ‘weerwolfsyndroom’ kan veroorzaken: ‘Het was zó eng’

Minstens tien honden zijn de afgelopen maand in Nederland ziek geworden na het kauwen op een bepaald merk botten. De dieren kregen te maken met symptomen als epileptische aanvallen en gingen ongeremd in het rond rennen. Drie van de honden zijn overleden. Ook hond Bowie at de botten, tot grote schrik van zijn baasje Esther Lam.

Op 17 december kreeg hond Bowie zijn eerste aanval: ,,Mijn man en ik stonden bij het aanrecht, waren koffie aan het zetten. Bowie zat naast ons en begon uit het niets heel erg te blaffen” vertelt eigenaresse Esther Lam. ,,Hij rende door de kamer, vloog zowat door de ramen heen. Hij liet zijn urine lopen en was heel angstig. Het was zó eng.”

Ze belde meteen de dierenarts in haar woonplaats Zeewolde. ,,Ze dachten aan epilepsie, hebben hem helemaal onderzocht, bloed afgenomen, maar wisten niet wat hem mankeerde. Daar kreeg hij nog drie aanvallen en daarom hebben ze de neuroloog gebeld.”

Bowie was niet de eerste hond met deze aanvallen
Dierenarts en veterinair neuroloog Paul Mandigers van de Universiteit Utrecht zag Bowie bij Evidensia Ziekenhuis in Arnhem, waar hij ook werkt. Hij vroeg meteen of Bowie op een bepaald merk kauwbot had geknaagd. Het antwoord bevestigde zijn vermoeden.

,Bowie is één van meerdere honden die we hebben gezien met abnormale verschijnselen", vertelt hij. ,,De eerste hond met epilepsie die eigenlijk niet het normale beeld liet zien van epilepsie, zag ik ongeveer een maand geleden. Dat was een rottweiler die huilde als een wolf en hyperactief was, niet rustig te krijgen, schrok van allerlei dingen.” De ziekte wordt het weerwolfsyndroom genoemd. Vermoedelijk veroorzaakt door iets dat in de botten zit.

Honden komen uit heel het land
Een paar dagen later zag Mandigers een bericht van Duitse collega's die melding maakten van tien honden met dit soort abnormaal gedrag. ,,In de vorm van joelen, angstig, of hyperactief. Wankel lopen kwam voor. En epileptische aanvallen. Zij legden een link met iets van voeding, of een bot.”

Ook in Nederland zijn nu tien gevallen bekend. Mandigers veronderstelt dat het er meer zijn: ,,Ik denk dat we richting de twintig à dertig gaan, want niet iedere dierenarts stuurt door. En niet iedere dierenarts herkent het.” Een virusinfectie lag niet voor de hand: de honden komen uit heel Nederland, onder meer uit Amsterdam, Alkmaar, Waalwijk en dus ook Zeewolde. Ook in België en Finland zijn gevallen bekend.

Honden moesten worden afgemaakt
Er zijn ook honden geëuthanaseerd, vertelt hij. ,,Die waren zo ontremd dat het niet meer kon. Een van die honden is een Mechelse herder, een bewakingshond die heel erg agressief gedrag ging vertonen.” Andere honden knappen op nadat ze van de botten af waren gehaald en medicijnen kregen toegediend.

Wat maakte de dieren nu zo ziek? Het vermoeden is dat het gaat om een partij zogeheten rawhide botten van het merk Barkoo. Die zijn op een of andere manier besmet geraakt, is het vermoeden. ,,Die botten worden uit China geïmporteerd en daar gelden andere, minder strenge regels dan hier”, zegt Mandigers. Waarom niet alle honden ziek worden van de botten, dat is een nog onbeantwoorde vraag.

Ook Bowie knaagde op zo'n bot. Met hem gaat het gelukkig weer beter, vertelt Lam. Hij krijgt nog medicijnen en het is nog niet duidelijk of hij er uiteindelijk iets aan overhoudt. Lam is ondertussen een Facebooksite begonnen om andere hondenbezitters te waarschuwen. Ze deed ook een melding bij controledienst NVWA.

NVWA waarschuwt hondenbezitters
Bij de inspectiedienst zijn inmiddels tien meldingen binnengekomen, zegt een NVWA-woordvoerder. De dienst heeft dinsdagmiddag daarom een waarschuwing uitgedaan, specifiek voor de Barkoo kaustange (29 centimeter) en Barkoo kauknochen (geknotet. natur 11 centimeter). Deze kauwbotjes zijn de vermoedelijke oorzaak, zegt ook de NVWA. Het verband wordt nog onderzocht.

