verbod op alle dieronvriendelijke hulp en trainingsmiddelen
- Mo-yi
- Posts in topic: 6
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
verbod op alle dieronvriendelijke hulp en trainingsmiddelen
Daar is een motie voor ingediend en inmiddels is deze aangenomen. Ik was aan het zoeken wat dit specifiek zou gaan inhouden, uiteindelijk vond ik een uitgebreid document..sla ik die op ( pdf ) en vervolgens kan ik die nergens delen. Het is een heel uitgebreid document met onderzoeken. Foto van een lijst uit conclusie;

2011-2025
-
Mizzsylver
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Re: verbod op alle dieronvriendelijke hulp en trainingsmiddelen
Een Bottcher een dieronvriendelijk hulpmiddel??? Die snap ik niet hoor. Je kunt hem maar op 1 manier gebruiken.
En wat verstaan ze onder correct en incorrect gebruik van een slipketting en jachtlijn, staan daar definities van in dat onderzoek?
Want niet op slip vind ik dan feitelijk vallen onder incorrect gebruik omdat je ze dan niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, maar dat is juist diervriendelijker denk ik dan.
Heb je de link waar je dit gevonden hebt? Ben wel heel benieuwd!
En wat verstaan ze onder correct en incorrect gebruik van een slipketting en jachtlijn, staan daar definities van in dat onderzoek?
Want niet op slip vind ik dan feitelijk vallen onder incorrect gebruik omdat je ze dan niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, maar dat is juist diervriendelijker denk ik dan.
Heb je de link waar je dit gevonden hebt? Ben wel heel benieuwd!

- Gretha
- Posts in topic: 1
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Morgen maar even een extra halti halen

En een tuig met musketon aan de voorkant is zeker wel diervriendelijk? En een halti dus niet.
Interessant weer.
Interessant weer.

- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Die worden wel genoemd in het uitgebreide verslag. In bovenstaand overzicht staat alleen de top 10.Ybbihs schreef: 03 feb 2025, 13:38 En een tuig met musketon aan de voorkant is zeker wel diervriendelijk? En een halti dus niet.
Interessant weer.

- hakunamatata
- Posts in topic: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Die tekst onder de grafiek bevestigd wel een beetje waar ik al bang voor was. Wat daar rechts staat. 'Geen voorstander van flexilijnen en lange lijnen o.a. doordat de honden minder goed te controleren zijn en er meer kans op blessures is'.
Dat kun je toch niet serieus nemen?
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~

- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Erboven in het staafdiagram staat ook dat 17% dit juist inzet als hulpmiddel en de lange lijn komt ook niet in de top 10 voor van hulpmiddelen met risico op welzijnsaantasting, dus dat zinnetje vind ik daarmee enigszins in tegenspraak. Ik vrees dat flexlijn en lange lijn door elkaar zijn gebruikt; volgens mij zijn er best veel trainers en gt's geen voorstander van het gebruik van een flexlijn, maar over een gewone lange lijn hoor je dat niet zo vaak.hakunamatata schreef: 03 feb 2025, 14:38Die tekst onder de grafiek bevestigd wel een beetje waar ik al bang voor was. Wat daar rechts staat. 'Geen voorstander van flexilijnen en lange lijnen o.a. doordat de honden minder goed te controleren zijn en er meer kans op blessures is'.
Dat kun je toch niet serieus nemen?

Van mij mogen die kutflexi’s achter elkaar weg. Vanmiddag liet een domme trut nog de flexi uit dr domme klauwen schieten zodat dr Boerboel achter Katus aanvloog. Gelukkig had Katus meer uithoudingsvermogen dan dat domme stuk vee.

- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
De flexlijn is voor mij met de scootmobiel een onmisbaar hulpmiddel. Leuke losloopmogelijkheden voor Aloy zijn hier beperkt en een lange lijn aan de scootmobiel gaat natuurlijk niet. Aloy kent meerdere commando’s om er netjes aan te kunnen lopen zonder iemand tot last te zijn. Ik klaag met liefde mee over idioten die er niet mee om kunnen gaan, maar ik hoop absoluut dat ze niet verboden zullen worden. Zo wel, moet ik er maar 50 aanschaffen voordat ze uit de schappen gaan, daar komt Aloy de jaren vast wel mee door. 

