Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
CatnDog
Posts in topic: 6
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Bericht door CatnDog »

Gisteravond kwam Zembla met een vervolg op hun eerdere documentaire over de rashond.
Een link naar de uitzending:
https://npo.nl/start/serie/zembla/seizo ... 7/afspelen

Vijftien jaar geleden achterhaalde Zembla-journalisten dat het zeer slecht gesteld was met de gezondheid van rashonden. Ze werden gefokt op bepaalde schoonheidseisen, waardoor ze uiterlijke kenmerken kregen die erg schadelijk zijn: van te platte snuiten waardoor ze slecht kunnen ademen, tot chronische hoofdpijn door te kleine schedels. Na dit onderzoek werd er nieuwe wetgeving aangenomen om het welzijn van de rashond te verbeteren. Wat heeft die wetgeving opgeleverd? Is gezondheid inmiddels een prioriteit binnen de rashondenfokkerij? Zembla onderzoekt opnieuw of de rashond wel een toekomst heeft.

Uit de uitzending blijkt dat er bij sommige rassen wat verbeteringen zijn (voorbeeld de Cairn terrier), maar dat het met de gezondheid van veel rassen nog erg slecht gesteld staat en dat er doorgefokt wordt met honden met gebreken, omdat de fokpopulaite anders te klein wordt.

Wat me opvalt is dat de woordvoerder van de Raad van Beheer weinig verstand van zaken heeft; of net doet alsof ze het allemaal niet weet.
Ook is de Raad er erg goed in om de verantwoordelijkheid lekker door te schuiven naar de fokkers of de NVWA.
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Re: Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat ik beter ingevoerd ben dan de stagiaires van Zembla dus laat u maar.

Overigens hebben ze het ook niet 15 jaar geleden "achterhaald". Toen was het ook al 30 jaar duidelijk.
Bespaar me de NPO-circle jerk.
Gewoon allemaal nee. Te weinig, te laat en niet goed genoeg. Dus je ererondje doe je maar in je achtertuin.
Nanna

Bericht door Nanna »

De rashond zoals die nu gefokt wordt, dus in een gesloten genenpool, heeft geen toekomst.
Klaar. Dat was hem helemaal.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ondanks gegil van fokkers over ‘rasverbetering’. Gewoon, nee.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 1
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik heb toevallig net die uitzending terug gekeken en er is helaas niets nieuws onder de zon.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Smoushond
Posts in topic: 3

Bericht door Smoushond »

Paul Mandigers heeft gereageerd op facebook want er werd verontwaardigd gevraagd waarom hij hieraan meewerkt . En zoals altijd is niet alles uitgezonden 😉 er is wel degelijk veel onderzoek gedaan en er zijn veel verbeteringen bij rassen zoals CKCS en het kooikerhondje maar ik vond het wel heel goed dat er duidelijk uitgelegd werd dat korte pootjes bij een teckel een misvorming zijn

Die man met zijn teckel wist wel dat er op korte pootjes gefokt werd maar wist niet dat het een misvorming was
Er werd meerdere keren gezegd door dierenartsen dat kleine hoofdjes bij een pomeriaan ook niet gezond is netbals korte snuiten hopelijk gaan mensen er nu anders tegenaan kijken
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Smoushond schreef: 01 apr 2025, 08:36 Paul Mandigers heeft gereageerd op facebook want er werd verontwaardigd gevraagd waarom hij hieraan meewerkt . En zoals altijd is niet alles uitgezonden 😉 er is wel degelijk veel onderzoek gedaan en er zijn veel verbeteringen bij rassen zoals CKCS en het kooikerhondje maar ik vond het wel heel goed dat er duidelijk uitgelegd werd dat korte pootjes bij een teckel een misvorming zijn

Die man met zijn teckel wist wel dat er op korte pootjes gefokt werd maar wist niet dat het een misvorming was
Er werd meerdere keren gezegd door dierenartsen dat kleine hoofdjes bij een pomeriaan ook niet gezond is netbals korte snuiten hopelijk gaan mensen er nu anders tegenaan kijken
Verontwaardigd?
Wat moet er fout zijn aan meewerken om de gezondheid op orde te brengen door informatie te geven over erfelijke factoren e.d.?
Heb je een linkje naar dat verhaal op facebook?
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

ranetje schreef: 01 apr 2025, 15:26
Smoushond schreef: 01 apr 2025, 08:36 Paul Mandigers heeft gereageerd op facebook want er werd verontwaardigd gevraagd waarom hij hieraan meewerkt . En zoals altijd is niet alles uitgezonden 😉 er is wel degelijk veel onderzoek gedaan en er zijn veel verbeteringen bij rassen zoals CKCS en het kooikerhondje maar ik vond het wel heel goed dat er duidelijk uitgelegd werd dat korte pootjes bij een teckel een misvorming zijn