Het Duitse bedrijf Matina, dat de botten verkoopt, was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.
Zie https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... g~a90543d0 en waarschuwing NVWA: https://www.nvwa.nl/documenten/waarschu ... oor-honden
Afbeelding
Nanna

Re: Weerwolfsyndroom

Bericht door Nanna »

Die smerige dingen voer je je hond toch niet…

Afbeelding
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Ik voer ze al heel lang niet, maar ik merk dat cursisten op de hondenschool het heel normaal vinden die te voeren.
Ik raad het ook altijd af, met hele verhalen erbij waarom niet, maar ja "de fokker gaf het bij de pup mee" zie daar maar tegenaan te lullen :dunno:
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Nahbu krijgt ze wel. Het staafmodel, niet de knoop. Is een vd weinige kluiven waar hij tegen kan en hij niet in 1x doorslikt met stikken als gevolg.

Edit: en het is om de chemische behandeling dat het afgeraden wordt,.toch?
Afbeelding
Omega
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Wat ik begrepen heb gaat het om 1 merk.
Ik koop ze altijd van Farmfood, ze zeggen dat zij ze niet met troep bewerken, zijn dan ook wat duurder.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

farmfood moeten ze niet. Die moet ik eerst in bouillon laten weken en terug drogen.
Kells
Posts in topic: 2
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Die dingen geef ik mijn honden nooit meer sinds ik daar een keer een documentaire over gezien heb. Alleen spul wat gemaakt is in Europa krijgen ze.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

In Duitsland speelt het ook.

Dit soort botten wordt gemaakt van een afvalproduct van de leerlooierijen. Wat pas ontstaat nadat de huiden met een chemicaliën cocktail zijn behandeld. Om ze wit en fluffy te krijgen, worden ook weer chemicaliën gebruikt. Ik wist het al deels, maar nadat ik die documentaire gezien had wist ik pas hoe erg het was. Ik blijf bij de gedroogde slachtafval producten die niet uit China komen voor mijn honden.
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik heb ze ooit gewonnen bij Farmfood, ze keken hier of ik wel goed was... dat moesten ze niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Vroeger weleens van die botten gegeven, puur omdat ze zo lekker groot zijn ook. Tot ik erachter kwam inderdaad wat een troep erbij komt kijken. Ik krijg bij een nieuwe bestelling bij zooplus nu ineens van die rot-botjes "cadeau"..die gaan gelijk de kliko in, ik ga ze niet eens uitdelen aan buurtjes ofzo..gewoon gelijk weg ermee.
Afbeelding

2011-2025
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mijn honden vinden alleen die gevulde kauwbotten en kauwballen van Barkoo lekker, de witte rawhide 'botten' mag ik op een plek steken waar de zon niet schijnt. :Q:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Het gaat toch om botten van merk Barkoo, die worden o.a. door Zooplus verkocht.
Wat ik gisteren zo snel begreep is dat er een schimmel op een partij van die botten lijkt te zijn gekomen die dit effect op de honden geeft.
Mandigers sprak er gisteren over op tv, omdat artsen in Duitsland op een medische website het verschijnsel van de zieke honden met neurologische aandoeningen hadden gedeeld, en dat ze daarom een connectie konden leggen om dieper naar de mogelijke oorzaak te kijken.

Barkoo zelf wil niet reageren.

Zelf hebben wij de kauwchips van Barkoo.. maar ik heb de neiging om die allemaal nu maar weg te gooien. Ze gingen er al niet zo goed meer in.. vroeger hadden we andere dikkere kauwchips/chewies maar omdat die niet te verkrijgen lijken heb ik die van Barkoo aangeschaft.