- hakunamatata
- Posts in topic: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
In de praktijk (ik loop vooral in en rond het dorp en kleiner park waar gedoogd wordt dat ze loslopen) zie ik meer gedoe bij mensen met een vaste lijn dan met een flexi. Zelf gebruik ik de flexlijn ook standaard bij die wandelingen, luisteren doen ze op stem en zo hebben ze nog wat snuffelruimte. Elke dag loslopen is gewoon geen optie hier. Het is gewoon met elke lijn dat het vooral aan degene ligt die em vast heeft en wat eraan loopt. Of geen lijn gebruikt, dat kan ook nog, want het meeste gedoe ervaar ik toch echt in losloopgebieden. Van die eigenaren die niet snappen dat het niet grappig is als grote honden mijn kleine honden bestormen 'ze bijten toch niet'. Flexlijnen zie ik hier volop en zelden zorgt dat voor gedoe. Er lopen tig honden aan die dinger. Die Boerboel hierboven was waarschijnlijk ook losgeschoten met een vaste lijn, net zoals ik de stafford van om de hoek met zo hard ontwijk als die aan een flexi loopt ala dat ie aan een korte lijn loopt omdat die vrouw er gewoon niks mee kan. Ik vind het echt een illusie dat het dan komt door de flexlijn, alsof dat niet gebeurd als diezelfde mensen met diezelfde honden met een andere lijn lopen.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~

-
EchoMira
- Posts in topic: 8
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Staat er rangschikking bij, gaan ze alsnog over op ranking. Spreek gewoon je fucking moerstaal.
Natuurlijk wel. Een hond die een aanloop kan nemen door een veel langere lijn kan veel meer kracht zetten. Ik blijf het ondingen vinden.

Ik heb al mijn honden al mijn hele leven aan flexlijnen. Werkt prima. Ik ga ze echt niet dicht op me laten lopen constant of anders de hele tijd een lange lijn oprollen. Flexen zijn geweldig en ik heb er geen enkel probleem mee. Aanloop nemen doen mijn honden niet. Die zijn knetterbraaf en lopen toch altijd los. De flex gebruik ik in parken en steden. Voelt los. Dat vinden ze fijn.
- Kells
- Posts in topic: 5
- Welke: Ierse Setters
Fred laat de honden altijd uit aan flexilijnen en tuigen. Ik laat ze altijd loslopen en alleen het korte stukje door de straat heb ik ze aan de lijn. Dat zijn leren lijnen van anderhalve meter.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
Kelperuaantjes
Hier lopen de honden bij de normale uitlaatrondes vanuit huis ook aan de flex. Ze poepen langs de waterkant onderaan de steile wal en dat lukt niet aan een kortere, vaste lijn. Met meer dan 1 lange lijn tegelijk lopen lijkt me schier onmogelijk en 4x met 1 hond lopen om uit te laten is ook geen optie, die tijd ontbreekt op werkdagen helaas. Ik heb er in de ruim 30 jaar dat ik honden heb altijd mee gelopen en er nooit iemand schade mee of door berokkend.
Laatst gewijzigd door Kelperuaantjes op 03 feb 2025, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
EchoMira
Ondertussen geen enkele sanctie voor mensen die hun honden uberhaupt niet uitlaten.
Misplaatste bemoeienis.
Misplaatste bemoeienis.
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Hier lopen ze altijd aan de flex als ze aangelijnd moeten zijn. Dat blijf ik ook doen wel of niet verboden, er is toch geen handhaving en ik ga niet een ideale lijn thuis omdat een ander er niet mee om kan gaan

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Kells
Dat is het ook.EchoMira schreef: 03 feb 2025, 21:50 Ondertussen geen enkele sanctie voor mensen die hun honden uberhaupt niet uitlaten.
Misplaatste bemoeienis.
-
EchoMira
Ja maar ook echt.
Ik zou echt nooit met een antitrektuig aan gaan wandelen. Maar ik vind het ook niet meteen achterlijk als iemand het wel doet. Net als een halti. Ik moet er zelf echt nog niet aan denken maar als dat betekent dat je je hond nu wel uit kunt laten en je dat dan gaat doen ben ik voor.
Maar we moeten wel praten. Meteen. Want alleen maar dat je hond niet trekt betekent niet dat het goed gaat, gerda.
- Kells
Een halti heb ik nog nooit gebruikt. Een anti-trektuig wel een blauwe maandag. Clancy is hier nu bijna een jaar en ze trekt nog steeds als een malle. Wat nu?EchoMira schreef: 03 feb 2025, 23:00Ja maar ook echt.
Ik zou echt nooit met een antitrektuig aan gaan wandelen. Maar ik vind het ook niet meteen achterlijk als iemand het wel doet. Net als een halti. Ik moet er zelf echt nog niet aan denken maar als dat betekent dat je je hond nu wel uit kunt laten en je dat dan gaat doen ben ik voor.
Maar we moeten wel praten. Meteen. Want alleen maar dat je hond niet trekt betekent niet dat het goed gaat, gerda.
-
EchoMira
Ik doe niet aan trekken. Als we gaan trekken trek ik je met je strot onder mijn oksel.
Je mag het helemaal zelf weten.
Maar ik win 10/10.
Weerstand mag. Bijvoorbeeld qua tempo of waar je heen wil.
Rukken, jongedame? Nee hoor.
Ik ruk je naar Rome en terug.
Het antwoord is nee. Dat is echt grondwerk.
Natuurlijk belonen we vooral goed gedrag en stoppen we aandacht in het aanleren maar er is nog steeds zoiets als "ikdachthetniet".
Niet om ruw met je hond te zijn maar wel grenzen aangeven die niet te negeren zijn waardóór je hond juist ruimte krijgt.
Mijn honden mogen een handvol cruciale dingen gewoon echt niet en trekken is daar een van. Ik ga me niet over straat laten sleuren door twee opgefokte eekhoorns.
We hebben het kennelijk over een krachtmeting. Nou, ik wens je echt een prettige wedstrijd.
Ik zie je 14 kilometer aankomen en het gaat hem gewoon noet worden. Ik ros je met tuig en al terug de auto in.
Zolang je niet kunt luisteren gaan we helemaal niet naar het bos, Boris.
Dus ook met een flexje om doe je gewoon normaal.
Je mag het helemaal zelf weten.
Maar ik win 10/10.
Weerstand mag. Bijvoorbeeld qua tempo of waar je heen wil.
Rukken, jongedame? Nee hoor.
Ik ruk je naar Rome en terug.
Het antwoord is nee. Dat is echt grondwerk.
Natuurlijk belonen we vooral goed gedrag en stoppen we aandacht in het aanleren maar er is nog steeds zoiets als "ikdachthetniet".
Niet om ruw met je hond te zijn maar wel grenzen aangeven die niet te negeren zijn waardóór je hond juist ruimte krijgt.
Mijn honden mogen een handvol cruciale dingen gewoon echt niet en trekken is daar een van. Ik ga me niet over straat laten sleuren door twee opgefokte eekhoorns.
We hebben het kennelijk over een krachtmeting. Nou, ik wens je echt een prettige wedstrijd.
Ik zie je 14 kilometer aankomen en het gaat hem gewoon noet worden. Ik ros je met tuig en al terug de auto in.
Zolang je niet kunt luisteren gaan we helemaal niet naar het bos, Boris.
Dus ook met een flexje om doe je gewoon normaal.
- Kells
Haha! Als ik alleen met haar zou lopen zal het geen punt zijn, maar ik loop met alle drie tegelijk.
Ik loop met vier. Er trekt er niet eentje. Omdat ik dat niet trek
Ik zie het echt als disrespect en je kunt hem krijgen bolle. Over een minuut mag je los en tot die tijd hou je je gemak.
Ik zie het echt als disrespect en je kunt hem krijgen bolle. Over een minuut mag je los en tot die tijd hou je je gemak.

-
EchoMira
Nee. Uiteindelijk maakt dat niet uit en dat weet je zelf ook.Kells schreef: 03 feb 2025, 23:17 Haha! Als ik alleen met haar zou lopen zal het geen punt zijn, maar ik loop met alle drie tegelijk.
Ze hebben zich gewoon te gedragen. Al hang ik er een remparachute aan, ik wil dat die hond zich beperkt voelt door mijn ogen in zijn nek.
Als ik op kantoor aankom en er al mensen zijn hang ik de riemen aan de kapstok en zeg " meisjes, zoek maar een plekje" en dat betekent "ga ergens heen en hou je bek de komende drie uur.". Je mag er nota bene op de bank liggen?
En dat doen ze dus ook. Het maakt niet uit of ze net een nacht geslapen hebben. Het is nu kwart over 9 en nu ga je weer 5 uur slapen. Omdat ik het zeg.
Ik ben echt heel streng maar ik heb hooguit 7 regels. Niet aan de riem trekken is de eerste.
Ik ga NIET voorovergebukt achter een hondje aan lopen. Nog niet voor de grap.