verbod op alle dieronvriendelijke hulp en trainingsmiddelen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mo-yi
Posts in topic: 6
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: verbod op alle dieronvriendelijke hulp en trainingsmiddelen

Bericht door Mo-yi »

Mo-yi heeft haar eerste 5 a 6 jaar best getrokken aan de lijn. Met stukken dan, nooit constant. Madame woog wel a 42 kilo toendertijd. Ik liep en loop nog steeds met een tuig en een lange longeerlijn. Ik heb niet echt een idee hoe ik het voor elkaar kreeg, want de laatste 8 a 9 jaar trekt ze nul, niks. Ik gaf tegendruk als ze ging trekken, en gaf ruimte als ze niet meer trok. Dat kwartje viel vrij snel maar ze vergat dat ook weleens. Met de jaren loopt ze liever in een rustig drafje voor me uit, en heeft ze alle lijn ruimte dan ook, maar een "naast" is ook naast ( passeren van fietser bv ) en bij "oke" sjokt ze weer in haar relaxed drafje voor me uit.
Afbeelding

2011-2025
EchoMira
Posts in topic: 8
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 03 feb 2025, 23:25 disrespect
En dan maakt het dus niet uit dat je een boerboel hebt. Ook die moet je om je hierarchische pink hebben.
En dat kan gewoon.
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Mo-yi schreef: 03 feb 2025, 11:30 Daar is een motie voor ingediend en inmiddels is deze aangenomen. Ik was aan het zoeken wat dit specifiek zou gaan inhouden, uiteindelijk vond ik een uitgebreid document..sla ik die op ( pdf ) en vervolgens kan ik die nergens delen. Het is een heel uitgebreid document met onderzoeken. Foto van een lijst uit conclusie;

Afbeelding
Ik heb het hele onderzoek doorgelezen, maar waar kan ik vinden wanneer deze motie is ingediend en wanneer deze is aangenomen?

Ik kan alleen een motie vinden van het lid Graus voorgesteld op 8 december 2020, waarin de regering verzocht wordt alle dieronvriendelijke hulp-en traningsmiddelen in kaart te laten brengen door (veterinair) terzake deskundigen en deze uit te faseren.

Maar wellicht zie ik wat over het hoofd?
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 1

Bericht door Tineke »

Ik gebruik ook al jaren flexlijnen , op een aanlijnwandeling liepen ook de Fila's daaraan.
Nog nooit geen probleem mee gehad.

Elsa loopt er nu ook aan op een langere wandeling waar ze nog niet los gaat.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik gebruik ook flexlijnen en ik denk ook dat ze totaal geen probleem vormen als ze maar goed gebruikt worden. Mijn honden knallen niet in het einde van de flexlijn, omdat ik al lang en breed zie aankomen wanneer ze een sprint gaan nemen en dan de lijn al kort heb met de stopknop ingedrukt. Ze weten zelf ook heel goed dat er aan de lijn niets te sprinten valt, dus het is puur voor die momenten dat dat in een reflex kan gebeuren: als er ineens een konijn voor onze voeten wegschiet bijvoorbeeld.
Ik denk dat hier zoals bij veel andere hulpmiddelen geldt dat er geen probleem is als het goed gebruikt wordt. En ik geloof best dat het daar nog vaak aan schort. Het alternatief van een korte lijn en daar constant aan lopen rukken en snokken (door de eigenaar of door de hond zelf) lijkt me ook geen welzijnsverbetering. Dat zit 'm dan toch meer in de hond leren om normaal aan de lijn te lopen, of dat nou een korte lijn, lange lijn of een flexlijn is.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mijn honden luisteren heel goed. Ik denk dat je aan de flex veel betere gehoorzaamheid kan oefenen en ook veel minder getrek krijgt. Ze hebben hier de 8 meter variant en hun lopen los en aan de flex is hetzelfde. De einde flex situatie is veel vaker achter dan voor me aan de hand. Dat Guus staat te snuffelen of te piesen ergens. Voor me uit gaat hij wel maar nooit sleurend. Dat was eigenlijk met al mijn honden zo. Toen Dapper Cleo en Eva samen waren liet ik ze uit met drie flexen. Lekker kantklossen maar met lange lijnen handje wissel is echt niet te doen. Plus ik wist door de kleur van de flex wie van wie was 😇
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Budkes schreef: 04 feb 2025, 01:16
Mo-yi schreef: 03 feb 2025, 11:30 Daar is een motie voor ingediend en inmiddels is deze aangenomen. Ik was aan het zoeken wat dit specifiek zou gaan inhouden, uiteindelijk vond ik een uitgebreid document..sla ik die op ( pdf ) en vervolgens kan ik die nergens delen. Het is een heel uitgebreid document met onderzoeken. Foto van een lijst uit conclusie;