Verontwaardigd?
Wat moet er fout zijn aan meewerken om de gezondheid op orde te brengen door informatie te geven over erfelijke factoren e.d.?
Nee je begrijpt het verkeerd,er werd gevraagd waarom hij meewerkte aan het programma van Zembla
Het staat gewoon op zijn eigen facebook pagina uitgelegd
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 01 apr 2025, 16:27

Verontwaardigd?
Nee je begrijpt het verkeerd,er werd gevraagd waarom hij meewerkte aan het programma van Zembla
Ik heb geen Facebook, maar staat hij wel gewoon nog steeds achter wat hij heeft gezegd? Wat betreft wat in beeld kwam in de documentaire?
Of heeft hij zelf bezwaar, dat het uit zijn context o.i.d. zou zijn gehaald? Het lijkt me vanzelfsprekend dat hij meer heeft gezegd en dat ze niet alles in de documentaire kunnen opnemen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Dierenartsen in zo’n uitzending vind ik altijd wat problematisch. Die hebben twee petten op.
Ze doen hun best je hond gezond te houden maar alleen supergezonde honden die nooit in hun leven een dierenarts zien is ook weer zowat, financieel gezien.
Moet denken aan de dermatoloog in Utrecht die stelde dat de Westie zijn lievelingsras was. Dat haalt je de koekoek.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 01 apr 2025, 18:13 Dierenartsen in zo’n uitzending vind ik altijd wat problematisch. Die hebben twee petten op.
Ze doen hun best je hond gezond te houden maar alleen supergezonde honden die nooit in hun leven een dierenarts zien is ook weer zowat, financieel gezien.
Moet denken aan de dermatoloog in Utrecht die stelde dat de Westie zijn lievelingsras was. Dat haalt je de koekoek.
Om dieren even met mensen te vergelijken, die niet zozeer voor rasspecifieke eigenschappen en uiterlijkheden zijn gefokt. Er is genoeg te opereren en te behandelen in de menselijke gezondheidszorg. Dat zal bij de zorg voor dieren niet anders zijn. Er kunnen altijd ongelukken gebeuren. Bij ouderdom komen de gebreken. Zat aandoeningen die gewoon de kop op zullen steken, zelfs bij fokken op gezondheid.

Kan een dierenarts niet gewoon een favoriet ras hebben, los van de dieren die hij/zij behandelt?
Ik denk dat de grootste geldwolven niet de dierenartsen zelf zijn, maar meer de aandeelhouders/de grote partijen die achter de dierenartspraktijken zitten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 01 apr 2025, 18:13 Dierenartsen in zo’n uitzending vind ik altijd wat problematisch. Die hebben twee petten op.

Ik haak al af als je niet adverteert met een lijstje mogelijkheden in je praktijk maar met je eigen naam.
Dat de Naam Mandigers dan een Marktwerking heeft. Daar heb ik al geen zin in.
Ook geen Tannetje Koning of Martin Gaus.
Clowns, stuk voor stuk.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 01 apr 2025, 23:02 Ik haak al af als je niet adverteert met een lijstje mogelijkheden in je praktijk maar met je eigen naam.
Dat de Naam Mandigers dan een Marktwerking heeft. Daar heb ik al geen zin in.
Ook geen Tannetje Koning of Martin Gaus.
Clowns, stuk voor stuk.
Jij misschien niet, maar ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die wel onder de indruk zijn als er een BN-er in een documentaire zit. Een 'grote naam' zoals Mandigers. Ze kennen vast wel iemand met een hondje die door de man geopereerd is. Als Mandigers het zegt...
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hij mag het zelf weten.
Maar niet janken dat je kritiek krijgt als je steeds op TV gaat.

