Bas. Update

Marc
Posts in topic: 28

Bas. Update

Bericht door Marc »

Bas heeft sinds drie weken een enorme opleving. Maar dat is minder positief dan het lijkt ben ik bang.

Ze was oud en sliep veel. Was super goed opgevoed en heel bescheiden. Zindelijk en gewoon een makkelijk schappelijk hondje. Erg rustig ook. Al haar hele leven.

Dat is nu allemaal voorbij. Ze is de hele dag actief. Super druk. Eet goed en drinkt al een jaar enorme hoeveelheden. Ze is niet meer zindelijk. Tenminste als wij weg zijn of snachts. Met de deur open doet ze alles netjes buiten. Als wij weg zijn netjes op een puppypad. Dat ze plast is logisch want ze drinkt 10 keer zoveel sinds een jaar en heeft hoge nierwaarden.

Ze luistert niet meer. Piept om aandacht. Slaapt misschien nog een tiende van wat ze eerder deed en ze is eigenlijk ontzettend vreemd gedrag aan het vertonen.

Wel super vrolijk. Maar ze loopt en loopt en dan speelt haar artrose op. Dus dan gaat ze manken. Ze is alleen rustig als je bij haar bent en haar aait.

In feite word ik dus ontzettend zenuwachtig van haar. Naar de mand sturen gaat niet. Verplicht rust ook niet. En als ze zich al een keer laat wegsturen komt ze binnen 1 minuut terug. Kermen als ze haar zin niet krijgt en altijd honger.

Ik denk dat ze iets heeft wat haar verward maakt. Of ze heeft echt een enorme opleving maar dan snap ik niet waarom ze zo stront eigenwijs en ongeduldig en actief is geworden van het ene op het andere moment.

Echt dement lijkt ze ook niet want wat ze wil snapt ze prima. Ze is stokdoof en kon gebarentaal maar dat kan ze ineens ook niet meer. Wel ijsbeert ze enorm veel en kan ze dus geen enkele rust vinden. Alleen als wij weg zijn en snachts.

Het ergste is dat ze dus helemaal happy en actief over komt maar ik er knettergek van aan het worden ben. En dat vind ik heel erg. Ik trek geen piepend hondje dat me aankijkt en de hele dag vanalles wil en daar ook non stop over blijft drammen.

Ze heeft hartkwalen, slechte nieren, doof en natuurlijk staat maar ze ziet wel nog. Ze heeft slechte tanden en artrose maar ramt zelf door al haar kwalen heen.

Help! Haha. Want Bas is ineens alsof ze 8 weken oud is. En dat klopt niet en baart me zorgen.
Laatst gewijzigd door Marc op 11 apr 2025, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 1

Re: Vrijdag met de dierenarts praten over Bas. Iemand nog tips?

Bericht door Crutz »

Onrust en nachtelijk dwalen hoort ook bij dementie. Zou dat dan ook niet zomaar afschrijven.

Niet leuk. Ze vindt de dierenarts al niet fijn en dan nu toch nog wat gedokter
Marc

Bericht door Marc »

Crutz schreef: 09 apr 2025, 17:03 Onrust en nachtelijk dwalen hoort ook bij dementie. Zou dat dan ook niet zomaar afschrijven.

Niet leuk. Ze vindt de dierenarts al niet fijn en dan nu toch nog wat gedokter
Nee we nemen haar niet mee. Ik heb filmpjes. En ze heeft net hartfilmpje gehad en totaal bloedbeeld. Misschien neem ik nog een beetje urine mee. Geen gedokter met haar want dan gaat ze over de rooie. En ze oogt super gezond juist. Dus erg verwarrend.

Ze ijsbeert alleen om mij heen. Als ik weg ga gaat ze slapen. Misschien wel dement maar ook veel tekenen dat het dat niet is.