Ik gooi ze maar gewoon weg, liever geen risico. Ze krijgen wel gedroogde long en stukken kopplaat en gedroogde kippenpoten als extraatje..
ranetje

Bericht door ranetje »

Zowel Ita vroeger, als nu Claire eten die rawhide botten niet.
Ze vonden en vinden het gewoon niet lekker denk ik.
Des te beter denk ik dan maar :ok:
Afbeelding
Smoothie
Welke: Smooth collie en kruising

Bericht door Smoothie »

Jerry heeft sinds november 2022 epilepsie. Hij was toen 6 jaar oud. Vanwege de leeftijd waarop de epilepsie begon en het feit dat epilepsie niet in zijn familie voorkomt, vermoed ik een externe oorzaak. Hij heeft in het verleden regelmatig runderhuid kauwbotten van Barkoo gehad. Het is uiteraard niet meer met zekerheid vast te stellen of de Barkoo botten de oorzaak zijn geweest.

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de NVWA komt. Betreft het 1 partij waarbij iets mis is gegaan of gaat er al langere tijd iets mis bij de productie van die botten?

Ik was verbaasd te lezen dat de Barkoo botten in China worden gemaakt. Ik dacht dat ze in Duitsland gemaakt worden. Als ik wist dat ze in China gemaakt worden, had ik ze nooit gekocht. Ik wist toen ook nog niet dat die rawhide dingen sowieso niet gezond zijn.

Zooplus haalt stilletjes alle Barkoo producten met runderhuid van de website en communiceert niks naar klanten. Ik ga nooit meer iets bij Zooplus kopen.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Zowat alles van snacks komt uit China/Turkije/Afrika/... ;)
Smoothie
Welke: Smooth collie en kruising

Bericht door Smoothie »

Oh dat wist ik niet. Als er een Duits adres op staat en ik zie nergens "made in China" dan ben ik zo naïef om te denken dat het in Duitsland is gemaakt :roll:

Ik kom er net achter dat ik die Barkoo kluiven nog heb liggen. Het zijn de kaustange 25 cm. Misschien ga ik ze laten onderzoeken en als er iets gevaarlijks in zit alle dierenartsrekeningen van de afgelopen jaren naar Zooplus sturen :lol1:
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 4

Bericht door Smoushond »

Maart schreef: 08 jan 2025, 12:00 Zowat alles van snacks komt uit China/Turkije/Afrika/... ;)

Ook die van Keetje?
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Smoushond schreef: 08 jan 2025, 13:04
Maart schreef: 08 jan 2025, 12:00 Zowat alles van snacks komt uit China/Turkije/Afrika/... ;)

Ook die van Keetje?
Als ik hun aanbod bekijk, zie ik zo al wat snacks waarvan ik weet waar ze vandaan komen :engel:
De voedingswereld is een erg kleine wereld, heel veel verkopers, maar erg weinig producenten.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 08 jan 2025, 13:12

Ook die van Keetje?
Als ik hun aanbod bekijk, zie ik zo al wat snacks waarvan ik weet waar ze vandaan komen :engel:
De voedingswereld is een erg kleine wereld, heel veel verkopers, maar erg weinig producenten.
Dat vind ik heel erg interessant. Heb je daar meer informatie over (een link naar een website met informatie, bijvoorbeeld de namen van producenten, de locaties waar ze zitten)?
Ik weet dat Nestle en Mars grote spelers zijn.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Nu dacht ik dat de snacks van Rocco (pens, oren, gedroogde kip etc.) uit Duitsland kwamen, maar het staat er helemaal niet op. Bizar!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Een filmpje over hoe rawhide gemaakt wordt.
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik geef veel kophuid en gedroogde oren enzo. Is dat net zulke troep?
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben de kast eens ingedoken. De groene kluifjes gaan de prullenbak in maar de pensstaafjes krijgt hij elke dag eentje
Wat ik erover kan vinden op internet is dit
Alle producten worden uitgebreid gecontroleerd en getest, vergelijkbaar met voedsel voor mensen. Vervolgens worden alle producten in beschermende verpakking getransporteerd. Omdat wij zo veilig werken, kunnen we kunstmatige toevoegingen reduceren tot een absoluut minimum, welke in de meeste gevallen zelfs helemaal worden weggelaten. Daar worden onze huismerksnacks niet alleen veiliger, maar ook nog eens veel lekkerder van. Door middel van gesloten verpakkingen kunnen de producten niet gaan schimmelen of ongedierte aantrekken.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Het is even zoeken maar ik koop voortaan alleen nog maar pensstaafjes uit de EU
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 08 jan 2025, 13:12

Ook die van Keetje?
Zijn de snacks (kophuid en luchtpijpen bv) niet vertrouwd van Keetjes? Ik vind het echt mooi spul altijd van haar.
Plaats reactie