Maar goed, die eerste documentaire is poep en de hele reden dat we over de tweede praten is omdat wc-eend ons wc-eend aanraadt.
De NPO is helemaal geen bron van hondennieuws. Hou je muil. Ga over voetbal praten.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Vijftien jaar geleden werd door Zembla - BNNVARA een documentaire gemaakt met als uitdagende titel 'einde van de rashond'. We zijn 15 jaar verder en wat is er beter? Samen met mijn Utrechtse (en vele Europese en Amerikaanse) collega's hebben we tal van (erfelijke) ziektes in kaart gebracht. Meer dan 30 pathogene genmutaties zijn geïdentificeerd bij diverse rassen. We hebben ook een software tool, genaamd fit2breed, ontwikkeld waarmee iedere populaties beter beheerd kan worden. Want ook al hebben we enorm veel kunnen doen is de weerstand om echt iets te doen nog steeds groot. Ik ben niet tegen een rashond, maar ik ben voor een gezonde en sociale hond. Als een ras kampt met erfelijke aandoeningen maak dan een serieus plan en kom niet met een rookgordijn. En als het echt niet meer gaat wees dan eerlijk en stop ermee.

Het is mogelijk om rassen te verbeteren zelfs bij complex verervende ziektes zoals epilepsie en syringomyelie. Zie hiervoor mijn publicaties te vinden op mijn UU pagina of eigen website. Zo hebben goedwillende fokkers van de CKCS de frequentie van syringomyelie terug weten te dringen door alleen gezonde voorouders te gebruiken. En bij het Kooikerhondje daalde de frequentie van epilepsie van 1,5% naar 0.4% door verstandige keuzes te maken. En door het vinden van de mutaties die necrotiserende myelopathie, polymyositis, leukoencephalomyelopathie, juveniele paroxysmale dyskinesie etc zijn al die ziekte bijna allemaal verdwenen. Het is mogelijk gezondere honden te fokken. Maar je moet er wel wat voor doen. En dat doen we samen: goede fokkers, rasverenigingen en dierenartsen. De faculteit Diergeneeskunde (Utrecht University) Diergeneeskunde, de KNMvD en Koninklijke Nederlandse Kennelclub Cynophilia zetten zich samen in voor een gezonde (ras)hond: het platform Fairdog. Een dierenarts zet zich in voor de gezondheid van het dier maar we zeggen wel hardop 'neen' tegen keuzes die automatisch lijden tot leed bij het huisdier en ook de eigenaar. Wanneer jouw hond epilepsie ontwikkeld is het mogelijk dat zowel jouw hond als jijzelf door een letterlijke hel gaat. Daar zeggen wij nee tegen. Daarom hebben Joyce Hofman, Hille Fieten en ikzelf meegewerkt aan dit programma. Voor een gezonde(re) hond.

Dit was zijn reactie omdat mensen vonden dat hij rashonden afkraakte
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

He ja, laten we een hoop honden gaan uitsluiten in een toch al kleine genenpool. Om ‘gezonde’ honden te fokken. Ha!
Er wordt gezwaaid met testen of het niks kost maar de enige oplossing die ons recht in het gezicht aanstaart wordt deftig genegeerd.
Afbeelding
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Nanna schreef: 02 apr 2025, 10:47 He ja, laten we een hoop honden gaan uitsluiten in een toch al kleine genenpool. Om ‘gezonde’ honden te fokken. Ha!
Er wordt gezwaaid met testen of het niks kost maar de enige oplossing die ons recht in het gezicht aanstaart wordt deftig genegeerd.
:ok: Hier sluit ik me bij aan.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 02 apr 2025, 08:16 Vijftien jaar geleden werd door Zembla - BNNVARA een documentaire gemaakt met als uitdagende titel 'einde van de rashond'. We zijn 15 jaar verder en wat is er beter? Samen met mijn Utrechtse (en vele Europese en Amerikaanse) collega's hebben we tal van (erfelijke) ziektes in kaart gebracht. Meer dan 30 pathogene genmutaties zijn geïdentificeerd bij diverse rassen. We hebben ook een software tool, genaamd fit2breed, ontwikkeld waarmee iedere populaties beter beheerd kan worden. Want ook al hebben we enorm veel kunnen doen is de weerstand om echt iets te doen nog steeds groot. Ik ben niet tegen een rashond, maar ik ben voor een gezonde en sociale hond. Als een ras kampt met erfelijke aandoeningen maak dan een serieus plan en kom niet met een rookgordijn. En als het echt niet meer gaat wees dan eerlijk en stop ermee.

