Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna
Posts in topic: 6

Re: Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Bericht door Nanna »

ellen en de birmanen schreef: 03 apr 2025, 10:07
ranetje schreef: 02 apr 2025, 16:33
Nanna schreef: 02 apr 2025, 10:47 He ja, laten we een hoop honden gaan uitsluiten in een toch al kleine genenpool. Om ‘gezonde’ honden te fokken. Ha!
Er wordt gezwaaid met testen of het niks kost maar de enige oplossing die ons recht in het gezicht aanstaart wordt deftig genegeerd.
Bij de Drentjes zijn de fokkers kennelijk nog niet erg in voor uitkruisen om meer gezondheid te verkrijgen.
Dat lijkt me beter dan minder streng zijn in de selectie?
de rasvereniging van de drenten wil wel outcrossen maar krijgen voor alsnog geen toestemming van de Raad. die moet zich eerst nog gaan verdiepen welke rassen geschikt voor zijn. de aanvraag voor outcross bij de drenten ligt er nl al een jaar of 4. maar ja .....de Raad.
Die hele Raad kon voor mij de ziekte krijgen. Ik ging zelf wel outcrossen. Avonturieren! En nadat ze er nog eens vier jaar over gepeinst hebben sta ik daar met kant en klare gezonde Drenten.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Re: Zembla: Einde van de rashond 15 jaar later

Bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef: 03 apr 2025, 10:07
ranetje schreef: 02 apr 2025, 16:33
Nanna schreef: 02 apr 2025, 10:47 He ja, laten we een hoop honden gaan uitsluiten in een toch al kleine genenpool. Om ‘gezonde’ honden te fokken. Ha!
Er wordt gezwaaid met testen of het niks kost maar de enige oplossing die ons recht in het gezicht aanstaart wordt deftig genegeerd.
Bij de Drentjes zijn de fokkers kennelijk nog niet erg in voor uitkruisen om meer gezondheid te verkrijgen.
Dat lijkt me beter dan minder streng zijn in de selectie?
de rasvereniging van de drenten wil wel outcrossen maar krijgen voor alsnog geen toestemming van de Raad. die moet zich eerst nog gaan verdiepen welke rassen geschikt voor zijn. de aanvraag voor outcross bij de drenten ligt er nl al een jaar of 4. maar ja .....de Raad.
Oh?
Welke van de twee verenigingen?

Het zou mooi zijn als de vereniging zelf aan de slag zou kunnen en zou gaan outcrossen, zoals Nanna schrijft.
Afbeelding
Plaats reactie