Afbeelding
Ik heb het hele onderzoek doorgelezen, maar waar kan ik vinden wanneer deze motie is ingediend en wanneer deze is aangenomen?

Ik kan alleen een motie vinden van het lid Graus voorgesteld op 8 december 2020, waarin de regering verzocht wordt alle dieronvriendelijke hulp-en traningsmiddelen in kaart te laten brengen door (veterinair) terzake deskundigen en deze uit te faseren.

Motie Teunissen, zij heeft dezelfde motie geloof ik opnieuw ingediend en is 20 januari aangenomen;

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... qFRaUHpVcA

" In 2021 stemde de Tweede Kamer al vóór een verbod als reactie op de motie van Graus. Maar in de praktijk bleef het verbod uit
Gelukkig blijft het daar niet bij! Teunissen vraagt de regering via een nieuwe motie om alsnog een verbod in te stellen, zoals eerder is afgesproken. Goed nieuws: ook die motie is aangenomen"( uit; dier&recht )
Afbeelding

2011-2025
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Hoe ziet een Böttcher speurharnas er uit?
Als ik er op zoek kom ik niet verder dan een biothane lijn en dat lijkt me niet kloppen.

Welke definitie van welzijnsaantasting is er gegeven?
Ik vind het geen erg duidelijk begrip.
Afbeelding
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

ranetje schreef: 04 feb 2025, 15:52 Hoe ziet een Böttcher speurharnas er uit?
Als ik er op zoek kom ik niet verder dan een biothane lijn en dat lijkt me niet kloppen.

Welke definitie van welzijnsaantasting is er gegeven?
Afbeelding

De onderste musketon gaat aan de halsketting, door de voorpoten, en de lange lus gaat om de borstkas van de hond.
De speurlijn wordt bevestigd aan de tweede ring (zie je niet goed op de foto maar zit net achter de ring waar nu de musketon aan vast zit) en loopt dan naar achter tussen de achterpoten door.

Ik moet het rapport nog lezen dus welke definitie ze hanteren weet ik niet.
Afbeelding
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Dit is Holly met de Bottcher, hier was het stuk van de ketting naar achter nog te lang en komt de lus achter haar ribben wat niet gewenst is. Nu heb ik dat stuk wat korter en blijft de lus netjes om de ribbenkast.

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 04 feb 2025, 15:52 Welke definitie van welzijnsaantasting is er gegeven?
Dit zijn ambtenaren die helemaal niets met dieren hebben.
Vooral bij de PvdD is alles wat ze niet kennen niet "normaal genoeg" en daarom niet oke.

Wat zij al dan niet wenselijk vinden gaat vooral over vegetarisme en algeheel calvinisme. Het is eerder een religie dan een denkwijze.
Je mag een labrador aan een tuig en anders ben je een perverse dierenbeul.
ranetje

Bericht door ranetje »

Mizzsylver schreef: 04 feb 2025, 19:44 Dit is Holly met de Bottcher, hier was het stuk van de ketting naar achter nog te lang en komt de lus achter haar ribben wat niet gewenst is. Nu heb ik dat stuk wat korter en blijft de lus netjes om de ribbenkast.

Afbeelding
Oh zit dat zo :ok:
Dank voor je uitleg.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 04 feb 2025, 20:06
ranetje schreef: 04 feb 2025, 15:52 Welke definitie van welzijnsaantasting is er gegeven?
Dit zijn ambtenaren die helemaal niets met dieren hebben.
Vooral bij de PvdD is alles wat ze niet kennen niet "normaal genoeg" en daarom niet oke.