Het is mogelijk om rassen te verbeteren zelfs bij complex verervende ziektes zoals epilepsie en syringomyelie. Zie hiervoor mijn publicaties te vinden op mijn UU pagina of eigen website. Zo hebben goedwillende fokkers van de CKCS de frequentie van syringomyelie terug weten te dringen door alleen gezonde voorouders te gebruiken. En bij het Kooikerhondje daalde de frequentie van epilepsie van 1,5% naar 0.4% door verstandige keuzes te maken. En door het vinden van de mutaties die necrotiserende myelopathie, polymyositis, leukoencephalomyelopathie, juveniele paroxysmale dyskinesie etc zijn al die ziekte bijna allemaal verdwenen. Het is mogelijk gezondere honden te fokken. Maar je moet er wel wat voor doen. En dat doen we samen: goede fokkers, rasverenigingen en dierenartsen. De faculteit Diergeneeskunde (Utrecht University) Diergeneeskunde, de KNMvD en Koninklijke Nederlandse Kennelclub Cynophilia zetten zich samen in voor een gezonde (ras)hond: het platform Fairdog. Een dierenarts zet zich in voor de gezondheid van het dier maar we zeggen wel hardop 'neen' tegen keuzes die automatisch lijden tot leed bij het huisdier en ook de eigenaar. Wanneer jouw hond epilepsie ontwikkeld is het mogelijk dat zowel jouw hond als jijzelf door een letterlijke hel gaat. Daar zeggen wij nee tegen. Daarom hebben Joyce Hofman, Hille Fieten en ikzelf meegewerkt aan dit programma. Voor een gezonde(re) hond.

Dit was zijn reactie omdat mensen vonden dat hij rashonden afkraakte
Bedankt voor het delen!

De naam Joyce Hofman komt me ook bekend voor. Volgens mij heeft zij laatst een boek geschreven. Daar stond een artikel over in de Volkskrant.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 02 apr 2025, 10:47 He ja, laten we een hoop honden gaan uitsluiten in een toch al kleine genenpool. Om ‘gezonde’ honden te fokken. Ha!
Eens, maar dat wordt in de documentaire totaal niet behandeld.
ranetje

Bericht door ranetje »

Smoushond schreef: 01 apr 2025, 16:27

Verontwaardigd?
Dat had ik dus begrepen en vroeg naar een linkje naar zijn verhaal. :P
Dat heb je al neergezet, dus dat linkje naar facebook hoeft niet meer neem ik aan ;-)
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Bij de Drentjes zijn de fokkers kennelijk nog niet erg in voor uitkruisen om meer gezondheid te verkrijgen.
Dat lijkt me beter dan minder streng zijn in de selectie?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 02 apr 2025, 16:33
Bij de Drentjes zijn de fokkers kennelijk nog niet erg in voor uitkruisen om meer gezondheid te verkrijgen.
Gaat het slecht bij de drenten?
Ik heb geen flauw idee hoe het ras er voor staat, eigenlijk.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 02 apr 2025, 22:27
Gaat het slecht bij de drenten?
Ik heb geen flauw idee hoe het ras er voor staat, eigenlijk.
Het is ene epileptische bende met oogproblemen
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh leuk.

Ik hoef er nog geen gezonde van maar ik snap dat mensen het willen. Mooie dieren en ook beschikbaar voor iemand die geen 3 jaar naar een pup wil zoeken.

Om heel eerlijk te zijn waren ze 35 jaar geleden al weinig waard. Toen rende er bij mij in de buurt een onder een trein omdat er een fazant kraaide. Toen dacht ik al "jezus, wat heb je daar nou aan?" Het was ook helemaal geen snelle trein. En die fazant vloog al weg.
Ik heb er weinig mee.

Ik zou zelf helemaal niet gaan denken over het ras zuiver houden. Je wil het ras houden zoals het nu is en dat kan helemaal niet zonder verse toevoer van mooie genen.
Er is geen mooiere fries dan een fries met 1/16 fjord.

Mensen doen zo moeilijk over stambomen. Stambomen worden niet verboden ofzo. Het gaat er om of we moeten beginnen met genetisch opgefriste drenten door met percentages van iets totaal anders te werken. Ik roep maar wat, akita inu. En azawakh.
Dan heb je 2 generaties verder echt prachtige honden met alle kwaliteiten die je nu al fijn vindt ...en meer. Waarom zouden hondenmensen dat niet willen hebben?

De huidige versie hoeft niet weg. Er komt iets bij. Als je dat niet snapt snap ik niet waarom je fokt.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

de rasvereniging van de drenten wil wel outcrossen maar krijgen voor alsnog geen toestemming van de Raad. die moet zich eerst nog gaan verdiepen welke rassen geschikt voor zijn. de aanvraag voor outcross bij de drenten ligt er nl al een jaar of 4. maar ja .....de Raad.
Plaats reactie