Een vriend van ons zei dat zijn hond met nierfalen ook ineens helemaal opleefde. Niet meer kon en wilde slapen. Of ze is onzeker?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Misschien pijnstillers proberen en anti dementie medicatie? Want zo is ze echt een enorm lastig hondje en omdat ze zich ook niet op laat tillen zonder gekrijs is ze nu vrij onhandelbaar. Reageert domweg nauwelijks op commandos en alleen als ik boos wordt doet ze dingen soms. Maar boos worden op een oud hondje vind ik niet kunnen. Dus in slik alles in en ga soms even naar boven als ik het niet meer trek.

Ze is dus niet meer te sturen of iets op te leggen. Als ze zich niet wil verplaatsen dan is dat zo. Als ze niet in de mand wil dan doet ze het niet en kunnen we haar er ook niet in doen. Gilt en springt er meteen weer uit. Dus soms staat ze onder de tafel bij bezoek en moet iedereen voorzichtig doen om haar geen pijn te doen.

Ze springt ineens ook weer. Op de bank maar dat kan ze niet dus dan valt ze. Ze moet echt wat kalmer en stuurbaarder worden voor een leuke oude dag.
Laatst gewijzigd door Marc op 09 apr 2025, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Heeft ze niet een tia of zo gehad? Een kleintje? Er zijn nog wel wat rustgevende middelen maar of je dat nog moet willen die keuze is aan jullie natuurlijk.
Mijn ouwe oops kreeg clomicalm dat hielp heel erg bij het heen en weer lopen
En ja ik snap je ergenis zelfs heel goed.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hewi schreef: 09 apr 2025, 17:14 Heeft ze niet een tia of zo gehad? Een kleintje? Er zijn nog wel wat rustgevende middelen maar of je dat nog moet willen die keuze is aan jullie natuurlijk.
Mijn ouwe oops kreeg clomicalm dat hielp heel erg bij het heen en weer lopen
En ja ik snap je ergenis zelfs heel goed.
Dat kan prima. Een tia. Zou niet weten hoe ik daar achter kom. Het is echt ineens en wordt met de dag erger. Eerst een uurtje en nu bijna van smorgens tot in de avond non stop actief en drammerig. Erg lastig. Dement, tia, pijn, ineens geen pijn meer kan natuurlijk ook. Het kan vanalles zijn helaas. Bah bah.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 6

Bericht door Nanna »

Laat haar schildklierwaarden nakijken.

‘hyperthyreoïdie. Symptomen van honden met een te snel werkende schildklier zijn:

hyperactiviteit
gewicht verliezen ondanks veel eten
meer plassen
meer drinken
diarree’
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 09 apr 2025, 17:32 Laat haar schildklierwaarden nakijken.

‘hyperthyreoïdie. Symptomen van honden met een te snel werkende schildklier zijn:

hyperactiviteit
gewicht verliezen ondanks veel eten
meer plassen
meer drinken
diarree’
Hmmm. Behalve diarree komt ze aardig voor ik het rijte..
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Is heel vervelend voor een hond, of mens. Mijn moeder had het ook en die voelde zich verschrikkelijk gejaagd.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Voel anders even of er een verdikking zit.
‘ De schildklier is een kleine, vlindervormige klier die laag in de hals ligt, onder het strottenhoofd en vóór de luchtpijp. In een normale situatie is de schildklier aan de buitenzijde niet te zien of te voelen’
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 09 apr 2025, 17:54 Voel anders even of er een verdikking zit.
‘ De schildklier is een kleine, vlindervormige klier die laag in de hals ligt, onder het strottenhoofd en vóór de luchtpijp. In een normale situatie is de schildklier aan de buitenzijde niet te zien of te voelen’
Zal dat eens proberen straks. Hoop dat het lukt.
Afbeelding
thom
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Vervelend en triest allemaal, maar ik zou dementie ook niet uitsluiten hoor, net als Diabetes trouwens. Sterkte.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Mo-yi
Posts in topic: 4
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik denk zelf ook gelijk; voel zelf even richting haar schildklier. Maar ook als er geen verdikking zit kan de werking alsnog sneller zijn, dat zou je best op bloedbeeld kunnen zien.
Afbeelding

2011-2025
Tineke

Bericht door Tineke »

Ja die schildklier klinkt echt wel aannemelijk, zou ik zeker meenemen in het onderzoek.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Kan ze geen blaasontsteking hebben? Daar worden oudere mensen ook zo verward van .
Wat vervelend voor jullie,hopelijk is er nog een oplossing voor
Hoe reageert Guus erop?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 10 apr 2025, 08:44 Kan ze geen blaasontsteking hebben? Daar worden oudere mensen ook zo verward van .
Wat vervelend voor jullie,hopelijk is er nog een oplossing voor
Hoe reageert Guus erop?
Guus is een schatje en reageert er totaal niet op. Hij laat Bas uitgebreid snuffelen aan hem en negeert haar gekke gedrag. Als ze een aanval heeft van hartfalen staat hij er meteen bezorgd bij. Dus dat gaat prima. Sinds deze episode van onrust heeft ze overigens geen hartklachten meer. Misschien voelt ze zich juist heel goed.

We gaan zonder Bas en nemen wel urine mee als dat lukt. Wij dachten ook al aan blaasontsteking.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Zou die schildklier niet al op dat bloedbeeld van twee maanden geleden moeten zijn gekomen? Wil haar echt niet meenemen.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 4
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Marc schreef: 10 apr 2025, 09:34 Zou die schildklier niet al op dat bloedbeeld van twee maanden geleden moeten zijn gekomen? Wil haar echt niet meenemen.
Ik weet uit mn hoofd niet of het algehele schildklier werking bij een bloedonderzoek zit. In iedergeval zou de T3, T4 en TSH dan gecheckt moeten zijn dacht ik
Afbeelding

2011-2025
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 10 apr 2025, 09:34 Zou die schildklier niet al op dat bloedbeeld van twee maanden geleden moeten zijn gekomen? Wil haar echt niet meenemen.
Hebben ze dat toen meegepakt? Er moet wel op getest zijn.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 10 apr 2025, 09:38
Hebben ze dat toen meegepakt? Er moet wel op getest zijn.
Moet dat er even bij pakken dan. Als het opnieuw moet dan is dat maar zo. Ik zie geen lijden dus we proberen nog even wat tijd te hebben met haar. Ook omdat de fysieke toestand eigenlijk best goed is en ze ook echt vrolijk is. Alleen dat ijsberen. Als dat dementie is dan gaat het lastig worden omdat ik dat wel lijden vind. We gaan zien.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Klinkt heel raar maar kijk eens naar haar ogen. Haar blik. Bij een te snelle schildklierwerking zie je nog weleens een verwilderde blik.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 10 apr 2025, 10:16 Klinkt heel raar maar kijk eens naar haar ogen. Haar blik. Bij een te snelle schildklierwerking zie je nog weleens een verwilderde blik.
Ik zie een hondje dat iets wil. Maar ik kan haar alleen rustig krijgen door haar te aaien en in de avond met mand en al op de bank te leggen tussen ons in. Verder blijft ze zeuren en lopen. En zo plots en zo snel toenemend. Dus als het de schildklier is zou dat heel fijn zijn want dat is op te lossen.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 5
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Hebben ze de schildklierwaarde niet getest toen er bloedonderzoek gedaan is dan?
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 10 apr 2025, 10:38 Hebben ze de schildklierwaarde niet getest toen er bloedonderzoek gedaan is dan?
Geen idee. Moet dat morgen allemaal inbrengen. Enige dat ik zeker weet is dat de nierwaarden heel hoog waren maar dat we er niets mee hoefden. Ze eet nu kip en een geperste brok diervoeding. Schildklier is niet over gesproken als iets afwijkends. Dus weet niet of die waarde toen nog goed waren? Of niet getest zijn.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 5
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Ah, oké duidelijk.
Plaats reactie