Wat zij al dan niet wenselijk vinden gaat vooral over vegetarisme en algeheel calvinisme. Het is eerder een religie dan een denkwijze.
Je mag een labrador aan een tuig en anders ben je een perverse dierenbeul.
Leuk :mrgreen:
Toch zou er een betekenis te vinden moeten zijn, anders kan je helemaal niks (af)meten.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Mo-yi schreef: 04 feb 2025, 08:34
Budkes schreef: 04 feb 2025, 01:16

Afbeelding

Motie Teunissen, zij heeft dezelfde motie geloof ik opnieuw ingediend en is 20 januari aangenomen;

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... qFRaUHpVcA

" In 2021 stemde de Tweede Kamer al vóór een verbod als reactie op de motie van Graus. Maar in de praktijk bleef het verbod uit
Gelukkig blijft het daar niet bij! Teunissen vraagt de regering via een nieuwe motie om alsnog een verbod in te stellen, zoals eerder is afgesproken. Goed nieuws: ook die motie is aangenomen"( uit; dier&recht )
Het zal maar zo aan mij kunnen liggen maar ik lees alleen maar dat de motie is terug verwezen naar de kamer en dat de staatssecretaris geen dieronvriendelijke trainingsmiddelen gaat uitfaseren?

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

ja inderdaad..maar dat gaat over consumentaankoop levende dieren. Dat is misschien weer een andere motie?

Afbeelding
Afbeelding

2011-2025
Marc

Bericht door Marc »

Ik snap overigens best dat het raar is dat particulieren zonder begeleiding aan halstuigjes mogen rukken tot de hond een nekhernia heeft. Of die koptuigjes. Bijna erger. Ik heb mensen hun honden ermee op zien tillen. Met een halti. Dus dan wordt de bek extreem hard dichtgeknepen en eindigen ze met bloedende lippen en tandvlees. Ik zie ook liever dat mensen gewoon een tuig of halsband gebruiken. Of naar cursus gaan. Als ik eerlijk ben. Ik vind het ook zielig als een labrador dunne touwtjes onder zijn oksels heeft waar aan getrokken kan worden. Beetje abnormale manier om met je zgn geliefde huisdieren om te gaan vind ik persoonlijk.

Dus ik heb het ook niet op veel van de genoemde hulpmiddelen voor mensen die hun honden niet kunnen trainen of houden buiten.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 5

Bericht door Nanna »

Als je op het gebied van honden een totale onbenul bent stel ik voor dat je niets koopt aan hond dat meer dan uiteindelijk 15 kilo weegt. In de hoop dat je dat wèl aan de riem kunt houden. Zo niet wordt het tijd om in het hospice te gaan liggen met je zwakke gestel.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Nanna schreef: 05 feb 2025, 18:38 Als je op het gebied van honden een totale onbenul bent stel ik voor dat je niets koopt aan hond dat meer dan uiteindelijk 15 kilo weegt. In de hoop dat je dat wèl aan de riem kunt houden. Zo niet wordt het tijd om in het hospice te gaan liggen met je zwakke gestel.
Ik ken er meer met shit-zu's die me regelmatig vertellen dat hun hondje ZO hard trekt, dat ze een lamme arm hebben. Hoe dan?! Als ik dan met ze loop kan ik de riem om 1 vinger houden :lol1:
Afbeelding

2011-2025
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 05 feb 2025, 18:31 Ik snap overigens best dat het raar is dat particulieren zonder begeleiding aan halstuigjes mogen rukken tot de hond een nekhernia heeft.
Het gaat niet om particulieren. Het gaat er om dat we er voor moeten waken dat overheden altijd alles beter denken te weten en bovendien een opvoedkundige of zelfs actief beperkende rol ten opzichte van de burger ambieren.
Dan krijg je positieflijstachtige onzin van " u hoort wel van ons als u iets mag". Dat hautaine gelul waarbij de onderdanen op aard zijn om te doen en te laten wat ambtenaren al dan niet vrij wensen te stellen.

In beginsel al problematisch maar als je ook nog naar het recente alsmede het langere verleden kijkt heeft de nederlandse overheid op geen enkele manier de standing, de knowhow of voldoende respect van die burger om zich er uberhaupt mee te bemoeien.
Ik zie hier geen rol voor de overheid. Helemaal geen rol. Het gaat de overheid niet aan.
En als dat dan toch moet dan wil ik dat ze zich totaal laten informeren door een onderzoekscommissie die wel verstand van zaken heeft.
Maar er wordt niet genoeg geinvesteerd om het goed te doen dus komen ze met eenzijdige uit hun hol getrokken edicten.

Kijk naar de schade die die walgelijke sharon dijksma met haar ongetwijfeld goed bedoelde geblunder heeft aangericht.
Ik wil het niet hebben, Marc. Niet van een overheid die er in gelooft om mensen zich onwelkom te laten voelen, gezinnen kapotmaakt vanwege vermeende tientjesfraude en wel aftekent op het vernielen van 30.000 kippen omdat het model daar nu eenmaal om vraagt. Een vuurwerkverbod krijgen ze niet voor elkaar maar ze weten wel ineens wat een diervriendelijke riem is? Flikker op.

Ik word echt ziedend bij het idee dat die poppenkast zich met mijn honden komt bemoeien. Ik radicaliseer ter plekke.
Echt oprotten als je weet wat goed voor je is. Ik weet niet wat je je als beleidspietje in je kantoorkoppie hebt gehaald maar je gaat je niet bemoeien met welke riem, welk voer en welke bench ik koop. Niet als je je ook niet bemoeit met de doberman van de buren die al 4 maanden zijn kennel niet uit is geweest.

Ik gun alle honden het allerbeste maar overheidsbemoeienis heeft nog nooit in het voordeel van hondenwelzijn gewerkt en dat gaat ook niet gebeuren. Dat kan ook niet want het is geen geschikt thema om op die manier in te regelen maar dan doe je het dus ook gewoon niet.

Dat betuttelzieke dat de meeste ambtenaren als ideaal zien vind ik echt een schrikbeeld. Ik moet er niet aan denken dat er een fatsoensfatwa uitgesproken wordt over wat volgens den haag de juiste manier is om met Echo en Mira om te gaan.
Dat slaat meteen door. Ze kunnen daar geen juiste maat bij inschatten en het is ook domweg niet hun maatschappelijke functie.

Als ik een rottweilerpuber uit een probleemflatje haal om hem te proberen te redden en er in eerste instantie een slip omheen moet dan gaat er een slip omheen, net als een teletak als dat nodig is.
Nee dat is niet diervriendelijk maar niet alles is vriendelijk bedoeld. Correcties bijvoorbeeld. Straf hoort bij dieren houden.
Een stier kan alleen in de wei als je hem op zijn nummer zet als hij het hek gaat slopen.

De enige mogelijkheid die de staat op deze manier open laat is honden afspuiten. Alsof dat zo vriendelijk is.
Nogmaals, bemoei je er niet mee, sharon. Je snapt niet wat je aan het doen bent en niemand heeft om je inbreng gevraagd. Handen af van de kunst van honden trainen als je niet weet waar je over praat laat staan wetten maakt.

Het antwoord is niet alleen nee. Het antwoord is "hou nou een keer je stomme smoel over dingen waar je geen verstand van hebt."

Natuurlijk willen we geen poedeltjes met haltihernia's maar dat bereik je helemaal niet op deze manier.
Op deze manier bereik je dat iemand met een boerboel niet meer gaat wandelen inclusief het bloedbad als hij dan per ongeluk een keer toch op straat komt en dat die je hele poedeltje tot filet americain kauwt.
Doe mij er maar een spijkerband om al dat werkt.

Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen maar dat moet nu ineens zonder spullen?
Waanzin.
ranetje

Bericht door ranetje »

Zo :ok:
Ben het eens met EchoMira :lol1:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik maak me eerlijk gezegd helemaal niet druk om wat die bezopen overheid allemaal wil. Ik leef mijn leven en doe wat ik wil. Laat mijn honden met welgemoed hoofd los in wildrijke gebieden waar een strikt aanlijngebod heerst. En mocht ik morgen zin krijgen om er een halti om te hangen dan doe ik dat.
Ongeacht wat chacha die piepcavia met dr haartjes in de krul er van vindt.
Dat respect hebben ze wmb al decennia geleden verloren.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

ranetje schreef: 05 feb 2025, 19:12 Zo :ok:
Ben het eens met EchoMira :lol1:
Ik ook.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie